Mopar jarrunippojen kokoja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja masa5, 13.7.2012.

  1. masa5

    masa5 1st gear

    Early Dartiin pitäisi vaihtaa jarruputket ja tilailla niihin uudet nipat. Mikä kierre nipoissa on? Onko autossa eri kierteillä olevia nippoja, vai onko kaikki samaakokoa? Autossa kaksipiirisylkky/rummut
     
  2. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Valdon jarruja uusiessani muutama vuosi takaperin nipat löytyi ihan normi varaosa putkasta. Eli hyllykamaa. Ota yksi malliksi ja varaosakauppaan.
     
  3. Tomaso

    Tomaso 3rd gear


    Jakopalikan/paine-eroventtiilin/proportionaaliventtiilin/yhdistelmaventtiilin jälkeen esim. sylintereissä ja letkuissa tyypillisesti 3/8"-24 (UNF). Moparin 2-piiripääsylkissä yleensä 9/16-20 (tpi) ja 1/2"-20 (UNF). Uudemmissa ja tarvikesylkissa 9/16-20 (TPI) voi olla korvattu 9/16-18 (UNF). Siinä jakoblokissa/yhdistelmäventtiilissä on muitakin kokoja, ainakin 7/16"-24 (TPI) näiden 1/2"-20 (UNF) ja 3/8"-24 (UNF) lisäksi.

    3/8"-24 (UNF)löytyy jokaisesta varaosaliikkeestä, muita kokoja lähinnä jenkkiauton osia myyvistä ja välittävistä liikkeistä.


    Muista liittimet ja putken päät pitää olla toisiinsa sopivat.

    Jarruputkiliitännöissä on erilaisia liittimiä ja siten myös putken päitä. "Kaksinkerroin" taivutettuja putkenpäitä on pääsääntöisesti käytössä kahta mallia: SAE ja DIN. Liittimien ja putkenpäiden pitää olla toisiinsa sopivat.
    SAE päässä putkeen tehdään kaksoitaivutettu kartiopää, "trumpettipää".
    SAE liittimissä naaraskappaleissa on pohjalla kartio ulospäin ("tulivuori")
    SAE mallisissa urosliittimissä on kierteet päähän asti (ja reiässä kartiota)
    DIN päähän tehdään putkeen "pallo".
    DIN liittimien naaraskappaleissa pohja on hiukan kovera, "puolipallo sisäänpäin".
    DIN urosliittimissä pää on tasainen ja alkuun saattaa olla kierteetön "ohjausosuus".

    Ehkä kuvat selventää (pdf)

    Oikeanmallisissa Moparin jarrupääsylinterin liittimissä on kierteetön alku jotta liitin ei pohjaisi.
     

Kerro tästä muillekin!