mopar 400cid kansista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja slantman, 9.9.2007.

  1. slantman

    slantman 3rd gear

    eli varmaan tyhmä kysymys, mutta sopiiko/ onko mitään järkeä vaihtaa -77 nelisataseen kansia vanhemmasta 440 tai 383 motista? lisä tehoja on tarkotus hakea..
     
  2. Mopar

    Mopar Gearhead

    Eipä pelkkien kansien vaihto taida kannattaa. :eek:
     
  3. slantman

    slantman 3rd gear

    en meinannu et pelkillä kansilla mitään tapahtuis. ja takotus olis nokka vaihtaa kans, imarina on nyt joku edelin tekele ja peltisarjat
     
  4. Mopar

    Mopar Gearhead

    Noi uudemmat itse asiassa virtaa hieman paremmin, kuin vanhat ja niissä on karkastut pakoseetit. Closed chamber kansillakin puristusten nousu on aika minimaalista, eli aika olematon vaikutus tuolla lienee.
     
  5. martiar

    martiar 1st gear

    906 kannet vakiona antaa hieman paremmin tehoa mutta aavistuksen vähemmän vääntöä 452:n nähden ....
    Joten pelkkien kansien vaihdolla ei saavuteta paljon lisäominaisuutta ....
    Jos haluat saada enemmän irti koneessa niin ennemmin laita stroukki sarja 4.15 iskulla ja tällä saat huomattavasti enempi ominaisuuksia koneesta ....
    Teimme yhden 440:n lohkoon ja täytyy myöntää että käsittämättömän laaja kone tuli näin .... 2800 rpm:llä jo 820Nm vääntöä ja yli 350hp tehoa .... puhumattakaan kierroksilla ... :)) ajettu putket kiinni ja ihan normaali pensalla .... kehittely jatkuu edelleen koneen parissa ...

    AM-Racing
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    400:n helmasynti on matala puristussuhde, mikä tekee sen ettei se kauheen hyvin reagoi virityksiin. Kovin kummosta nokkaa ei kannata tarjota, tai tuloksena on helposti alaväännötön patti, jossa ei oikeen kauheesti oo hönkää ylhäälläkään. Todellinen ruttu noissa on niin matala, että rakentelussa pitäis lähtee liikkeelle mäntien vaihdosta, eikä tarjonta sillä saralla oo mitenkään ylitsevuotavaa. Osittain siitä syystä, toi 400 on suosittu stroker aihio, 440 sourcelta saa siihen monenmoista sarjaa joilla päädytään eri tilavuuksiin. Ite en lähtis ihan katuajoon tulevaa 400:sta tekemään 4.15" iskulle, vaan menisin jopa pykälän pidemmälle 4.25" iskuun. Tää siitä syystä, että toi 4.15" paketti on suht pitkillä veiveillä, ja männtä jää aika onnettomiks lätysköiks 1.1" puristuskorkeudella. 4.25":llä ja pikkasen lyhemmillä veiveillä siitä tulee edes suht siedettävä 1.35", ja männänrenkaatkin on jo tapin reiän yläpuolella. Mut 400:nkin saa kyllä sysäämään reippasti kun puristuksia sille antaa, sehän on käytännössä vaan pikkasen isommallla porauksella oleva 383. Lyhyt iskusena siitä tahtoo vaan virtettäessä tulla kierroskone, eli autono on syytä olla suht kevyt, ja välitysten sekä turbiini kunnossa, jos meinaa, että auto myös kulkee.
     
  7. mg

    mg Gearhead

    .

    helmasynti :D , oikeen mairea ilmaisu.. :D

    aiheeseen takasin; tosin vähän siivuttaen sitä.

    mites nuo 4.15" tahi 4.25" iskuset akselit mahtunee pyörimään?
    minkäsmoisia snurrauksia/koneistuksia tarvii lohkoon tehä? vai tarviiko mitään?
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Se on vähän tapauskohtasta. Yleensä vaatii pikkasen kiertokangen alapäälle tilaa sylinterien alareunoihin, samaten välys pickuppiin on hyvä tarksitaa ja tehä lisää tarvittaessa, etenkin jos vaihtaa isompaan. Loiseklevykin voi olla liian liki. Toi 4.25" mun käsittääkseni sopii paremmin, se kun käyttää pienempää letukan kiertokangen kaulakokoa, mut en oo ite yhtään tollasta tehnyt.
     
  9. Entäpä 440? Mitä hyötyä/haittaa on näistä kahdesta vaihtoehdosta? Hintahan on sama, mutta onko jokin peruste kumpi vaihtoehto kannattaa valita. 500 pakettia olen nimittäin suunnitellut hankkia, mutta bigger is better?, joten myöskin 512 sarja on alitajunnassa. Moottori tulee "normaaliin" katukäyttöön.
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Noi ei oo ihan niin yksoikosia juttuja. 440 lohkohan on tosi korkee, se on liki tuuman korkeempi kuin vaikkapa letukan isolohko. Itseasiassa jo mopsin 400 lohko on korkeempi kun letukan 454. Joten siinä suhteessa tilaa on vaikka mille. Minkä kokonen sitten kannattaa tehdä? En mä oikeen osaa sanoa, se riippuu vähän kansista ja kierrosalueista, joilla motin haluu sysäävän. Moparin isolohkossa on aika pienireikäset kannet. Ne rupee olemaan vähän pienen puoleiset jo tehokkaalle 440 motille, eikä se tilanne ainakaan helpotu kun mennään isommaks. Mut tilaa on siis kaikille noille vaihtoehdoille, ja 4.25" iskusenkin pystyy tekemään vaikka 7.1" veiveillä niin, että mäntiin jää vielä ihan riittävästi korkeutta. Ja isompaankin voi mennä kun siirtyy ulkopuoliseen pickuppiin.
     
  11. Lähinnä kiinnostaa tietää mikä hyöty siitä letukan veivi systeemistä on. Kai sillä joku etu on, kun sellainen on kehitetty? Onko sillä pienellä (4.15->4.25) iskun pidennyksellä kuin paljon vaikutusta runkolaakeripukkeihin? Sehän taitaa olla heikoin lenkki tässä kombinaatiossa? Mutta onko silläkään kovin suurta merkitystä katukäytössä? Rautakannet ei tule kysymykseen. Indyt, Edelin Victorit tai 440 sourcen omat on mietinnässä. Kumpikin lohko 400 ja 440 ois hyllyssä. 400 on strokeriin ihanteellinen lähtökohta, mutta papereissakin on 440 ja sitä ei ole tarkoitus mennä muuttamaan, joten 440 on se millä mennään. Ajattelin kysyä asiantuntijan neuvoja ettei tartte itellä alkaa turhaan pyörää keksimään uudelleen :odroll:
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei siinä oikeestaan muuta ole kun, että kaulan epäkeskeisellä hionnalla saadaan iskua muutettua toi 0.1 tuumaa helposti samasta aihiosta, ja veivien sekä laakereiden saatavuus on eri luokkaa. Näähän juontaa juurensa ajoilta, jolloin ei osien jälkituotanto ollut likikään sillä tasolla kun nyt. Silloin nita 400:sia stroukattiin 440 akseleilla, yleensä ajamalla rungot B-motin mittoihin, ja vastapainoista pois, että mahtu pyörimään. Veiveinä pysty käyttämään joko 400:n omia, jolloin vakiomännä laesta vaan sorvattiina kamaa veke, tai sitten 440:n ja custom mäntiä. Rossilta tais ekana tulla oikeen listamännät tohon kombinaatioon. Mopsiin ei silloin ollut just aftermarket veivejä tarjolla, joten jos sellasille oli tarvetta, oli aika helpop tehdä se letukan veiveille, ja samalla isku nous 3.9" hujakoille. Nyt kuitenkin noi aftermarket osat alkaa olla niin halpoja, ettei kannata lähtee vanhoista koneistelee oikeen mitään. Kyllä tollasella stroukkerilla ajelee rautakansillakin, tehoalue vaan tahtoo jäädä aika matalille kierroksille ja isolla nokalla jää voimapotentiaalia hyödyntämättä aika paljon.
     
  13. martiar

    martiar 1st gear

    Itse tekisin ennemmin 440 lohkoon koska siihen saa hieman pidemmät imukanavat samaten mukavia kasitasoisia imusarjoja ...
    Jotka soveltuu normaalikäyttöön erinomaisesti (kompromissi) ....
    Ja noi tulevat 440sourcen kannet on erittäin mielenkiintoinen juttu halvat ja varmasti riittävät monelle ... puhumattakaan heidän uudesta lohkosta joka tulee markkinoille ensi vuonna .... :)

    Ja muutama 400 lohko on tullut vastaan jotka on halkeillut ....
    Ja nimenomaan 440:llä tehtynä stroukissa jää tosiaan noi männät korkeimmaksi ....

    Jos haluat käyttää 400 :sta vakiona niin ota lohkosta pois reilusti (jotta männät tulevat dekkikorkoon) ja samaten kansista ja sovita imusarja kansiin ja vaihda tönärit säädettäviin tai mekaaniset keinut .... ja vanha perus mobarin 284 mekaaninen nokka niin ihan suht pirteä on ....

    AM-Racing
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ton tasonen höyläily kaikkine sovituksineen tulee sen verran maksamaan, että kannattanee ennemmin laittaa korkeemmat männät. Oikeen budjettitietonen tekee ton käyttämällä 440:n ylikokmäntiä, "smogi" männillä pääsee ysin tienoille ja 66-'71 männillä noin kymppiin, mut tulee dekin yläpuolelle, jolloin vaatii venakoloo ja sovitusta palotilaan myös. Ja jos mielii vaikka 400:sta tollasta "451" stroukkeria, niin sellasenkin voi tehdä vielä todennäköisesti hyvin halvalla mikäli vaan ite pystyy joitain asioita tekemään. Vakio 4040:n LY veiovejä saa puolilmatteeks, ne punttiin, kiillotus, pulttien vaihto ja alapesien koneistus, niin riittävät hyvin pitkälle kevyen männän kanssa. 440 source myy irrallaankin noita äjrkihintasia KB:n takomäntiä, ja 440:n valukampuroita on tarjolla usein noutohintaan. Siitä runkokaulat 400 mittoihin, ja lohkoon tilaa vatapainoille, niin menee noilla kevyillä takomännillä sisäisesti punttiin. Tollasesta saa todella asiallisen ja kevyesti jengaavan katupaketin aika edullisesti.
     
  15. martiar

    martiar 1st gear

    Hyvä kombinaatio suht pienellä pudjetilla liikkuvalle ....
    Noi veivit ehkä kannattaisi ostaa kyllä uudet kun maksavat pikkasen reilun kaksisataa 440 soursella .... koneistukset ja pultit maksavat jo sen verran ....
    No akseleista joutuu nykyään pulittamaan jo 100€ vaikka onkin valuakseleita ja koneistukset päälle .......
    Mutta näitä on hyvä pohdiskella ....

    AM-Racing
     
  16. dart65

    dart65 1st gear

    440:n mukit 400:een

    Kuinkas muuten männän tapin paikka(sivusuunnassa), tai ero 400:n ja 440: välillä, vai onko ollenkaan. Jos laittaa ne 440:n vaikka k/b: mannillä.


    Tuleeko murheita jos ei tee stroukkia.
     
  17. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tarkottanet sitä tapin offsettiä? Se on vakioissa ja osassa jälkintuotantomäntiä sama, eikä vaikuta mhiinkään kun vaan kaikki männtä on samalla offsetillä. Vanha "stockivirityshän" on kääntää toi offsetti toisinpäin, sen pitäis antaa pikkasen lisätehoa ja vähentää kulumista, mutta vastaavasti pitää kovempaa mekaanista ääntä. Mä luulen, että KB hyper männissä olis toi tehdas offsetti käytössä, mut en oon varma? Vähän rallimmissa takomännissä tappi on keskellä.
     
  18. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Joo ilman muuta uudet veivit 440:seen, että ei käy tällä tavalla:

    [​IMG]

    Piti pikkasen kolinaa...
     
  19. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Toi ei kyllä oo mikään normijuttu, mutta tosiaan noi uudet veivit on erittäin järkevän hintasia, eikä mitään ihmeellistä kannata alkaa vanhoille tekemään. Tokihan ne uudetkin pitää tarkistuttaa, mutta ovat valmiiksi hyvillä pulteilla, kevyet, ja puntissaan. Eikä ne oo saaneet 30 vuotta raippaa, vielä.
     
  20. slantman

    slantman 3rd gear

    kone pököttää edelleen auton nokalla, eli rojekti on vielä lähtökuopissa, toi stroukki koneen teko alkanu kiinnostamaan, vaikka ei tästä mitään kilpuri tule kun on -77 granfuryn koppa kyseessä.. "vain" 2020kg. ajettu kesällä hurja 17.131 aika :poff: alastarolla.
     

Kerro tästä muillekin!