Moparin SIIPIfarmarit 57-61

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja GTX71, 26.4.2004.

  1. spinout

    spinout Gearhead

    Pyöriipä täällä tuttua FL-porukkaa :) On viisseiska kyllä Sisu kuin pakasta vedetty, keep well. Hyväkuntoista alkuperäisyyttä ei voi johonkin kunnostettavaan rotiskoon rahalla ostaa.. aikakone. Mustapuna-sisustukseen ei ikinä kyllästy, mulla on itselläkin punamusta sutenöörisisusta ja jukebox-kojelauta. Olen maininnut tuon 6% tuontialviverojutskan täällä, mutta taisi mennä ohi olankohautuksella.. Miten pystyy kommunikoimaan noiden TüV-miehien kanssa, hyvä jos saisin itse ulos vain "Bitte, schön".. :eek:
     
  2. kj

    kj 2nd gear

    Kierretäänpä hieman "veistä haavassa"...
    Tuossa naapuripitäjässä oli -80luvulla tuollainen -57 farmi Dodge
    mutta ei noin hieno vaan lievästi ilmaistuna jokseenkin "kessääntynyt"
    ja puutteellinen mutta silti kunnostus kelpoinen.
    Niinhän siinä sitten kävi että sen kohtaloksi koitui tapaaminen Kuusakoski Oy:n
    murskaimen kanssa :cry: ...
    Harmi ettei ole edes valokuvaa säästynyt.
     
  3. GTX71

    GTX71 1st gear

    Toi -57 on HIENO! :eek:
    Musta hauturi-look rulettaa!

    En taida raaskia omastakaan väriä vaihtaa, olkoon musta jatkossakin, sisustus tulee sit musta-kulta-punanen.

    Mitä me täällä Suomessa valitetaan, täällä ton ikäsen sais kuitenkin kilpiin ilman mitään hella-valoja ja lisäheijastimia yms. naurettavaa :soosoo:

    Vai ei täytä keulamerkki EU-määräyksiä... Kas kun eivät vaadi takasiipien poistamista, niihinhän voi joku jalankulkija vaikka tarttua mukaan...
     
  4. Juppee

    Juppee Gearhead

    On meidän autoilla näköjään muutakin yhteistä kun vähäiset mailit. Mun auton kohtaloksi vaan koitui edustustehtävien jälkeen ladon taakse hylkääminen... Hiiret ja Ohion kostea ilma teki tehtävänsä, joten mun "low mileage" on vähän heikommassa hapessa ku sun Sierra.
    Sitte ku mä kasvan isoksi ja rikkaaksi, niin mäkin hankin siipi Farmarin :rotfl:

    EDITTIÄ:
    Sisu,
    Mä latasin sun Sierran kuvan Fotkiin Suomalaisten FL-autojen galleriaan. Nyt sulle tuli kovat paineet niitten Suomikilpien kans... 8)
     
  5. 57Sierra

    57Sierra 2nd gear

    Joo eli tuo TÜV on vähän monikäsitteinen juttu, mulla on loistavia sanallisesti lahjakkaita saksalaisia autokavereita täällä niin paljon että kyllä noista katsastuksista aina jotenkin pääsee, ei mun Saksani mikä on sopiva ravintolaan ja sänkyyn ole riittävä puhumaan katsastusmiestä ympäri (eikä ole rahaakaan riittävästi) - joten yks Tuning-firmaa pyörittävä hyvä kaveri hoitaa noi mun puolesta. Normaalisti mun ei tarttis tehdä mitään muutoksia, mutta katsastusmies selitti että ne joutuu ottamaan viralliset, täydelliset valokuvat autosta "museo"katsastuksen jälkeen ja se on henk.koht. todella kusessa jos käy ilmi että se ei kiinnittänyt huomiota noihin asiohin. Tavalliset autot ei ole probleema, mun vanha Range rekisteröintikatsastettiin siten että auto ajettiin halliin, katsastusmies (=paikan johtaja) iski vain anturin pakoputkeen ja totesi että hitsi tuo auto ylittää rajat. Lopulta hän ajoi toisen auton halliin mihin iskettiin tuo anturi, ja tietokone tyytyväisenä printtasi hyväksytyt paperit mun rekisterinumerolla... 8) Saksa on hmm.. mielenkiintoinen maa :rotfl:

    Aivan älytöntä jos vielä 80-luvulla on Moppefarkku rutattu Suomessa!! Itseasiassa kyttäsin pisemmän aikaa toista 57 Dodgea, ja olin todella yllättynyt kun tän kuntoinen farkku tuli saataville - korimalli on nimittäin haavemalli, en ole mikään convertible mies, vaan tälläinen käyttömalli tyydyttää tälläisen karun silmää paremmin (itseasiassa oli uutena kalliimpi malli kuin avo!).

    GTX71... älä vaan vaihda väriä, uhrasin rahani erityisesti auton kunnon takia ja siksi että se oli musta!! Mun toisestakin Dodgesta tulee aikanaan musta, mutta siihen tulee sisustaksi kulta/musta koska ei ole Custom Royal optiota. Johnny Cash aikoinaan valitsi jo oikean värin itselleen ja mun mielestä se sopii mullekin... Onko sulla kuvia sun autosta?

    ...nyt on oikee aika ostaa siipifarkku, ei ne niin älyttömän kalliita ole kun toi taala on noin edukas! Projekteja saa välillä tosi edukkaasti, pitää vain huolen että kaikki noi farkkujen erityisosat on paikallaan, koska niiden ostaminen eBaystä maksaa maltaita. Saattaa tietysti olla että USA:n "lama" tiputtaa autojenkin hintoja, mutta jos odottelee loputtomiin niin jää vain luu käteen. Itseasiassa olisin täältä saanut tuolla hintaa uuden VW Golf farkun, joten ei se nyt niin älytön investointi ollut (kattokaa nyt kaduille niin eihän siellä muuta olekaan kuin noita joka perheen muovikippoja) - mutta tietysti meikäläiselle paljon rahaa kun yleensä kaikki käteinen menee noihin autoprojekteihin :-? Odottelen minäkin että tulisin isoksi ja rikkaaksi... Mulla ei ole penniäkään velkaa autoissa, toisaalta kaikkien 7 auton keski-iäksi tulee 36 vuotta ettei niihin lainaa saisikaan... :rotfl:

    EDITTIÄ:!
    Juppee - kiitos kiitos, eiköhän me jotenkin Photoshopilla tehdä niihin kuviin Suomi-kilvet :poff: Mä yritän ilmaantua Suomeen kyllä tänä kesänä tuolla joten voi yrittää puhua ympäri. Mun täkäläiset kaverit täällä puhui mut ympäri yksinkertaisesti oluen ja naisten voimalla joten...
     
  6. Rock-man

    Rock-man 1st gear

    joo tallessa on ja teknisesti kunnossa. Ulkokuori tulee valmiiksi ens kesän alussa ja toivon mukaan auto liikenteeseen sitä mukaa. :) Siipivehkeet ne on sitte hienoja, jopa tällaiset karvalakkimallit ku mulla.
     
  7. 57Sierra

    57Sierra 2nd gear

    .. ...kuvia? 8)
     
  8. Rock-man

    Rock-man 1st gear

    Osaaskohan sitä niitä laittaa johonki näkyville. Ei oo tullu opeteltua vielä tuollaista taitoa. Kuvia kyllä on jonku verran olemas. Pitää kattoo ku pääsee kotona käymään. Näin kännykällä on vähä hankala kuvia uploadata...
     
  9. 57Sierra

    57Sierra 2nd gear

    Ei se vaikeaa ole, paljon helpompaa kuin hitsaaminen :rotfl:

    Itse rekisteröin tuonne http://www.webshots.com/ minne voi ilmaiseksi ladata ihan riittävästi kuvia, ja sieltä sitten kuvalinkki vaan tänne sivustolle. Voin jeesiä esim. vaikka pistää sun kuvat mun osioon ja linkata tänne - jos lähetät ne mulle ensin?
     
  10. Rock-man

    Rock-man 1st gear

    Ookkei. Menee kyllä huomiseen, suurin osa taitaaa olle paperikuvina, eli pitää ensin pyytää vaimoa, että skannaa ne tiedostoiksi...

    Mutta jos se helpompaa on ku hitsaaminen, niin eiköhän se onnistu.

    Ja sinä päivänä kun lentolupakirjan sain, niin ajattelin että tämän jälkeen ei oo mitää mitä en oppisi.... :D

    Risto
     
  11. 57Sierra

    57Sierra 2nd gear

    Ai tarvitaaks Suomessa nykyään lentolupakirja että saa siipiautolla ajaa? :eek:

    Digikamera on kyllä voittamaton projektien kanssa, voi aina turvautua niihin "ennen" kuviin kun yrittää ymmärtää minne ylimenneet palikat olisi pitänyt laittaa. Ainakin täällä marketeissa saa 50,- eurolla digikameroita 2-4 Megapixelin tarkkuudella, tosin varmaan aika pienellä muistikortilla.
     
  12. Rock-man

    Rock-man 1st gear

    Joo ja jos full-size jenkillä ohjastaa, niin tarttee rannikkolaivurin paperit vähintään. Niitä mulla ei oo, ja niin pitikin myydä Gran Fury pois nurkista... :cry:

    On mulla tässä kännykässä jotain 2 megapikselin kamera. Tällä on tullu just jotain sellaisia kuvia otettua mitä on tarvinnut muistin tueksi. Kuvia miten johdot on menny valokatkaisijalle (ei tuohon aikaan vielä ollu ainakaa mun autossa mitää monimutkaisia liittimiä, joka piuha erikseen) ja sen sellaisia.

    On nää puhelimet eri vehkaitä nykyään.

    On vaimolla joku Nikonin digikamerakin, itte tulee kuvattua pääsiassa tuolla vanhalla järkkärillä, kameran pitää painaa - sen pitää olla tehty metallista ja lasista. Noi muovilelut on niin kevyitä, ettei niillä vanha äijä tärisevillä käsillä mitää tarkkoja kuvia saa aikaan :wink:

    -Risto-
     
  13. 57Sierra

    57Sierra 2nd gear

    Kyllä Juppeella taisi olla ennustajan lahjoja. On erittäin todennäköistä (fiftysixty) että oma Sierra tulee Suomeen nyt kevääksi ja kilpiin. Multa loppui totaalisesti kärsivällisyys näiden paikallisten TÜV senttereiden kanssa. Autoa on nyt yritetty jo yli kuukausi saada katsastettua, mutta joka viikko on tullut joku syy miksei se onnistu. Toissa viikolla katsastajat olivat lomalla (pitää olla USA-autoihin erikoistuneita heppuja, aika oli varattu mutta kukaan ei kertonut..) ja tällä viikolla kipeänä (taaskaan kukaan ei ilmottanut mitään). Sitä ennen on aina ollut milloin mitäkin syitä miksei katsastus onnistu. Aina asiat menevät seuraavalle viikolle, on kyllä niin kyvytöntä porukkaa helv... Auto on 100% valmiina kaikkine muutoksineen mutta kun ei vaan saa kilpiä niin ei saa... Muutenkin on mitta täynnä viranomaisia, jatkuvasti tippuu milloin mitäkin lappua postissa ja tietysti aina lasku mukana. En ole myöskään eläissäni saanut niin paljon sakkoja kuin täällä :rotfl: Helpollahan sen auton täältä siirtää Suomeen hakemalla punakilvet ja sitten lautalle, taitaa tulla vieläpä muuttoautonakin niin ei tule veroja :odroll:

    Käytännössä mikään asia ei täällä etene niin kuin pitäisi, paras juttu tapahtui eilen kun puhelinyhtiön heppu tuli päivän lopuksi selvittämään mikä vika oli mun nettiyhteyksissä tallilla ja lopputulos oli mielenkiintoinen - kun se lähti niin puhelin alkoi soimaan niin helvatisti! Älkää kysykö mitä se teki keskuksen kanssa, mutta naapurin Aasialaisen Take-Away paikan kaikki puhelut tuli mun faksi-puhelimeen :rotfl: Mun talli muuttui sitten hetkessä Vietkongien päämajaksi, olivat koko illan sitten ottamassa täältä käsin ruokatilauksia vastaan, en tiedä mitä asiakkaat mietti kun samaan aikaan joudun rälläkällä leikkaamaan 40x40 profiilia ;) Valitettavasti vika on nyt korjattu, mulle olisi vielä maistunut ilmaiset safkat!

    Kävin myös täällä yhdessä paikallisessa US-Car meetingissä ja meininki oli kyllä niin köyhää ettei mulla enää ole hirveästi intressejä mennä niihin mukaan. Seuraavat pippalot täytyy pitää Suomessa...

    Kyssäri: Saako Suomessa olla "alkuperäinen" hakuvalo kuljettajan ovessa tämän ikäisessä laitteessa - eli meneekö katsastuksesta läpi?

    [​IMG]
     
  14. kingsway

    kingsway Gearhead

    Olikohan se niin että 62 tai 64 vanhemman sai katsastettua hakuvalolla ilman ihmeempiä taisteluita.
     
  15. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Jaaha, ja tällä palstalla kun moni valittaa kuinka byrokraattista meininki onkaan Suomessa...
     
  16. 57Sierra

    57Sierra 2nd gear

    Kiitoksia hakuvalo-tiedosta, voishan sen toki katsastaa ilmankin ja laittaa katsastuksen jälkeen paikalleen, mutta näinhän se menee helpommin.

    Tein "reversellä" kaikki muutokset tuohon autoon tänä aamuna, eli takaa lähti E1-hyväksytyt heijastimet jotka oli sellaiset pizzalautasen kokoiset, samoin nopeusmittarista otin pois tarran mikä näytti kilometreissä nopeutta jne. Valot saa vielä olla noi Hellan umpiot, tosin en niitä uskalla käyttää koska en muuttanut auton sähköjä / lisännyt releitä, joten voi rasittaa johtosarjaa liikaa.

    Suomessa varmaankin pitää parkit olla, ja etuvilkkujen keltaiset? Mullahan on nyt noi vilkut jo keltaisilla polttimoilla, mutta jos heitän alkuperäiset sealed beam-umpiot myöhemmin paikalleen niin sitten mulla ei ole parkkeja - ellen voi muuttaa vilkkuja valkoisiksi koska se on samalla parkkivalo. Sealed beam-umpiot ei taida mennä katsastuksesta lävitse?

    Aikataulu on luokkaa 2-3 viikkoa ja auto on Suomessa jos kaikki menee putkeen. Täytyy nyt vielä selvittää nuo museoauto-säännöt yms., pitää varmaan alkaa tekemään jotain valmisteluita että saa mahdollisimman sujuvasti homman etiäpäin.

    Ja voi IHANA, ei tartte tunkea maailman ruminta (=saksalaista) rekisterikilpeä tuohon keskelle! Kyllä suomalainen musta kilpi on vaan niin kaunis :pinup:

    En jää täältä muuta kaipaamaan kuin olutta... Tää on byrokratian luvattu maa, tiesittekö että jos kaikki maailman verolait kerätään yhteen pinoon, niin Saksan verolaki on 10% koko paperimäärästä - ja se on totta! Puolitoista vuotta täällä meni asuessa, ja kyllä kaikki on nyt nähty.. :wc: Ei ollut eka ulkomaan asumiskokemus, mutta huonoin...
     
  17. kingsway

    kingsway Gearhead

    Kyllä ne valkosetki käy. mulla on alkuperäset valkoset parkkivilkut. Itseasiassa parkkeja mulla palaa keulalla neljä, kun umpioiksi on vaihdettu H4:t ja niistä ulommissa on parkit toiminnassa.
     
  18. 57Sierra

    57Sierra 2nd gear

    Loistavaa, kiitos tiedosta. Heti alkaa asiat rullaan paremmin... :D

    Olin ihan siinä käsityksessä että Suomessa on ankarammat valodirektiivit.

    Mutta voi jeesus mikä pakkaaminen edessä, 500m2 "autotalli" ja kaksi henkilöautoa, yksi moottoripyörä ja kolme kuorma-autoa pitäis saada siirrettyä - plus hemmetisti työkaluja...
     
  19. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Joo kyllä hakuvalo saa olla ja sealed beamitkin saa tuon ikäsissä suomessa olla.
    Joo, kyllä suomessa auton saaminen kilpiin on lastenleikkiä mm. Saksaan verrattuna, vaikka täällä hirveästi valitetaankin. No olihan se aikamoista pelleilyä täälläkin 20 vuotta sitten.

    Muistuu mieleeni 4 vuotta sitten kun Wiesbadenissa meni puoli päivää yhden Neonin kilpien saamiseen.
    Viereisellä luukulla oli Puolalaisia ja aivan hirveä älämölö.
    Mulla oli englantia taitava auton myyjä mukana ja hän naureskellen selitti minulle, että kun puolalaisten muut paperit oli kunnossa niin virkailija kyykytti näitä vaatimalla sellaista passia jossa on tiedot jollain hänen osaamallaan kielellä. Puolalainen passi ei kelvannut vaikka luukulla yksi puolalainen sujuvasti käänsi sen tietoja saksaksi "tuossa on nimi, tuossa syntymäaika..."
    Virkailija tyynesti totesi, että käykää sellainen passi joka on saksaksi.
    Puolalaiset autonostajat kävivät lievästi sanottuna kuumana :)
    Onneksi tällä luukulla kelpasi suomalainen passi.

    Tämä minun myyjäni, joka harrasti USA-autoja, kertoi joutuneensa monesti vaikeuksiin mm. kilpien kanssa jotka eivät oikein mahdu ja niitäkään ei saa taittaa tai leikellä tai tulee sanktiota. Viranomaisten neuvo yleensä on. "mitäs ajat ameriikkalaisilla paskoilla, osta saksalainen auto"
     
  20. 57Sierra

    57Sierra 2nd gear

    Heh, kuulostaa tutulta ;)

    Kyllä tuntuu hienolta että auton voi yksinkertaisesti kilvittää Suomen päässä, olen kyllä täällä päässä tottunut rekisteröimään autoja yms. ja ne asiat hoituvat hyvin, aikaisemmin noi katsastuksetkin sujuivat suhteilla. Mutta sitten kun mennään vakuutusten puolelle jne. niin kyllä onkin hankalaa kun autot eivät ole ihan standardi vehkeitä.

    Hommat hoituu täällä jonottamalla, tosin olen saanut ystävällistä palvelua kun vain on jaksanut hymyillä. Tosin eka kokemus koko maasta oli rekisteröityminen kaupungintalolla, virkailija veti käsittämättömät pultit koska halusin hoitaa asiani Englanniksi vaikka hän itse puhui erittäin hyvää Englantia (loppui oma Saksani kesken hankalan lomakkeen kanssa;) ja kaikki päätyi sitten siihen että joku ylempi johtaja tuli pyytelemään naama punaisena anteeksi ja tuomaan lahjaa kaupungin puolesta. Olin ihan äimän käkenä, ja enemmänkin nauratti koko meininki... Mutta pelin henki on täällä joka asiassa että hommat ei toimi, kestää ja kauan ja lopputulos ei toimi - ehkä tämä maa tarvitse taas suuren johtajan :poff:

    Paikallinen parkkisakko on 5,- Eur, joten on monesti halvempaa jättää parkki maksamatta ja ottaa sakko. Olen myös saanut virallisia "varoituslappuja" pysäköinnistä, joka on erivärinen lappu kuin sakko - mutta säästää vitosen kun ei tartte maksaa :D Sitten on tullut mukana sellaisia kaavakkeita jotka voi täyttää ja antaa selityksen miksi on parkkeerannut väärin, tämä lähetetään virastoon heidän antamassaan kirjekuoressa (joka on jo maksettu) ja he tutkivat sitten asian. Tällä voi säästä 5,- euroa!! Mahtaakohan toikin systeemi oikeasti kannattaa :rotfl: No mutta tämähän on itseasiassa positiivinen juttu... Nopeussakot on vaihdellut 10,- (10km/h ylinopeutta) ja 100,- välillä (43km/h ylinopeutta), että onhan se halpaa olla lain väärällä puolella...
     

Kerro tästä muillekin!