Moottoriprojekti sbc 350-->383

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Naumasto, 30.8.2011.

  1. Naumasto

    Naumasto 2nd gear

    Elikkäs tarkoitus olisi talven aikana suorittaa pientä tekniikan parantelua moottorin suhteen ja ajattelin kertoilla tässä sen etenemisestä.Topikin pistin pystyyn siksi että ainakin itse ainakin olen saanut apua/uskallusta muiden projektikertomuksista.Vinkkejä ja neuvoja saa antaa...

    Tästä lähdettiin liikkeelle.Nelipulttinen 350cid chevyn pikkulohko.

    [​IMG]

    Hommaa on sen verran potkittu käyntiin että lohkon ja yhden männän malliks vein koneistamoon...loppuviikosta/ensi viikolla pitäs saada takas.

    Sovittiin että välykseks laitetaan 0.035.Ohje sano että 0.025-0.035 välille,onko hyvä??? :eek:
     
  2. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    välyksestä päätellen takomännät? jos on niin välys on ok.
     
  3. Naumasto

    Naumasto 2nd gear

    Kyllä,tommoset...[​IMG]
     
  4. hlappis

    hlappis 3rd gear

    sitten kannattaa olla tarkkana noitten aftermarket osien kanssa.
    tuossa yksi löytö edelin kansista e-streeteistä :rotfl:
    [​IMG]
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ja kantsii ehkä kuitnekin viedä ne kaikki männät sinne koneistamolle, ameriikan laatua ni on hyvä mittaa ja poraa sitte sopiviks. Jos ei oo tarkotus mitään kummallisuuksia tehdä, niin en kyl käsitä miks se välys pitäis ylärajalle vetää?
     
  6. Naumasto

    Naumasto 2nd gear

    Kummallisuuksilla tarkoittanet....ahtamista...vai?Mä ite ehdotin et laitetaan siitä väliltä 0.030..mut koneistaja oli sitä mieltä et laitetaan 0.035...kokemusta kun noista hommista ole ni ajattelin et se varmaan tietää paremmin, kun itsekin näitä romuja harrastaa.
    Onko siitä jotain harmia,vielä varmaan voisin soittaa ja sanoo et laita vähempi???

    Kombo tulisi olemaan jotakuinkin tämmönen:

    Lohkon sisälle tulee scatin stroukkikampura 3.75,
    saman firman veivit 6",ja sit noi männät
    Nokaks compin XE274H-10 hyd.flattap.
    Puristuksissa tähtään kymppiin

    Imari edelin RPMairgap,jonka päälle 750cfm holley
    Jakaja mds:n moduulilla modattu HEI ja puola pitää ostaa(blaster2???)
    Kansiks ajattelin dartin platinium pro1 180cc

    What say you?
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    No vakaampi se mäntä siellä pytyssä on pienemmällä välyksellä, mut jos koneistaja sanoo et noin, ni vaikeehan sitä on kiistääkään. Vähän kyl ihmettelen et ei halunnut kaikkia mäntiä mitata, kenties just siks vetää mieluumin ylärajalle? Pakettihan vaikuttaa muuten(kin) hyvältä käyttömotilta.
     
  8. Naumasto

    Naumasto 2nd gear

    Kävin mittaamassa männät,aika samankokoisiltahan nuo vaikuttaa...
    Tarkemmin kun kattoo niin tossahan paketin alalaidassahan lukee että made in mexico,mehikon pojilla vissiin sitte paremmat standardit ku amerrikan joella :rotfl:
     
  9. hlappis

    hlappis 3rd gear

    yksi pieni kyssäri topikkia lainaten
    eli minulla motissa kannet nyt paikallaan ja tuossa pyöritin konetta dampperin pultista ja laitoin sormen tulpan reikään ja sen jälkeen samaisessa pytyssä kuului sihinä kampikammiossa?
    paine ja imu tuntuu sormessa todella hyvin mutta voiko tästä testistä päätellä mitään tuosta alakerrasta :-?
    kone on porattu 030" ylikokoon ja renkaat ja laakerit uusittu,hoonausjälet sylintereissä olivat ihan nätit.
     
  10. iikka-

    iikka- 2nd gear

    Ainahan ne pikkasen sihistelee.
     
  11. hlappis

    hlappis 3rd gear

    rupes vain tuossa epäilyttää kun kokosin yhden 440cid koneen ja tässä ei sihistelly missään.
    tosin tämä 440 kone oli jo ennen kokoamista sisäänajettu ja purettu porauksen jälkeen.
     
  12. Naumasto

    Naumasto 2nd gear

    Jeah!Lohko on porattu ja huomenna pitäs aloittaa jo vähän koekasailemaan...
    Ymmärsin tuolta toisesta topikista et männänrenkaisiin ei laitettas oljyä mutta mäntään ja pyttyyn hieman,entäs öljyrenkaat,eikö sinnekkään?

    Stroukkisarjan mukana tuli sit semmoset spaceri-renkaat, jotka pitäs laittaa öljyuraan ilmeisesti?Mutta mihin väliin,alimmaks vai ylimmäks,vai onko väliä?Sinne on nyt siis menossa se varsinainen öljyrengas,sen ylä-ja alapuolelle renkaat ja sit toi spaceri-rengas...mikä funktio sillä on?

    Tommoset
    [​IMG]


    Onko viimehetken vinkkejä?Tavaroita joita on hyvä olla mukana?
     
  13. Teme76

    Teme76 1st gear

    Itellä samanlainen rokkis menossa ja varmaankin tarkoitat sitä öljyrenkaan ALLE tulevaa tukirengasta? Ainakin tosta kuvasta päätellen sulla (niinku mullakin) on sen verta pitkää iskua + kiertokankea, että männäntappi puhkaisee sen öljyrenkaan uran...
     
  14. Naumasto

    Naumasto 2nd gear

    Mulla on siis tommonen setti jokaiselle männälle,tuo oikeanpuoleinen on se nk. spacerirengas
    [​IMG]

    EDIT:niin se tosiaan oli tukirengas joka tuli öljyuraan alimmaks...ja sen funktio on tukea niitä muita renkaita koska männäntappi leikkaa öljyuran
     
  15. Teme76

    Teme76 1st gear

    Eiks noitten kaikken kaa saa olla tarkkana nykypäivänä? Tai ainakin tuntuu ettei pysty luottaa ku omiin silmiinsä...

     
  16. Impalala

    Impalala 2nd gear

    Ymmärsinkö ihan väärin, vai onko toi koko levy pultattu väärinpäin kiinni?
    Tossa ku lukee tuo "DOWN"...
     
  17. Naumasto

    Naumasto 2nd gear

    Etköhän ymmärtäny ihan oikein...minä nyt laitan sen rinkulan alimmaiseks sitte :eek:
     
  18. yhjamy

    yhjamy 1st gear

    Guide plates

    Kannattaa olla tarkkana noiden ohjainlevyjen kanssa. Laitoimme aikanaan EG moottoriin em. levyt ja kaikki näytti lämmityskäyttöjen jälkeen vielä olevan ok. Eka lähtö ja tönäreistä kuiriutui metallia helvetisti öljytilaan. Vähän otti päähän purkaa saman tien uudelleenrakennettu moottori tarkastuksia ja puhdistusta varten. Levyt sai kyytiä ja pelasi sen jälkeen ok. Kierrätettiin kuitenkin yli 8000 rpm. En tiedä mikä siinä meni pieleen, kaikki piti olla ok. Mikä näiden levyjen virka ylipäänsä on?
     
  19. Naumasto

    Naumasto 2nd gear

    Nehän on guideplatet eli ohjaa tönäriä/estää sivuttaisliikettä.Ymmärtääkseni varsinkin alukansien kanssa pakolliset(?) koska alumiini pehmeämpänä hioutuu aika nopsaan kun kovempi metalli sitä hankaa...
    Ettei ois tossa teillä käyny niin että on ollu kovempi guideplate(hardened) ku tönäri...viisaammat korjatkoon
     
  20. yhjamy

    yhjamy 1st gear

    guide

    Näiden mahdollinen tarve riippuu keinuvivun laakeroinnista. Jos käyttää aksiaalisesti laakeroituja keinuvipuja, ei niistä voi olla muuta kuin haittaa. Meillä oli tuolloin käytössä Magnumit. Ne on pallolaakeroidut, eli periaatteessa nuo olisi voinut olla tarpeen. Käytännössä toimi kuitenkin paremmin ilman. Kaikki ylimääräinen kitka on haitaksi sellaisessa tilanteessa missä venajousi on rajoittava tekijä. Voi olla katuautossa kuitenkin paikallaan kun pitää kestää pitempään, eikä kierrosluvut ole koko ajan tapissa. "Sisäänajo" varmaan auttaa kanssa.
     

Kerro tästä muillekin!