Moparin etuvastus palaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja duster73, 28.9.2012.

  1. duster73

    duster73 Gearhead

    täytyy viikonloppuna taas perehtyä tuohon,nyt ei huvita...
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Yhdestä johdostako tää homma nyt jää kiinni?
     
  3. duster73

    duster73 Gearhead

    kun ei huvita niin ei huvita,muutakin tekemistä riittää ihan tarpeeks.
     
  4. duster73

    duster73 Gearhead

    no niin,nythän se toimii.ryyppäsin pari päivää ja eilisen vaan makoilin sohvalla,niin tuli kuntoon :) no eilis-iltana se välähti päähän.oma moka,ei voi muuta sanoa :( eli tuossa kun ollut kärjellinen sytty ennen ja vaihdoin kärjettömään,niin piti keksiä jotenkin tuo sytytyksen "ohitus" startatessa.niin laitoin tuollaisen lisävaloreleen tuohon,mikä yhdistää kahdesta pistokkeesta virran startatessa eteenpäin,toinen sytkäboksille ja toinen solenoidille.ja releen kuvassa ne on erilliset pistokkeet,mutta eilen illalla aloin nukkumaan käydessä miettimään,et olisko ne kuitenkin samassa navassa,vaikka onkin 2 lähtöä.ja jos on,niin se virtahan menee sitten solenoidille.
    ei kun aamulla mittaamaan,niin ne releen navathan on juurikin yhteydessä toisiin,olinpa hölmö alunperinkin,kun tuollaisen laitoin...no sehän on jatkuva virta mennyt vastusten jälkeen solenoidille,mutta virtaa ollut sen verta vähän,ettei ole edes naksahtanut mutta virran se on imaissut.nyt kytkin sitten kaksoireleellä tuon toimimaan,eli tuossa on 2 relettä samoissa kuorissa.ja nythän se toimii noilla kahdella vastuksella oikein mainiosti!
    nyt vaan kun kone lämpiää,niin tyhjäkäynnillä öljynpaine jotain 0,4 bar :( mahtaa olla osuttaa noilla hookerin peltisarjoilla,missä yksi putki kulee noin puolen sentin päässä öljynsuodattimesta.mikä sekin on ladasta,eli tosi pieni.taidan laittaa paksummat öljyt ja ehkä olis fiksua hommata siirtosarja tuolle suodattimelle muutenkin.mutta nyt kuitenkin moottori toimii muuten :)
    mystisesti kyllä lakkas toimimasta ö-paineenvalo ja mittaristonvalot :(
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Miksi se rele ylipäänsä on siellä?
    Virtalukolta suoraan virta boksille niin jää noi ylimääräiset vikakohteet pois.
     
  6. duster73

    duster73 Gearhead

    joskus pikkariin kytkin virrat suoraan virtalukon kautta,niin ei loppunut starttaus ollenkaan,vaikka hölläs avaimesta.moottori oli käynnissä ja startti vaan starttas.
     
  7. duster73

    duster73 Gearhead

    sitäpaitsi releen kautta tuo oli helpoin kytkeä niin,että starttaa vaan,kun vaihteisto oikeassa asennossa.on joskus automaatin kanssa valitettu,ettei saa käynnistyä vaihde päällä.eli miten olisin sitten rakentanut sen ilman relettä?
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei sen sytytysvirran tartte releen kautta mennä, pelkän startin.
     
  9. duster73

    duster73 Gearhead

    niin,mutta jos saa startata vaan laatikon p tai n asennossa.ja moparin laatikossa se nimenomaan maadoittaa sen laatikon kautta noissa asennoissa,niin miten olisin muuten kytkenyt?voitko kertoa tyhmälle?mitä muuta olisin maadoittanut sitä kautta?se kun yhdistää piuhan naihin,ei eteenpäin.
     
  10. duster73

    duster73 Gearhead

    ja virtalukolla on startissa vaan se 1 liitin,eli molempien on pakko lähteä samassa asennossa.
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Miksi sen sytytysvirran pitää kulkea sen releen kautta? En vieläkään ymmärrä.
     
  12. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Sen virran pitää mennäkin Moparissa releen kautta boxille. Sähkö kun muuten löytää tiensä väärään paikkaan ja kulkee johdoissa vikasuuntaan :) Eli jos laitat boxin johdon virtalukon startti asennon napaan niin boxi ei saa virtaa kun avain palautuu normaaliasentoon (sammuu heti käynnistyttyään), jos laitat normaali "virta päällä napaan" niin boxi ei saa virtaa startatessa (ei lähde käyntiin tai voi satunnaisesti lähteä sillä hetkellä kun starttivielä pyörii ja avain kääntyy virta-asentoon) jos laitat molempiin, niin rakennat luupin jolla myös starttimoottori pyörii koneen käydessä :(
    Siksi rele koska nyt virta ei palaa boxilta virtalukkoon ja sieltä starttireleeseen jota kautta starttimoottoriin, Understand?

    Sitten sitä relettä jolla anetaan virta boxille starttauksen aikana ei kannata ohjata virtalukolta vaan sehän sähkö tulee juuri sopivasti mm. starttireleelle. Suosittasin myös sen käyntiasennon virran menemistä boxille releen kautta, ei suoraan. Nämä ohjeet siis Moparin virtasysteemille jossa alunperin antiikkinen kärkisytytys.
     
  13. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    Mulla omassa koslassa on virrat ihan ilman ylimääräisiä releitä, starttirele löytyy, tosin orkkis.
    Se ei kytke sillä virralla mikä tulee etuvastuksen kautta.

    Diodikin ajaa tuossa sen asian jääkö startti päälle.
     
  14. duster73

    duster73 Gearhead

    komppaan adventureria tässä.tuo jatkuvan virran meno mun pitää harkita.missään ei mulla kyllä jatkuva virta ole releen kautta mennyt ja mopareita on ollut paljon.ei kai se boksi "perusasennossa" paljoa virtaa vie?

    ja mullahan ei sitä starttirelettä ole olemassa.
     
  15. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    En ole lukenut ketjun viestejä onko jo mainittu, että jos etuvastus käy liian kuumana, niin käyttääkö etuvastusta jokin muukin kuin puola? (syynä erilaiset ohitusleikkaukset mm virtalukolle menvissä johdoissa)
    Etuvastuksen kautta ei pitäisi mennä kuin puolan virta avain käyntiasennossa.
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Miks näitä autoon tehtyjä muutoksia ei voi kirjoittaa heti alkuun? Jos pitää auttaa ja koittaa arvailla niin olis kiva tietää jos ei ole alkuperöisiä sähköjä jäljellä.

    Mut hyvä kun vika selvis...
     
  17. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Minä olen muutamaan Moppeen laittanut kärjettömän sytkän boxilla ja asennuksen tehnyt seuraavasti; 2 relettä, Kumpaakin syöttövirta jonkin sulakkeen alta johon tulee virta avain virratpäällä asennossa. 1 rele, ohjausvirta starttiasennolta (esimerkiksi starttireleeltä tai -solenoidin navasta) tämä antaa virtaa boxille startatessa. 2 releen ohjaus samasta kuin syöttövirtakin. kakkosrele siis antaa virtaa boxille kun avain kääntyy ja tämän tyypin moparin muut virrat herää henkiin. Kun virta tulee boxille releiden kautta niin ei ole edes mahdollisuutta että boxin kautta "vuotaisi" virtaa mihinkään (esim virtalukon häiriintyessä). Hyvälaatuisen releen käyttöikä asennettuna suojaiseen paikkaan on kymmeniä vuosia!
     
  18. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Diodeilla voidaan tietysti asia hoitaa, jolloin releitä ei tarvita.
     
  19. duster73

    duster73 Gearhead

    kyllä olen alunperin jo selittänyt sytkänsähköt niinkun ne tuossa on.
    ja varsinkaan tuo ei muuta sitä,et moparien sytkän vois vetää vaan virtalukon kautta.ei onnistu.tässähän meni kaikki muuten ok,mutta olin niin PERKELEEN TYHMÄ,etten älynnyt noita vetää kahdella releellä.starttirelekkin multa löyty kun aikani tänään etsin,mutta sekin maadoitti rungon kautta,eli sekin olis ohittanut tämän automaatin p/n-asennon.
     
  20. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Koitin etsiä ekoilta sivuilta mainintaa uusista releistä. Ei löytynyt.


    Mut ihan sama. Kiva kun nyt toimii.


    Jos saat niin ota öljypohja auki ja tsekkaa laakerit, jos loppu niin siinä syy öljynpaineelle. Epäilen ettei johdu liian kuumasta suodattimesta, sille voit kuitenkin tehdä jonkun lämpösuojan jotta laskee säteilylämmön vaikutusta.
     

Kerro tästä muillekin!