Mopar 360 perään turbiini ja aski

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Dartsan, 28.8.2007.

  1. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Eikös se ollu niin et 360 kampura on ulkoisesti tasapainoitettu? Eli turbiinin avulla?
     
  2. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    kampura

    340 ja 360 kampiakselit olivat ulkoisesti tasapainoitettuja. (dampperi / turbiini / vauhtipyörä)
     
  3. härpätin

    härpätin 1st gear

    Valuakselit on ulkoisesti painoitettuja, takoakselit sisäisesti.
    340 akseleita taitaa olla kumpiakin.
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, eikä kaikki valuakselitkaan oo ulkoisesti tasapainotettuja tehtaalta, mut mm. 340 ja 360 valuakselit on. Sen sijaan 318 ei. Yks vaihtoehto, ja tehtaan käyttämä, kampuran takapään epätasapainotuvaihtoehto on turbiinin avulla, toinen vetolevyn avulla. Mm. B&M:llä on valmiiks puntitettuja vetolevyjä, jolloin voi käyttää nollapunttista turbiinia.
     
  5. härpätin

    härpätin 1st gear

    Ja ettei homma mene liian helpoksi niin ne puntit taisi olla joka koneessa eri painoiset, 360 painot suurimmat, 340 taas vaivaisen pienet, 400 ja 440 siitä välistä ja niissäkin keskenään pieni ero. Noin se jotenkin meni.
    318 akseli ei tosiaan punttia tarvitse kuten Vipottaja sanoi.
     
  6. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Minkäslaista turbaania minun poloisen pitää ruveta metsästämään? Saako 318 turbiinin käymään ilveelläkään 360 perään? Ois helpompi löytää. Jos jollain sattuu olemaan...

    Tuollaisessa normi pelissähän varmaan piisaisi 904 laatikkokin. Vaikkakin auto on melko painava. Kuinkas sit on kiven alla nuo turbiini laatikko paketit, jos sumplii 904:sta?
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ostat tollasen B&M:n vetolevyn siihen laatikkoon mihin valinnassasi päädyt. 360 perässä tulleet 904:t on varustettu suuremmalla määrällä levyjä kuin pienempien mottien perässä olevat, eli jollain lailla rajoilla ne katsoo ton olevan. Mut kyllä ehjä 904 miedon 360:n kestää, kun vaan pitää huolta siitä, että sille riittää viileetä öljyä. Tohon B&M:n vetolevyyn voit pultata minkä tahansa laatikkoosi sopivan turbiinin. 318 turbiini käy sellasenaan, samoin kutosen perästä tai mikä tahnsa muu sisäisesti painotetun moottorin kanssa oleva turbiini. Ja ulkoisestikin painotettu, kun niistä rapsii turbiinin etupuoleen muutamalla pisteellä hitsatut "epätasapainot" pois. Oikeestaan ainoo missä ton loota/turbiinijutun kanssa on syytä olla vhän tarkempi on, ettei sekota lukkoturbiinilootaa ja lukotonta väärän turbiinin kanssa. VAikka niissä onkin eri määrä rihloja, on jotkut inssit tuossakin lievää väkivalta käyttäen onnistuneet.
     
  8. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Ja minusta pitäs tulla inssi isona. Saas nähdä kuin käy noille rihloille! 8)

    Kiitoksia tiedosta! Nyt alkaa askin ehtiminen. Onneksi on lainassa 318+904 paketti, jonka mukaan saa tehä kiinnikkeet ja häntäpalkin. Ei tarvii hätäillä tuon askin kanssa.

    Eikös 904 ja 727 ole kuitenkin ssanut molempia eri pituisilla hännillä?
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei, 904ssä on pikkasen lyhyempi häntä, saman mittainen kun Lyhyen TF727:n häntä. Lyhyt 727 on aika harvinainen; en oo nähnyt ainuttakaan, käytetty joissain vaneissa tms.Joukit on myös eirkokoisia. Jos sulla nyt on tollanen paketti siellä, etkä oo taka-aksilamuutoksia suunnittelemassa samalla, niin kyllä toi 904 olis ehkä fiksumpi ratkasu, kardaani jne kävis suoraan. Noissa rihloissa ei oo kun yhen hampaan ero, ja lukkoturbiinilootan tunnistaa siitä, että sen pääakseli on ontto, siitä kulkee kytkimen lukitseva öljy.
     
  10. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Kardaanista ei oo vielä tietookaan. Kannatinlaakerikin pitäisi etsiä sopiva. Mut 904 sinne varmaan pitää laittaa.
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mikä vehjes toi on, jos siinä on oikeen kannatinlaakeritkin?
     
  12. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    48 DeSoto Suburban.

    Kun nyt karkas se nopeesti lattia kuntoon ja ajoon, niin tehään sit kaikki uusiks kun kerran lihoina on.. Tuossa just lopettelin hitsailuhommat korin osalta ja sain takaovet käymään melko hyvin. Kun ovat joskus aikoinaan menneet vauhdista aukeamaan. Seuraavana ois taka-akselijumppaa ja levyjarrujen sorvailua. Kone jo asusti runkoaisojen välissä, mut vielä iski sipistelytauti ja puhalsin korvakot ja kiinnikkeet. Kunhan tuuli ja sade hellittää, niin pitäis hitsailla kiinni. Kun vie tuo kori aika lahjakkaasti tuon tallin, niin ulkona pitää runkoa laitella.
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Jottei kauheesti yllättyis, nin 273/318:ssa ja 340/360:ssä on pikkasen erilainen kuskin puolen kiinnike.
     
  14. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Mut eikös ne käy ihan samat kiinnikkeet? 360:ssä eikös oo vaan yksi pultti enemmän? Tai tämmöstä informaatiota sain. Kuhan nyt ei isoja eroja oo, kun just hitsasin runkoon kiinni tallat, joiden päälle sovitusmoottori ja laatikko on nyt laitettu kiinni.
     

Kerro tästä muillekin!