Moottorisilikoonit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja max, 3.3.2015.

  1. Substitute

    Substitute Gearhead

    Silikonin ongelma korkkitiivisteiden kanssa on se, että ne on yleensä liukkaita. Eli tiiviste luisuu mielellään ulos kun ruuveja kiristää ja ruuvinkohdat peltikopassa painuu sisään.
    Yksi hyvä keino on se peltikoppien yms. kanssa, että asentaa ensin silikonilla liimatun tiivisteen vain pikkukireyteen, sitten kun se on täysin kuivunut niin kiristys lopulliseen kireyteen.

    Silikonin sijasta on parempi käyttää vaikka Loctiten yms. tasotiivistemassaa.

    Peltikoppien ruuvinkohdat kannattaa vasaroida pinnan tasoon jos ovat pahasti kuopalla ja korkkitiivisteen keittäminen (lyhyesti) vedessä auttaa liiman tarttumista siihen.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Olikos muuten, et korkkinen tiiviste vielä turpoaa aavistuksen ja saattaa kait jopa pullahtaa pois paikaltaan jos liikaa kirii?
     
  3. tourist-ace

    tourist-ace Gearhead

    Yksi vanhempi herrasmies kerran neuvoi laittamaan korkkitiivisteet bostikin kontaktiliimalla kiinni. Epäröin asiaa, mutta toimii hemmetin hyvin. Löysä korkkitiiviste liimaantuu hyvin kiinni, eikä pääse pursuamaan välistä pois kun kiristää.
     
  4. rauta ja romu

    rauta ja romu 3rd gear

    Jo vain samaa suositellaan. Korkkitiivisteen kun liimaa bostikilla kiinni peltikoppaan, johan pysyy hyvin paikoillaan. Venakoppat voi irroittaa moneen kertaan ja pysyy hyvin. Tosin pitää momentit olla kohdallaan, ettei korkki painu liikaa kasaan...
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Täällä tuolle ohjelle naurettiin kun siitä kerroin :rotfl: Itse tuota myös käyttäneenä kun on ollut kiire laittaa kopat paikoilleen.
     
  6. rauta ja romu

    rauta ja romu 3rd gear

    Ei mittää uutta :lol:
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mulla ei ole pullahtanut koskaan, on vaan alkanut vuotamaan ja mennyt rikki, eli tavallaan se juu pullahtaa kun se alkaa liiasta kiristyksestä repeemään.

    Joskus pienenä siis kun tuli vedettyä kaikki piukkaan että varmasti pitää ennen kun joku mulle opetti ettei nyt ihan noin piukkaan tarttis...

    Melekeinpä olen tullut siihen tulokseen että alottelevalle mekaanikolle paras työkalu on momenttiavain. Oi että oli jäänyt monet jenkat ehjäksi kun olis tollanen ollut alusta asti käytössä.
     
  8. passerby

    passerby Gearhead

    no joo, kiitoksia kommenteista. en vaan muistanut seurata aktiivisesti onko tänne tullu vastauksia. no, öölipohja on nyt kuitenkin asennettu. öljyt ei oo vielä sisässä niin ehtii vähän kuivua se silikoni.

    Olis kyllä voinut käyttää tota kikkaa, et ensin pieneen kireyteen ja vasta muutaman päivän päästä vähän enemmän... :-? katsotaan nyt kunhan keritään.
     
  9. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Kerran tehnyt sen virheen että korkkitiivisteen kanssa kovettumatonta tiivisteliimaa, tässä tapauksessa Hylomar Blue. No sehän liitos pääsi elämään ja öljy kaiversi itelleen kanavan, vuoti pihalle ja perä paskaksi.
    Sitten oppi että paksujen tiivisteiden kanssa aina kokonaan kovettuvaa silikoonia.
    Kovettumaton sopinee lähinnä paperitiivisteelle tai tiivisteettömiin tarkasti koneistettuihin liitoksiin.
    Ja oli peltikopan kanssa sitten korkkitiiviste tai liitos suoraan silikoonilla, niin pinnat kontaktiin mutta tekee loppukiristyksen vasta kun on kuivunut muutaman tunnin, niin tulee hyvä.
     
  10. passerby

    passerby Gearhead

    toi kyl kuulostaa hiton hyvältä toi kahessa vaiheessa kiristys. just jotain tän tyyppisiä kikkoja hain. :) prkl ku ois lukenu tän topicin ennen asennusta..
     
  11. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Mistä "anaerobic sealant" eli tasotiivisteainetta joka kuivuu kun _ei_ ole ilman kanssa kosketuksissa? Samaan tapaan kuin kierrelukitteet. 6.2D korjausoppaassa neuvotaan monessa paikkaa laittamaan mutta eihän tommosta löydy sitten mistään. Esim tollasta siis https://www.permatex.com/products/g...e-sealants/permatex-anaerobic-flange-sealant/

    Ja kuinkohan kauan tommonen Right Stuff säilyy avauksen jälkeen? Joskus sitä oon käyttäny ja pirun kätevä se painepullo.
     
  12. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

  13. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Joo ton mä löysinkin. Varmaan toimii mutta mielellään harrastelijahintasena.
     
  14. xarper

    xarper Gearhead

    Kyllä vituttaa noi peltiset venakopat kun ikinä ole niin suorat että olis tiiviit ilman liimoja ja sit vituttaa niitä liimoja repiä joka kerta sieltä jos tarttee purkaa, nytki pitäis varmaa venttiilit vähä säätää mutta ei kiinnosta vittuakaan ostella uusia tiivisteitä taas... Pitäis vaan ostaa köykämiini venakopat, loppuis ongelmat.

    Tosin nyt kun mietin asiaa ni miks mulla on sitä liimaa siellä tiivisteen ja kannen välissä...
     
  15. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Mä aattelin kokeilla teettää laserilla 3-4mm teräs"tiivisteen" ja juottaa venakoppaan kiinni.
    6.2D kopassa on sellaset korvat joiden kohdalla hitsaan mutterit ja sit ku tarvii venakoppa saada irti nii lyö vaan pitkät pultit siihen ja kiertää irti.

    Ei tarvi raivolla repiä irti ja on helkkaristi helpompi pustata ku toi peltilärppä ku tossa on noita reunojaki prkl.
    [​IMG]
     
  16. 3964

    3964 3rd gear

    Saakohan nykyään miten moneen kamppeeseen niitä peltirunkoisia silikoonikumi tiivisteitä,kestää aukomista eikä vuoda.
     

Kerro tästä muillekin!