muka harrastajia...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja tampio, 12.6.2005.

  1. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Kakarat sitä nyt juttelee kaikenlaista totuutena kun ne on jotain kuulleet ja pitää sitä varmana tietona. Samaa tosin harrastaa monet aikuisetkin, ja eutojen kohdalla myös ihan oikeat ja asiantuntevat harrastajat. Ongelmana on usein lähdekritiikin puute tai liian suuri usko siihen että itse tietää asiat paremmin kuin kaveri.

    Muistan kun 15-vuotiaana juttelin nykyisen autoni omistajan pojan kanssa. Se jutteli "ukolla on '80 Oldsi jossa on 300 heppaa". No minä siihen että "ei voi olla kun niissä on parhaimmillaan vaan reilu 150". Taustalla oli siis se, että itse tiesin jo sen ikäisenä jenkeistä jotain ja isukilla oli itselläkin 80-luvun Oldsi. Kaveri ei taas isänsä harrastuksesta huolimatta tiennyt jenkeistä juurikaan mitään, ja oli muutenkin kova kaveri liioittelemaan.

    No nykyisin sitten ajelen sillä kaverin isän Oldsilla, jossa edelleenkin on se noin 300 heppaa. Tai sitten mut on kymmenessä vuodessa aivopesty uskomaan niin....

    Harrastuksen edetessä sitä huomaa joka päivä tietävänsä vähemmän kuin eilen uskoikaan. Siksi nuorempana tuli auottua päätä "asiantuntijana" ja nykyisin on vähän hiljempaa. Itse koitan suhtautua asiallisesti kaikenlaisiin jutelijoihin. Monen kohdalla kyse on vain siitä, että periaatteessa kiinnostusta jenkkejä kohtaan riittää, mutta ei ole koskaan harrastanut. Kyllä siinä sitten menee Dodget ja Dartit sekaisin. Oli munkin auto morsiamen äidin mielestä Cadillac, kun se toimi hääautona. Kai se oli kivampi tutuille jutella, että tytär kulki käkkylässä hääpäivänään.

    Ja huoltsikkavittuilua ei kauheesti kannata harrastaa. Itekin ajelen talvet kuplalla ja kesät jenkillä. Sama se on mitä konetta sitä harrastaa. Yks kaveri harrastaa 80- ja 90-luvun Nissaneita, ei tuningia, ei virittelyä, kun ihan vaan korjailee ja ajelee ilman sen suurempaa meteliä asiasta.
     
  2. mörkö

    mörkö Gearhead

    Sattu Möröllekin kerran rinnalle näitä TOSI harrastajia..
    Mörkö oli romiksen pihassa parkissa 67 kutos Novallaan ja rinnalle hurauttaa 100A DATSUNILLA kaks kovaäänistä "harrastajaa" jotka kuorossa kysyvät, että onko mikä kasi konehuoneessa.
    Mörkö siihen vastaamaan, että ei oo mitään moisia, vaan orkkis kuutonen.
    Ukot kattovat ku jotain luopiota, kertovat heillä OLLEEN viime kesänä 65 Novan 305 koneella ja "se kulki ihan mukavasti".
    Mörkö toteaapi näille TOSIMIEHILLE että tämä hänen kutoskaaransa on ihan käytöautona (oli maaliskuu) ja kuutonen toimiipi ihan hyvin.
    Ei menny moinen perille joten erosimme huonossa yhteisymmärryksessä ja Mörkö suunnisti romuklaanille ettimään osia toiseen käyttöautoonsa, 64 Valianttiin....
     
  3. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Joo, vielä kun niitä oikeita tuning-vehkeitä edes näkisi täällä Suomessa jossain.

    Yleensä nuo Suomen ns. tuning vehkeet on enemmänkin laitteita, joihin on lähinnä heitetty vähän hiilikuituteippiä, feikki-skoopit ja leivottu pakkelista ja kanaverkosta jotkut levikkeet. Mun ymmärtääkseni tuningiin kuuluisi tehdä muutakin kuin feikki-skoopit ja ralliratti, joka sekin on Anttilan alahyllyltä...esim. konepellin allekin pitäisi kajota. Mun mielestä ollaan enempi stylingin puolella, kun tyydytään Motonetin teippiin ja karvanoppiin.

    Itselläni sydän pompottaa jenkkipuolelle, mutta se ei estä minua sanomasta positiivista, jos näen jonkun euron/japsin/tms. joka on hyvin tehty. Mainittakoon, että minusta ACS:ssä ollut ranskalainen(?) Audi A8 oli todella tyylikäs. Mutta tuollaisia autoja suomessa taas ei niin paljoa nähdä...tietenkin rahasta se on kiinni, mutta vaikka persaukisia ollaankin täällä peräpohjolassa, niin ei kai se ole hyvä syy sanoa stylingiä tuningiksi?

    -JJ-
     
  4. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    omasta mielestä ihan sama mikä se auto on jos siihen tykkää rahansa upottaa.perheessä ollu aina jotain jenkkiautoja niin ehkä siitä lähteny omalla kohdalla harrastus liikkeelle,ensiks käyttökinnereinä oli kyllä japanilaisia mutta nyt dodge aspen.ja tuningista,kaveri haki saksasta jonku '97 civic coupen,about 5kpl suomessa ja tuninki tilpehööreihin menny penni poikineen eikä oo motonet tavaraa ja kädet on liattu useamman kerran ja ihan siisti auto,ja en ole kuullut vielä (ainakaan kovin pahaa) vittuilua aspenista :)
     
  5. WSE

    WSE 1st gear

    Ennen muinoin (=5 -10 v sitten (kun minäkin olin "nuori", parikymppinen...), ja joissakin piireissä kai vieläkin...) olis tuommosista yllämainituista puheista tullu ainaki melkein musta silmä. Tai sanottua pahasti, ellei hyvästi ko "kaverille". Nykyään kai sitten on sanan vapaus...?
    Ei uskos että Kemissä... mutta kait sinneki kaikkia pellejä mahtuu.
    On meinaan jääny sellanen kuva että jenkki siellä on arvossaan vaikkei varaa oliskaan. Jopa teineillä.
    Itehän saa jokainen paskansa haukkua muttei kuulu hyviin tapoihin arvostella toisten kulkineita tai muitakaan asioita... missä on kasvatus? Tosin tuskinpa noista kannattaa pahemmin piitata kommentit kun kuvastaa aika lailla älyllistä tasoa tai sen puutetta...
    Oikeasti näitä harrastava ei toisaankaan kehtaa toisen tuninkia tai jenkkiä arvostella kun tietää minkä työn takana homma on. Vaan pikemminkin kunnioittaa vaikkei itse tykkäiskään.
    Näkee niitä hyvin tehtyjä tuninki pirssejäkin joskus. Viimeksi northern showsssa. Liikenteessä ei juuri koskaan vaikka ajetaan kai niilläkin.
    Ns. Muoti tuning rassit ovat vaan niitä joita on aina ollut ja tulee kai aina olemaankin (muoti vaan vaihtuu). Ei niitä harrastukseen pidä sekoittaa...
     
  6. 440Magnum

    440Magnum 1st gear

    Kyllähän sitä saattas tapahtua vaikka mitä, ellei kys. äijiä ois puolen kymmentä ympärillä :lol: ja paha siinä on ruveta suutaan soittamaan kun yleensä joukossa on pari häiskää, jotka ei oo sieltä viileimmästä päästä (eikä pienimmästä) :-? hiljaa hyvää tulee, katsotaan sitten parin vuoden päästä kuinka se '84 1.6tURBO nissan lähtee (mikäli se on edes edennyt puheita pitemmälle), dartin viereltä :p 8)
     

Kerro tästä muillekin!