Mopen 361 koneen yläkerta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja Zimi74, 8.1.2004.

  1. Zimi74

    Zimi74 1st gear

    Ja taas tarvitaan viisaampien apua. Purin tuossa männä viikonloppuna mopen 361:n yläkerran jatkuvan muutaman venttiilin nakutuksen vuoksi. Ja nyt jos lähtee vaihtamaan venttiilien työntötankoja kannattaako myäs vaihtaa venttiilien kiikut samalla, entä miten venttiilien jouset. Nokassa näkyy jonkin verran kulumaa, mutta esim. työntötankojen/kiikkujen kulumista on tällä kokemuksella mahdoton tunnistaa.
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jos nokassa näkyy kulumaa, niin nokka ja nostajat vaihtoo työntötankojen lisäksi. 361:ssä on erilaiset työntötangot kuin uudemmissa koneissa, siis alunperin, enkä oo varma saako niitä vielä nykyään kaupasta. Niiden ylä ja alapäiden pallot on eri kokoiset; nostajapää on pienempi ja myös nostaja erilainen. Vipat kun on sellasia prässättyjä peltiläpsyköitä, niin niistä on vähän paha sanoo ovatko kuluneet vai ei. Kattele vähän millasilta ne näyttää, onko pohjassa vielä öljyuraa ja näyttääkö työntötangot kaivautuneen kuinka syvälle. Toi "venttiilivälyksen" ääni vois johtua kuluneista keinuvivuistakin, tsekkaa myös akselien kunto.
     
  3. Zimi74

    Zimi74 1st gear

    Juu, sitä vähän epäilinkin että ne menee vaihtoon, tankojen kupit vipoissa näytti muutaman ventiilin kohdalta todella syviltä. Tietysti nyt jos jostain tohon pataan vielä osia saa, tekee kyllä mieli vaihtaa vähän rajumpaa nokkaa.. Akselit pitää vielä kattoo läpi, kun kerkeen purkamaan ne kiikut pois. Kiitokset taas!!!
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Pääasiassahan siihen käy kaikki osat uudemmista moteista, ainoo poikkeus on tietysti 361:n omat männät ja toi nostaja/työntötanko kombinaatio, mutta jälkimmäisen voi siis parina korvata uudemmista 383-400 koneesta peräisin olevilla.
     
  5. 66monaco

    66monaco Gearhead

    keinuvivut kandee tsekkaa, purin just omast 361 koneen ja keinuist löyty n.3mm välys..!! ja keinun reikä oli kulunut soikeaksi! akseli oli ok. se piti kanssa venttiilin nakutusta. muutama vuos sitten remppasin '69 318cid. koneen, ja ihmettelin et mikä ny o menny vikaan mu "venttiilit" nakuttaa, ja selvis et vika oli keinuissa, vaihdein vain oikeen puolen kenut ja johan hiljeni naksutukset! katteleppa keinuja..
     
  6. Zimi74

    Zimi74 1st gear

    Juu, kattelinkin keinuja ja näyttää siltä että laitan kaikki uusiksi. Samalla uusin nokan, nostajat, venajouset ja pitää vielä käydä ne työntötangot läpi. Onko kellään muuten kokemuksia summitin nokka+nostajat paketista vai pitääköhän varmuuden vuoksi valita mopar performancen "purppura" nokka. Ja talaa palaa...
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Se vippa-akselin reikä noissa peltiläpsyköissä ei ole pyöreä uusissakaan, sen muodosta ei voi kuluneisuutta päätellä. Siitä pohjan "laakeripinnasta" voi jonkin verran, tosin niissäkin on korjattu sitä prässäyksen onnistuneisuutta eikä nekään oo uusissa samanlaisia. Työntötangon kuopasta se on ehkä helpoin arvioida, kuinka syvään se on kaivautunut.

    On noita Summitin nokkia käytetty, nehän on todella edullisia. Ne toimii kyllä, mutta on kovasti vanhanaikaista disainia. Nokan vaihdossa tiivareineen ja muineen on kuitenkin sen verran hommaa, että kantsii tarkkaan harkita josko sijottais pari euroo modernimpaan nenään. 361 ei kovin tiukkaa nokkaa kaipaa, rupee alavääntö kärsimään kun sitä ei pienessä motissa liiaks oo alunperinkään. Paljon tietysti riippuu missä autossa se on kiinni ja mitä muuta palikkaa autossa on käytetty. Ite valitsisin tohon kokoluokaltaan MP:n 260 asteisen luokkaa olevan nenän, yli MP:n 272 asteisen kokoluokan en menis mikäli autossa ei just muuta viripalikkaa ole. Muista, että venttiilijousien tartteen olla nokkaa vastaavat, on sitten kyseessä vakionenä tai joku muu. Nekin kuluu ja saattaa vaatia uusimista. Ja ei oo ollenkaan huono idea laittaa rullajakopäätä jos ei sellasta vielä ole.
     
  8. Zimi74

    Zimi74 1st gear

    Kone on tällä hetkellä porautettuna 383:ksi, nelireikäinen imusarja hankittu ja hollikka (750?) tulossa. Ajattelin juuri tota MoPe:n 268/284 nokkaa, venttiilin jousien (jouset tietysti nokan mukaan) ja kaikkien vippojen uusimista. Kuinka paljon/mitä etua rullajakopäästä oikeasti on, paitsi se ei tietysti veny? Vai tuleeko etu tarkasta ajoituksesta?
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Toihan vaikuttais ihan hyvältä paketilta jos sylkyissä on tarpeeks seinämää vielä. Samoin nokka, sehän on vakio 383 hp nenä joten käytös pitäis olla sen mukainen. Tehtaalta ne tuli 11" turbiineilla automaatin kanssa, joten jos on vakio 12" niin voi tulla vähän laiska paikaltaan lähdöstä. Paljon tossakin riippuu auton painosta. Vanhempiin lootiin ei kovin helposti löydä turbiineita, tais olla '68 ja eteenpäin kun tuli tiuharihlanen pääakseli ja siihen on kyllä tarjolla.
     
  10. Zimi74

    Zimi74 1st gear

    Vielä noissa kansissa ihmetyttää imuventtiilien koko, tohon lohkoon 2,48 tuumaiset imuventtiilit tuntuu aika hiton suurilta. Muuten kannet ja seetit näyttäis olevan ihan OK! Pitää viikonloppuna käydä tarkastamassa koneessa kiinni oleva nokka ja sen asteet, vahva epäily on että se on 361 vakio nokka.
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    2.48? On se senverran iso, että pitäis olla kirkkaasti pakoventtiilin puolella. Onko ne kannet lakuperäiset, ja jos on niin millä valunumerolla? Paljonko on uusissa männissä puristuskorkeutta? 2.08" imuvenaa noissa on ollut vakiona, ja 1.60 pakoventtiiliä. Uudemmissa isolohkoissa on ollut sitten 1.74 pakovenaa, ja se olis ihan hyvä updeittaus noihinkin. Samaten, jos kannet on irti niin kannattais hekä suorittaa pikku kotikairausta jos on siihen mahdollisuus. MP:ltä saa edulliset "porting templatet" joiden mukaan kairaamalla saa ehkä parinkymmenen hepan hyödyn. Samoin tuolta löytyy kansitarinaa, siellä ei oo noita vanhoja 361 kansia jos koneessasi sellaset on, mutta noi todennäköisesti 516 valunumeroon päättyvät kannet on virtauksiltaan huonommat kun '67 915 kannet tai uudemmat.

    http://www.moparmusclemagazine.com/techarticles/5115/
    http://www.moparmusclemagazine.com/techarticles/5118/
    http://www.moparmusclemagazine.com/techarticles/5120/
    Niistä ei kairaamallakaan saa yhtä hyviä kun mitä on mahdollista saada uudemmista; materiaalia ei oo tarpeeks. Jos puristusuuhteen kananlta olis järkevää, niin kannattais harkita tuoreitten "saastekansien" vaihtamista siihen. Uusimmat versiot kestäis hyvin myös lyijytöntä.

    Rullajakopään etu on, että se kestää paremmin kun noi vakiotyyppiset morseketjut. Ne tahtoo venyä tosi nopeesti jos vähänkin kierrättää.
     
  12. Zimi74

    Zimi74 1st gear

    Kiitos taas vinkeistä... Pääsen viikonloppuna käymään tallilla ja saan tarkastettua nokan ja kannet. Pakoventtiilit oli juuri 1.6 tuuman kokoa. Ei oo kyllä vaikeeta kuvitella miksi on ollu vähän ongelmaa koneen kanssa, yhdistelmällä noi imuvenat ja vakio pakovenat, 361:n nokka,imusarja ja kaasari + 383 männät.... joten hyvin menee...
     
  13. SG480

    SG480 1st gear

    Kaverilla on meneillään 361:n remppa ja mäntien saannissa on ollut pientä haastetta. Mielenkiinnosta haluttais tietää että paljonko sulla jäi sylinterinseinämään vahvuutta porauksen jälkeen?
     
  14. Zimi74

    Zimi74 1st gear

    Juu samasta syystä tässäkin koneessa oli edellinen omistaja joutunut porauttamaan 383:ksi. Seinämien paksuudesta ei ole tietoa, mutta selvittelen kun pääsen seuraavan kerran tallille.

    Sori mopeman väärästä hälytyksestä, kävin itte mittaas imupuolen venat ja on ihan vakiot 2,08 tuumaiset. Mittamiehellä oli käyny virhe.... aika paha!

    Pitää kuitenkin miettiä sitä pakopuolen poraus urakkaa...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Zimi74 2004-04-05 12:07 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!