Mukava "uisteluvene"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja HEMI, 3.10.2005.

  1. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    ..oon googlettanu koko eilis illan ja tämän päivän mutta en voi antaa uutta tietoa aiheesta..
    :oops:
    Oli muuten viikolla italiaanot tsekkaamas meidän veistämöllä jotta millaiset tilat on meillä.. saas nähä.. viikko jatkoaikaa nii kyselen vähä tarkempia tietoja ja sit palaillaan aiheeseen!
     
  2. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ymmärsinkö nyt oikein että Nautor on aloittamassa moottorivenetuotannon?

    Ei Helvetti toi lähentelee mun mielestä jo pyhäinhäväistystä.
    Nautor Tehköön purkkareita...joskus muinoin kävin siellä dallailemassa 76 sen kannella...tai parinkin.
     
  3. MadMike

    MadMike Gearhead

    Tämä kippo on muuten asiallinen Ski-boat, muodot on sitä itteään old schoolia ja Sysää Takuulla mitä nuo lappeen pojat kertoili kun selvittelin tämän paatin taustoja.
     
  4. MadMike

    MadMike Gearhead

  5. MadMike

    MadMike Gearhead

    Siis Tämä joka viettä eläkepäiviään kauniina.

    http://www.188thstreet.com/data/599/med ... 05_124.jpg
     
  6. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Ei sentään ihan sillai.. Täytyis vissiin tarkentaa jotta teen töitä firmalle joka tekee alihankintaa mm Nautorille eli käytännössä oon ite viimeiset 5 vuotta rakentanu pelkästään näitä swan nimisiä muovikiuluja.

    Nyt tulevalla viikolla saadaan luovutuskuntoon Swan 131 kansi ja sen jälkeen on kaikki vähä auki mitä jatkossa tehdään ja siinä astuu kuvioihin mm tämä moottoriveneprojekti jossa toki nautorkin on melkoisen paljon mukana..

    Kun asiasta ei ole mitään varmaa tietoa kellään niin en voi vielä valaista asiaa tämän enempää..
     
  7. jäyhis

    jäyhis 1st gear

    Enpä muuten sekoita. Nor-Tech on norjalaista alkuperää.
     
  8. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    ..dodiin nyt pääsi taas työviikon jälkeen takas rakkaan tietokoneksen äärelle ja ku oon vähä udellu lisätietoa aiheesta nii osasin googlettaa vähä tarkemmilla tiedoilla ja bingo! Tosson vähä lisää aiheesta:
    http://www8.boot.de/cipp/md_boot/custom ... /oid,14197
     
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    Miksi sitten swennet ottavat krediitin siitä että Hi-Tech 39 (=Cigarette 39 kopio...) tekijät lähtivät jenkkeihin ja perustivat Nor-Techin ?

    Tässä yksi Hi-Tech 39 muuten...tuo taaimmainen siis.

    [​IMG]
     
  10. jäyhis

    jäyhis 1st gear

    En tiedä. Mutta miksi Nor-Techin kotisivuilla sanotaan:

    "The company was founded in 1987 in Norway"

    http://www.nor-techboats.com/main.html
     
  11. Eilen (13.11. !) Heput laski vesille tollasta 42 jalkasta Scorpionia....Koeajoa varten.

    On se aika hulppeannäköinen ja kokoinen sisävesille,mutta ah niin hieno ja vielä tehtykin täällä Lappeenrannassa....
     
  12. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ok no asia selvisi.... elikkä High-Tech veneitä ollaan tehty vuodesta 1989 Ruotsissa. 2001 perustettiin Pelago Marin AB tekemään High Techejä.
    Ja Nor-Tech tosiaan on vanha High-Tech mutta siis Norjalaiset varmaan teki itse myös High-Techejä.
    skandinaviasa kun on pakko välillä myydä puolivalmisteita tai käytettävä alihankkijoita omilla muoteilla...
    Ei mitään uutta saahan Ruotista uusia "Magnum 27ja" tosin ovat Arrow 830 nimisiä...
    Coronetejakin tehtiin Suomessa tovi sitten ja Flying Flippereiden muotit kuulemma on Ruotsissa.
    Ympäri mennään Yhteen tullaan...Nor Techit kuitenkin yhdet harvoista jotka muuttaneet jenkkeihin..Nordicin omistajat myös.

    http://www.pelagomarin.se/hightechboats ... 2&sub_id=9


    Henrik Wang on Norjasta ja suunnitteli High-Techit 300, 3900 ja 5000.
    3900= hiukan kannesta modattuja Cig 39jä 70 luvulta tosin...kuten kuvastakin näkyy.

    Elikkä tässä taas svennet ottavat vähän krediittiä itselleen ihan kuten ruusperistakin...
    Ei ihme että olen törmännyt "sikahalpoihin" 39 Cigaretteihin ruotsissa (eli myyty Cigeinä) joissa Volvon perävetolaitteet ja pikkulohkot.

    Nyt tämäkin asia selvisi.
     
  13. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ja SEN KYLLÄ HUOMAA....Keula ei todellakaan ota vastaan yhtään isoa aaltoa saatikka leikkaa sitä vaan nostaa sen taivaisiin...samanlaista tyypillistä 70 luvun suomi-ajattelua materiaalisäästöjen muodossa kuten esim Force 26..ja muuten rungon yhdenäköisyys on Huomiotaherättävä.

    Tuo vesilinja on aidosti pelottavan lyhyt jos meinaa Aurajokea hurjempaa vesistöä pidemmälle. :rotfl:
     
  14. Joo , force26 on ollut ittelläkin ja sen kanssa tuli oikein mainosti toimeen sisävesillä....Yhdennäköisyyttä on aika paljon tuohon scorpioon.
    On ne kuitenkin veneen näköisiä verrattuina noihin vähän yleisimpiin bustereihin yms :odroll:
     
  15. gremlin

    gremlin Gearhead

    Imurit paalle :soosoo: kauhee lasikuidun kary.
    Eikos taalla palstalla ole mitaan valvojaa joka siirtas tammoset joutavat horinat omaan lokeroonsa. :mad: Eikos tuolla paasivulla ole joku kala-eemeli otsikko mihin tammoset buulsitit vois siirtaa.
    EI taa nyt ainakaan STREET&RACEa ole :odroll:
    Makke, virallinen vauxhall, heratys!!!!
     
  16. V.A

    V.A 1st gear

    Huonohan se Force on,kun kerran asiantuntijat niin sanoo :lol:
    Joka alan nettiasiantuntijalla on tietysti varmaan paljonkin kokemuksia
    Saimaan aalloista ja varmaan on tullut Forcellakin kokeiltua kuinka se 365hp 454 magnum perässään hyppää :odroll: :rotfl:
    Cleaverin kanssa kuleksiikin ihan kohtuullisesti. :odroll:
     
  17. Niimpä , no jokaisella saa olla omat mielipiteensä , vaikka ei asiasta oikeasti tietäisikään... :odroll: Ainakaan oman force 26 kanssa ei koskaan tullut sitä ongelmaa että ois keulimaan ruvennut saimaan aallokossa , vaikka kyllä sielläkin osaa myrskytä mutta aallonväli on huomattavasti lyhyempi kuin merellä. Sitäpaitsi ei sinne pakko ole mennä pahimmalla kelillä. No okei joskus on..... :rotfl:

    -Nomen est omen.
     
  18. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    Oikeasti nopean veneen kyydissä en ole koskaan ollut, mutta oikeasti vaarallisen olen omistanutkin. Joskus 4v sitten mulla oli lasikuituinen, ihan muotista vedetty mäkärän kokoinen tasapohjavene jokirannassa. Perässä 25hp OMC, sinistä kilpeä ei ollut mutta ko. paatti oli varmaan suunniteltu noin 5-10-heppaiselle koneelle. Kulki GPS:n mukaan noin 30 solmua vakiorusetilla, kone rankasti ylikierroksilla. Ihan tarpeeksi nopeutta kapeaan ja mutkaiseen jokeen. Kaasua ei sopinut avata heti täysin, meinas useemman kerran käydä hassusti kun se vakiopotkuri "puri" samantien. Harmi kun myin sen pois ennen kuin sain hankittua jyrkemmän potkurin, sit se olis jo voinut nousta kunnolla plaaniinkin (perä laahasi niin, että ampui pitkät vesisuihkut sivuille).
     
  19. Meillä oli kimppaveneenä joskus v8 magasinessäkin esitelty hariscoop 19... oli vesistöjen vette komiasti jutun otsakkeena :lol:

    Se vaikkutti hieman vaaralliselta ,koska hyrrävoimat kiihdyttäessä meinasvat kaataa veneen toiselle kyljelle ja jos kaasun nosti liian nopeasti ,sama toistui toiseen suuntaa. 58s se otti parhaillaan.... Ei silläkään kehdannut kovimpiin myrskyihin ollut asiaa , unto-myrsky pakotti meidät kerran rantautumaan kaverin mökkkilaituriin ja sieltä saunasta kateltiin kun vene heilui laiturin mukana....
     
  20. MadMike

    MadMike Gearhead

    Sattumoisin meidän perheellä on se Forcen runko no2 (Eli Scantic) ollut perheessä 80 luvun puolivälistä.
    Naapuritalon isäntä kun tuon rungon suunnitteli ja sillä kilpaa ajoi.
    Eli merellä asuvat senkin on suunnitellut ja valmistaneet alunperin.

    Se aito offshore kilpurikin (No 1) on tiedossa (Kotkassa nykyään) ja voin allekirjoittaa että Forcen ominaisuudet loppuu Saaristomeren allokossa aika äkkiä kun kyytiä on tuo 47 solmua mitä tuo omamme kulkee nykyisessa muodossaan hytillisenä (ainut kappale muuten) jonka ensimmäinen omistaja siihen halusi.
    Niin ja meitin lelu on tuplakoneinen ja hiukan enemmän jerkkua kuin yhdelläkään täällä näemmä.


    Palkattu, aikaisemman omistajan veneen huoltomies/kippari totesi kivenkovaan vielä tänä vuonnakin huollon yhteydessä että ennen hyttiä olisi mennyt 60+ mutta sitä en usko ( tuntuu vaan ilmavirta siltä ). Se offi vene meni 63-64.
    Jos tuo olisi Syvä V loppuun asti eikä Delta pad niin ehkä se hiukan paremmin toimisi..
    Vertaa esim Samankokoiset vastaavat jotka sellaisia ovat tosin terävemmillä keuloilla.

    Vene tuli muuten tunnetuksi Scantic 765na Roslagloppetissa joten enköhän mä noista kiuluista jotain tiedä...
    Alla ei ole kuin muutama sata tuntia ajoa moisella MERELLÄ "kelissä kuin kelissä", 1.5m allokko saa jo Nötön/Utön edustalla aikaan sen että Forcen tiputtaa jo melkein plaanista, ainakin kyytiläiset ovat olleet sitä mieltä.
    Ja kyllä tuo Itämeri keskisyvyydellään 54m tekee ihan yhtä jyrkät allot kuin Saimaakin..isompana.(Välimeri 2000m...)

    Ongelma ei olekkaan tuo pystyyn pomppaaminen, se on vaan merkki siitä että ei osaa ottaa aaltoa oikein eli pitää vetoa päällä liian kauan, vaan alastulo jolloin tuo Delta ottaa iskun tasaisella osallaan vastaan kun se oikein ajettuna tulee tasaisesti/pienellä kulmalla ales.

    Lyöppäs tuollanen 1/3 neliön latuska vettä vasten 2500 kg painolla 1.5m korkeudesta elikkä noin 15m/s vauhdilla niin ymmärrät mitä ajan takaa.
    V pohja tulee hiukan pehmeämmin.... ja nyt ei puhuta mistään Finmanrin alle 20 asteen Vstä tai vastaavista "huipputuotteista".
    Force on muistaakseni 22 astetta,Jenkit ja Coronetit 24,
    Smuggler 28 astetta..

    Faijalle toki vähän rauhallisempi meno on ihan ok ja hän paattiin on tyytyväinen ollut ne vähät kerrat mitä on ajellut kuten näemmä "sisävesilaivuritkin" :rotfl:

    Ei hän ole kun kerran ollut kyydissä kun näytin ongelman hänelle ja uskoi muuten kerrasta mitä ajoin takaa...toki tuo Delta vähentää kulutusta huipuissa aika tavalla ja V pohjan heiluriliikettä jonka pitää uskaltaa ajaa yli tehoilla mikäli niitä on.

    Tuo toki toimisi ehkä erinoimaisesti Arnesoneilla ja tästä ollaan joskus juteltukkin niitten kanssa jotka paatista jotain tietävät.
    Toisaalta ei ole mitään syytä koska muut vähentää muutenkin automaattisesti nopeuttaa luullessaan että vene on poliisipaatti (sinivalkoinen), Jopa sukulaiset :rotfl:


    Mutta kun uisteluveneistä puhutaan niin tässä olisi yksi sopiva jolla uistella...kattokaas tarkasti....

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!