Moottorin lämmöt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jarpat, 11.8.2015.

  1. Weijari

    Weijari Gearhead

    Ennakot ja Seokset on katsottu. Kannet on vakio valuraudat (GM:n 416:set). Venttiilit on Mirattu, eikä muuta. Haen sen hihnapyörän (kun tuo edellinen on näköjään vähän kiero, hyvä vaihtaa joka tapauksessa), laitan termarin paikalleen ja Kokeilen pullokikkaa. Ihmeellisintä on se, että ns. verrrokkilenkillä lämpötila nousee korkeaksi suurinpiirtein samassa kohtaa, vaikka nyt on n 15 astetta kylmempää ulkona kuin edellisellä kerralla.

    Jäähdytin on muuten mallia: 1-25221-X Griffin Aluminum Pro Series Radiators ja jonkun nettisivun mukaan riittää 400 hp ja 600 hp sähköflektillä. Tossa on korkeintaan 270.
     
  2. peltsi

    peltsi Gearhead

    Niin sulla on normi liikenteessä ajaessa about 50hv käytössä ja alkuperäinen jäähdytin ja tunneli riittää pitkälle.
    En jaksa lukea koko topikkia läpi mutta kun ollaan od:llä niin tod.näk. sulle on jo ehdotettu termarin poistoo, lämppärin poistoo, pelkällä vedellä ajamista, isompaa syyläriä ja kaikenlaisia virityksiä syylärin ympärille

    Mutta kun se vika ei korjaannu osia irroittelemalla tai isomman jäähdyttimen hommaamisella. Noin lussu kone ei kaksista jäähdytintä tarvii näillä keleillä.

    Oletko mitannut minkäverran vettä kiertää koneen läpi kun termari on auki ja kierrokset about 2000rpm eli onko kierto kunnossa. Tän testin voit tehdä myös ilman termaria. Oliko sulla uus vesipumppu ja toimiiko se.
    Tuolla alu jäähdyttimellä ja mekaanisella flektillä vesi ainakin jäähtyy reippaasti kun mittaa menevän ja tulevan veden lämpötilaeron, oletko mitannut?
    Oletko paineistanut sylinterit? Tuleeko vesitiloista kuplia? Tämä pitää tarkistaa termarikotelosta, ei jäähdyttimen korkista ja paine pitää olla about puol tuntii per pytty ja 10bar.
    Oletko asentanut alkuperäisen mekaanisen flektin tilalle sähköflektit? Ja samalla alkoi ongelmat? Tosin matka-ajossa ei mitään flektejä edes tarvita.
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ehdotan konepellin poistoa!
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Poista lämpömittari. Tieto lisää tuskaa...!

    Virallisempi veikkaus voisi olla vesipumppu, näillä keleillä pitäisi lämpöjen pysyä kuin naulattuna termarin avautumislämmössä. Tai sit sun kone on melkoinen lämpövoimala.
     
  5. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Mä tossa aikasemmin kyselin onko tehty kansitöitä tms , ajattelin jos on vaikka mennyt kansi puhki seetin alta tms...
    Johan on kumma kone. Liekö jostain halki.
     
  6. Weijari

    Weijari Gearhead

    Tekis mieli sanoa että kun ollaan OD:llä, niin keskustelu ja neuvot ovat pysyneet hyvinkin asiallisina ja johdonmukaisina. Pari hyvää kikkaakin on tullut esiin.

    Johtuneeko tämä "poikkeavuuus" sitteen seuraavista asioista:
    - heti ensimmäisenä yrittää kertoa kaiken
    - tunnustaa oman kädettömyytensä
    - ei ole kysymyksessä Jobbaus, Entisöintibisnes tai jonkun asian paremmuus toiseen nähden.
    - Pääasiassa on kirjoiteltu sellaisia päivinä, että sokka on vielä kiinni
    - Muistaa jaksaa ja viitsii kiittää saamistaan neuvoista.

    :D

    Oikeasti pääosassa ovat asialliset neuvojat, kiitos.

    Anyway:

    Mitään ns. tieteellistä lämpötilamittausta en ole syyläriin menevän ja palaavan veden välillä tehnyt. Syyläri on joka paikasta lämmin ja palaava vesi oleellisesti viileämpää.

    Ohivuototestissä oli painetta 8 bar ja ohivuoto oli venttiilikoppaan kaikissa sylintereissä. Jos ei ala tuolla vesipumpulla tokenemaan, niin pitää ottaa tämäkin listalle. Kansi puhki Seetin alta... Pannaan tämäkin korvan taakse.

    Peltsin lista on käyty läpi suurimmaksi osaksi, mutta: Miten mittaan tuon vesipumpun nestevirran? Onko tähän joku hyvä kikka?

    Täytyy palata tähän sitten kun vesipumpun hihnapyörä on vaihdettu, termari takaisin paikallaan ja vähän muutenkin ihmetelty. Voihan se olla että vesikanavissa on joku tukos siten että vesi oikaisee jostain ja osa koneesta jää ilman jäähdytystä. Tukoksella tarkoitan jotain joka ei liukene, esim mutteri, kivi tms.
     
  7. peltsi

    peltsi Gearhead

    termari pois, kylmä kone, ylävesiletku irti syyläristä, kone käymään ja hiukan kierroksia.
    Sen voi sit itse päättää ajaako vedet maahan vai ohjaako ne jotenki syyläriin vai laittaako korvaavaa vettä puutarhaletkusta.
    Tää testi ei kyl kauaa kestä kun jo näkee että tuuppaako pumppu kunnolla vettä.

    Jos kerran veden lämpö selvästi laskee syylärissä niin ei tuohon paljoo muuta jää kuin vesipumppu. Olethan varmistanut että lämpömittari näyttää oikein? Keittääkö moottori?
     
  8. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mysteeri syvenee. Vesipumpusta ei löytynyt mitään vikaa tai vieraita esineitä. Tuuppaa hyvin vettä. Lämpömittari on varmistettu uudelleen vanhalla ponupannun tarkkuus-elohopeamittarilla. Eikös viallinen vesipumppu tarkoita sitä että sisuskaluja on selkeästi paskana ja viallisuuden huomaa kun se on avattuna pöydällä? vai onko siipipyörän välyksellä pumppurunkoon tai takakanteen jotain merkitystä? ( nyt alle 1mm )

    Ongelmia oli jo kun auton hankin. Myyjä vakuutteli että ei keitä ja en kokeillut kun ei ollut tuolloin flektiä eikä propelliakaan lainkaan. Ajattelin että kyllä sen sieltä himaan saa mottoritietä pitkin ilman flektiäkin. No keittihän se motarilla, kun liikennevirta pikkuisen hidastui.. Tosta autokaupasta vois kertoa ihan oman tarinansa, meitä harrastajiakin löytyy monen laisella moraalilla varustettuna.

    No anyway, ekaks lisättiin flekti, ei auttanut, sitten ilmeni että jäähdyttäjä oli sisältä pelkkää kalkkia ja paskaa jolloin keulalle tuli uusi griffinin alujäähy ja 16" kunnon flekti ongelmat vähenivät oleellisesti, jäi vain tämä lämmön hiippailu hissukseen ylöspäin. 350 loota ja 3,7 välitykset toki tekee sen että rundeja on 100:sen nopeudessa 3200 ja 120:iä ei viitsi riivata pitkään (kierrokset 3600) Lämpöongelma tulee esiin jo 80:ssä jollon rundit 2800.

    Mutta: Huuhtelin tuossa sitten lohkoa väärään suuntaan paineella ja huomasin että väärin päin vettä juoksuttaessa imusarjan syylärin letkun reiästä sisään, vesi virtaa huomattavasti huonommin ulos kuljettajan puolen vesipumpun reiästä. ja kun letkun kääntää kuskin puolelle, ruikkii vedet yli, mitä se ei tee kun kääntää letkun hantin puolelle imusarjan reiässä

    Lienee mahdollista että joku on lykkinyt tuonne imusarjaan TBI:n tiivisteet, joissa osa vesiteistä on blokattu, kun vesipumppu pyörii toisin päin?
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En tiedä onko tätä ehdotettu, mutta voisiko vaan lohko olla niin täynnä ruostetta ja sotkua ettei vesi kulje?

    Saako pakkasproppuja lyötyä pois ja vielä suurempi kysymys, saako uusia hakattua paikoilleen jos vanhat saisitkin pois? Vois onnistua alakautta?

    Sieltä näkis ainakin osittain että mitä moskaa siellä on ja voisi päästä huuhtelemaankin paremmin.
     
  10. MarkFMX

    MarkFMX 1st gear

    Paljonko tuo 16" flekti imee? -416 kansien kanssa on ihan normaalia korkeet lämmöt, kanavien seinät on niin ohuet että luovuttaa paljon lämpöä veteen. Onko flektille tehty mitään tuulitunnelia vai onko se suoraan kiinni syylärissä?
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Juuri tästä voi olla kyse, asian vois tarkistaa vaikka avaamalla imarin vesiproput/lämppärin letkulähdön, joista pääsee vaikka rautalangalla kokeilemaan onko tiiviste auki.

    Tbi:n tiivisteissähän on ne takapään reijät lähes ummessa, mutta jos pelkääjän puolen tiiviste on laitettu kuskin puolelle niin silloin siellä vesi virtaa todella heikosti.
     
  12. HT

    HT Gearhead

    Jos tulkitsin tekstejäsi oikein, hitaassa ajossa ei lämpöongelmia ole, maantie-/motarinopeuksissa niitä tulee. Tällöin syy ei ainakaan ole flektissä. Yli 50 km/h nopeuksissa ajoviima jäähdyttää varmasti syyläriä enemmän kuin mikään flekti.
     
  13. Weijari

    Weijari Gearhead

    Flekti on työntävä ja syylärin etupuolella, kun moottorin ja lukkopellin väliin ei mahdu kuin jäähdyttäjä ja laiha, siis mun, lompakko. Jäähdyttäjä on tiivistetty lukkopeltiin ja keulan säleiköt jäähdyttäjään, eli ohi ilman ei pitäisi päästä.

    HT on juurikin tuossa oikessa, eli epäilisin jäähdyttäjäjän mitoitusta (ja vaivaituisin ehkä jopa selvittämään sen konduktanssit etc laitevalmistajalta ja laskemaan jäähtymän) jos ongelmia olisi myös hitaassa kaupunkiajossa.

    Teoria on nyt se, että ei kierrä lohkossa nesteet kunnolla, jolloin pöääsee paikallisesti kiehumaan ja estämään kierron osittaan, kuumenemaan lisää heittämään paineet jäähdyttäjään ja kierre on ns. valmis. Suurin epäilys kohdistuu noihin imusarjan tiivareihin

    Nyt on aseistuksena USB-letkukamera ja menen tutkimaan tilannetta.

    BTW: nämä veikkailut ja sparrailut ovat arvokasta tavaraa, silloin kun fasiliteetit ovat hiekkapihalla taivasalla, nosturia, paineilmaa tms ei ole käytettävissä, kaikki työkalutkin on käsityökaluja, aikaa jharrastukselle on vähän ja tekijäkin on osaamaton. Eli kiitosta vaan jälleen.
     
  14. Weijari

    Weijari Gearhead

    USB-kameralla ei löytynyt vääriä tiivisteitä tai muutakaan.

    Lohko on nyt putsattu sitruunahapolla ja neutraloitu kodin putkimiehellä ilman alumiiniosia. Ruskeaa lientä tuli aika määrä, kuten toki arvata saattaakin. Sen verran vaikutusa oli tällä, että väärin päin huhdellessa alkoi tulla molemmista lohkon pumpun rei'istä yhtä paljon vettä kun aikaisemmin kuskin puoli oli selvästi ujompi. (tästä syystä tähän lähdin)

    Tämän jälkeen pulttasin kiinni uuden High Volyme Edelbrokin vesipumpun (vitun viheliäinen homma transdaptin moottorikiinnikeiden kanssa), auto nippuun, ja testilenkille:

    Ei lämpene, testilenkillä ei edes yli 185 vaikka noustiin motarin rampista käytänössä melkein seisomaan.

    Epäilys on, että on ollu vesikanavia tukossa ja / tai riittämätön vesipumppu. Tästä johtuen on kiehunut paikallisesti ja nostanut paineet, ja sitten kuitenkin aiheuttanut nestevajetta / ilmalukon sen verran, että on alkanu käymään kuumana.

    Olkoon tämä teoria voimassa, kunnes huomataan, että vedet ja öljyt ovat kuitenkin sekaisin :)

    Kiitos osallisille.
     
  15. RoadyRunner

    RoadyRunner 3rd gear

    Ainahan sitä on hyvä omia kokemuksia jakaa jos vaikka joku muu selviäisi painimiselta. Elikkäs tässä elämäni tarina (Tai kuluvan kesän vi**tus tiivistettynä):

    Siis tarinahan alkaa moparin 440 isolohkosta josta oli kansipahvit kärähtäneet mitkä tuli edellisenä talvena uusittua ja samalla muutenkin purettua kone huolella ja kasattua. Samalla tuli myös dampperiin laitettua kunnolliset merkit joiden avulla oli helpompi katsella perusennakot/kokonaisennakko kohdilleen.
    No ei mitään keväällä oli auto kasassa sekä kone niputettuna ja ei muuta kuin käynnistelemään. Kaikki sujui hyvin lähti ekalla startilla käyntiin ja kun jakajalla vähän haki ennakkoa kohdilleen niin sai jopa tasaisesti mörisemään. Mutta testilenkillä sitten alkoikin se ihmettely. Liikkeessä toimi hyvin ja lämmöt pysyttelivät noin 170-180 farenheitin kohdilla, mutta heti kun stoppasi paikalleen lähti mittari riipimään ylöspäin. Eikä siis hellittänyt muuta kuin siinä vaiheessa kun lähti taas liikkeelle.
    Siitä sitten alkoi ongelmaan pitempi syyn hakeminen. Tuli testailtua eri termareita, lämpötila-anturia, flektin kaukalon tiivistämistä jotta saisi ilmavirtausta paremmaksi, ennakkokäyriä, seoksia kaasuttimessa, glykoli/vesi suhdetta jäähdyttimessä, jäähdytysjärjestelmän ilmausta eikä millään näistä mitään vaikutusta, niin ja vesipumppuakin tuli seurattua mutta hyvin piti virtauksen liikkeessä.
    Viimeisenä tuli jäähdytysjärjestelmän pesu alkuun STP:n siihen tarkoitetulla aineella, jolla alkuun tuntui olevan positiivinen vaikutus kun ei tyhjäkäynnillä enää nostanut lämpöjä. Mutta ensimmäisellä koeajolenkillä huomasi sitten, että tilanne oli muuttunut päälaelleen. Joo ei paikallaan ongelmia, mutta alkoi sitten ajossa riipimään mittaria kohti kaakkoa :/ Sen jälkeen sitten tallitaukoa parisen viikkoa ihan vaan jotta saisi vatutuksen laantumaan. Jonka jälkeen tarinan viimeiseen episodiin:
    Syyskuun alussa oli hermot taantuneet taas ihmisen tasolle ja kaivettuani netin syövereistä ideoita päätin, että hitot kokeillaan kovaa ajoa ja sitruunahappoa jäähdytysjärjestelmässä sekä lämppärin kennon putsaamista siinä samassa. No litkut koneeseen ja parisen tuntia kunnon ajoa jonka jälkeen auto tallille yöksi seisomaan. Seuraavana aamuna litkut ulos ja tuli samalla purettua lämppärin letkut irti. Yllätys olikin sitten suuri kun koneesta ei pahemmin paskaa tullut ulos, mutta lämppärin kenno sen sijaan oli täynnä jos jonkinmoista mönjää mitä sai jonkin aikaa huuhdella jotta sai puhtaaksi. Ja kaiken tämän jälkeen 160 farenheitin termarilla lämmöt pysyy mittarin mukaan tasan 170 farenheitin kohdilla. Sekä infrapunamittarilla jos konetta tarkastelee niin korkein lukema mitä lohkosta saa irti on 75 astetta :) Samalla tuli myös laitettua merkille, että jäähdytysneste liikkuu huomattavasti rauhallisemmin syylärin yläsäiliössä kuin mitä ennen tuota viimeistä huuhtelua. Eli johtopäätöksiin:

    Mitä ilmeisemmin tukkeutunut sisälämppärin kenno aiheutti sen, että jäähdytysneste liikkui liian nopeasti järjestelmässä eikä ehtinyt jäähtyä riittävästi kulkiessaan syylärin kennoston lävitse. Eli nyt ylikokoon porattu moparin 440, edelbrockin alukansilla, 280 comp camsin rullanokalla, takomännillä, holleyn imusarjalla sekä kaasarilla ja peltisarjoilla pysyy helposti viileänä mekaanisella flektillä ja 22" tuumaa leveällä syylärillä sekä vakio vesipumpulla. Melkein tuli laitettua jo isompaa syyläriä tilaukseen sun muuta kallista roinaa, mutta kait pitäisi aina aloittaa perusasioista eikä yrittää keksiä pyörää uudelleen!
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kysynpä täällä että vaikuttaako auton latausjännite sähkösen lämpömittarin antamaan lukemaan?

    Mulla tyhjäkäynnillä menee lämmöt mittarin mukaan reilusti alle 220 ja latausjännite on 12-13.

    Ajossa tekee hassua että jännitteet pomppaa johoniin 17 volttiin välillä ja samalla lämmöt.nousee tonne 220F. Tarttisi tietää onko mittarilukemassa virhettä vai käykö auto oikeasti noin kuumana. Eikö toi 220F ole vähän liikaa? Kone siis olds 307
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Riippuu varmaan kuin laadukas mittari, mut jos sä kokeilet painella kaasua vapaalla paikallaan, niin latausjännitehhän muuttuu samantien mut lämmöt ei heilahda niin nopeasti niin näet johtuuko lämpöjen nousu latausjännitteestä. 17volttii on kyl liikaa ja luulis et alkaa lossin sähkölaitteet oireilee muutenkin pikkuhiljaa. ja on se 220f turhan paljon jos pitää paikkansa.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mittari on se orggis rally-mittari. Tarttis kyllä ostaa jotkut kunnon mittarit tohon.

    Toi 17 on liikaa, kysyin siittä toisessa topicissa että mikä tollasta hetkittäistä jännitteennousua tekee.
     
  19. LPV

    LPV 3rd gear

    Meillä oli uudesta asti (vuoteen 2014) Chevy STW -90,307 Oldsilla, siinä näytti lämpömittari aina sataa, tai pikkusen yli normaali lämpöisenä.
    +100°C = +212°F, +220°F = +104°C Joten ei toi mun mielestä vaikuta kovin kuumalta vaikuta vanhaksi Olds 307:si... Tuo lataus on kyllä liian kova, vaikka Chevynkin volttimittari saattoi näyttää kovilla kuormituksilla yli 15V! Koita laittaa yleismittari kiinni siihen laturiin ja mittaa kierroksilla mitä se oikeasti lataa. Voi olla että se volttimittari on vaan "optimistinen" eli näyttää vähän liikaa vanhuuttaan.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tai sitten toi mittari vaan sekoilee kun valot ei kirkastu kun toi innostuu lataamaan.

    Vähän ajattelinkin että toi voisi olla normaalia kun trendinä on ollut se että nostetaan koneen käyntilämpöjä.
     

Kerro tästä muillekin!