Muistaako kukaan velhoa koskenkorvalta ja pumppu chevelleä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja BRC1, 19.1.2005.

  1. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Joskus sata vuotta sitten veeseiskassa esiteltiin "velton" ?? Chevelleä jossa oli mm itse valetut päädyt ja vetosysteemit 6-71 huuhtelupumppuun ja muita itse käsin tehtyjä komponenttejä. Onko ko auto vielä hengissä? Entä tekiä-tunteeko kukaan ?
     
  2. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    VELTTOILUA

    TULI JUST SELAILTUA VANHOJA KASEJA JA TÖRMÄSIN TOHON ARTIKKELIIN,ONKO SULLA ITSELLÄ KO.LEHTI.VAI OTANKO SEN HUOMEN
    DUUNIIN JA LAITAN SULLE TIETOA AIHEESTA .( PS.OLI SE VELTON RAKENNELMA SEMMOINEN ET VIELÄKIN KUN LUKI SITÄ JUTTUA,
    NIIN TULI FIILIS,ET TOLLE JÄTKÄLLE VOI KYLLÄ NOSTAA HATTUA,OLI SIINÄ MEINAAN SEN VERRAN PALJO YRITYSTÄ) T.HESSU
     
  3. PAPH

    PAPH Gearhead

    En tiedä onko kyseessä sama auto/henkilö mutta Koskenkorvalla pyörittää "Veltto" niminen kaveri konepajaa ja kun työasioissa siellä kävin vuosi sitten kääntymässä niin joku punainen(?) letukka siellä näytti katoksessa nököttävän ss-merkit keulalla. Ko. kaveri on kunnostautunut ainakin pyöräpuolella aikaisemmin. Nykypäivänä taitaa päivät kulua konepajan pyörittämiseen siihen malliin että harrastaminen jää vähemmälle.
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Eikös Veltto esiintynyt uudelleen kasin sivuilla muutamaa vuotta myöhemmin Harrikalla jossa oli kans sopivasti itsetehtyjä juttuja? Siinä jutus saattoi olla jotain Chevellestäkin.....????
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    se oli kuusvitonen.... mut sama tyyppi.
     
  6. bbford

    bbford Gearhead

    Yeah,ensimmäinen katuauto jossa olen nähnyt blowerin,oli se härskiä ulinaa nuorelle pojulle.

    Ei ole auto näkynyt aikoihin,en tiedä osaisko nimim. GMC6000 kertoa laitteesta enemmän?

    Ei se markilla nähty SS malli sattumoisin ole se ´69(?) Impala ht jossa on 427? Kauppilan veljesten vanha,esitelty lehdessäkin joskus?
     
  7. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Re: VELTTOILUA

    Kiitos Hessu avusta! Mulla on se lehti ja itsekkin sitä jokuaika selasin ja ei voi kuin ihmetellä sitä osaamisen ja innon tasoa rakentamiseen. Aika uskomattomia juttuja on tehty jo silloin satavuotta sitten.. (ei ollut nettiä tms mitään tietokanavaa koskenkorvalla siihen aikaan...)
     
  8. xp

    xp Gearhead

    Ennen Chevelleä esiteltiin velton HD (rautapää ?). Mm. neliöputkesta kierteelle väännetyt pakoputket ja maalaus kuin USA lehdissä. Lehti ei ole käsillä, mutta noin ulkomuistista: "kärpäset kuolivat pajassa kuumuuteen kun lyijyä täyteen valettuja putkia kierrettiin sorvissa."
     
  9. 440Magnum

    440Magnum 1st gear

    Kertokaas, jos kehtaatte, nuoremmalle harrastajapolvelle että minkälainen heppu ja Chevelle on kysees? :D
     
  10. Speed Bird

    Speed Bird 1st gear

    Just tämä juttu on jäänyt meikäläisenkin mieleen,ajalta jolloin itsekin aloittelin jenkkiauto harrastusta.Eikös siinä malibun perässä ollut jonkinlainen kartiolukko(itse sorvatuista osista tietenkin!)
     
  11. signet

    signet Gearhead

    V8 mag.3/81 oli velton tekemä jamaha chopper jossa oli myös itsetehtyjä osia :wink:
     
  12. Fiskis

    Fiskis Gearhead

    Veltto on vanhoja hyviä pohjaalaisia ystäviäni. Ainakin viimeksi tavatessamme hänellä oli romut tallessa. Työ kuulemma haittasi harrastamista. Toinen intohimo on vanhat Caterpillarit!
     
  13. janne28

    janne28 1st gear

    Aiheen sivuun, itseänikin kiinnostaisi tuon 69 sport coupen tarina.En ole nähnyt autoa missään myyntipalstoilla tai liikenteessä tuon lehtijutun jälkeen.Kokkolassa samanlainen musta 327 koneella.ps.Tuntuu helpolta tämän päivän rakentaminen kun lukee tuon jutun velton chevellestä(osien saatavuus).Kahden kaasarin asennus yhden sijasta (kun sai 2 yhen hinnalla) osittaa rajua katu uskottavuutta :lol: :lol:
     
  14. tuurna

    tuurna 1st gear

    Pitää ostaa toi lehti jostain divarista!!! En ole koskaan kullut ko. hepusta..Täytyy näin väliin sanoa et mun vanhin v8 vuodelta -81 8)
     
  15. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Olikin unohtanut että teki tosiaan sen kartiolukonkin itse :eek: !
     
  16. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Joskus tuntuu, että onko minusta tulossa remokraatti, kun en muista asioita?

    Kannoston Veli-Matti "Veltto" on todellinen virtuoosi, liekö syntynytkin konepajassa? Silloin joskus -80-luvun alussa, kun rakenti tuota Chevelleä, oli yhtenä käyttiksenä hieno -73 El Camino. Samalla autolla kulki ainakin Chevellen runko maalaamoon, jokin patja vain katolle ja runko osaksi sen päälle.

    Caminosta sen verran, että tiesi milloin Veltto oli sillä matkassa ja milloin Elina. Velton käyttämä nopeus oli yleensä ehkä hieman yli sallitun. Kerrankin kesäiltana kotini ohi meni ensin Camino, sitten näkyi kuva ja ääni tuli kaukana perässä. Samalla suoralla aikoinaan moni muukin kokeili laitteidensa rajoja ja poliisit omia laitteitaan, yleensä eri aikaan.

    Chevelleä Veltto oli kokeilemassa Kauhajoen lentokentällä joskus -82 -83? Autossa ei ollut kiinni kuin tekniikka, ovien lukituksena taisi olla sammako ovesta toiseen, sisustaa tai laseja ei ollut ollenkaan. Silti juuri kasattu tekniikka potki auton jonnekkin 15 sekunnin tuntumaan sutimalla.

    Valmistumisen jälkeen autoa Veltto jaloitteli ensin melko ahkeraan, mutta liekö työkiireet lisääntyneet ja auto vaihoi omistajaa. En muista ostiko eräs heppu suoraan vai välikäden kautta, mutta jälleen Chevelle oli paljon tienpäällä. Autossa ei tainnut olla ilmansuodattimia, pelkät kiihdytyssuppilot kaasuttimissa katukäytössä. Aikaa myöden käytön jäljet alkoivat näkyä ja auto joutui kunnostuksen alle. Omistaja ja auto projektina taisi muuttaa jonnekkin etelä-Suomeen liki kymmenen vuotta sitten. Sen jälkeen ei autosta ole itsellä mitään havaintoa.
     
  17. KB

    KB Gearhead

    Tulee tuosta Velton Chevellestä mieleen monta muutakin koskenkorvalaista harrastajaa ja heidän menopeliään tuolta 70-luvun lopusta ja 80-luvun alusta. Jotkut ovat jatkaneet harrastustaan, toisilla on harrastanisen muoto hiukan muuttunut ja muutamilla on syttynyt kipinä uudelleen pitkän hiljaiselon jälkeen.

    Koskenkorvalla oli silloin parikymmentä vuotta sitten hienoa ja tehokasta kalustoa , kuten varttuneemmat lukijat varmaankin muistavat. 8)

    Niin se Velton entinen Chevelle sai muuten paloautonpunaisen P9-sävyn pintaansa tämän uuden omistajan toimesta muistaakseni vuonna 1994 j.Kr. :odroll:
     
  18. rekkules

    rekkules 1st gear

    velttoo

    gmc 6000......muistaksää veltoon ja karvosen vellun samperin komiat kuplavolkkarit?....niillä ne kai alootti. vellu ja veltto velton jytä-chopper ja vellun kawa...velton chevelle ja vellun buickki...sitte vetto alko niiren harrikootten kans...ja vellusta en ookkaa kuullu mitää,mitä ny kisoos joskus nähäny.korvalaasilla oli aina komiat pelit...superbeet sun muut 8)
     
  19. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Tuos justihin yks toinen seniili huru-ukko sanoi, että mä oonki rementikko ku en muista kaikkia asioota, ei ookkaa niin vakavaa.

    Niin Veltoon kuplaa, sitä sinistä, tähdillä ja kettinkiratilla? En muista. :eek:

    Oikeastaan nuo V8-autot sykähdytti enemmän, kun niitä ilmestyi maisemaan. Markuksen "mötiäinen" oli mielestäni nätimpi sillä vinyylillä kuin ilman.

    Silloisten rakentajien arvostus nousee ylös, kun miettii miten vaikeaa silloin oli saada tietoa ja osia oikeastaan mistään. Jenkkilehdissä oli pieniä mustavalkoisia kuvia ja tekstiä oudolla kielellä. Ruotsista sai kyllä jotain, mutta tuskansa siinäkin varmasti oli.

    Nyt sitten vain odotan koska joku pelle laittaa linkin toiselle puolen tellusta, jossa on Chevelle 1500 kuutiotuumaisella ja 5000 heppaisella "Huttusella". Se on niin helppoa nykypäivänä. :odroll:
     
  20. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Olihan siinä virikkeitä täynnä oleva kasvuympäristö kun muistelee sitä purkaamoa linja-autohallin ympäristössä. Siellä minäkin nuohosin pentuna monet kerrat romuja kun isäukon kanssa kävin laanilla.
     

Kerro tästä muillekin!