Moottorin pyörimis"kankeus" 500cid

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pohojosenpoika, 10.5.2009.

  1. pohojosenpoika

    pohojosenpoika 1st gear

    Minkälainen pitkittäisvälys oltava vetolevyn ja muuntimen välissä.Laatikko 727.
    Ongelma on moottorin pyöritys kampiakselin päästä on muuten tosi jäykkä/starttimoottori ei jaksa pyörittää kunnolla.

    Moottorin speksit.

    499 C.I. Chrysler Co. "Eagle" roller stroker parts & Info

    Poraus: 4.375" (0.055" ylikoko)
    Iskun pituus: 4.150"
    Kiertokangen pituus: 6.760" (STD Mopar BB RB Wedge)
    Puristussuhde: n. 11:1

    Osat

    Stroker kit: Eagle B21201 "Bal Assy" (tasapainoitettu sarja)
    Kampiakseli: Eagle 444041506760
    Värinänvaimennin: Professional Products 90013
    Kampiakselin kiila: Mopar Performance P5249822
    Runkolaakerit: Clevite 77 "P-Series" MS-1277P (STD size)
    Kiertokanget: Eagle CRS6760B3D "ESP" H-Beam
    Kiertokangen pultit: EAG20030 (ARP2000)
    Kierokangen laakerit: Clevite 77 "H-series" CB-527HD (STD size)
    Männät: SRP 213459 (+ 0.055")
    Männänrenkaat: Perfect Circle 315-0018.005 (4.375" + 0.005" -> 1st ring 1/16" Plasma-Moly Ductile, second 1/16" Grey Iron RBT, oil 3/16" STD. Tension CP20)
    Tapit: EAGB990C (0.990" floating)
    Main Girdle: BCRproducts
    Main stud kit: BCRproducts ARP140-5403 (OEM style cap girdle)
    Loiskelevy: Mopar Performance P5007345
    Öljypohja: 440Source 121-1030 - Oil Pan - Center DEEP 7" Sump
    Oil pick-up: Milodon MIL-18335
    Öljypumppu: Melling M63HV
    Öljypumpun pultit: ARP 129-1023 HV oil pump bolts
    Öljypumpun käyttöakseli: Mopar Performance P3690875
    Käyttöakselin pusla: Mopar Performance P1737725
    Jakopää: Cloyes 9-3525TX9 Billet True Roller
    Jakopään kotelo: Trans-Dapt Performance Products 9392
    Nokka-akseli: Lunati Voodoo Mec. Roller LUN-60331
    Nokka-akselin "thrust button": Lunati Roller Cam Button LUN-90004
    Nokka-akselin pultit (3 bolt): ARP-244-1001
    Nostajat: Crane Cams 69542-16
    Työntötangot: Crane Cams 64622-16
    Keinuvivut: 440Source 200-1046 - Aluminum Roller Rockers/shafts - 1.6 Ratio
    Holddown set: 440Source 200-1032 - Aluminum Rocker Holddown Set
    Rocker shaft shims: 440Source 105-1018 - Rocker Shaft .015" Shims (approx 36)

    Rocker shaft spacers: 440Source 113-1018 - Rocker Shaft .650" Spacers (Set of
    Kannet: Edelbrock Performer RPM 84 cc EDL-60929
    Kannentiivisteet: Fel-Pro Performance 1009
    Kannenpultit: ARP-145-3606
    Venttiilijouset (Lunati kit): LUN-74650K1LUN (springs, retainers & locks)
    Venttiilikopat: Mopar Performance P5007616 (polished)
    Imusarja: Edelbrock Performer RPM EDL-7193
    Imus. tiiviste (valley pan gasket): Fel-Pro MS 96000
    Tiivistesarja: FEL-KS2110
    Kampiakselin takap. tiivistesrj: FEL-BS40240
    Pakosarjat: Doug's Headers D452
    Startti: 440Source 123-1000 - Lightweight Starter
    Startin suojapelti: 440Source 122-1001 - Lightweight Starter Shield
    Startin studipultti: 440Source 109-1500 - Starter Stud/Nut/Washer
    "Dress-up-kit": Gardner-Westcott Co. 23-56332-HSP
    Sytytystulpat: Champion RC12YC
    Sytytysjohdot: MSD "Super Conductor Wire Set" part # 32733
    Virranjakaja: MSD Ignition 8546 "Pro-Billet"
    Virranjakajan kiinnike: Mopar Performance P4349279
    Ilmansuodatin: K&N Xstream KNN-66-3040
    Vetolevy: 440Source 200-1040 - Solid Flexplate - 6 bolt - Neutral balance
    Kampiakselin takapään pultit: 440Source 129-1003 - ARP Bolt Kit - 6 bolt Flexplate to Crank
    Turbiinin pultit: ARP-200
    Vesipumppu/kotelo: 440Source 113-1016 - Aluminum water pump & Housing combo deal - Driver's Side Lower Hose
    Kaasutin: Barry Grant Demon Carburetion; Speed Demon 850 cfm part # 1563010
    Polttoainelinja: Barry Grant # 140006 9/16 - 24 Fuel Inlet Kit - #8 x #8 Braided
     
  2. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Siis pyörikö se kone kasauksen jälkeen ilman kansia kevyesti 8) ?
     
  3. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Vetolevyn ja momentinmuuntimen välys? WTF? :eek:
    Nehän pultataan toisiinsa kiinni.
     
  4. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Re: Moottorin pyörimis"kankeus"

    Niin sitäkö tarkoitat, että paljonko välystä pitää olla ennen kuin em. osat pultataan yhteen? Kai siinä yleensä milleistä puhutaan. Jos ei oo selvästi havaittavaa välystä, niin jotain on vialla. Moottorin ja laatikon yhdistämisen jälkeenkö se alkoi jäykistellä?
     
  5. pohojosenpoika

    pohojosenpoika 1st gear

    Kyllä pyöri kevyesti ilman kansia.Kannet paikoillaan tiukempi tietenkin.Nyt moottori ja laatikko autossa paikoillaan,tietenkin syyläri estää pyörittämistä...
    Keinut irti pyörii kevyesti,jousi paineet 215,venttiilinjouset ei pohjaa....
    :mad:
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mun voortissa oli sama vika täyden rempan jälkeen, vanha startti ei jaksanu pyörittää, uusi jaksoi...
     
  7. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Aski jumittaa? Turbiinin pultit irti ja koita pyörittää limppua?
     
  8. pohojosenpoika

    pohojosenpoika 1st gear

    Kaikki osat uusia vain lohko vanha :argue:
    Elikkä euroja mennyt jonkin verran... aikalisä missähän vika.
    Mittasin pihtiampeerimittarilla välillä 2000 ampeerin virran kulutuksen startatessa.
     
  9. mke77

    mke77 Gearhead

    kaveri ja kasas mopsin koneen hiukan ilman "ajatusta"....tai ainakin ilman ajatuskatkosta....ei pyöri kuin kuorkin akulla joten kuten!! yks reisu korjattiin starttia ja sit ei kun pata nokalta ja kattomaan...

    ...purkas palapalalta ja kattos mikä on menny vikaan kun kampura on "nahkea"...kk-laakeri pukit on oikein päin laakerit ja oikein päin männät on oikeen päin....jakopään purun jälkeen nokkaakseli pyörii nätisti ja oikein päin, mut kampura on edelleen nahkea ...öljy pohja pois...kaikki pukit on oikeassa järjestyksessä ja oikein päin... laakerit on paikoillaan...ja oikeaa ylikokoa.... :eek:

    ei kun pesu ja uudet öljyt kauloille...kasaus :eek: nyt pyörii nätistä ...joku oli pielessä mut ei löytyny!!

    sen jälkeen on lähteny ihan 55ah akulla jo 5vuotta :rotfl: edelleenkin mysteeri mistä se johtus eikä laakereissa ollu mitään "kuvaa" eikä väri eroa missään kohtaa :eek:
     
  10. pohojosenpoika

    pohojosenpoika 1st gear

    Onko mahdollista että työntötangot ottais kiinni kannen seinämiin... vaikee selittää moottoria pyörittäessä välissä tulee tosi "jäykkä" kohta,muutenkin hankala pyörittää kun toi syyläri tiellä... Elikkä voisko jotenkin laatikon pääakseli/turbiinin"pituus" olla jonkinlainen tekijä ongelmassa.
     
  11. Tee Koo

    Tee Koo Gearhead

    Onko turbiini oikein laitettu laatikkoon --> perälle asti? Tai Mahdollisesti viallinen turbiini --> liianpitkä kaula?
     
  12. pohojosenpoika

    pohojosenpoika 1st gear

    Niinpä.Kyllä on turbiini perillä mutta kaulan pituus homma???? mutta taas mietityttää kun kaikki keinut pois moottori pyörii kevyesti :eek:
     
  13. Ck

    Ck Gearhead

    Jos vetolevyn ja turbiinin väliin jää 2-5mm ennen kiinnitystä niin ok.

    Jaksaako startti pyörittää konetta ilman tulppia? Noi jouset on aika jäykät että kyllä startissa pitääkin olla puhtia.

    Onko kone maadotettu runkoon hyvin isolla kaapelilla?

    Ei siinä sentään 2000ampeeria pitäs olla starttivirtaa.
     
  14. pohojosenpoika

    pohojosenpoika 1st gear

    Pyörii hyvin ilman tulppia.Maadotuskin on ok.
    Ei tiiä kuinka tiukka tommoinen kone on kun ei ole vielä käynyt käynnissäkään.Pelkään vain ettei rikkois mitään. :lol:

    Ei siinä sentään 2000ampeeria pitäs olla starttivirtaa tulipa laitettua isompi akku kaveriks kun loppu virta auton akusta.
     
  15. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Tulpat

    Entä pyöriikö kun ottaa tulpat pois, sais ainakin rajattua sen ettei liika ruttu ole esteenä

    Ja sitten kokeilla tuolla ylempänä ehdotettua, että vetolevyn pultit irti ja siinä irrotellessa kokeilla kanittaako turbiini jotenkin

    Ja tuleeko kireä kohta aina samassa kampiakselin kulmassa, ja samalla kiertokulmalla edelliseen tiukkaan kohtaan nähden ja onko ilmeneminen jaollinen yhden sylinterin työtahdin/pakotahdin kanssa? jos näin on niin vois liittyä venttiilikoneistoon tai johonkin kannuista

    Noi on vissiin mekaaniset nostajat onko venttiilivälys oikein säädetty.Venttiilikopat voisi irrottaa ja kaverin kanssa pyörittää ja toinen kokeilee alkaako keinuvivustossa jotain kanitusta näkyä tai erilaista toimintaa kuin muissa sylintereissä. Jos pyörii hyvin ilman keinuvipuja niin äkkiseltään hakisin vikaa siltä puolelta
     
  16. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

    Missä kunnossa on startti? Kuinka pyöritti vanhalla moottorikokoonpanolla? Onko heloja koskaan uusittu? Voi olla, että niissä on sen verran väljää, että ankkuri käy seinämiin kiinni startin pyöriessä kovassa rasituksessa. Selittäisi myös suuren virran. Oikosulku? Itsellä startista loppui muka puhti eikä jaksanut pyörittää. Uudet laakerihelat sisään ja taas pyöritti entiseen malliin.
     
  17. pohojosenpoika

    pohojosenpoika 1st gear

    Kaikki osat uusia.En tiiä onko startti sitten liian pieni... hommaisko jonkun suurteho/välitetynstartin.
     
  18. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

    Ja startti on oikein shimmattu eli hammasvälys kytkeytyessä on oikea?
     
  19. pohojosenpoika

    pohojosenpoika 1st gear

    Jep katottu sekin.


    :lol:
     
  20. wj

    wj Gearhead

    Ettei keinut hälppää tikkuihin kiinni? Tai keinut retainereihin? Tönäreiden mitotus menny vituiks mikäli näin.
     

Kerro tästä muillekin!