Museoauton muutokset

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja totot, 4.4.2020.

  1. totot

    totot Gearhead

    Museoautoksi on hyväksytty autoja joissa ei alkuperäinen esim 6 kone vaan vaihdettu mallisarjaan sopiva V8 ! Miten käy jos jo museorekisterissä olevaan autoon vaihtaa 6 koneen tilalle V8 ja tarvittavat muutokset?
     
  2. Peeaa

    Peeaa 3rd gear

    Ei voi nykysääntöjen mukaan vaihtaa konetta, jos aikoo pitää museoajoneuvona.
     
  3. jakulepi

    jakulepi Gearhead

    Museotarkastus pitää suorittaa oman käsitykseni mukaan silloin uudelleen, koska museotarkastuksen yhteydessä kirjataan auton tekniset tiedot jotka eivät moottorinvaihdoksen jälkeen tietenkään enää päde.

    Yleisesti ottaen kehottaisin soittamaan suoraan museotarkastajalle ja keskustelemaan aiheesta. Silloin saat oikean vastauksen, ja muita tarpeellisia ohjeita.

    https://www.fhra.fi/fhra-2/museoajoneuvo-tarkastukset/

    EDIT: Lahden seudulta kuulin huhun, kuinka maahantuojan toimesta Jeep Wagoneereja oli dieselöity Valmetin dieseleillä aikanaan uutena. Harrastaja olisi halunnut vaihtaa sellaiseen museoautoon Jeepin tekniikan, mutta paikallinen tarkastaja nyrpisteli nenäänsä "koska se diesel on tässä tilanteessa auton alkuperäistekniikka, ei sitä saa muuttaa" :odroll:
    Mutta tarkastajilla on myös eri näkökulmia ja tulkintoja aiheeseen, eli kannattaa kysellä rohkeasti vaikka useammaltakin.
     
  4. mopar-mikko

    mopar-mikko 3rd gear

    Voi olla että ei enää käy jos meinaa pitää museopelinä. Kannattaa kysellä joltain museokatsastajalta. Asiasta en enempää tiedä, mutta työkaveri halusi viime kesänä museokatsastaa Darttinsa joka siinä kunnossa paitsi laitettu 318 kone, niin ei kuulemma enään käynyt. Olisi pitänyt olla slantilla. Tiedän että ennen saattoi silti saada museoon.
     
  5. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Ilmeisesti joskus onnistui vaihdetulla tekniikalla museokatsastus, ei kai enää. Todennäköisesti onnistuu palautus 6 koneelle kunhan muutoskatsastastaa auton 6 koneelle ja sitten hakemaan uutta museoajoneuvolausuntoa. Ja silloin kannattaa olla joku dokumentti siitä, millä moottorilla kyseinen auto on tehtaalta lähtenyt. Kysy asiaa paikalliselta tarkastajalta. On tietenkin mahdollista että alunperin museoautotarkastaja ei ole lukenut autosi rekisteriotetta, jossa on mainittu moottorin vaihto 6:sta V8:ksi. Tuollaista voi sattua ja on varmasti sattunut. Muistan nähneeni mm. museokatsastetun Opel Kadett Rallyen, joka ei valmistenumeron perusteella ole tehtaalta lähtiessään ollut Rallye, vaan 1,1 moottorinen perus coupe. Tosin välillä museoajoneuvoksi kelpasi mm. rantakirput, jos muutostyöstä oli kulunut yli 30 vuotta. Nykyään ei, koska auton pitää olla tehdasalkuperäinen, eli rantakirpun pitää olla alkuperäinen kuplavolkkari. Tähänkin on pieni poikkeus. Esim. Englannissa rantakirput rekisteröitiin korin valmistajan mukaan, eli auto lakkasi olemasta Volkswagen ja vuosimalliksi ei jäänyt kuplan valmistusvuosi, vaan muutoskatsastuksen vuosi. Eli Englannin tuonti rantakirpun pystyisi nykyäänkin museokatsastamaan? Suomessakin 70-luvulla Kuplan muuttamisessa rantakirpuksi saattoi rekisteriotteessa malli vaihtua, esim. Volkswagen Beach Buggy. Mutten ole koskaan nähnyt, että kanta-auton merkki tai vuosimalli olisi muutoskatsastuksessa muuttunut.

    Joskus vuosituhannen alussa meni museokatsastuksessa läpi 50-luvun jenkki 70-luvun flake maalauksineen ja punaisine plyysiverhoiluineen, kun se oli todistettavasti sellaiseksi askarreltu yli 30 vuotta aiemmin. Näyttihän se vähän oudolta....

    Oma vääntö oli pitkään paloautojen muuttamisesta tavalliseksi kuorma-autoksi, kun sellaista ei hyväksytty museotarkastuksissa. Vaikka kuorma-auto on lähtenyt tehtaalta kuorma-autona eikä paloautona. Esim. Scania ei kai koskaan ole valmistanut paloautoja, vaan paloautokorit on tehnyt erillinen koritehdas. Ilmeisesti nykyään museotarkastuksessa hyväksytään palautus takaisin kuorma-autoksi?

    Onhan tämä museoautopykälän tulkinta vaihdellut paljon eri aikoina. Nykyään homma alkaa olla mielestäni hyvällä mallilla. Eli en ole viime aikoina kuullut täysin mielivaltaisista tarkastajista, jotka jostain periaatteesta hylkäävät museotarkastettavan auton. Kuten muutama vuosi sitten eräs pussihousutarkastaja ilmoitti w124 Mercedesten tullessa museoautoikään, jotta hän ei tule hyväksymään yhtään W124 Mersua, koska ne ovat käyttöautoja... Tai kun vuosituhannen alkupuolella näin aivan käsittämättömän hienon Taunuksen, jolle oli tehty täysi mutterientisöinti. Myös auton pohjaa / akselistoja katsellessa ajattelin, että onkohan tehtaalta tullessaankaan ollut näin hieno? No... Tämä auto oli hylätty museotarkastuksessa ja syy oli muistaakseni se, että autossa on alunperin ollut alustamassaus pohjassa. Nyt ei ollut, vaan pohja kiilti yhtä hienossa maalissa, kuin auton ulkopuoli. Eli se pohja olisi pitänyt sotkea alustamassalla, sitten olisi kelvannut..?
     
    Muokattu: 4.4.2020
    Bukero ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  6. juhapih

    juhapih Gearhead

    Juu.. tuolla museotarkastusohjeessa mainitaan, että alusta pitää olla suojattu..

    BTW: tuota mun American Hottentottia ehdotettiin vietäväksi museotarkastukseen
    <----- tuossa kuosissa, kun palauttivat sen automuseosta... Kuinkahan onnaa... kasilla ja noilla varusteilla...
     
  7. No sehän on ihan todistetusti museoauto, eihän sitä voi kiistää millään
     

Kerro tästä muillekin!