Moottoripyörän muutoskatsastus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja FEXI, 10.3.2022.

  1. FEXI

    FEXI 1st gear

    Minkälaisia mahdollisuuksia olisi muutoskatsastaa 70-luvun lopun 653cc moottoripyörä 763 kuutioiseksi, eli kuutiotilavuus nousee 16,85%, muutos% jää alle 20.
    Pyörään on jo aikaisemmin katsastettu samanpainoisen, mutta huomattavasti nopeamman uudemman pyörän koko keula jarruineen, myös pyörään vaihdetut tarvike äänenvaimentimet on muutoskatsastettu.
    Keskustelin asiasta paikallisen katsastuskonttorin kanssa, mutta suhtautuminen oli nihkeää. Annettiin ymmärtää, että kun Trafin uusia määräyksiä aletaan tutkimaan joudun maksamaan erikseen siitä ajasta kun sääntöjä tulkitaan ja voi todennäköisesti tulla kalliiksi.
    Joutuukohan teettämään jarrutestit, vai riittääkö kun siinä on nopeamman pyörän jarrut.
    Löytyisikö Pirkanmaalta katsastuskonttoria, jossa olisi ymmärrystä pyörän muutoksiin.
     
  2. puna niska

    puna niska Gearhead

    Onks MMAF vielä olemassa?Sieltä vois tulla jeesiä.
     
  3. fmila

    fmila Gearhead

    Miksi "ampua itseään jalkaan"?? Jos kyseessä edelleen saman "näköinen" kone, niin ei tuo tilavuuden kasvu juurikaan ketään kiinnosta, paitsi ehkä vakuutusyhtiötä. Ja jos et sen laitteen kanssa hulluttele tai aja itseäsi hengiltä, niin ei se ketään kiinnosta kun kyseessä ei ole mikään "maankaato mullistus".

    Toisekseen, valitse semmoinen konttori joka noudattaa kuluttajansuojalakia ja kertoo etukäteen hinnan selkeälle toimenpiteelle niin kuin pitää jos tuo muutos edelleen mieltäsi vaivaa.

    Suomen teillä liikkuu melkoinen määrä "väärän kokoisia" moottoreita sekä pyörissä, että autoissa.

    t. AM
     
  4. Etkö saa nukuttua öitäsi omantunnon tuskien vaivatessa, jos kone tuon verran isompi?
    Miksi yleensä pitää muutoskatsastaa?
    Meinaatko että joku joskus mittaa koneen koon ja sinut lähetetään rangaistussiirtolaan?

    Suomessa paljon 88 harlikoita, joiden koneiden koko 100-135cid em. sijaan.
    Ketä kiinnostaa, ehkä omistajaa silloin kun ajaa ja nauttii lisääntyneestä tehosta/väännöstä.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Finnbikers -foorumilla on läsnä myös niitä, jotka tekevät noita testejä. Testmill on lopettanut tai lopettelemassa jarrutestejä ja ilmeisesti toiminta siirtyy MMAF lipun alle.

    Jos sulla on ainoastaan tuo muutos, en pidä todennäköisenä, että joudut testaamaan jarruja. Päästöistä en ole ihan varma kun en muista ulkoa, milloin moottoripyörille tuli mitkään rajat.

    Esimerkki. Laitoin alunperin 883 kuutioisen pyöräni moottoriin ruiskun ja turbon ja sylinteritkin olivat aiemmin vaihtuneet 1200 kokoon. Sitä sitten leimaamaan sen jälkeen kun olin ajellut turbotettuna nelisen vuotta ilman katsastuksia.

    Jostakin "K1" asemalta sain suunnilleen semmoisia vastauksia kuin sinä nyt. Kun mun joka tapauksessa piti katsastusta varten hakea teholappu (turbon takia), niin siellä penkitysfirmassa viittasivat kintaalla kadun päähän, josta kävinkin tilaamassa ajan. Oli semmoinen rakenteluystävällinen konttori siis.

    Konttorin päällikkö kävi jo ajanvarauksen yhteydessä mylvittämässä konetta ja sanoi "äänet menevät mittarilla läpi". Leimatilaisuudessa oli pikkuisen vaikeuksia päästöjen kanssa, mutta sain säätää pyörän paikan päällä. Ihan läpihuutojuttu kaikenkaikkiaan ja tehoja laitoin penkityksessä 2kW alle sallitun maksimin. Ei tarvinnut käydä jarrutestejä. Testmillin kaveri neuvoi mielummin "mene toiselle konttorille" kuin teki turhan testin.

    Mut jos se muutos on ainoastaan ylikokosylinterit, niin ei niitä kyllä kukaan tien päällä huomaa.
     
    Seevu tykkää tästä.
  6. FEXI

    FEXI 1st gear

    Onhan tuolla ylikoko systeemillä tullut ajettu jo kymmenisen vuotta, eikä se ole menoa haitannut. Kyse on nyt siitä, että konttorilla autoa katsastaessa otin tuon muutoskatsastuksen puheeksi, ja katsuri ilmoitti että sääntöjä tutkitaan sekunttikellon kanssa, ja asiakas maksaa sen mukaan miten he ymmärtävät painettua tekstiä - aika outoa mielestäni.
    Traficomin uudet "L-luokan ajoneuvon rakenteen muuttaminen" määräykset ovat nyt suunnillee vuoden vanhat, joten niihin eivät katsurit ole vielä ehkä viitsineet paneutua.
    Voi olla, että tässä kevään mittaan vien pyörän piruuttani näytille ja katson miten käy...
     
  7. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Vaihda konttoria, on niitä palvelualttiitakin vielä. Ainakaan Lahes' en ole vielä törmännyt moiseen käytäntöön...
     

Kerro tästä muillekin!