Mopar 383 nykii tasakaasulla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 9000, 14.6.2013.

  1. 9000

    9000 Gearhead

    Autona B-Body mopar -68 ja kone alkuperäinen rempattu four barrel, kaasarina holley street avenger sekä 258 xe nokka.
    Ongelma on sellainen että muuten olen saanut käymään hyvin mutta noin 80-vauhdissa tuntuu nykimistä ajettaessa tasaisella.
    Kokeiltu on pover valven vaihtoa (65) toiseen, ei vaikutusta, isompaa suutinta ei juurikaan merkitystä, alipainekellon säätöä sekä jakajan keskipakoennakon aluetta kavennettu ja jousia vaihdettu niin että perusennakkoa voi pitää 15 asteessa tai yli.
    Alkaa kohta neuvot loppumaan ongelman kanssa kun nykimisestä ei pääse eroon, vielä kun se on juuri normaali matkanopeus aluella.
     
  2. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Paljonko perusennakkoa on nyt,onko alipainevuodot varmasti poissuljettu?
     
  3. 9000

    9000 Gearhead

    Varmaan lähempänä 20 astetta jos merkit pitää paikkansa, saa käymään paremmin tyhjäkäyntiä myös D päällä.
    Mistä se vois vielä vuotaa, uus jarrutehostin, pvc letkua koitin litistää, suihkuttelin brakecleania pitkin mottia, ei noussu kierrokset.
     
  4. F-body

    F-body Gearhead

    Liikaa kokonaisennakkoa jakajalla tai liian pienet ensiöpuolen suuttimet. Noista mä alkaisin hakea vikaa, jos ei varmasti ole alipainevuotoa. Alipaineletkun irroittamalla jakajasta vois käydä ensin lenkin ajamassa ja katsoa auttaako. Jos tuo ei auta niin sitten ensiöpuolelle reilusti isommat suuttimet ja taas baanalle kokeilemaan.
     
  5. saku76

    saku76 2nd gear

    Mulla teki carge kans samaa, että tasakaasulla ajettaessa tuntui ihan selvää nykimistä. Olin viime talvena vaihtanut uudet tulpat ja tulpanjohdot. Sitten kun vaihdoin vanhat piuhat takaisin, loppui myös nykiminen. Eli mulla oli uudet letkut aivan paskat. nyt paikoillaan mustat Accelin piuhat.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tyypillisesti liikaa ennakkoa sillä kohtaa missä nykimistä esiintyy, tai sit jostain syystä laihalla mitä en ehkä uskois jos kerta muuten pelaa hyvin. F-Bodyn ohjeilla kokeileen, aluks vaikka tosiaan alipainesäädin pois pelistä...
     
  7. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Aika hurjalta kuulostaa toi perusennakonki määrä,otappa rohkeesti vaikka 10 astetta pois ja kokeile miltä tuntuu.
     
  8. F-body

    F-body Gearhead

    Kokonaisennakko on helposti 8kymppiä ajettaessa helposti 50 asteen luokkaa. Usein matkaajossa kiekat on reilussa parissa tonnissa, jolloin on pelissä perus-, mekaaninen ja alipaine-ennakot kaikki maksimilla.
     
  9. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Mä puhuinkin perusennakosta
     
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Eikö noi maksimitkin kuuluis olla luokkaa 35 astetta tjsp vai kuvittelenko vaan?
     
  11. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Jotain semmosta,kyllä mun mielestä yli 4kympin kokonaisennakko on jo "hengenvaarallista"...,ja mites sulla F-body voi alipaine-ennakko olla maksimissa maantieajossa,kun läpät on kuitenki ainaki hiukkasen raollaan sillon?
     
  12. peltsi

    peltsi Gearhead

    Monet vakio pataraudat tykkää 33-36 asteen ennakoista kun alipaineet on alhaalla eli ku lyödään löylyä koneeseen.. tuohon tulee sitten cruise tilanteessa mukaan alipainesäädin eli mennään yli 40 asteen niin ku kuuluukin
    perusennakko vakiokoneella tyypillisesti 7-12 astetta.
    kannattaa huomata että joissakin artikkeleissa kokonaisennakossa ei ole alipainesäätimen säätöä mukana kun ilmoitetaan kokonaisennakko.

    niin ja kyllä vaparikoneessa alipaine seuraa kierroslukua vaikka läpät hiukan aukeavatkin. cruise nopeudella helposti 2-3 kertaa suurempi alipaine ku mitä tyhjänkäynnilä.

    nimimerkillä 29 astetta kiintee sytkä :)
     
  13. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Kyllähän se voi olla maksimissaan, alipaine-ennakon tarkotushan on just lisätä ennakkoa sillon kun moottorin kuormitus on pieni, eli kierroksia vähän pelissä mutta läpät ei juurikaan auki.

    Ite oon kyllä todennut että jos moottori on jotain muuta kun vakio niin kannattaa toi alipaine-ennakko jättää kokonaan pois.
     
  14. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    No joo,saattaahan sitä alipainetta vapaastihengittävässä pienellä pinta kaasulla jonkin verran kehittyä,ittellä kun on toi pumppu kaasareitten ja imusarjan välissä,niin paineet on suuntaan ja toiseen aika + - 0 tasakaasulla tienpäällä.

    Mutta alkuperäiseen aiheeseen palatakseni,niin 20 astetta perusennakkoa on mun mielestä liikaa,jos alipainekello käytössä.
     
  15. F-body

    F-body Gearhead

    Laitappa alipainemittari kiinni ja baanalle. Ei ole läpät paljon auki 8kympissä ja alipaine helposti lähellä 20hg. Sitten voit ynnätä kaikki ennakot ja laskea mitä saat tulokseksi.
     
  16. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Ahto/alipainemittari on kokoajan matkassa mukana kiinteästi asennettuna...
     
  17. 9000

    9000 Gearhead

    Nyt on tullut koeajettua parisataa kilsaa erilaisilla säädöillä, tyhjäkäynti huono ja alakierrosten vetoa ei löydy jos perusennakko laitetaan kymmenen paikkeille.
    Parhaiten sain käymään niin että alipaineletku on irti ja perusennakko 18 ja maksimi 35 asteen paikkeilla, jos noilla säädöillä laittaa alipainesäätimen kiinni niin alkaa nykiminen maantieajossa jossain vaiheessa. Tarkistin myös yläkuolokohdan merkin paikkansapitävyyden mutta ihmetyttää että näinkin vakion motin alakierrosten veto on raskaan oloista puuromaista röpötystä jos ennakko on vakiosäädöissä.
     
  18. F-body

    F-body Gearhead

    Vähän isompi Moparin pikkulohko toimii mulla 16/36 ennakoilla alipaine irti ja mekaaninen ennakko muokattuna alueelle 1000-2200 rpm aika mukavasti eli tottelee kaasunpolkijan päähänpistoja turhia miettimättä ja nykimättä.
     

Kerro tästä muillekin!