Mopar lataa liikaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja officer, 12.8.2015.

  1. grantorino

    grantorino Gearhead

    Hienoa -70 luvun huipputekniikkaa.
     
  2. FFreak

    FFreak Gearhead

    Testasin vielä sillä toisella laturilla niin tyhjäkäynnillä lataus ok, mutta heti kun nosti kierroksia niin pomppasi. Tein vielä uuden piuhan säätäjän siniseltä johdolta. Siitäkään ei apua. Mittasin siniselle liitokselle tulevan virran, niin 14v luokkaa ja akulle se päälle 16v. Käyn ylihuomenna hakemassa sen tarvikelaturin. Ainoa vaan, että on niin ahdas paikka kun heti vesipumpun vieressä ja kannen edessä. Kanteen jää reilu sentti tilaa. Joutuu kehittelemään uudenlaista kiinnitystä laturille. En tiedä riittääkö sitten enää yksi remmi ilmastoinnin pyörittämiseen. Tuskin, mutta toisaalta ei väliä kun se ei ole toiminnassa. Kun pääsis edes leimalle. Tosin alkoi myös käymään huonosti. Ihan kuin pätkisi sytytystä parin minuutin käynnin jälkeen ja sammuu. Paitsi jos antaa vähän kaasua. Lähtee kuitenkin heti tulille ja hyytyy taas parin minuutin jälkeen. No, se on toisen topikin asioita. Kiitos vastauksista. Näistä on ehkä apua muillekin.
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Tämä oli löytö. OD:n raati säästyi monelta (tyhmältä) kysymykseltä. :):)
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Itseasiassa 1950-luvun. Telamiina oli ekana Chrysler Valiantissa vuodelle 1960 ja siten suunniteltu edellisellä vuosikymmenellä. Ensimmäinen versio oli varsin pienitehoinen, oisko 26A ja se siksi, että värkkiä varten kehitetyt olevat Motorolan piidiodit olivat vain 20A virralle. Tuo laturi on ensimmäinen nykyaikaisilla puolijohteilla toteutettu "vaihtovirtalaturi" mitä tyypiå nuo edelleen ovat.

    Ei siinä ole muuta ongelmaa kuin ettei lataa tyhjäkäynnillä. Sama vaiva oli tasavirtalatureissakin. Siksi ampeerimittari, koska laturin merkkivalo ei oikein soveltunut toimintaan.
     
  5. grantorino

    grantorino Gearhead

    Itse laturi on vanhaa suunnittelua, lähinnä tarkoitan tuolla 70-luvun "huipputekniikalla" elektronista regulaattoria, jonka myötä kärjet poistuivat jännitteensäätimestä ja näin ollen yksi huolto/säätö kohde oli vähemmän.
    Transistorit valtasivat alaa ja muutama vuosi myöhemmin tuli kärjetön sytytyskin.
     
  6. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    vähä veikkaan ettei vika korjaannu laturia vaihtamalla,taitaa olla jossain muualla johdotuksissa vikaa!
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ilmeinen vika "kojelaudan johdotuksissa". Säädin ohjaa laturia sen jännitetason perusteella, joka säätimelle tulee. Jos sulakkeissa, virtalukossa, liitoksissa katoaa jännitettä ennen säädintä, säädin nostaa laturin ohjausta kunnes on saavuttanut asetetun tason. Relesäätimellä pystyi ja pitikin hienosäätää säädin autossa mutta transistorisäätimellä jää ainoaksi vaihtoehdoksi poistaa vika johtosarjasta.

    Toinen vaihtoehto on vaihtaa laturi sisäisellä säätimellä varustettuun. Sen jälkeen johtosarjaan saa jäädä häviönsä mutta ne voivat tulla myöhemmin savuna ulos.
     
    KajS tykkää tästä.
  8. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

  9. FFreak

    FFreak Gearhead

    Hain sitten bilteman nyrkin kokoisen yleismallin. Johdotin uudestaan ja väsäsin kiinni. Nyt laataa 14.35 aika tarkkaan kierroksista riippumatta, myös valot päällä. Kiitos kaikille neuvoista, joista oppi moparin sähköjen sielun elämää.

    Nyt on siis on paksu johto laturilta akulle lataukseen ja ohuempi josta haistelee jännitettä. Heräte virtalukolta otettu releelle ja siitä laturille.
     
    440Mag, Pölyttäjä, KajS ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. KajS

    KajS Gearhead

    Pitäisiköhän värkätä se rele slanttivaniin? Jännite-ero akun jännitteen ja sen säätimen töpselin sinisen johdon välillä on 0,3 V?

    Amerikan foorumeilla (forabodiesonly, moparts, allpar) tuota 0,3 V pidetään vielä just ja just hyväksyttävänä. Nyt latausjännite tyhjäkäynnillä ja kierroksilla valojen kanssa tai ilman 14,89-15,00 (radio tietty ja lämppärin puhalin kans päällä; ilman musaa kun en elä...).
     

Kerro tästä muillekin!