Mopar isolohko, tönärin yläpään öljyvoitelu tangon läpi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kapteenikosmos, 12.4.2010.

  1. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Järki sanoo, että tottakai voi, mutta kysytään nyt vielä varmistus.

    Eli voinko käyttää sellasia keinuja moparin isolohkossa joissa ei olis öljyvoitelua keinun läpi tönärin yläpäälle vaan voitelu tulis chevy / mopsin pikkulohko tyyliin tikun läpi nostajalta? Koneessa compin nostajat joissa öljyreikä tönärin alla.
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jos sieltä nostajan ja työntötangon kautta tulee öljyä, niin kyllä se ruuvin voiteluun riittää. Kohtuu erikoiset vipat sulla jos ei oo öljyreikiä, vai onks kyseessä jotkut "individual shaftit"?
     
  3. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Enemmänkin sellanen tarina, että kyseessä tollaset kiinalaiset compin kopiot (KMJ:n rosterivipat) joista katkes yks säätöruuvi sisäänajon alkajaisiks. Käväsin materiaali ihmisten puheilla noiden kanssa ja tuumasivat, että karkastu vitulleen joka oli omakin veikkaus ja noiden kanssa on tuota ongelmaa ollu ilmeisesti muillakin.

    Ei oikeen tuntunu keneltäkään löytyvän jenkkilästä uusia (7/16 kierre, 5/16 kuppi ja öljyreikä). T&D:llä oli, mutta eivät suostuneet shippaamaan suomeen ja hintaakin oli ihan kohtuudella eli tehdään sitten ite. Ajattelin 42CrMo4 tms pyöräyttää palikat ja kävästä sitten tuossa naapurilafkassa karkasemassa ne. Nopeuttaa tekemistä huomattavasti jos jättää ne perinteisesti säätöruuvissa olevat öljyreijät tekemättä. Tönäreiks mulla olis jo sellaset missä on öljyreikä läpi.
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    T&D kamaa on mulle tullut Racers Placen kautta vaihtelevasti. Samaten vaikkapa tuota kautta onnistuu Suomeenkin lähettäminen: http://www.buyracingparts.com/ En tosin oo mikään metallurgisti, mut jättäisin kyllä ite suosiolla noi experimentit säätöruuvien suhteen muille. Pettämisessä saattaa tulla ihan oikeestikin vahinkoo. Toi on tosiaan "hauskuutta" noissa kiinankamoissa noi kierrekoot jotka ei oo yleisesti käytössä. Yks vaihtoehtohan olis ehkä holkittaa niihin vippoihin 3/8" kierre jolloin sit alkais säätöruuvejakin löytymään.
     
  5. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Kerkesin jo työkalut tilaamaan sen kupin tekoa varten eli ainakin kokeillaan tehdä noita ite. Ihmisten tekemiähän ne on ja vahva luotto on, että saadaan ainakin parempia aikaseks kun riisillä palkatut kiinalaiset.

    Oli tarkotus tehdä pari koe karkasua + päästöä, että nähdään millaset arvot antaa halutun kovuuden. Kun ite tekee niin tietää ainakin mitä kirkasta pintaa pitää kurkistaa, että näkee syyllisen kun romu lentää :poff:
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Näinhän se tietty on. Noiden kanssa on ajoittain useilla valmistajilla ollut ongelmia, et ilmeisesti toi mikään kauheen helppo taiteenala ei oo saada ne "sopiviks". Liian pehmee ja kuluu, liian kova ja katkee.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Eiks kannattas tehdä enemmän koekappaleita, karkasu aina samanlailla ja päästöllä yrittää hallita niitä ominaisuksia? Vai onko eri karkaisulämpötiloilla jotain saavutettavissa tossa materiaalissa?
    Olisko noi kiinalaiset säästäny siinä aikaa ja vaivaa tarviivassa päästövaihessa :rotfl:
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    Luulen, että jos joku kävis kattomassa siellä niitä tehtaita ja menetelmiä, niin voisi toi kiinanp*skan myynti vähentyä kummasti. :lol:

    Tuli vaan mieleen, kun kävin kerran Itävallassa yhdessä "high-tech" -tehtaassa visiitillä ja ei kyllä sen puljun tuotteita meille tule ikinä :rotfl: Ihmettelin aluksi tehtaan valokuvauskieltoa, mutta kun näin ne väljät mitkälie 30 luvun puolalaiset härvilät mainosten uusien työstökeskusten ja robottien tilalla, niin en ihmetellyt enää :lol:
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tuli vaan mielikuva nuotiolla istuvasta karkasuryhmästä ja siinä päästäminen on hieman hankalaa niin se vaihe on ohitettu :rotfl:
    Ei vaan, vitsit sikseen, melkein kaikkeehan siellä tehdään ja moni tuote on ihan laadullisen oloinen, ehkä jopa valitettavasti?
    Ainakin mulla pelkkiä hyviä kokemuksia esim. Scatista.
    Anteeks aiheen ohimeno....
     
  10. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Joo tarkotus oli nimenomaan karkasta samassa lämmössä ja tehdä eri päästölämmöissä testejä. Kappalemäärä ei lyöty vielä lukkoon eli tehdään sen verta, että alkaa tulemaan sopivia.
     
  11. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Tosiasia on, että Kiinassa on uudemmat tuotantovälineet kuin länsimaissa. Ei ne muuten olisi kiilannut Saksan ohi maailman toiseksi suurimmaksi vientimaaksi. Ongelma lienee lähinnä ammattitaitoisen ja motivoituneen työvoiman löytäminen.

    Moparin keinuvipujen ruuvien kestävyys on ollut ongelma jo monta vuotta. N. 4-5 vuotta sitten Cranen vipoista katkeili ruuveja. Crane hoiti homman kondikseen. Viimeksi on saanut lukea Pro Comp vippojen ruuvien katkeamisista.

    Kummasti tuntuu Mopareissa heikoin lenkki olevan keinuvivut. Engine challenge kisoissa lähes kaikissa hajoinneissa Mopareissa petti keinuvipu tai sen osa. Ja niissä käytettiin sentään "laatumerkkejä".


    Miten teette kierteet: materiaalia poistamalla vai "manglaamalla"?
     
  12. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Ei oo värkkejä manglaamiseen eli joudutaan materiaalia poistamalla tekemään. Vaihtoehtoina on joko ajella cnc:llä kierreterällä kierre tai sitten pakalla. Pitää kokeilla kumpi toimii paremmin.

    Kierrehän tuossa on vielä hitusen isompi (7/16) kun perinteisesti käytetty 3/8 eli toivottavasti kestää lastuamalla tehtykin kierre. Suurin riski taitaa olla kierteen lovesta lähtevä halkeaminen jota manglatussa kierteessä ei pitäis esiintyä.

    Toki jos joku tietää mistä sais manglaavan 7/16" tuumasen UNF pakan niin tarjota saa. En oo kyllä mielestäni nähny muuta kuin tappeja, mutta toisaalta ei nuo ei kuulu ihan omaan ydinosaamiseen.
     
  13. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Mielenkiintoinen kehitys asian tiimoilta. Jäi tuo rikkoutunu ruuvi reilu viikko sitten pohjanmaalle ja elin siinä muistikuvassa, että se on 3/8 kierteellä ennenkun porukat lähetti sen tänne Tampereelle. No kerkesin saamaan partsista sen viimesen compin ruuvin (osanumero 1321s-1) joka on esim summitilla merkattu juurikin 3/8 kierteellä, 5/16 kuppi ja öljyreikä.

    http://www.summitracing.com/parts/CCA-1321S-1/

    Noh, vituttihan se kun sain rikkoutuneen käsiini ja mitoin, että noin 11mm kierteen harjalta eli juurikin 7/16 kierre. Empä kerinny tuota partsista tilattua ruuvia enään perumaan ja tänään napsahti postista sisään ja kappas onkin 7/16 kierteellä aivan kuin alkuperänen, toisin kuin summitin sivut väittää.

    Eli onni onnettomuudessa, mutta taidan silti tehdä koko satsin uusia jo pelkästään harrastusmielessä. Saapahan mitattua ainakin kovuuden kohdilleen tosta compin ruuvista. Niiden kanssa ilmeisesti ei oo ollu katkeilua? Ainakin päällepäin selvästi laadukkaamman näkönen palikka.
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    RP:ssä vois olla noita compin ruuveja lisääkin.... Muistelen kyllä et ne olis olleet 3/8". Mulla voi löytyy niitä jokunen iteltäkin, pitääkin mitata.
     

Kerro tästä muillekin!