Mopar 440 tehoton

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jhm1978, 18.6.2015.

  1. jhm1978

    jhm1978 1st gear

    Moi!Nyt tarvis vähän konsultointia,kyseessä moparin lippulaiva vuodelta -67.
    moottorina vakio 440,ilmeisesti hp kone,ajettu 64t mailia.normi ajossa toimii
    hienosti ja käy tyhjää tasaisesti,paikallaan ottaa hanakasti kierroksia,mutta kun painaa kaasun pohjaan vaihde päällä paikaltaan ei tapahdu yhtään mitään,vauhdista kun polkaisee
    niin lähtee kyllä jotenkin hikisesti,mutta nykien kelaa vauhtia.muutama kesä sitten oli aivan toista
    maata,perä irtosi aina kun vähänkin näpäytti!

    On vaihdettu uusi jakaja jossa ignitor,kaasutin(edelbrock 750 mekaaninen),tulpanjohdot,bensapumppu(mekaaninen) ym.oireet samat vanhoilla jakajalla,kaasuttimella ja pumpulla.on mitattu puristuspaineet(tasaiset)alipaineet(hyvät).sytkää on säädelty,tulpat on vaihdeltu(delco)bensapinnat ok.
    moottori käy ilman sivuääniä ja öljynpaineet kuumanakin tyhjäkäynnillä mittarin puolessa välissä,voisiko nokka olla sileänä vaikkei äännä mitenkään eikä yski kaasariin?alkaa jo vähän ärsyttämään,kun ei mikään muutu!
     
  2. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Itselläni oli juuri Imperialissa samanlaista mystistä vikaa ja syynä alipainevuoto sekä liian lämpimät tulpat. Myivät acdelcon tulpat joilla kone vain nyki, mutta kylmemmät Championin tulpat teki huomattavan eron. Eli tsekkaa noi lisäksi jos et ole jo?
     
  3. jhm1978

    jhm1978 1st gear




    Moi!Juu ac delcon tulpat on ja on myös ollut vielä kun tehoja oli,jarrutehostin
    vuotaa jonkin verran alipainetta,mut on tehnyt sitä aina minun käytössä.Vois sitä tulpan merkkiä kyllä koittaa vaihtaa vielä,nuokin delcot on kastunut jo muutaman kerran.Kovin oli ennen ripeä auto vaikka le baron painaa melkein 2.5tonnia.lämpimänä käynnistys on ollut aina vähän ongelmallista,joutuu kaasu pohjassa starttaamaan useimmiten,mites sun imperialissa?
     
  4. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Tarkistappas bensapinta kaasarista taitaa tulvia? Onko eristyslevy imarin ja kaasarin välissä?

    Ja sitten Championit tulpiksi, niistä Moppe tykkää. Puola?
     
  5. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear


    Kokeile tosiaan tulpata se jarrutehostin ja ilmastoinnin kytkinten alipainelähtö. Itselläni oli salakavalasti letku murtunut juurikin tuosta tehostajasta ja aiheutti auton sammuilua tyhjäkäynnillä.

    Sitten tosiaan puola kannattaa olla Pertronixin oma flamethrower (ero kuin yöllä ja päivällä).

    Kuumana joutuu antamaan hieman kaasua kaikissa Mopareissa mitä olen omistanut, se on ominaisuus. Siitä huolimatta sen heti pitäisi tulille lähteä.
     
  6. jhm1978

    jhm1978 1st gear


    Ei ole eristyslevyä välissä,puolakin taitaa olla vanha bilteman sininen
    tehopuola.täytynee hankkia kunnon puola ja championit tulpiksi.kaasutin
    käy kyllä tosi lämpöisenä.kiitos vinkeistä!!
     
  7. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Pertronixin "perusversio"on oiva+toimiva laite,EIKÄ kaipaa/saa käyttääkkään mitään vähäohmista saati tehopuolaa,vaan tarkoitettu juuri käyttämään auton omaa puolaa.
    Se nimenomaan toimii tuolla tavallisella kärjellisen sytytyksen puolalla,uudemmat versiot ovat eri juttu,siis 2-4 tyypit joihin ns vähäomisia "kuumia"puolia.
    Puolan voi toki siirtää viileämpään paikkaan ja huomioitavaahan on että 4- sylinterisiin tarkoitettu puola ei ole samanlainen arvoiltaan kuin 8-sylinterisiin,toimii kyllä aikansa mutta ei pitkäikäinen ratkaisu!
     
  8. jhm1978

    jhm1978 1st gear


    Eli onko se pertronixin flamethrower puola siihen sopiva vai onko
    sekin ns.tehopuola?En löydä alkuperäistä puolaa enää mistään,et olis voinut
    kokeilla.Tuo bilteman puolan lainasin omasta 2002 bemarista joskus,kun yritin
    kokeilla kaikkia kikkoja millä saisi auton taas toimimaan ja sehän on 4 pyttyseen
    tarkoitettu.
     
  9. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Niin tosiaan eli jos sulla on Ignitor I niin tarvitset 1.5 ohmin puolan. Iselläni Ignitor II billet jakaja ja 0.9 ohmin puola ja etuvastus poistettu käytöstä.
     
  10. jhm1978

    jhm1978 1st gear



    Juu,eli kärkien tilalla vaan ignitor vakiojakajassa.Ainakaan us partsilla
    ei ollut pertronixin puolia,ebayssa maksoivat vain n.30 euroa jospa sieltä
    laittais tilaukseen.
     
  11. Mopar

    Mopar Gearhead

    Nyt ymmärrän miksen pärjanny, mulla oli väärän merkkiset tulpat, kele, joskus vielä näytän kaikille, vaihan tulpat
     
  12. tooke

    tooke Gearhead

    Juu ei raotakantisella Moopparilla kannata yrittääkkää pärjätä muilla tulupilla, kö Tsämppiöönillä, alukansilla käöpi sitte ihan mikä vaan tulta luikkii...
     
  13. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Tuota..jos sinulla on siis perusversio=Pertronix 1 tyypin moduli joka siellä virranjakajassa kärkien tilalla ,laitat ihan tavallisen V8 soveltuvan puolan jonka merkillä ei väliä,noilla ohmeilla sensijaan on.
    Biltemasta ei löydy kuin peruskärryjen,siis 4 sylinteristen yleispuolaa joka kyllä aikansa toimiikin ja kipinää heittää mutta on vääränlainen ja ei pitkäikäinen ratkaisu kun kyseessä kuitenkin ns elintärkeä osa joka ei maltaita maksa.

    Toki löytyy hifistelyyn vaikka miten monta sataa maksavaa "superpuolaa"tai vaikka tulpanjohtoja, mutta moista et tarvi,ihan tavallisen+halvan peruspuolan jenkki V8:iin tarvikeliikkeestä,Ebaysta tai vaikka US partsilta.

    Etuvastuksen lie olet ohittanut,moista et tarvi enää tuolla ignitorilla.
    Toimii se joo vaikka käyttäisitkin etuvastusta vaan valmistaja suosittelee että se jätetään pois parhaan mahdollisen hyödyn saamiseksi tuosta sytytysjärjestelmästä.
    Klikkaa Pertronix firman kotisivuille,siellä lisäinfoa,kysymyksiä vastauksineen ym.
     
  14. grantorino

    grantorino Gearhead

  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Alkoiko tehottomuus kertalaakista ennekuin aloit vaihteleen kaasaria ja jakajaa? Vai tuliko se pikkuhiljaa?
    Voihan se nokka olla sileanä, yleensä sit vaan kulunut nostaja/nokka kuluttaa itsensä niin loppuun että ilmenee naputuksena venttiilikoneistosta.
    Jakopään kuntoa voisit arvioida kääntelemällä konetta kampuran päästä edestakas, virranjakajan kansi pois paikoiltaan, kuinka paljon tarvitsee konetta kääntää ennenkuin pyörijä liikkuu?
    Se että nykien kiihtyy vauhdista kielis siitä että jompi kumpi, ennakko tai seos on väärä, muun moottorin kunnosta nykiminen ei niinkään kerro?
     
  16. Jora78

    Jora78 Gearhead

    Paljonko ennakot on vai onko säädetty korvakuulolla?Hyppiikö kierroslukumittari kun alkaa pätkimään?Oletko kokeillut ilman jakajan alipainekelloa?
     
  17. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Bilteman puolat ei toimi V8. Onko ennakot säädetty Ignitorin asennuksen jälkeen?
     
  18. jhm1978

    jhm1978 1st gear


    Moi!ei oikein enää muista millon alko tehoja puuttumaan
    ei se nyt aivan yhtäkkiä tullut,koneesta ei kyllä kuulu mitään
    ylimääräisiä ääniä,et sikäli ihme olis jos nokka olis sileänä ja öljyn paineet
    on hyvät.
     
  19. J.J.

    J.J. Gearhead

    Syytä nyt sen kummemmin spekuloimatta muistui vaan tästä mieleen eräs isolohko mopari mistä penkitettiin alle sata hevosta. Auto oli ihan normaalisti ajossa ja ei kolissut eikä kilissyt, kone oli vaan yksinkertaisesti ajettu loppuun.

    Kuuskytluvun edustuspeli oli kyseessä ja ameriikan koneja alkujaan ollut rapiat kolmesataa. Meinaan vaan että aika tekee tehtävänsä näidenkin kanssa.
     
  20. santtuv

    santtuv Gearhead

    Viime kesänä öljynpaineet oli 440:ssä 2-3 kg:n välissä tyhjäkäynnillä.
    Silti:
    Kone aivan loppu, laakerit urilla-puuttui paloja, sylinterit rapulla ja joutui poraamaan . Lähti käyntiin kuin palmun alta ja pyöri hyvin tyhjäkäyntiä ja otti paikoillaan kierrosta -ei vaan irronnut oikein viivalta.
    Motonetistä se n.70 € pikkukamera jolla voit vilkuilla vaikka virranjakajan reiästä nokan kunnon ja sytytystulpan reiästä sylinterit? Ei tartteis purkaa koko moottoria varuiksi ja voihan sillä tehdä vaikka tallin takahuoneessa innokkaille naisille sisätutkimuksia niin saat sen kameran hinnan takaisin ;D
    P.S. GM:n hei jakajan sytytysyksiköllä saapi sen kipinänkin muuten toimimaan ilman kalliita puolia ;D ja ei ole kovin vaikea asennettava
     

Kerro tästä muillekin!