Moottorin maalaus ja uunitus kotona

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Higgins, 13.1.2017.

  1. Higgins

    Higgins 1st gear

    löysin VHT:n Engine Enamel spraytä jolla aion maalata moottorin.
    Maali kestää lähemmäs 300 C lämpötiloja.... jos se maalauksen jälkeen ensin kuumennetaan 90 C lämpötilaan 20 min ajaksi. Kohteena siis lohko, imusarja ja sylinterinkannet.

    Onko vinkkejä miten "uunitetaan" kotitallissa niin ettei kämppä roihahda ? Erityyppisiä lämppäreitä löytyy...
    vai vienkö suoraan automaalaamoon ?
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Siinähän se kuumenee kun antaa vähän kenkää.:) Mikä vaan maali kestää lämpötilan puolesta moottorissa. Miranolia on kehuttu, mä en siitä tykkää kun se haisee niin pahalta ja kuivuu hitaasti. Tavallisia automaaleja olen käyttänyt.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Moottori tuskin tarvitsee lämpökestomaalia. Pakokäppyröissä tommoset maalit kuivuu luonnon voimin, mut käryää kuivuessaan. Mä oon nestekaasutoholla kuivatellut maalin päällipuolelta.
     
    Anza tykkää tästä.
  4. Anza

    Anza Gearhead

    jos haluaa kotitekoisen uunin tehdä, niin palovilloja kasaa laatikoksi. Pohjalle yksi, seinät ja katto. Tavara sisälle ja kinkkumittari osaan kiinni. Sit toho huutamaan jostai aukosta. Lämpotila kyllä nousee, vaikka vähän jostain aukosta kurkistelee paistomittaria. Keittiön hella täsmällisempi, jos puoliso tai äiti antaa luvan käyttää.
     
  5. Anza

    Anza Gearhead

    Vielä lisäyksenä edelliseen. Kokemuksesta voin sanoa, menee tunti tai pari tohotteluun kun moottorin lohko on tasaisesti lämmennyt 90 asteiseksi. Ympäröivä ilma tietysti lämpenee nopeammin.
     
  6. max

    max Double Gearhead

    Ei liity kysymykseen kuin vähän,mutta kuinka olis "Miranol Metallack" ja ekaks putsaat pinnan vaikka brakecleanerilla ja sit pari tiukkaa kerrosta edellä mainittua maalia pintaan.
    Tämä maali pitää hyvin kiinni,eikä tarvitse uunitusta.
    Sorry Off Topic.
     
  7. kaierkki

    kaierkki Gearhead

    EI tarvitse uunittaa, VHT pysyy kuin kuppa Töölössä, kuvassa kotikonstein tuherrus..

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. kaierkki

    kaierkki Gearhead

    Miranolilla olen kaksi moottoria maalannut ja hyvin pysyy. Oma pohjamaali kuitenkin alle. Ei sitä kuitenkaan ole pakko haistella ja jos ei ole ihan Nascar-varikko kiire heittää takaisin keulille, niin parissa vuorokaudessa kuivuu kunnolla.
     
  9. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    90 astetta lämpöä......???? Eihän tuo ole saunalle kummoinenkaan ponnistus. Pienemmät osat ylälauteelle ja lohko niin ylös kun saa ja antaa olla vaikka pidempään. Sittenhän voi jo pitää harjakaiset saunaillan merkeissä :D:p
     
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Porrin engine-enamel toimii myös
     
  11. Martin460

    Martin460 Gearhead

    Mä lämmitin kuumailma pistoolilla
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Paali styroksia ja siitä tekee laatikon moottoripukin ympärille, pysyy kasassa kun työntää paksumpaa rautalankaa nauloiksi

    Lihalämpö mittari kylkeen ja kuumailmapuhallin sisälle, sille pitää vaan olla kunnollinen teline ettei tipahda palavalle pinnalle

    Jos kuumailma puhaltimella saa traktorin hyttiin -20°C;sta nollaan puolessa tunnissa, luulisi et styroksi koppero lämpiää 90 asteeseen tunneissa

    Toholla en kovin umpinaiseen kopperoon puhaltaisi, kun kuitenkin kosteutta tuottaa palotapahtuma



    Sit kun se kopperon sisälämpö on sen 90° niin naamaa ei kannata työntää sisälle kun kattelee toista lihalämpömittaria joka on jossain kannenpultin reiässä
     
  13. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    VHT:n Engine Enamelilla vetäisin letukan lohkon ihan kylmiltään. Kesti se ainakin dynoreissun nokan sisäänajoineen. Hieno ja virheetön pinta edelleen.

    Sen sijaan peltisatseihin vetäisin VHT:n pakosarjamaalin. Tai itseasiassa teetin sen homman maalaamossa, jossa tekivät myös pulverihommia, jotta kunnon uunitus onnistui. Annoin ohjeet uunitusta varten VHT:n ohjeiden mukaan. Ennen maalausta satsit puhallettiin puhtaaksi.
    En ollut maalaamon työtä valvomassa, oletan silti että tekivät kuten ohjeistin mutta niin vain pakosarjojen upea hopeanvärinen pinta satoi lumena dynohuoneen lattialle viis minsaa nokan sisäänajon aloituksesta...
     
    Muokattu: 15.1.2017
  14. spede

    spede Gearhead

    Plastikote moottirimaali on myös hyvän oloista kesti ainakin dynoreissun. Kivinummelta ostin pari purkkia chevy oranssia.
     
  15. Higgins

    Higgins 1st gear

    Jep,
    tuli itsellekin mieleen että SAUNA.....itse asiassa maalasin viikko sitten ja 3 h kuivatus ja sitten löylyyn ja hyvä tuli.
    Karhennus 300lla ja sitten primeri pintaan ennen pintamaalia.
    Maalitölkin kyljessä todetaan että jotta maalin kemikaalien kestävyys olisi täydellinen - vaaditaan tuo 90 C ja yksi tunti.....
    Näkee sitten myöhemmin miten pysyy kun kone käytössä.
     
  16. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Minkä takia se pitää etukäteen erikseen lämmittää?
    Siinähän se kuumenee kun laittaa koneen käyntiin.
     
  17. BBC

    BBC Guest

    Minä olen aina maalannut lohkot, rautakannet normaali automaalilla (akryyli). Mattausainetta sekaan sen verran kuin haluaa kiiltoa tiputtaa. Pysyy ja kiiltää sen mitä uutena. tuolla yhdelläkin on ajettu yli 80 000km ja näyttää hyvältä.

    Valun voi maalata pensselillä, öljypohjat jne ruiskulla. tai vaikka telalla jos on kätevä käsistä,.....

    Alle jos haluaa, ohuesti happista.
     

Kerro tästä muillekin!