Mopar 340 -73 kipinä HUKASSA!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja SB 340, 5.5.2013.

  1. Wade-

    Wade- 3rd gear

    Kuule kokeileppa vetää suoraan boksille akulta virta. Omassa oli joskus samaa vikaa että ei lähtenyt käymään. Virtalukon kautta tuli sytkäboksille liian vähän voltteja ja ei antanu kipinää. Virtalukonpohja tahi paskat piuhat saattaapi tehdä tuota
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Nuorena poikana kerran ostin uuden sytkäboksin Mopariin, ainoa vika kipinän puuttumiselle vanhalla oli, että kiinnitysruuvin alla oli hapettumaa, eli boksin kotelo ei maadoittunut auton koriin.
     
  3. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Kokeilin boksille lisämaadoitusta sekä suoraa virtaa akulta. Ei vaikutusta, lähtee edelleen käyntiin vasta kun löysää avaimesta. hukkaako virran jonnekkin starttauksen aikana vai kyykkääkö uusi akkukin niin paljon että ei jaksa lyödä kipinää. puolan historiaa en tiedä. ekana kesänä toimi hienosti mutta ongelma alkoi viimekesänä. eihän tuo vakiopuola kylä ole kallis vaihtaakkaan
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jos se noin tekee, niin starttivaiheessa ei tule ilmeisesti riittävää jännitettä puolalle. Normaalisti sen kuuluu toimia niin että puolalle tulee suora akkujännite startin aikana ja sen jälkeen laskettu jännite esivastuksen kautta.
    Laita jännitemittari puolan plussaan ja seuraa miten jännite käyttäytyy startatessa ja kun starttauksen lopettaa ja jättää virran päälle.
    Joku tuossa vinkkasikin siitä tulipellin läpi tulevasta liittimestä. Niissä on joskus kosketushäiriötä tuohon liittyen.
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jos avainta helppaamalla starttiasennosta pois lähtee käymään, on joko virtalukko paskana, tai sitten puuttuu se starttireleeltä tuleva vastuksenohituspiuha.
     
  6. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Ei puutu ohitus piuhat. Saatoin löytää syyn. laturista kun ottaa sinisen johdon irti, mikä menee lataus säätimelle ja virtalukon IGN1 napaan niin heti lähtee käyntiin. Kun laitaa piuhan takaisin laturiin niin lähtee vasta kun löysää avainta. kumma juttu. Käynnissä lataus jännite pomppii digi mittarilla 0-16V Liekkö säädin ottanu kipeetä? pitää vielä tarkistaa sen maadotus.
     
  7. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Oisko nyt sitten kumminkin puola rikki. Kipinää ei vaan kuulu, mittailin johtoja niin puolan miinukseen tulee jatkuva maadoitus. näin ei vissiin saa olla. Otin johdot irti varmistaakseni että ei ole johtovikaa, niin samahomma, puolan miinuksen ja akun miinuksen valillä on yhteys.
     
  8. pptalo

    pptalo 3rd gear

    Onko startti missä kunnossa? Jos startti nappaa niin paljon virtaa että jännite laskee liikaa. Uudet pikku startit kuluttaa huomattavasti vähemmän kuin orkkikset.
     
  9. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Viime kesänä on startti vaihdettu. Alkuperäistä vastaava. Mittasin puolan niin ensiö puolella ei vastusta ja toisio puolella 9200 oomia. tuo arvo on sama kuin kutoskoneen manuaali antaa. Tässä kuitenkin on kasi. Alkuperainen kone oli 225 liekkö Puolakin siitä, ite en oo konetta tuohon vaihtanut
     
  10. simeoni

    simeoni Gearhead

    Lainaan topiccia, eli 340 lähtee kuumana joskus vasta kun löysää avaimesta, kylmänä ei ikinä mitään ongelmia eli asialla on täysin selvä yhteys lämpöön. Puola MSD samoin boksi 6 al, jakaja mopar orggis, starttina ministartti, virtalukon pohja vaihdettu viime keväänä.. Mikähän nuo virrat hävittää???
     
  11. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    ei tule uudellakaan puolalla kipinää. Puolan johdotoon tulppa kiinni ja hyppyjohdolla maan katkominen tekee kipinän mutta startatessa ei tule kuin silloin tällöin. Männöö järki.
     
  12. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Taas mittauksia. startti asenossa IGN1 johtoon tulee vain 4 volttia. Avain ON asenossa tähän tulee 12V. puolan + avain ON asennossa 4 volttia ja startilla 12volttia. Kokeilin myös suoraa virtaa akulta boksille niin ei sekään auttanut.

    Syttyvirran kun kytkee nii virranjakajasta kuuluu napsaus. Pickupin mittasin niin starttauksen aikana vastus arvo muuttuu eli sekin toimis? Vaihto ehtona on Että tuo sytty poksi on rikki
     
  13. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Startti vaihtoon. Tai solenoidi ainakin. Jättää vetokäämin aktiiviseksi ja imee sikana virtaa virtalukon sähköpiiristä. Siinä mun veikkaus.
    Jotkut puhuu jopa startin tekemästä magneettikentästä ja sen aiheuttamista häiriöistä.
    En osaa sanoa onko oikeesti korkeampaa tiedettä, mutta startin vaihdolla moni vastaava on korjaantunut.
     
  14. kinpin

    kinpin 1st gear

    Nyt on 225 slantissa saman moista ongelmaa! Autoon tehty koneremppa ja siinä sivussa Viinamäen Sähkösetä korjannut osan johdoista (kyllä, yhdellä värillä kaikki) ja nyt konerempan jälkeen auto ei käynnisty. Summa summarum, tulpille ei tule kipinää. Puolalle tulee virta ja johdot sinne tulenee oikein jonkin netistä bongatun virtakaavion mukaan. Puolaan kun lyö tulpan johdolla suoraa kiinni, niin ei startessa anna yhtään kipinää mutta kun kääntää virrat pois, lyö silloin kipinän tulpasta. Puolaa ei ole vaihdettu, eikä boksia, mutta virranjakaja, johdot ja tulpat uusia. Ja siis auto ihan ajamalla on viimeksi ennen koneen avausta liikkunut. Kellään ideaa??
     
  15. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Nuo oireet on kuin omasta autosta. Jännintä tässä on se kun ajamalla se meni tuonne talliin, mutta nyt ei talven jälkeen lähde käyntiin. Minä nyt tilaan summassa uuden syttyboksin ja kokeillaan vaihtaa se. Mihin se vaikuttaa jos boksisa on 4 tai 5 pinniä?
     
  16. kippis

    kippis Gearhead

    siitä boxista puuttuu se pinni nro.3 joka taas menee dual ballast resistorin 5 ohmin puolelle.
    (toinen on se 0,5 ohmin puoli)
    tiedä sitten mihin vaikuttaa mutta 4 napanen käy kyllä 5 napasen boxin tilalle.
     
  17. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Kipinä virtoja sammutettaessa on ihan normaalia, kun piiri aukeaa. Kertoo toki sen että puola toimii. Mutta ei sitä, onko varsinainen vika boksissa, johdoissa vai jakajan anturissa.

    Tuolla on vähän perustietoa 4-napaisesta systeemistä, jossa siis yksi piiri etuvastuksessa.

    http://www.fourforty.com/techstuff/ignition.html

    Minäkään en tiedä mitä se vastuksen kautta tuleva virta viitospinniin meinaa? Mutta yleisvinkkinä aina kannattaa varmistaa, että sytkäboksi saa kunnolla maata kiinnitysruuvien kautta.
     
  18. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Edit, google kannattaa. 4-pinnisessä tuo esivastus on ilmeisesti sisäinen, 5-pinnisessä ulkoinen. Tarkoittaako sitä, että 5-pinninen ei toimi 4-pinnisen johtosarjassa, mutta toisiinpäin toimii?

    http://www.chargerr.com/Ignition/Ignition.htm
     
  19. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Ok. Ajattelin kokeilla moparin oranssia boksia. Parikymppiä kalliimpi kuin halpa green tunen loota, mutta halvempi kuin standart motorsin valmistama vakio rasia.

    Mites, onko vika vai ominaisuus, kun laittaa syttyvirran päälle niin ampeeri mittari nytkähtää reilusti miinukselle. Selvittelin mikä vie virtaa niin laturin herätteen irroittamalla (sininen IGN1 johto). Niin mittarin heilahdus jäi vähäisemmäksi. Silloin kun auton sai vielä tulille niin silloin mittasin latausjännitteen, niin digiyleis mittarilla ei saanut lukemaa hyppi 0_16voltin välillä, mekaaninen mittari näytti 14 volttia. Onko lataus puolella mahdollisesti vikaa, joka ois rikkonu tuon nykyisen boksin?
     
  20. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Noniin. Nyt tuli vaihdettua uusi syttyboksi ja kerrasta kone käyntiin. eli tuo halpakiinalainen boksi oli särkynyt. Nyt vaan ei sytytä kaikilla eli puhti on pois. pitää vaihtaa uudet tulpat, koska käynnitely yrityksissä meni pensaa raakana ja tulpat oli aina märät. liekko se rikkonut osan niistä. toinen juttu on kaasarissa, kun tuossa talven mittaan kannoin tankin täyteen bensaa, niin yhdessa vaiheessa tuli ilmoitusta ABC:ltä että on ollut 98:n seassa vettä. ei kait tuo kävis ollenkaan jos olisi vettä kaasuttimessa?

    Mutta ei riemulla rajaa kun tärähti Dartti tulille!!!
     

Kerro tästä muillekin!