Mopar 383 venakopan naputus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja juju, 29.5.2024.

  1. juju

    juju 1st gear

    Tästä aiheesta monta ketjua jo, mutta ei oikein löydy syyllistä.

    Mikähän mahdollisesti pitää naputusta. Vaimea naputus tyhjäkäynnillä kierrokset kun nostaa 2000-3000 niin rapina on jo paljon selvempi. Ääni kuuluu kylmällä ja kuumalla koneella. Selvästi kuuluu pelkääjän puolen venttiilikopasta.
    Koittanut kuunnella bilteman stetoskoopilla eikä selvää kohtaa löydy.

    Kopan otin pois. Missään keinussa ei selvästi väljää ja käyttämällä ei näy mitään erikoista. Työntötangot ja keinut omaan silmään ok. Edelin kannet, niin ei pääse nostajia sen kummemmin tarkkailemaan. Lunatin nostajat ja nokka-akseli. Mikähän seuraavaksi kannattaisi testata?
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos mun pitäisi kaivaa selville, kuka nostajista on naputtamassa, säätäisin tyhjäkäynnin niin pienelle kun voi, purkaisin kopan pois ja laittaisin laitteen käymään, jolloin voin kokeilla vaikka liuskamitalla, minkä venttiilin ja keinuvivun väliin sen liuskan saa sopimaan.

    Slanttimotoristina käyvän moottorin venttiilien säätö on ihan pala kakkua. Siksi uskaltaisin kokeilla muitakin moottoreita. Juu on siinä 383 hydraulit, mutta jos se naputtaa nostajaa, niin se hydrauli ei tee välyksettömyyttä kunnolla.
     
  3. juju

    juju 1st gear

    Tämäpä unohtuikin kokeilla.Pitää huomenna testata rakotulkkia väliin laittaa kun käyttää ilman koppaa.

    Lisätietona vielä. Auto seissyt nyt pari vuotta ja ääni todennäköisesti ollut aiemminkin ja kuulunut vain 2000-2500rpm, mutta ei näin selkeästi. Ajossa olin huomaavinaan että sytytyksellä olisi vaikutusta ääneen. Nyt sitä on huono testailla ajossa kun leima kuivunut.
     
  4. juju

    juju 1st gear

    Ei mahtunut tulkin 0.15mm luiska vauhdista oikeen väliin. Onkohan muita ideoita.Imusarja irti ja nostajat käteen? Tyhjäkäynnillä ääntä ei tahdo oikeen hyvin kuulla vasta yli 2000rpm kuulee selkeästi. Tulpan johdotkin nykitty 1 kerrallaan ja laakerivikaa koitettu pois sulkea.
     
  5. Duster440

    Duster440 Gearhead

    Oletko tarkistanu että pakosarjan tiiviste on ehjä?
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Oon kuunnellu venttiilikopan päältä mikä venttiili nakuttaa ruuvimeisselin pää ( se kahvapää) korvassa ja toinen pää kopassa. Toimii. Pentti-setä neuvo verstaalla 80-luvun lopulla kun olin vielä nuori asentaja.

    Moparin 440 piti kyllä naputtavaa ääntä ku oli pakosarjan tiivisteestä palan välistä ampunu pois.
     
  7. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Miten on moottoriöljyn laita, jos kovin paksu tahna ( 15 tai 20w-50) kuten usein tuntuu tapana olevan, voi myös aiheuttaa naputuksen.
    Jos moottorisi kunnossa, niin vaihda öljyt ja suodatin. Ihan raakasti 0w-20 tai 0w-30, määrää vain hiukka yli tikun alarajan. Ajele moottori lämpimäksi ja normaaleilla kierroksilla muutaman kympin lenkki. Saattaa putsata pöhnän pois. On kuitenkin helpompi kuin irroitella imukantta…
    Ja sitten joku notkeampi uusi öljy sekä uusi suodatin.

    Sitten ei ole tästä apuja jos kone on jo elinkaarensa loppusuoralla ja mujua joka kolo täynnä.
     
    Muokattu: 30.5.2024
  8. juju

    juju 1st gear

    Ei selkeästi pakosarja ainakaan puhalla eikä stetoskoopilla kuulu mistään kohdin selkeää eroa. Ei kuulu sellaista pakosarjan supsutusta ja kylmänä ei yhtään pahemmin äännä. Koitin paineilmaa putkenpäästä laittaa kun keinut oli irti, ei kuulunut mistään ääntä.
     
  9. juju

    juju 1st gear

    koneessa 20w50 gulffin classic öölit. Toinen puoli kopasta tosiaan täysin hiljainen. Ja tosiaan ei pysty kovin ajeleen kuin suoraan konttorille kunhan saa siihen kuntoon että viitsii käydä yrittämässä.
     
  10. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Onpas melkosen paksut öljyt..mulla oli kans aikoinaan tuommoista ns classic öljyä niin öljynpaineet kohosi startatessa niin jotta ampui suodattimen juuresta aina öljyä kylmäkäynnistyksessä enkä puhu mistään pakkasjutuista vaan tallista startatessa ajokauden aikana joka loppui kun palasi 10w30 tai jotain sinnepäin öljyihin noin paksun sijaan ja öljynpaineetkin hyvät kuumanakin.
    Noh,se vähän asian sivusta mutta nostajaan minäkin kohdistaisin huomioni ensin ja yksinkertainen keino joka voi tepsiä tekemättä mitään availuja on ensin koittaa kaataa öljyn sekaan hydr nostajille tarkoitettua puhdistusainetta joiden merkeissä piisaa mutta vaikkapa motonetista tai tarvikeliikkeestä ja kokeilla.
    Ei maksa paljon ja tokko hukkaankaan menee,puhdistuvat kaikki samalla siinä kuin se yksikin mahd naputtava nostin eikä hajota mitään ja noin paksut öljyt kestää pienen laimenemisenkin öp kärsimättö sekä noudattaa putelin kyljessä olevia ohjeita saako seoksella ajaa vaiko tyhjäkäytön jälkeen ulos coctail ja uudet öljyt sisään?
     
  11. juju

    juju 1st gear

    Voisinkin motonetistä hakea huomenna notkeempaa öljyä ja nostajille jotain puhdistavaa ainetta. Jos on hyviä kokemuksia jostakin tietystä aineesta niin saa ehdottaa.ja öljy vaan varmaan jotain tavan mineraalia.
     
  12. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Aika mikä menee litkujen lutraamisien ja testikäyttöjen kanssa, niin siinä vaiheessa on jo moneen kertaan nyppästy venakopat + imusarja irti ja nostajat kädessä eli raakaa ruuvamista se nyt kaipaa.
     
    440Mag tykkää tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mut jossei siellä ollut välystä eikä naputus vähennyt liuskamitta välissä niin onko se edes nostajavika?

    Bensapumppukin osaa ääntää. Ja kun on stetoskooppi niin voishan sitä kuunnella konetta kuin lääkäri ikään. Kun siitä kuuluu naputus ulos, niin kyllä sen pitää jostakin kohdin naputtaa stetoskoopin puikkoonkin.
     
    -71 MoPar ja maxvo2 tykkäävät tästä.
  14. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Juurikin näin.
    Nämähän on vähän niitä filosofisia kysymyksiä. Itse pyrin välttämään tiiviin imukannen irrottelua jos voi koittaa ensin jotain muuta konstia.
     
    Malossi tykkää tästä.
  15. juju

    juju 1st gear

    Nyt on laitettu joku motoxin mottoripesu ja sen käytön jälkeen laitettu delvacin 15w40 öljyt ja forten nostaja aine. Öljyn vaihdon jälkeen naputus oli minuutin kaks kaamea. Sitten asettui ja tyhjäkäynnillä hyvä kun kuuli. Kierroksilla 2000 ylöspäin kyllä rämisee kovasti. Stetoskoopilla selviten kuulu kakkosen pakosarjan putkesta. Bensapumppu on sähköinen. Olisiko kuitenkin nostaja joka kierroksilla antautuu? Huomenna varmaan imusarjaa pois. Miten nuo nostajat parhaiten testata kun ovat irrallaan? Vai onko vain tilata uusi sarja ja taas toivotaan toivotaan.
     
  16. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Jos olet absoluuttisen varma minkä pytyn nostajat naputtaa niin vaihda vain ne. Muussa tapauksessa vaihda kaikki nostajat. Ennen asennusta pura ja pese jokainen nostaja! Aina niissä on metallimujua sisällä.
     
  17. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Annat mailaa sille jotain 4000 rundia about 15 minuuttia. Bemari huolto tekee silleen . yleensä rauhottuu.
     
  18. juju

    juju 1st gear

    Eipä tullut edellisiä auottua ennen asennusta ei tullut edes mieleen. Voiko nuihin irrallaan tehdä testiä että mikä olisi rikki? Kun ei 100 varmaa ole onko edes nostaja vika.ei huvittaisi tilailla varalta uutta sarjaakaan. Voiko/kannattaako vanhoja purkaa ja putsailla.
     
  19. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tämä on nyt sitä harrastamista.
    Voihan vanhat purkaa, ja on niitä ohjeita kuinka käytetyt nostajat testataan. Lyökö leiville, vaikea sanoa...
    Jos laitat vanhat putsatut takaisin toimiiko, vai onko sama naputus edelleen ja vika muualla vai nostajissa.
    Ostat uuden sarjan nostajia, putsaat nostajat ja koneeseen. Naputtaako edelleen, ainakin vian todennäköisyys nostajissa enää hyvin pieni.
    Suo siellä ja veteä täällä.:(
     
  20. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Jos et halua imaria irrottaa, niin magneetilla saat nostajat ylös ja takaisin. Jos ei tuu, niin "lyttääntynyt" nostaja, sit on pakko ottaa imari pois ja vaihtaa nostajat. ja luultavasti nokkakin.
     

Kerro tästä muillekin!