Moottorin lämmöt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jarpat, 11.8.2015.

  1. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei se motin koko sitä syylarin koon tarvetta kerro, vaan se käytetty teho/säädöt.

    Mihin ne lämmöt nousee? 110 on vielä ihan ok, kunhan nesteet pysyy sisällä.
    Ylärajalla kyllä, mutta jos ei puhalla nesteitä ulos on syylari vielä riittävä.
     
  2. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Ja amerikkalaiseen tyyliin ruma ku helevetti
     
  3. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Eikös monessa amerikkalaisessa ole jäähdyttimessä virtaus sivuttain ja korkki alavesiletkun puolella? silloin tuo vihreä asteikko olis ihan ok.
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Noihan se menee. Hiukka OT, mutta esim. 1980-luvun Dodgeissa (siis niissä vaneissa) Factory recommended termari on 92 C (195 F). Tuo päästösyistä, jotta aivolaatikot ja muut sähköiset ohjausvempeleet osas säätää moottorin päästöystävällisiksi. "Nykyautoissa" esim Mondeo MK3 '05 110hp110cid bensa normaalilämpö ja termarin aukeamislämpötila on 102-106 C. Jos Diagnostic Mode näyttää 78 C, on termari pilalla, kabiiniin ei tuu lämmintä miinuskympissä ja aivolaatikko luulee, että ollaan lämpeämismodessa.
     
  5. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Joopa joo.. siis siitähän tää lähti, että kun mulla ei 52 vuotta vanhassa autossa ole alkujaankaan ollut sitä lämpömittaria... nyt testasin primerassa, kun pääsin himaan, niin liki 80 näytti tuo "pannuhuone-mittari" ja lasermittari näytti samasta kohtaa ylävesiletkua juurikin about saman verran.
    Eli, huolettomampia kilometrejä chevyllä jatkossa, kun voi tuolla mittarilla välillä konehuoneesta tarkistaa, missä ne lämmöt menee.
    Yksi huolestumisen syy on ollut se, että kun tuon uuden syylarin täytin, niin ylihän sitä roiskui ja kun sitä tahmeaa nestettä on nyt siellä kennossa siellä täällä eikä se kuivu, niin aina ajon jälkeen sitä lähtee sieltä höyrynä. Näyttää hurjalta, mutta lämmöt on ok ja tuo höyryily loppuu aikanaan...
     
  6. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Eikö? No jostain kumman syystä slantissa ja V8 on eri syylari. Nousee 100-105 jolloin avataan ikkunat ja pannaan lämppäri "täysille". Ja ei kyllä kuse sitten mistään. Ja tiedän; paineistettu syylarineste ei kiehu 100 8)
     
  7. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Jatketaan tästä nyt sitten... jäähdytinnesteen lämpötila voi siis olla yli normaalin kiehumispisteen (paineen alla), mutta moottori itsessään on silloin toki vielä kuumempikin. Kun sanotaan, että "kansipahvi palaa", niin eihän se ihan pahvia edes ole, mutta paljonkos siihen sitten sitä lämpöä tarvitaan..? Ja eikös siinä vielä isompi riski ole tavallaan pilata koko kansi - ainakin alumiiniset kai (BMW ainakin?) menee helposti kieroksi tjtn..?
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Noihin keittämisongelmiin voisi auttaa sytkän aikastaminen ja esimerkiksi alipainekellon pistäminen full vacuumiin sen timed vacuumin sijasta. Mutta jos mosa on säädöissä niin sitten ei kannata säädellä.

    Itse kyllä sanoisin ettei 110 ole enää mitenkään hyvät lämmöt. Ehkä hetkellisesti joo, mutta pitemmän päälle voi käydä koneen päälle joka näissä sitten näkyy kansipahvin palamisena kun toi valurautanen kansi tuskin halkee tai vääntyy. 90 astetta on se turvallinen sääntö jollon voidaan olettaa että lämmöt siellä koneen sisässä ei ole 100 asteesta isompia ja vesi ei kuumissa pisteissäkään vielä kiehu.

    Onko muuten syyläri puhdas ja kai visko ottaa välillä kiinni jos sellanen sulla on? Eikä paineet vuoda mistään pihalle?
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No mittasikko laaserilla mitkä koneen lämmöt oikeesti oli kun letkun pinta oli 80°C?
     
  10. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Joojoo, siinä se samassa pyöri niinku sanoinkin jo. Pannuhuoneen mittari näytti sen 80 ja sen molemmin puolin laser näytti siinä 79-81. Sit kun vei laserin koneeseen asti, ni siellä oli jo 95... Kyseessä siis täysin ok primera.
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Eli vesi jäähtyy siinä letkussa heti 15 astetta... tai pannuhuonemittari näyttää 15 astetta alakanttiin.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    En tiedä onko meillä sit jotain vikaa noissa pannuhuone mittareissa, mut patteri verkosta ne ei osannut lukea eikä metalliputkesta kattilan ja varaajan välillä

    Nynne on keittiössä ja tallissa seinällä mittarina

    Mut täytyys viritellä omaan autoon ja kokeilla mitä ne sanoo.
    Jos toimii niin helpottaa paljon remontoitavissa, et koska flektin pitäis herätä vai ollaanko jo liian kuumalla, tympeetä koko ajan rampata kattelemassa joko höyryää ja kansi meni
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Oikeestaan ei ihan 15 astetta, koska jos laaserilla nyt vielä katsois mitä itse jäähyn pinta on just siinä kohtaa mihin letkusta tuleva virtaus osuu, ilmenis että se on kuumempi kuin letkun 80, mutta viileempi kuin se mosan 95. Letku on siis jossain määrin eristetty.

    Tajuskohan jarpat jo mitä tässä haetaan?

    Kukaan ei ole epäillyt etteikö pannuhuonemittari näytä oikein, sillä tiedolla ei vaan tee mitään hirveesti. Tai no, lisäämällä siihen 15 astetta, ehkä.
     
  14. jarpat

    jarpat 3rd gear

    No jaa, enpä nyt mene vannomaan, että tajusinkaan, mutta pidän sinänsä tuota pannuhuoneen mittaria luotettavana, koska samasta kohtaa lasermittari näyttää saman verran. Se, mistä Te puhutte - mä taas näen sen niin, että tottakai se kone on kuumempi. Konehan se nimenomaan kuumenee ja siksi sitä jäähdytetään. Mitä kauemmas laseria vie koneesta - sitä mukaa asteet myös putoaa. Ja tuossa kun tuon vertailu mittauksen tein, niin kone oli siis tullut ajosta ja sammutettu. Halusin nimittäin nähdä senkin, että paljonko lämmöt vielä nousee ajon jälkeen, kun vesi ei enää kierrä.

    Mikä tahansa uloke (esim vesiletku), jos moottorista erkanee, niin jäähtyyhän se tietysti koneeseen itseensä verrattuna..?
     
  15. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Itse en lähtisi kiinnittämään huomiota muutamien asteen heittoihin lämmöissä. Ihan riittävän skaalan saa jo kun vertaa ylä ja alavesiletkujen lämpö eroja. Tuo konehuoneessa oleva mittari on vähän hankala monitoroida ajo tilanteessa.

    Itellä on tuollainen, helppo ja halpa kiinnittää vaikka teipillä letkun ympäri. Tulipellin läpi mittari kabiiniin.

    http://www.suntuote.fi/Digitaalinen-lae ... 110C-musta
     
  16. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Tuossa näyttää olevan 1m johto mutta on niitä myös 1,5m. Ei välttämättä linkin osoitteesta.
     
  17. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Mä muuten ostin tuon linkin mittarin, kun ei se paljoo maksanut. Johto oli vähän lyhyt, mutta jatkoin sitä. Eroa fluken mittalaitteeseen on alle aste. Tuon kanssa jos nyt sit hetken ajelee, niin saanee tuntuman - onko kaikki kohdallaan. Kiinteäksi en tuota aio jättää...
     
  18. LPV

    LPV 3rd gear

    Millainen johto siinä mittarissa oli, kuinka jatkoit?
     
  19. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Suojaamaton parikaapeli. Panin poikki, kaivoin johdot esiin, kuorin, juotin jatkon ja kutisukkaa päälle. Päällimmäinen eriste piti leikata varoen pois, koska varsinaiset johtimet oli aika "heikkoja", mutta ei mikään mahdoton homma ja tarkkuus on ihan sama kyllä kuin kalliimmassakin mittarissa.
     
  20. Weijari

    Weijari Gearhead

    Aiheeseen liittyen: Mikähän vois olla ongelmana, kun lämmöt hiipii pikkuhiljaa ylös moottoritiellä, eikä tule alas flektilläkään. Kaupungissa pysyy hyvin aisoissa flektin kanssa. Letkut, ilmat ja jäähdyttäjä on katsottu, Jäähdyttäjä on tasalämmin joka puolelta, järjestelmä on huuhdeltu eikä huku nestettä tai poreile korkissa. Korkki on vaihdettu, Termari on uusi. Keulassa on ilmanohjurit jäähdyttäjälle.
     

Kerro tästä muillekin!