Mopar lataussäädin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja lake ender, 3.6.2002.

  1. lake ender

    lake ender Gearhead

    Laturi antaa hyvin virtaa (14,5v), mutta akulle ei tule kuin 12,5. Jänniteeseen ei vaikuta kuormitus juuri mitenkään.
    Syy: jännitteensäädin viallinen?
    Pystyykö säädintä korjaamaan/säätämään, vai missä vika voisi olla. Säädin ja auto vm. 65.
     
  2. ana57

    ana57 1st gear

    Onhan se vaihtovirta laturi ? Laturista tuleva päävirta johto (B+, Bat paksu johto) menee suoraan akkuun (tai solenoidin päähän) joten ei pitäis olla noin isoja jännitehäviöitä. Koska sulla on ilmeisesti mittari, mittaa akun+ navan ja laturin päävirtanavan (Bat) väliltä (sekä akun- navan ja moottorn väli), missä kohdassa tuo jännitehäviö syntyy.
     
  3. lake ender

    lake ender Gearhead

    On vaihtovirtalaturi. Sama mitä melkein joka moparista löytyy.
    Mittasin jo laturin lähtevän jännitteen ja akulle tulevan. Siihen väliin hukkuu pari volttia, joka on todellakin aivan liikaa.
    Täytyy mitata vielä jännitehäviöt, jos vaikka löytyis huono liitos jostain.
    Tuli vain mieleen säädin, jos joku on korjaanut sellasia tai säätänyt. Sehän on mekaaninen, kärjillä oleva mötikkä, joka magneettikentillä tai jollain säätelee latausjännitettä kuorman mukaan. Kai? Kuka osais selittä, niin että tyhmempikin ymmärtäisi?
     
  4. ana57

    ana57 1st gear

    Säädin osallistuu ainoastaan jännitteen säätämiseen, laturin päävirta menee suoralla piuhalla akkuun. Mekaaninen säädin toimii suraavasti:Merkkivalon läpi tuleva sähkö johdetaan samaan napaan kun laturin D+, jos sieltä ei tule sähköä säädin johtaa lampulta tulevan sähkön säätimen kärkien kautta hiilille (liikkuva kärki johtaa hiilille, Field, lamppu palaa), kun laturin pyöriessä D+ napaan alkaa syntyä sähköä jännite nousee samaksi kuin lampulla jolloin lamppu sammuu. Jännitteen edelleen noustessa releen kärki irtoaa (magneetti vetää) D+ liittimeen kytketysä navasta, sähkö kulkee takapuolella olevan vastuksen (ohutta lankaa kierretty massan pälle) läpi hiilille, laturin teho putoaa kun hiilet ei saa täyttä virtaa.
    Mikäli jännite jatkaa nousuaan releen kärki painuu maadoitus kärkeä vasten joka syöttää vastuksen läpi tulevan sähkön maihin jolloin hiilille ei kulje virtaa ja (käytännössä) laturi ei lataa. Releen kärjen vastajousen jäykkyydellä säädetään latausjännite.
    Mekaaninen säädin on korvattavissa (Boschin) elektronisella, maksaa harakirissä n. 10...20 €. Jos säädät jännitettä ota huomioon että jännite nousee niin kauan kunnes akku on täynnä, eli nuo huoltoasema mittaukset jossa pannaan mittari kiinni, ja hurautetaan kerran kaasua ei välttämättä pidä paikkansa, konetta on käytettävä niin kauan kunnes jännite ei enää nouse, joka voi kestää huonolla akulla kauan.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: ana57 2002-06-03 14:58 ]</font>
     
  5. lake ender

    lake ender Gearhead

    Tämä nyt menee vähän liikaa yksityiskohtiin ja autoa ei pysty korjaamaan selittämällä mutta...
    Jännitehäviö syntyy + puolelta. B johto laturilta ei mene suoraan akulle startin kautta, vaan ensin volttimittarille, joka näyttää latausta tai purkausta.
    Volttimittarilta piuha tulee starttireleelle, josta menee piuha akulle.
    Jännite näyttäisi hukkuvan kojelaudan sisään, eli volttimittarille.
    Arvelen että vika löytyy kojelaudan sisältä, mutta en ole varma...täytynee viedä johonkin korjaamoon...
    Ainiin, mittasin säätimeltä jännitteet. Batt liitäntään tulee 14,5 v, mutta fld vaihtelee 9-10v välillä. OK?
    Voisiko vika kuitenkin olla säätimessä, vaikka päättelemällä tuntuisi vian olevan jossain jännitehäviönä?
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Se mittari on siis ampeerimittari?
    Jos jännite tuntuu hukkuvan kojelaudan alle vedä kokeeksi johto suoraan laturilta siihen starttireleelle ja mittaa joko jännite akulla nousee. Jos joku 2V hukkuu kojelaudan alle tarkoittaa se sitä että jokin lämpenee jossain ihan kivasti ja kohta saattaa tulla kuuma koko autossa.
     
  7. lake ender

    lake ender Gearhead

    Sitä lämpenemistä tässä pelätäänkin. Koitin etsiä sulaneita piuhoja tms. mutta en löytänyt.
    Koitetaan hyppyjohdolla. Kävi mielessä jo eilen, mutta en arvannut vielä kokeilla.
     
  8. fisu

    fisu Gearhead

    mites on korin ja koneen välinen maadoitus hoidettu, tarkista se vielä ennen kuin ostat pussillisen uusia osia...
     
  9. ana57

    ana57 1st gear

    Fld:n jännite vaihtelee akkujännitteen ja nollan välillä, riippuu latausjännitteestä, matala jännite -> fld ylhäällä, korkea jännite -> fld alhaalla.
    Amppeerimittari on sähkön mielestä johdon pätkä jossa syntyy täydellä latausvirralla n. 0.2 v:n jännitehäviö (tästä jännitehäviöstä viisari tietää näyttää virran suunnan ja suuruuden).
     
  10. lake ender

    lake ender Gearhead

    Ei ole hyvistä vinkeistä huolimatta vikaa löytynyt.
    Kokeilin hyppyjohdolla, mutta se ohitti säätimen ilmeisesti kokonaan, koska jännite akulla nousi kierroksilla yli 15 volttiin ja johto lämpeni aika lujaa. Tyhjäkäynnillä jännite oli akulla 13,5v.
    Kokeilen nyt kuitenkin avata säätimen ja tarkistaa sen toiminnan.
    Epäilen edelleen, että kojelaudan sisällä tuskin on 2v jännitehäviötä, koska autolla on ajeltu kuitenkin jo kuukauden verran, eikä mitään ongelmia ole lisää ilmaantunut sulaneiden johtojen muodossa.
    Palataan asiaan viikonlopun sähkötekniikan opiskelujen jälkeen.
     
  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo, varminta olisi kun pääsisi kytkemään ampeerimittarin navat yhteen niin selviäisi onko vika mittarissa vai nou. Tuskin on, luulen että 2V häviö pienessä mittarissa ilmenisi savuna ja kärynä.
     
  12. lake ender

    lake ender Gearhead

    Löytyihän se vika viimein.
    Purettuani puoli kojelautaa, pääsin näkemään amppeerimittarin taakse. Siellähän oli toinen 4 neliön piuhoista huonosti kiinni ja eriste alkanut jo lupaavasti sulaa.
    Ei muuta kun uudet liittimet kiinni ja vot, johan lataa. Kumma, että ovat liittimet löystyneet ja hapettuneet 37 vuodessa...
    Kiitoksia kaikille vastaajille vinkeistä!
     

Kerro tästä muillekin!