Mopar 318 -> 390 stroker

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 68SS, 22.12.2019.

  1. 68SS

    68SS 1st gear

    Terve, olen nuoremman sukupolven harrastaja ja uusi foorumeilla. Tarkoituksena olisi piristää projektin keulille joskus tulevaa 70-luvun puolelta olevaa mopar 318 mottia stroukkaamalla se 390 kokoon. Toiveena olisi saada irti 350hp luokkaa ja tasainen vääntö katukäyttöön.

    Budjetti ei anna ihan periksi ostaa kaikkia palikoita kerralla mutta tarkoitus olisi laittaa motin pyörivät osat kuntoon jotta myöhemmin on helpompi rakentaa päälle lisää. Tarkoitus siis käyttää tasapainotettua stroukkikittiä mallia: https://www.summitracing.com/parts/sca-1-98005bi/make/plymouth
    Saatavilla myös +23cc männillä ja ilmeisesti myös 0.040 in ylikoolla. Poraus ja hoonaus + tasot 0 dekkiin. Päälle tulisi orkkis 318 kannet avoimella palotilalla. kansia olisi tarkoitus kotikonstein hieman porttailla mm. portmätsää uuden edelbrock performer rpm imusarjaan sopivaksi. Kylkeen vielä halpa pakosarja. Uusi nokka olisi tarkoitus myös ottaa, ehdotuksia sopivaksi katukäyttöön jolla saisi tasaista vääntöä kaipaisin. Kaasari on mallia X tällä hetkellä, ei kuitenkaan orkkis, mahdollista että tulen sen myös vaihtamaan.

    Tällä hetkellä motti on siis riisuttu paljaaksi ja sisältä löytyi jonkunasteen ylikoon männät orkkis kammella ja olettaen veiveillä. Sylinterien mitat on otettu talteen mikrometrillä ja heitokellolla varustetun sylinterimitan avulla, tosin vetolevyä ei ollut. Pytyt olivat kauttaaltaan aikalailla 100.112-100.082mm keskeltä ja alhaalta, ylös on kulunut uraa suurimmilleen arvioituna 100.222mm kokoon muutamassa pytyssä. Tuon stroukkikitin männät vaatisivat nopealla googletuksella 0.0035-0.0045in = 0.09-0.115mm välyksen katukäyttöön, olisiko tässä vaiheessa järkevintä ottaa 0.040in ylikoon männät käyttöön kun 0.030 koolla (mikäli männän todellinen halkaisija olisi mainostettu 3.94in/100.076mm) välykseksi jäisi 0.15mm jos porauttaisi/hoonaisi lohkon 100.22mm? Olisiko myös syytä linjahoonata kammen laakeripukit, vai onko turha vaihe katukäyttikseen?

    Myös tuo puristussuhteen nosto innostaisi kun jäi niin paljon männän yläkuolo lohkon tasosta, eli 0 dekkiin tarkotus ottaa, mutta kuinkas isoja puristuksia rautakansista uskaltaa ottaa irti pummpubensalla? Mikäli myös alukansia meinaan suljetulla palotilalla päivittää niin 0.04in paljekorkeudella/squish height +4.7cc männillä nousisi puristukset jo 65cc palotilalla 11.3 ja +23cc männillä 9.2. +4.7 männillä rupeaa vaan rautakansille ilmeisesti tulemaan aika korkeita puristuksia, toisaalta eihän avoimilla kansilla paljealueesta saa mitään hyötyä irti, että puristuksia voisi laskea paksummalla tiivisteellä sopivammaksi?

    Hieman vielä mopar guruille kysymyksiä, kestääkö orkkis keinuvivut 300-400hp vaihtaen venttiilien jouset nokan mukana tulevien tilalle? Kestikös noilla 70 luvun kansilla ajaa jo ilman lisäaineita bensan seassa? Paljonko porttauksella saisi hyötyä irti vanhoista kansista? Tulokset nyt varmasti riippuvat tekijästä. Voiko noita orkkis vetolevyä+vauhtipyörää+momentinmuunninta+värinänvaimenninta käyttää huoletta tuonne 300-400hp asti?
    Neuvoja arvostetaan jahka kukaan ehtii joulukiireiltään :)
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  2. SBM

    SBM 2nd gear

    Ihan ensimmäiseksi löisin jäitä hattuun ja toiseksi tarkastuttaisin sylinterien seinämät, jos on jo porattu ensimmäiseen ylikokoon. Vanha "nyrkkisääntö" on että yli. 030" pitäisi jo sonic tarkastaa..
    Viimeisin 318 jonka porautin 30 ylikokoon VMK:ssa, oli jo "paperin ohut". Jotain lukujakin voisi löytyä mittauksista.
    Tosin, onhan niitä joku onnistunut poraamaan isommaksikin.
    Ja mitä ikinä valitsetkin pytyn kooksi, kannattaa tarkastaa, että niitä .040" mäntiä on saatavana oikeasti. 318 stroukkiin on kehnosti mäntiä saatavana.
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  3. Anza

    Anza Gearhead

    Onks 390 strokerissa juuri eroa vähän kutiteltuun 360 magnumiin? Luulisin että 360 vois selvitä pienemmällä budjetilla alkuun.
     
    xarper tykkää tästä.
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Stroukkaamisella ei kyllä hirveesti rahalle vastinetta saa, ne rahat laittais fiksusti muualle ni varmasti saa 318 hyväkäytöksisen katumoottorin noilla tehoilla helposti.
    Mulla on tossa yks ylimääräne vm 89 täysin std 318 alakerta, sylinterit ilman rappua std ja kampura kaikinpuolin hyvä ja std kanssa, rullalohko. Mäntiin tein ite venakolot ja nauku 7000 rpm ilman mitään murheita, ei tutise tai vapise yhtään millään kierroksilla.
    200€ oon tosta yrittäny saaha mut ei tunnu kelpoovan kellekkää..
     
    JR35 tykkää tästä.
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ite tehny pari isommaks porattuu 318 mottii, tarkistamatta yhtään mitään. Eka tehtiin jo liki 40 vuotta takaperin ku broidi oli koneistamossa duunissa ja sinne tuli 340 remppaan..., sen vanhat männät tietty laitettiin 318:n. Eli ylikoko oli 0.13". Oli ohuet sylinterit varmasti, seinämästä lähti sellanen 1.6 milliä, mut laite toimi ihan ok ja motti myöhemmin pääty Econo Gas luokan kilpuriin. Toinen tuli tehtyy muutama vuos takaperin ku tallikaveri stroukkas oman 5.9 magnumin, siit jäi orkkisosat joutilaaks joten ajoin sorvissa kampuran rungot alas, hiotutin sen ja porautin 318 lohkon 4" poraukselle ja heitin magnumin romut siihen. Eli siit tuli "aito 360". Toi tehtiin pienellä budjetilla lähinnä hyllystä löytyneillä osilla. Nokaks tuli Compin XE 268, kansii vähän putsattiin ja imusarjaks tuli vanha Edelbrockin LD340 dual plane minkä päälle 650 holley. Orkkis kopilla ja putsarilla oranssiks maalattuna menee täydestä '71 Road Runnerin alkuperäisestä moottorista, ja laite pyyhkäs Malmilla viimeks vartin 13.6 sekunnissa, eli kohtuullisen vahva "ilmanen" 318.
     
    Herje ja JR35 tykkäävät tästä.
  6. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Miten toi meni tasapainoon. Kävikö puntissa. Menikö sisäiseen vai ulkoiseen painotukseen?
     
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei käyny puntissa, kumpikaan. Ei niit noina aikoina ku toi eka tehtiin eikä viel paljon myöhemminkään tasapainotettu rempan yhteydessä. Periaatteessahan tehdaspuntitkin on vaan vähän sinne päin, ei niit mitenkään yksilöllisesti puntiteta vaan jonku oletusarvon perusteella. "Paras" 440 mitä mul on ollu LY veiveillä oli 70 grammaa kevyimmän ja painavimman veivin ero. Mut se oli kyl iso poikkeus, yks selkeesti painavampi ja yks kevyempi. 10-20 grammaa on viel ihan normii. Uusis moteissa toleranssit on tiukempii ja punttikin paremmin kohallaan. Ton 318:n mihin tuli magnumin liikkuvat mentiin orkkispuntilla, B&M:n 5.9 magnum vetolevyllä.
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Ei kyllä oo kauheen hyvä idea porailla noita 318 -> 340, todellakin one in a million mitkä kestää sen.
    Ei montaa polkasua kestäny tommonen missä oli vajaa 12 puristuksia ja siihen nähen suht mieto nokka. Putkitettiin, ja sama homma uusiks viikossa ehkä.

    Toimii varmasti jossain jollain, muutamakin näin todennu oodeella mutta ei tommosta kyllä voi suositella kenellekkään mun mielestä.
     
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Munkaan mielest ei mitään voi suositella kellekään minkä joku on saanu rikottua. Mut mä vaan duunaan...
     
    68SS, tooke, Inlinee ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. 68SS

    68SS 1st gear

    Mitään viripalikkaahan ei vielä ole tilattu, suunnittelu asteella vielä tekniikan kanssa. Saisihan tuolla stroukkikitillä varmasti alavääntöä kivasti mutta se tälleen budjettikoneeseen ehkä tuskin olis paras vaihtoehto mihin rahat laittaa. Vielä pitäisi nimittäin levyjarrua, uudet vanteet ym saada alle...

    Löyty tuolta muutama mielenkiintone artikkeli/keskustelu asiaan liittyen rapakon takaakin, jotka hieman valaisi asiaa myös 318 rakenteluun:
    https://www.hotrod.com/articles/318-small-block-build/
    https://board.moparts.org/ubbthreads/ubbthreads.php/topics/715488/re-cylinder-ridge.html
    Steve Dulcich joka taitaa ny ihan pätevä mopar asioissa ollakkin, sylinterin kulumasta/rapusta:
    .004-.007 can be re-ring and run great for a while
    Have the taper measured from the top of the bore (top ring travel) where you will find the most wear to the bottom where there will be zero wear. You won't break rings as some suggest. Just hone and re-ring.

    Eli menisi tuo oma lohkokin vielä ihan uusilla männänrenkaillakin käyttöön noilla ohjeilla + kevyt kotihoonaus mallia biltema. Suht pyöreäthän nuo pytyt olivat kuitenkin 0.03mm sisään. Näköjään 400hp saivat irti nätisti 318 swirl/suljetulla palotilan kansilla porttauksella ja isommilla venttiileillä orkkis alakerralla artikkelissa. Näköjään nuo orkkis keinuvivutkin käytettävissä vielä noilla tehoilla. +20hp/20lbft sai irti ihan imusarjan vaihollakin laajalla kierrosalueella.

    Vois olla ihan järkevää vain vaihtaa nokka+imusarja+pakosarja+mahd uusi sopiva kaasari, porttaus orkkis kansille jättäen alakerran sellasenaan uusilla renkailla ja hoonauksella. Puristuksia nostais ottamalla tasot yläkuoloon ja mahd ohut tiiviste. Ehkä ei nyt ihan tuonne 400hp yllä näillä kansilla, mutta 300+ varmaan lienee ihan saavutettavissakin. Ei kuitenkaan tarkoitus ollut mitään älytöntä kisakonetta rakentaa kun ei tullut koria tehdessä levennettyä pyöränkoteloitakaan. Rupeehan sitä jo tehopainosuhteetkin tulemaan vastaan... Pitää nyt vielä ottaa kampi irti ja tarkastella sen kunto, hieman jossain veivissä taisi uraa olla laakerissa, luultavasti joutuis kuitenkin kammen kiillottaa ja uuet laakerit ottaa, silloin vois tulla kyllä järkevämmäkski tulla hakee tuo xarperin lohko pois jos siinä nyt alakerta oli kunnossa.
     
  11. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Mulla on kans 318 Motti tulos darttiin....Alunperin ajatuksen oli kans hommata stroukki kamat, mut heivasin idean koska tulee kuitenkin maksamaa about 2,5-3k...(huom uusi setti +lohkon koneistus)
    Niin päätin nekin eurot sijoitaa nokkaan, kansien porttaukseen ym muihin osiin ja hyvään pakosarjaan,
    ja tarkoituksen olis sellainen hyvä katumotti.
     
    Muokattu: 25.12.2019
  12. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Tällänen kokoonpano oli itellä yhden kesän, eikä ollut mitään yyber kallista palikkaa..

    318 lohko
    Porattiin ekaan ylikokoon. 030
    Kb:n 399 hypereunukki männät
    Scatin-i veivit
    Orkkis valuakseli
    360 kannet 1,88 ja 1,6 venat. Pro Street Ky porttasi nämä virtaus oli jotain +250 / 0.5
    Compcams xs282s laahurinokka
    Omatekoset pellisarjat
    Compcams rullakeinut
    Tunnel-ram imusarja
    2* 465cfm kaasarit


    Lootana 904. Manuaalikoneistolla
    Turbiini 4000stalli

    Taka-akselissa 4.11 välitys

    Kuljetti tollasta reilu 1300kg Koppaa varttimaillilla parhaillaan 11,85 ja varmaan pienellä säätelyllä nopeempaakin ois voinu päästä...
     
    Muokattu: 26.12.2019
    440Mag, Gary Grand, Inlinee ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ite on dynottanu kolme 318 mottia, yks oli vakio alakerralla rengastettuna ja laakeroituna, portatut ja millin lasketut 318 kannet, performer imari, compin joku 260 HE nokka, 600 holley ja shorty earjat. Eli vähän enempi ku perus imis, kaasari, peltisarjat viritys. Se anto 265 heppaa välillä 4500-5000. Se on liki tuplaten orkkistehoihin. Toinen oli 2 x 4 offenhauser imusarjalla, KB 0-dekkimännillä, 302 kannet 1.88" imuvenoilla portattuina, Compin XE275HL nokka ja samat sarjat. 335 heppaa 5500:lla ja nouseva. Kolmas 2.02/1.60 portatuilla 360 kansilla, pattipäämännillä, mekaanisella Lunatin kepillä, Torker 2 imusarjalla, 600 holleylla ja 1 5/8 primäärisillä sarjoilla. 391 heppaa 6000:la.
     
    Sierra ja sleepercooler tykkäävät tästä.
  14. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Tässähän kohta käy niin että nostan hyllystä 318 koneen hornetin keulalle vanhan liiton meiningillä, enkä sorru mihinkään ls pataan.
     
    deeäxä, sleepercooler, ImpJay ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei mitään stroukkeja, tee-se-itse vesijohtoputkista pakosarjat ja föönikylkeen, niin rupee 318 tehoja tulemaan.
     
    xarper ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  16. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Mää mitään näistä ymmärrä, mutta aloittaja kai kaipasi sitä laakeaa vääntöä kadulle. Se on aika eri asia kuin maksimaalinen varttiaika, varsinkin jos on tarkoitus pysyä suht vakio turbiinissa.

    Toki en tiedä mitä aloittaja oikeesti etsii. Kuitenkin hepat löytyy kierroksilta ja puhutaan samalla väännöstä ynnä vakiomuuntimista

    Itellä tulee joskus työn alle 360 motti ja siitä on tarkoitus saada nimenomaan tanakamman tuntuinen arkiajoon. Tuskin paljoa yli 4 tonnin tulee edes kiertämään koskaan, jos kolmenkaan.

    Oon aatellu että stroukkaus voisi olla varmempi kuin joku pieni bloweri. Ku ei remmiahtimia Chrysypatoihin ees saa sarjoina. Toki siihen hintaan saisi vakio isolohkon nokalle, mutta mukana tulee se isolohkon painokin. Oon katellu dynotuksia stroukkimoteista, mutta tuuminu että hiukan lievempi nokka voisi olla parempi omaan käyttöön eikä ees hae maksimihepoja vaan sitä alakierrosvääntöä. Sitä saa kuutiotuumilla ja pitkällä iskulla parhaiten. Kun taas taala per hevosvoima -ajattelussa voi olla ihan eri suunta fiksumpi.

    Mutta tämä siis aiheen sivusta ja voin olla väärässä, jatkakaa.
     
    kapa73 ja artsiracing tykkäävät tästä.
  17. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Sen verran vielä tohon omaan kokemukseen, niin eipä tuo omasta mielestä nyt vielä ollut mitenkään race motti.. Toki 4000rpm ja ylöspäin alko tapahtuun, mut ihan hyvin pysty ajaa niin kauppareissut, kuin Laitila-forssa-Laitila (n. 300km) siirtymän, välitys tosin ei niin matkustus ystävällinen...

    Nauku tollee
     
    sleepercooler, Herje, 440Mag ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mulla oli dusteris kans käytännös aikalailla vastaava motti kun toi Tero2:n aiemmin kirjoittama. Kyl se nätisti nauku. Imusarja oli rpm air gap ja kaasareina vuorotellen 600 ja 750 vaaccumiholleyt. Tolla 750:llä toimi parhaiten.

    Nois videois viel 3.23 vällärikin ja vähä varovainen ote. Paremmi tuo kulki ja suti kakkosen loppuun kuin tuo Challenger puol löysällä 440:llä.

    Mun piti kans tehä tosta 390 muita osia muuttamatta, mut ehdin myydä sitten auton pois.


     
    Herje tykkää tästä.
  19. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Mulla olis sulle 1995 318 Magnum kone.
     
  20. Jalmari84

    Jalmari84 3rd gear

Kerro tästä muillekin!