Moottoriöljytopicci

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. textex

    textex 1st gear

    njoo

    Itse suunnittelin kokeilla GULF öljyjä sekä V6 vm04 käyttikseen,että 70-luvun harrastepeliin.
    Löytynee molempiin passelia tavaraa?
     
  2. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    mitäpä, jos käytettäisiinkin ihan oikeita moottoreita öljytesteissä ja mittailtaisiin niiden sisuskaluja ennen ja jälkeen, ei toki mahdollista öljyn kaikkien ominaisuuksien tutkimista lyhyehkössä ajassa, mutta olis edes joiltain osin suoraviivaisempaa, kuin pallo-yms. testit :odroll:
    http://www.swri.org/4ORG/d08/DieslTst/rolfolow.pdf
     
  3. z 28 jari

    z 28 jari Gearhead

  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Aika selkeää tekstiä.
    Tuossa tuli esiin vakiomoottorin vaatimukset verrattuna mm. virikoneiden nokka-akselin ja ventiilijousien muutoksien aiheuttamiin vaatimuksiin öljylle.
    Sitten on vielä oleellisia moottorikohtaisia eroja jotka hämmentävät kokemuksia on mm. laahurinokkien kovapala/normirauta nostajat, nokka-akselin nokan leveys (eri merkeissä eri levyisiä=pintapaine) ja sitten tietysti rullanostajat.
     
  5. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Minkähänlaista öljyä pitäisi käyttää bbm moparissa jossa lohkoa lukuunottamatta(sekin tietty täysin koneistettu) kaikki uutta eaglen pyörivillä, rullanokalla, rullakeinuilla jne, ja sähköpumpulla joten sitä laahaavaa käyttötappiakaan ei ole. Max jengat lähelle 7000, käyttö vain kesäisin ja ajo tulee olemaan melko rankkaakin.

    Pitäisko sisäänajoon(mölyrenkaat, hanaa hanaa) laittaa erilaista mössöö kun sit pysyvästi ajoon? Noi sinkkipitoisuudet voi vissiin unohtaa, vai onko niistä merkittävää hyötyä muuallakin koneessa ku nokkaan laahaavien osien kanssa? "Vanha uus" kone pelas mainiosti mek.laahurilla 20w50 gulffin zinkin kans. Kesän jälkeen oli käytännössä samassa kunnossa ku kasattaessa.

    Öljynvaihtoväli saa olla lyhyt, pääasia että voitelee ja kestää kovempaakin rallia.

    Suosituksia tai kokemuksia samantapaisten koneiden raswoista?
     
  6. Lespi

    Lespi 2nd gear

    Kendallin Racing Green?
     
  7. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Laahavalle nokalle hyvää kamaa kyllä (sisältää mukavasti ZDDP:tä), mutta jos ajelee näillä keleillä tai vielä kylmemmillä, niin tuo 20W/50 saattaa aiheuttaa pientä kuivuutta hetken aikaa startatessa. Talvella en käyttäisi. Jokatapauksessa kannattaa viileällä kelillä hetki käyttää kylmää konetta, ennenkuin lähtee ajelemaan.

    Tuota ZDDP:n vaikutustakin on osittain suurenneltu, mutta sehän nyt on niin tapauskohtaista. Jos on joku miedon kiihtyvyyden omaava nokka, niin ei pitäisi normiöljyilläkään olla mitään ongelmia. Jos koneessa on joku nopean kiihtyvyyden nokka, kuten vaikka Compin extreme energy tai Lunatin voodoo-sarjaa, niin rupeaa tuolla lisäaineistuksella olla enemmän merkitystä. Nokalle suositellut jousi"paineet" jo kertoo oikeastaan aika paljon, millaista rasitusta nokalle tulee. Jokatapauksessa on noissa ihan normiöljyissäkin ZDDP:tä ja fosforia edelleen. Vähemmän vaan kuin joskus aiemmin.

    EDIT: En lukenut tuota edellistä viestiä. Eli tämä nyt oli vaan yleisesti tuosta.
     
  8. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Jos käyttö on ainoastaan kesällä, niin menee täysin tuollainen edellä mainittu kendallin 20W/50 racing öljy. Gulffista ei hajua, mutta eiköhän se toimi siinä missä muutkin. Rullanokallahan ei ole tolle lisäaineistukselle mitään erityisvaatimuksia, eli mikä vaan laatuöljy pitäisi sopia. Kyllä nuo sinkkilisäaineet jeesaa muissakin paikoissa tietysti, kuin pelkästään laahavalla nokalla (Mutta kuten aikaisemmassa viestissä sanoin, on niitä noissa muissakin kuin racing-öljyissä. Vähemmän vaan). Sisäänajoon suosittelisin jotain reilummin sinkkiä omaavaa kamaa.

    En tiedä millaista rankka käyttösi on, mutta jos öljyn lämmöt huitelee hyvän matkaa yli 120C pidemmän aikaa, tulee synteettisen parhaat puolet esille. Drag stripillä tuskin on ongelmaksi, mutta jos huudatetaan pidemmän aikaa, niin silloin rupeaa öljyn lämpö nousemaan.
     
  9. dd64

    dd64 Gearhead

    Olen käyttänyt sb mopessa valvolinen vr1 20w50 ööliä ja suosituksesta tilanteesta (saatavuudesta) riippuen joko comp camsin tai lucas oilin break in additivea mekaanisen laahurinokan suojaamiseksi. Onko se kyseisen öljyn kanssa tarpeen tai onko mitään hyötyä? Jousipaineita on kiinni 150 ja auki 350lbs.
     
  10. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Jos epäilyttää niin voithan sä vaihtaa Gulfin 20w50:een, sitä itse nyt käyttänyt pelkästään. VR1:ssä kai pitäs olla sinkkiä jonninverran vielä mut ei ainakaan haittaa lisätä sitä vähän jos askarruttaa. Hinta vaan viimeistään sit yhteensä vähintäänkin samalla tasolla kuin pelkällä Gulfilla..
     
  11. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Kyllä tuossa Valvoline Racingissa on ihan riittävästi sinkkiä. Ei kannata enää mitään lisäaineita sotkea. Liika on liikaa eli haitaksi ja niiden lisäaineiden määrien kanssa pitää olla tarkkana vähempisinkkistenkin öljyjen kanssa.
     
  12. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Onko se jossain kerrottu paljonko siinä on ja mikä on riittävästi?
     
  13. dd64

    dd64 Gearhead

    En ole sen enempää tutkinu asiaa, kun vaan joka puolella toitotetaan ettei nyky öljyissä ole sinkkiä ainakaan tarpeeks laahurinokille. Mut varsinaista ratkaisua en ole vielä löytänyt näitten lisäaineitten lisäks. Mut jos näissä performance öljyissä sitä onkin onko sitä nyt sitten tarpeeks? lisäainepurkkien kyljessäkin lukee vaan for break in. Entäs sen jälkeen?
     
  14. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Googlettelin, kas tuossa:

    http://www.valvoline.com/pdf/VR-1_Racing_Motor_Oil.pdf

    En nyt jaksa enkä ehdi etsiä niitä linkkejä, missä on mainittu riittävä määrä, mutta omasta ulkomuistista tuossa on jo sen verran, että enempi on tod. näk. haitaksi.

    Kyseessä on kilpakäyttöön tehty öljy. Ainoa syy ZDDP vähennykseen öljyissä on autovalmistajien huoli katalysaattorien lyhyeen elinikään. Kilpamoottoreissa harvemmin on katalysaattoreita tai jos on, niin ongelmista pienin on katin ajan myötä pinnoituminen. Valvolinellä (ja muillakin valmistajilla) on siis korkeat intressit laittaa ralliöljyihinsä riittävät määrät sinkkiä.
     
  15. dd64

    dd64 Gearhead

    Siis lisäaineet jää hyllyyn tästedes. Kiitokset tiedosta.
     
  16. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Juu hyvä öljyhän toi on ja hyviä kokemuksia ollut. Eikä kyllä huonoja kokemuksia siitäkään et siihen on lurauksen Lucasia laittanut lisäksi. Enempi haittaa ois varmaan ollu mielestäni siitä et öljyä lisätessä ois jatkany jollain shellin kuralla. Mut hyvä jos ton pitoisuus riittää itessäänkin. Harvassa sellaset ölpät nykyään on.
     
  17. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Valvoline koneessa ja gulffi lootassa vanhemmissa,uudemmassa autossa oon käyttäny aina Mobilin ykköstä. Ei kai noilla kovin vikaan mee. Ja vaihtovälin oon aina tykänny pitää lyhyenä.
     
  18. raimo3500

    raimo3500 2nd gear

    -01 almeraan on laitettu mobil, teboil, shell öljyjä. eikä ole ollut mustumisesta, vuotavuudesta, kulumisesta johtuvia merkkejä. ajettu 330tkm 1.5bensa
    2.5td pajero (-90 ja 415tkm) ja 2.4td volvo (-87 ja 290tkm) tuntuu ainaski kuluttavan shellin öljyä, pajeron öljyvuotoon ei auttanut öljyvuodon estoaine. volvoon kokeilen seuraavaksi jotain muuta.
    gmc 6.5td (-93 ja 223tml) tuli viimeeks laitettua teboil super hdp oikeilla luokituksilla. hieman on kuluttanut, ei niin paljoa kuin edellisillä öljyillä.

    naapurissa asustelevalla entisellä maanrakennus urakoitsijalla on vankka väite shellin öljyjä kohtaan, että on liian pesevää ja öljyn kulutus on suuri. ja näin alan itsekin uskomaan, vaikka almerassa sitä käytetty jo tovi.
     
  19. DD6

    DD6 Gearhead


    Komp. Autona oli taannoin 300tkm ajettu 2.0 TwinCam-Lancia, joka Shell Helix-öljyihin siirtymisen jälkeen imi sitä 1-1,5l / 500km, sitä näytti tulevan tiivisteistäkin läpi.
    Heitin Valvolinen Max Lifet koneeseen, kulutus loppui kuin seinään. Sen jälkeen Shellin öljyjä ei ole käytetty.

    Mites tuota tuon sinkin kanssa, kun joidenkin tekstien perusteella sinkki astuu kuvaan vasta sitten, kun öljynpaine on JO menetetty, ja siten sillä ei lopulta niin suurta merkitystä normiajossa edes olisi(tai ollenkaan)?

    383 saa joka syksy kyllä uudet VR1-öljyt, mutta ajattelin siirtyä normaaliin Max Lifeen.
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Re: .

    "Shellin öljyt" sitä ja "Shellin öljyt" tätä, voisko yleistää hieman enemmän kun toi on vähä suppeeta. Otetaan mukaan Pennzoil ja Quaker State kun ovat Shellin tekemiä, tulevat nekin varmaan kaikki läpi joka puolelta. Sitäpaitsi, kuka laittaa muutenkaan Helixiä autoonsa kun sinne voi laittaa yhtä hyvin vaikka nestemäistä pyykinpesuainetta?

    Rotellasta on minulla erinomaisia kokemuksia, tosin jo vuosien takaa jolloin koostumus (API luokitus) oli eri. Rimulan (monta eri tyyppiä) speksit kuulostaa mielenkiintoisilta, mutta eihän niistä osaa kukaan sanoa höykäsen pölkäystä, vai osaako. Paitsi mitä on kuultu "naapurissa asustelevalla entisellä maanrakennus urakoitsijalta" :rotfl:

    Lainaan tähän vielä Katilta tekstin vanhoilta ajoilta ennenkuin hän nautti sen punaisen pillerin (vai oliko se sininen). Mainitsen noista luokituksista itsekin sivulla 1. Sellainen täsmennys että kaikki 7.3 koneet ei ole pumppusuutinkoneita mihin tossa viitataan.

     

Kerro tästä muillekin!