Motoparkista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Dice, 20.8.2003.

  1. Dice

    Dice 1st gear

  2. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    On se vaan jännä, että minusta ratikka on ruma ja meluava, mutta ei ole tullut mieleen alkaa valittaan niistä. Pitäisiköhän tehdä valitus ympäristökeskukseen?

    Muuten eikös niiden valittajien tiedot ole julkisia?
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    tän päivän lehdessä luki että Etelä-Savon
    ympäristökeskus on myöntänyt Motoparkille
    ympäristöluvan(tai jonkun luvan)että
    toiminta saattaa taas jatkua.
    (seuraavaan valitukseen saakka)
     
  4. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    tuon siis kirjotin minä mutta f*** systeemi
    väitti salasanaa vääräksi.
     
  5. lake ender

    lake ender Gearhead

    Kumma, että kukaan ei valittanut silloin kun alueella toimi vielä kaivos....
    Asialla ovat nämä samat valittajat, jotka muuttavat esim. Malmin lentokentän lähelle ja puolen vuoden päästä rupeavat valittamaan melusta.
    Menisivät lappiin asumaan ...keles!
     
  6. Dice

    Dice 1st gear

    Suosittelen lukemaan nuo, siellä kerrotaan mm. tuon uuden luvan ehdot. Ja ne ehdot EIVÄT ole mitään herkkua... read, learn and then, make a statement.

    Janne
     
  7. Japi

    Japi 1st gear

    Sama kohtalo voi olla myös Alastaron radalla. Siellähän nykyään järjestetään jo joka viikonloppu kaiken maailman kissanristiäisiä, mistä vaan ääntä lähtee. Aika näyttää miten käy senkin paikan.
    Mielestäni pitäisi hiukan rajoittaa toimintaa nykyään.
     
  8. fisu

    fisu Gearhead

    Hyvä daiju !
    Nuo sattuvat olemaan liikeyrityksiä jotka työllistävät enemmän tai vähemmän ihmisiä vuoden aikana ja kisojen/tapahtumien yhteydessä tuovat katsojat/kilpailijat mukavasti massia kyläkauppiaalle ja mökkiyrittäjälle.
    Mikähän wittu siinä on että tässä maassa kaikki hauska kielletään ja annetaan uusia rajoituksia joka touhuun, HÄH ?
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ihme touhua. Nuo Motoparkista valittajatkin on varmasti hommanneet ne mökkinsä radan perustamisen jälkeen tietoisina että siellä on sellanen ja nyt sitten alkavat itkeä asiasta.
    Tässähän täytyy olla oikein tyytyväinen, sillä meillä täällä Kouvolassa on puolestaan tapahtumassa ihme käänne eli MOOTTORIRATA LAAJENEE! Nykyisinhän täällä on sprint/rallicross/jm-rata, josta asfaltoitu osa toimii myös kartingratana ja koko homman ympärillä on motocrossirata, mutta nyt alueelle on tulossa kokonaan uusi, kansainvälisetkin mitat täyttävä rata kartingille ja tuota rallicross/jokkisrataa laajennetaan. Homma on niin pitkällä että rakentamiset alkaa ja kaikki mahdolliset instanssit on hyväksyneet homman (ja kaupunki vielä rahoittaa ison osan uudesta kartingradasta ja muistakin ratamuutoksista eli budjetoitu parin seuraavan vuoden menoihin)
    Ja mikä parasta toi Moottoriurheilukeskus sijaitsee vajaat 5 km Kouvolan keskustasta ja lähimmät asuintalot on vaan puolen kilometrin päässä siitä.
    Eli ei noi meidän paikalliset päättäjät taida olla sittenkään ihan täysiä pönttöja, vaikka kyllä tuossakin asiassa on ollut melkoista vääntöä ennenkuin se on saatu nykyvaiheeseen. Ite kuulun jenkkiautotouhujen lisäksi myös Valkealan Urheiluautoilijoihin ja Kouvolan FormulaK-kerhoon ja oon nähnyt minkälainen operaatio tuon asian eteen on tehty.
    Ensin hommalle piti saada myötämieliseks kaikki kaupunginhallituksen pamput yms. itsensä mahdollisesti tärkeäks tuntevat tahot (delegaatio henkilökohtaisesti juttelemaan kaikkien kanssa erikseen ja perustelemaan ko. radan nuorisotyötä edistävää vaikutusta jne...) ja sitten kun sieltä alkoi tulla vihreää valoa niin kaikki lupahakemkset ja ympäristö- melu yms. mittaukset ja selvitykset kehiin. Esim noi melu- yms haittaselvitykset teetettiin AKK:n kanssa yhteistyössä olevalla alan ammattilaisella. Sitten siihen tarvi rakennusluvat ja kaikenlaisia maapohjaselvityksiä ja ties mitä eli hommaan eri seuroista valittu ratatoimikunta on saanut juosta kyllä paikasta toiseen ja vääntää mitä ihmeellisempiä lappuja.
    Mutta hyvältä näyttäis, luvat on ja työt alkaa etenemään :smile:
    Ja tuo ratahan on muuten päivittäisessä harjoituskäytössä vuorotellen eri seuroilla aina kun siellä ei ole kisoja.


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Big Bad Chevy 2003-08-20 22:01 ]</font>
     
  10. lake ender

    lake ender Gearhead

    Hieno homma, että entisessä kotikaupungissa sentään ymmärretään moottoriurheilun päälle.
    Vaikuttaisko Tykkimäen laajennuksen mahdollisuuteen se, että rata on hiekkamontussa ja sieltä ei varmaan paljoa ääntä välity kauemmas. Vieressä on vielä teollisuusalue ja kaatopaikka.
    Motoparkkihan on mäen päällä, josta melu leviää kauas
     
  11. fisu

    fisu Gearhead

    lainaus gt-foorumilta:
    Siirrän tämän tekstin tuolta forumin puolelta tänne että pääsisitte tarkemmin selville taustoista.

    Todellakin Motopark rakennettiin vanhalle kaivosalueelle. Radan alkupää on raivattu metsään ja n 300 metrin kohdalla katsoen kiihdytysrataa alkaa kivituhkainen maaperä. Kivituhka on louhoksen ollessa toiminnassa louhinnassa syntynyttä jätettä. Tätä kivituhkaa on radan loppu-osalla yleensä 20 metrin syvyydeltä.

    Tuo toimintansa lopettanut kaivos-alue ajautui Pasi Häkkisen omistukseen sattumalta. Ennen radan rakentamista Pasi ajatteli rakentaa alueelle golf-kentän. Kun idea omasta kiihdytys-radasta kypsyi mielessäni otin yhteyttä Pasiin ja ehdotin vaihtoehdoksi rakentaa kaivos-alueelle moottoriurheilukeskus. Idea syntyi syksyllä -86 ja rata-alueelle suunniteltiin Antti Purasen kanssa pohjapiirustus. Tosin radalle oli tuota ennen löytynyt kaksi muutakin paikkaa joihin myös teimme kattavat piirustukset ja maapohjakartoitukset.

    Kun rata päätettiin rakentaa Hällinmäkeen, Virtasalmen kunta oli Suomen köyhin kunta ja se eli suuressa taloudellisessa kriisissä. Eli radan tulo nähtiin Virtasalmen kunnalle lottovoittona. ( sittemmin kunta ei enää ole ollut kertaakaan Suomen köyhin kunta... )

    Ennen kuin rataa edes alettiin rakentamaan, lähiasukkailta kysyttiin mielipidettä radan rakentamisesta eikä tuolloin ollut kenelläkään asiassa eriävää mielipidettä. Eli hyväksyntä annettiin sekä osa lähi-asukkaista jopa oli aktiivisti mukana rakentamassa rataa joko talkoilla tai suoranaisesti palkattuna työntekijänä!

    Motopark Oy perustettiin -87 American Car Show:n yhteydessä pidetyssä kokouksessa ja omistajiksi osakeyhtiöön tuli Pasi Häkkinen , Antti Puranen , Jari Kaplas ( Tämän kirjoittaja ) , Fhra sekä pienellä osakkuudella Kiihdytysurheilun Ajajayhdistys. Myös Virtasalmen Kunnalle annettiin mahdollisuus tulla osakkaaksi yritykseen mutta kuten aiemmin kerroin, kunnalla ei ollut tuolloin siihen taloudellisia mahdollisuuksia.

    Kun Motopark aloitti toimintansa, kisojen aikaan seutukunnan yhdistykset aina Mikkeliä myöten saivat muhkeat lisätulot eri tehtävissä. Kaikki siis näytti lupaavalta ja Häkkinen rakensi radan välittömään läheisyyteen vielä leirintä-alueen , Motomajat.

    Meluhaitat :::

    Vuosia jatkunut, osittain ympärivuorokautinen louhos-toiminta, oli siis muuttunut moottoriurheilukeskukseksi. Louhostoiminnan ollessa käynnissä kukaan ei valittanut meluhaitoista vaikka se oli jatkuvaa ja meluarvoiltaan toista luokkaa. Yksittäinen kesämökkiasukas, joka alkoi vaatimaan melumittauksia sijaitsee Virmaan rannalla, linnun tietä mitattuna noin kilometrin päässä itse radasta. Välissä on tiheää metsää ja Motomajat leirintä-alue.

    Tuolloin hän vaati viralliset mittaukset suoritettavaksi mökiltään ja raivosi lehdistön artikkeleissa. Koskaan Motopark ei lähtenyt siihen lehdistöralliin mukaan. Mittaukset suoritettiin ja ne jäivät ratayhtiön maksettavaksi. Mittauksissa läheisen puun linnunlaulu oli desibeli-arvoiltaan korkeampi kuin radalta kantautuva melu kisojen aikana!!!

    Lisäksi mittauksia suoritettiin myös muissa kohteissa ja ohi kulkeva liikenteen melu oli korkeampi kuin radalta kantautuva melu!

    Eli näillä VIRALLISILLA mittauksilla pitäisi siis olla todistusarvoa korkeimmissakin oikeus-asteissa.

    Mutta koska Suomessa saa valittaa olemattomista asioista jäämättä silti korvausvastuuseen ollessaan väärässä, valituksia voi tehdä kuinka paljon tahansa! Miinpä tämä sitkeä kesä-asukas jatkoi edelleen liiketoiminnan tuhoamista vaatimalla lisää melumittauksia ja vaihkoamisellaan perusti jonkin Pro Hällinmäki yhdistyksen! Ja aina kun tämä henkilö sai aikaiseksi uudet melumittaukset kustannukset jäivät ratayhtiön maksettaviksi.

    Puranen sekä itse luovuimme Motoparkin osakkuudesta 5 vuoden jälkeen koska radan jatkorakentaminen olisi vaatinut kohdaltamme kohtuuttoman suuria osakepääoman korotuksia. Tämä toki ei liity melumittauksiin mutta jokainen mittaus on kohtuuttoman suuri taloudellinen taakka ratayhtiölle joka taas on pois alueen jatkorakentamis-budjetista.

    Näillä uusimmilla melumittausvaatimuksilla ollaan jälleen tuhoamassa Motoparkin toimintaa. Koska en ole nähnyt virallisia ympäristölautakunnan päätöksiä lainaan Länsi Savon lehtiartikkelia ( 20.08.2003 )seuraavasti:

    " uusi päätös mahdollistaa Motoparkissa rajoitetun toiminnan. Ratakilpailuissa ja harjoituksissa, joissa melutaso ylittää läheisessä asutuksessa 55 desibeliä, saa Motoparkissa järjestää kahdeksana päivänä kuukaudessa "

    Koska lehti-artikkelia kirjoittava toimittaja saa kirjoittaa juttunsa pitkälti sillä asenteella jonka hän näkee, haluan hieman tarkentaa miten melumittaus suoritetaan.

    Desibelimittaus on esim puolen tunnin aikana tapahtuva mittaustulos jossa katsotaan KESKIARVO aiheutetusta meluhaitasta. Eli yksittäiset piikit eivät tällöin ratkaise lopputulosta. Vaikka en enää toiminnassa olekaan mukana olen vahvasti sitä mieltä että näiden vaatimustasojen rajoissa pysytään.

    Siteeraan lisää Länsi Savon artkkelia:

    " Loma-asuntoalueen päiväohjearvo 45 db voidaan ylittää korkeintaan neljänä päivänä kuukaudessa"
    " Ongelmia motoristien ja asukkaiden välillä aiheuttavat ajoneuvojen kovat äänet sekä puolen kilometrin päässä radasta sijaitseva asutus. Myös loma-asutus 800 metrin päässä on ongelmallinen, sillä melun päiväohjearvo on loma-asutuksessa tavallista asutusta alhaisempi "

    En ymmärrä kokonaisuudessa artikkelia mutta kuten edellä kerroin edellisistä mittaustuloksista niin mikä sitten luetellaan ohjearvojen sisällä pysyväksi melusaateeksi. Kovempi linnun laulu kuin radalta kantautuva pienempi meteli ??

    Ihmettelen lisäksi sitä miksi alueelle on muuttanut uusia asukkaita radan rakentamisen jälkeen jolloin radan " meluhaitat " ovat takuulla olleet tiedossa. Nämä henkilöt ovat sitten liittyneet äänekkäästi Motoparkkia vastustavaan rintamaan.

    Onhan se selvä että nyt kun toimintaa ollaan rajoitettu ja esim mittavia juhannusjuhlia ei enää pidetä niin onhan se toki pois seurojen tulosta. Lihavat vuodet ovat siis takana päin. Miksi siis nämä henkilöt ja seurat sekä Virtasalmen Kunta eivät lähde puolustamaan Motoparkin toimintaa vaan antavat tällaisen valituskierteen jatkua?
    Miksi yrittäjä joka on tuonut kuihtuneelle alueelle toimintaa ja tuloja tuottavaa liiketoimintaa jätetään yksin?

    Toivon että pikaisesti säädetään laki joka velvoittaa valituskierteen aloittanutta tahoa korvaamaan omasta pussista virheelliseksi osoittautuneet valitustulokset!
    Miksi aina yrittäjän pitää todistaa omalla kustannuksellaan väitteet vääräksi?

    Alussa kerroin Motoparkin syntyhistoriaa tarkemmin että ymmärtäisitte kokonaisuuden paremmin. Olen todella kiitollinen niille henkilöille jotka pyyteettömästi tekivät pitkiä talkootunteja 2 kk ja viikko että rata saatiin valmiiksi ensimmäiseen kisatapahtumaan. Erityiskiitos kuuluu PHRA:lle jotka sankoin joukoin olivat illasta toiseen rakennuspuuhassa ja risuja polttamassa. Sekä tietysti siskolleni Minkalle.

    Toivon ja olen vahvasti sitä mieltä että nämä rajoitukset eivät millään tavoin rajoita Motoparkin normaalitoimintaa ja yrittäjät saavat rauhassa jatkaa omaa upeaa työtään.

    Kiitos että jaksoit loppuun saakka.

    Ja koska tämä on julkinen media seison sanojeni takana omalla nimellä enkä millään nimimerkillä.

    Jari Kaplas

    että näin suåmenmaassa...
     
  12. Japi

    Japi 1st gear

    Voihan tuon Motoparkin lopettamisen vastaisen adressin keruun alkaa harrastajien/katsojien, FHRA:n ym. toimesta. Vastaavan valituksen voi varmaan kantaa myös tätä valitusyhdistystä kohtaan. Alkaa keruun mahdollisimman pian ennenkuin myöhäistä.

    En tiedä Motoparkin radan läheisyydessä olevista muista jokkis/fk ratojen lukumäärästä. Mutta saman tyyppisestä Alastaron radan kohtalosta kirjoitin aiemmin tällä palstalla. Esim. Porin ja Alastaron välillä ja lähiseudulla on runsaasti jokkis/fk ratoja ja lisää tuntuu olevan tekeillä. En ole käsittänyt miksi niitä kisoja tumpataan joka viikonlopulle Alastaroon. Suomessa on vain kaksi kiihdytys käyttöön rakennettua strippiä. Miksi niitä jokkis/fk kisoja ei voi järjestää näillä muilla radoilla. Ymmärrän tässä asiassa myös lähiasukkaita jotka joutuvat kuuntelemaan tätä pirunmoista ininää.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    No Savon Sanomissa ihmeteltiin tuota 55 Desibelin rajoitusta, sillä muualla EU:ssa moottoriradoille hyväksytään 110 Desibelin melut. No ehkäpä selityksenä on tuo "keskiarvo"..
     
  14. harri60

    harri60 Gearhead

    Pitäisiköhän tuosta tehdä valitus EU:lle. Koska Suomikin on jäsen, niin missä on meidän harrastajien tasavertaiset oikeudet. Desibelit vaan 110:een. Jos viherpiipertäjä pikkaisenkin avaa suutaan on päättäjät heti polvillaan. Jos Virtasalmella eivät paikalliset yrittäjät ja kunta tee mitään puolustaakseen Motoparkkia, niin pitää muistaa olla käyttämättä niiden palveluita. Tervemenoa Virtasalmi takaisin kivikaudelle (jos Motoparkki lopetetaan)
     
  15. Dice

    Dice 1st gear

    Tuosta melusta vielä... Kuulonhuoltoliitto sivuillaan kertoilee noista desibeliarvoista hiukan.
    <klipsis>
    Normaaliääninen keskustelu; n. 60 dB
    Lehtien havina; n. 30 dB
    Kuiskaus; n. 30 dB
    Moottorikelkka; n. 100 dB
    Disco; n. 90 dB
    Liikenteen melu; n. 80 dB
    </klipsis>

    Eli tuo Motoparkin ympäristöluvan mukainen 55dB on "hieman" omituinen.

    Tiedän muutamia tapauksia joissa melumittauksia ei ole voitu suorittaa taustamelun (linnunlaulun, muutaman kilometrin päässä kulkevan tien, ylilentävän matkustajakoneen yms.) vuoksi. Ja veikkaan että normaalit grillibileet tuottavat enemmän melua kuin Motopark.

    Tämän hetken tietojen mukaan asiaan ovat paneutumassa Mp Tuki Ry:n lisäksi myös SML ja Smoto.

    Tuonne Mp-Foorumille on tulossa lomake jonne keräämme katuharrastajien nimiä ja joka sitten tullaan luovuttamaan eteenpäin oikeille instansseille.

    Tällä hetkellä uho on eräs huonoimmista keinoista vaikuttaa, koetetaan ensin samoin keinoin kuin "vastustajatkin".

    Janne Salonen
    dice(at)kolumbus.fi
     
  16. Japi

    Japi 1st gear

    On se hienoa että joku ottaa ensiaskeleen. Hatun noston paikka vaikka en omista! Edes lippalakkia.
     
  17. Japi

    Japi 1st gear

    ko. adressi löytyy jo osoitteesta.
    http://www.mp-foorumi.com/motopark/ Ja toivottavasti harrastajat käyttävät oikeita tietoja eikä mitään keksittyjä. Eli rehti peli.
     
  18. RAAKA

    RAAKA 1st gear

  19. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Nopeet syövät hitaat,eikun nimee kirjaamaan.
     
  20. Japi

    Japi 1st gear

    Menee asia ainakin perille! :wink:
     

Kerro tästä muillekin!