Mopar 6bbl ongelmaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 440Mag, 16.6.2020.

  1. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Löytyisikö keltään vinkkejä seuraavaan ongelmaan. Six packin päätykaasarit käyvät täyskaasulla rikkaalla eivätkä reagoi suuttimien vaihtoon oikein mitenkään.

    Kokeiltu ajaa pelkällä keskikaasuttimella. Laajakaistaseosmittarin, sekä persetuntuman perusteella toimii tällöin ihan sataprosenttisesti.

    Päätykaasareissa on quick fuel suutinlevyt. Lähdin säätämään setuppia niin, että päädyissä oli 84 suuttimet joka nurkassa. Tällöin auto oli niin rikkaalla että pupelsi ja puutui.

    Sitten hommasin seosmittarin ja lähdin tiputtamaan suuttimia 80->74 vähän kaikkia variaatioita kokeillen. Tuolla kuuden numeron vaihteluvälillä en saanut mitään eroa wot afr:ään joka lähtee täyskaasulla kiipeämään n. afr10.5@3000rpm->afr11.5@6000rpm. Eli on liian rikkaalla kokoajan.

    Mikähän tällaisen voisi aiheuttaa? Ilmasuuttimiakin olen vaihdellut ja saanut hieman siirtymäalueita paremmaksi, mutta wot on aina liian rikkaalla myös yläkierroksilla. Toisaalta, voisihan sinne vielä kokeilla todella paljon pienempiä suuttimia. Jokatapauksessa on outoa että monessa ohjeessa ja kuulluissa kokemuksissa "oikean"kokoiset suuttimet päätykaasareissa pyörivät siinä 80 nurkilla.

    Voisiko tässä olla useampaa ongelmaa päällekkäin? Kone on aika perus 440 alukansilla, täys putkisto valusarjoilla, xe284 nokka.
     
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Jos yhellä toimii, niin kaiketi kipinää ei tarvi epäillä?
    Powervalvet?
    Mekaaninen bensapumppu, sattuisko ne tulvimaa kierroksilla?

    Ajatuksia vaan heitin ilmoille, minä näistä hirveesti tiiä. Jossainvaihees pitäs alkaa säätää 12bbl kaasaria...
     
  3. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Ilmeisesti power valvet tulpattu päädyistä? Mites itse emulsio suuttimet, montako käytössä ja minkä kokoiset reiät?
     
  4. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Kiitos hyvistä vastauksista.

    Powerventtiilejä ei Moparin 6pack setupissa ole päätykaasareissa (suutinrunko ei yksinkertaisesti edes mahdu tuonne taka- ja keskikaasarin väliin mihin powerventtiilin saisi). Emulsiosuuttimista ei mitään hajua, ne ovat ne mitkä noissa suutinlevyissä ollutkin.

    Sytkääkin on koitettu erilaisia, ei vaikutusta. Nyt paikallaan Mopar wanhan liiton kärjetön jakaja msd boksilla.

    Bensapumpun liika paine kyllä on yksi mitä en ole tullut ajatelleeksi. Se olisi ainakin nopea koittaa toisella pumpulla. Tosin, sillä pelkällä keskikaasarilla kuitenkin toimii, vaikka en pelkästään sillä ajaessa paljoa viitsinyt väkisin kierrättää kun aika äkkiä loppui puhti kesken.

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!