Moottorin maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mscl, 23.3.2017.

  1. mscl

    mscl 1st gear

    Terve,uusi jäsen täällä.Myönnettökään etten omista jenkkiautoa tällä hetkellä ja aihekkin koskee venemoottoria,joka on kylläkin foortti.Täältä on kuitenkin tullut luettua aihe jos toinenkin ja sisältö on useinmiten loistavaa,jos jostain niin täältä saattaisi irrota toimivat ohjeet ongelmaan.

    Edessä olisi käytetyn moottorin maalaus,käytännössä longblock joskin muutama härpäke on edelleen kiinni,maalauksen tarkoituksena on kestävä hyvin tarttunut maali joka toimii korroosionsuojana,ulkonäöllä ei ole sen suurempaa merkitystä.Itse moottori on rautaa mutta moottorin etulevy on alumiinia.
    Olen pessyt tuota konetta muutaman päivän erinäisillä liuottimilla,vannepesulla,brakleenilla ja höyrypesurilla.Ruostuneet rautakohdat on peitattu fosforihappoliuoksella.

    Tilanne on oikeastaan se että kone on rasvaton ja puhdas,olen käyttänyt mietoa fosforihappoliuosta ja sen jälkeen huhdellut vedellä.Ongelmaksi muodostuu tuo alumiini,näyttää hyvältä ja harmaalta märkänä,mutta kuivuessa siihen ilmestyy kalkinvalkoista hapettumaa.Maalina olisi tarkoitus käyttää inerta 50 joka on epoksipintamaali.Pelkona on ettei tuo maali tartu alumiiniin tuon hapettumisen johdosta.
    Miten tässä oikein pitäisi toimia,muutaman maalaustyön ryssineenä ajattelin ottaa hiukan takapakkia ja kysellä viisaammilta.
    Tarkoituksena maalata sivuilmaruiskulla.Pakko tehdä ulkona mutta tarkoituksena lämmittää moottoria sisätiloissa,työntää ulos,maalata ja tuoda kuviumaan takaisin sisälle.Lämpötila on päivisin sen +5 ja auringonpaiste.Maalit tietty huoneenlämpöistä ja turbiini esilämmiittää ilman jonkin verran hvlp ruiskulle.Koituukohan tästä jotain ongelmia?

    Miten tuon itse esikäsittelyn suorittaisi ja pitäisiköhän tuolle pintamaalilel hommata joku primeri kaveriksi,esim inerta 5 epoksipohjamaali?Miten jos miedon fosforihappolioksen ruiskuttaisi moottorin päälle poistamaan hapettumat,puhaltaisi paineilmalla märät pois,kuivaus ja heti perään maalaus,tällöin tuohon alumiinin pinnallekkaan ei vissin muodostu hapettumia?
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    vedä happoväri,sitten epoksia ja sitten märkää märälle pinta maali.eikä mitään yliohennettua kuraa.
     
  3. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Laitoin yksityisviestin.
     

Kerro tästä muillekin!