Moottoriprojekti sbc 350-->383

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Naumasto, 30.8.2011.

  1. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    joo taitaa olla ihan peruskauraa toi että ottaa kiinni lohkoon ja nollaan ainakin jos käyttää ARPin pultteja... Ainakin itsellä oli sama homma. Ei muuta kuin tosiaan hiomaan ja kantsii vielä punnita kaikki hionnan jälkeen että on saman painoisia kilkkeet...
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos ne veivit on 350-koneen alkuperäiset niin tuskin saat niitä hiomalla sopimaan nokan suhteen? Alkuperäisillä tarkoitan siis sellaisia joissa veivin pultti ei ole mallia cap screw, eli alkuperäisissä jää itse pultti veiviin ja mutterit on se millä kiristetään. Cap screw malissa pultti vetää veivin nippuun ja siten sitä olkapäätä veivistä voi hioa, niin että väistää nokan....
     
  3. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Yks ratkaisu on hommata pienellä perusympyrällä nokka-akseli.
     
  4. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    niin ottaako kiinni vaan nokkaan vai/ja myös lohkoon?
     
  5. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Just meinasin sanoa samaa,noita rollereita pienellä perusympyrällä kun kerta saa vissiin ihan hyllystä.Luulisin ainakin,helpommin kuitenkin kun laahureita jotka on custom grindejä.

    Sinuna saattaisin tilata pikkuymmyrkäisen nokan,pääsisit paljon helpommalla ja olisit varmemmalla pohjalla ja vanhan nokan saat varmasti myytyä.
     
  6. Pikkulohko2

    Pikkulohko2 1st gear

    Itsellä myöskin rakenteilla sbc 383 virikone kadulle niin mietin että onko siitä vastaavaa hyötyä jos suurentaisi öljytilavuutta vai onko turhaa katukäytössä?

    Onko tuo sinun öljypohja Naumasto ihan vakio?
     
  7. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Sylinterien alapäästä aika huoletonta jyrsiä tavaraa pois kankien kohdalta. Tekee vaan siististi eikä jätä teräviä reunoja.

    Kangen pultinkannan hiomisesta jossain kirjassa tai lehdessä ollut aikoinaan juttua ja joku kuvakin. On niitä varmasti hiottu, mutta minkä verran pitää hioa ja paljonko pitäs olla välystä nokkaan ja kestääkö pultit sitten... Mahd.vähän tavaraa pois jotta rojut pyörii (vois ne välykset mitata, ehkä milli ok ehkä ei). Jos pulttia itteensä miettii, niin pultin "juuri", enny parempaakaan sanaa keksi, pitää olla ehjä. Muuten siinä oiva särö väsymismurtumalle. Paljonko kannasta voi hioa, että jää metallia jäljelle ja mitä se sitten kestää ajan myötä jotain kierroksia/kilometrejä???
     
  8. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    No nythän alko stroukkereita putkahtelemaan,hyvähyvä!!! 8)

    Itekkin mietin alunperin et ois ostanu jonkun moroson yms. ralliöljypohjan.
    Eihän tommosesta voi haittaa olla,mut se että tarviiko se kone sitä on toinen juttu.

    Toi mun pohja tuli lohkokaupan mukana ja on mitä luultavammin ihan vakiopohja.
    Oonkohan nähny unta vai oliko niin että corvetten pohjaa jotkut käyttää,siinä on vissiin enemmän tilavuutta tai jtn.??!
     
  9. Pikkulohko2

    Pikkulohko2 1st gear

    Miettisin että ostaisiko tuollaisen sarjan summitilta: http://www.summitracing.com/parts/SUM-PANKIT8/

    Vai ostaisko vaan vakio pohjan ja pumpun niin tulee noin 200€ halvemmaksi? :odroll:
     
  10. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Tuossahan tulis vähä niinku loiskelevy samassa.
    Oon ymmärtäny että pitäs just yrittää estää öljyjen loiskuminen siellä kun kiihdyttelee ja kanttailee,ettei ne osu kampuraan ja syö tehoja varsinkin kierroksilla.
    Itse laittaisin vähintään loiskelevyn.

    Mä laitan ton vakipohjan ja loiskelevyn,saa riittää toistaseks.
    Näppärä kaverihan vois muokata vakiopohjasta vaikka mitä.

    Tuli muuten mieleen tässä että enpä oo kokeillu että mahtuuko ne hilut tuohon vakiopohjaan :odroll:
     
  11. mxu

    mxu 3rd gear

    eikös noilla loiske yms. levyillä pyritä varmistamaan ettei pumppu haukkaa tyhjää siinä kanttaillessa ja kiihrytellessä. Vissiin muutama heppakin siita tulee ku ei kampura sitä ööliä turhaan vatkaa.
     
  12. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    Ei ainakaan arpin pulteilla mahdu pyörimään. Ja muistaa myös sen että jos joutuu ottaa lohkosta pois niin tarvii myös tehdä muokkaa öljy pohjaa samoista kohdin... Ja itse tilasin jenkeistä ebayn kautta isomman öljy pohjan kotiin tuotuna 120e. Ei sen öljy pohjan tarviii olla mikään 300euron Moroson pohja... :odroll:
     
  13. asperiini

    asperiini Gearhead

    Nää mun kanget on just niin tehty että muttereilla kiristetään.
    Ei osu mikään lohkoon mutta pari kolme milliä tarttee veistää kulmasta pois että ei osu nokkaan. Tein jo puolet noista mutta nyt piti ottaa aikalisä noitten loppujen kanssa.
    Emmä nyt enää ala mitään nokkaa tai kankia vaihtamaan, kyllä nää tonne sopii kun sovitetaan. Pikku lisäyllärihän tää nyt tosin oli.
    Aiemmin oon tehny yhden Moparin 408 stroukkerin ja siinä ei tarttenu varoa mitään, kaikki rojut mahtu pyörimään kivuitta, tää seevun kone on joka paikasta paljon ahtaampi.
    Olisin luultavasti hankkinut toiset kanget jo alunperin mutta kun koko tää kone stroukkiosineen tuli mulle yhtenä pakettina, ilman kansia ja useassa laatikossa tosin. Päätin sitten että teenpä noista ja katotaan mitä syntyy.
    On tässä muitakin pieniä ylläreitä ollu, mm. osa kangista oli jo nuijittu mäntiin kiinni, yhtä lukuunottamatta väärinpäin... samalla menny parista männästä öljyrenkaan ura vähän lyttyyn, myöskään valmiiks mukamas tasapainoitettu akseli ei sitten ollutkaan oikeasti puntissa eikä mennytkään punttiin ilman 400:sen vetolevyä ja puntitettua dampperia.
    No näistähän selviää kun lisää työn määrää.
     
  14. sachary

    sachary 3rd gear

    Mulla ainakaan vakiopohja ei sopinut kiinni kun oli loiskelevy paikoillaan.
     
  15. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

  16. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Mulla oli Summitin 7qrt öljypohja 70taalaa, jossa kolot isommalle iskulle muutaman veivin kohdalla. Ei se siltikään sopinu, kanki/kanget otti kiinni, piti ottaa pallopäävasara käteen ja muokata. Halpa kuitenkin ~7qrt tms.

    Oli hv-öljypumppu ja sille ja pohjalle sopiva pickup. Pickuppi otti kuitenkin kiinni öljypohjaan, jossain oli et pitäis olla jotain väliä siinä, oliko 1/4" tms. Mietin jo pohjan syventämistä leikaten ja hitsaten, mutta sitten otin kakkosnelosen ja lekan käteen - pikupin ja pohjan välillä riittävä rako minuutin työstämisen jälkeen.

    Jokainen palikka pitää sovittaa ja tod.näk. sitten hiukan hieroa jotain kohtaa.

    Mites kannet?
     
  17. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    No voihan paska!Oli mulla kyllä pikkunen pelko persiissä että näin käy.
    Mulla on justiinsa arp:n studit ja moroson loiskelevy...
    Ei oo kyllä hinnalla pilattu toi elcaminon ehdotus,paljon lie rahdit tommosella.

    Minun kannet?!?Joku sivu taaksepäin on selostusta,mut ostin AFR:n 195cc StreetEliminatorit...en oo niitä vielä pahemmin sovitellu,jos sitä tarkoitit vai mitä tarkoitit hähtäh :eek:
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Tosta veiviasiasta vielä, ainakin itse totesin että niistä pultin kannoista olis pitänyt hieroo niin paljon että en ollut valmis sitä riskiä ottamaan. Muistaakseni 6kpl veiviä menis kevyellä muokkauksella, ja kaks on sit ne ongelmatapausta. Noissa toisiinsa nähden pyörivissä osissa olis syytä käyttää hieman isompaa välystä, 2,5mm ohjeeseen olen törmännyt muutamaan otteseen, lohkoon ja muihin paikallaan pysyviin jättäisin sen reilun millin. Tää on vähän kyllä mielipidekysymys, ja joskushan voi vähempikin riittää?
    Hyvä jos saat pikkumodauksella pyöriin, mutta ole tarkkana hommassa....
     
  19. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Kansia yleensäkkin, jos joku nokka ostettu ja esim. keinuvivut. Ja työntötangot, miten keinuvivun rulla venttiilin päähän sattuu. Ottaako keinun runko venttiililautaseen kiinni.

    Sitä vaan, että ei ole ihan bolt-onia se yläosakaan moottorista välttämättä. Ei lopu haasteet vielä :)
     
  20. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Jottei siihenkään tuska loppuis: jos oot studit alakertaan laittanut, niin tsekkaa runkolinja. Ja laakereiden välykset ihan mittalaitteilla.

    t. "tein halvalla, ja uusilla osilla"
     

Kerro tästä muillekin!