Museokatsastuksen taso

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Inlinee, 7.11.2021.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Höps. Kun auto on saavuttanut 30 vuoden iän ja on edelleen suunnilleen alkuperäinen ja kohtuu hyväkuntoinen, niin museoon vaan.

    Ja kun noita pakokaasumääräyksiä sun muita lisukkeita on tullut vuosi vuodelta lisää, niin jossakin iässä niistä pitäisi voida vapautua. Yli minkäsikäisten harvennettu katsastus saatiin perustelulla, että kun ajomäärät niillä ovat keskimäärin niin vähäisiä… mitä väliä sen jälkeen on, mitä sieltä piipusta tulee?

    Eli vapautus päästöistä, jos on museossa ja muille vaikka 10 vuotta myöhemmin. Tosiasia on, ettei suikkalakit edes suurimmassa määrin ymmärrä jonkun 80-lukuisen varusteista. Happi pakoputkessa oli viedä mut lava-autollani hylkyyn. ”Mutta kun tuo ei sovellu, koska tässä on ilmapumppu ja hapetuskatalysaattori…”.
     
    TopyCa, Turnn, juko7 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. freaks

    freaks Gearhead

    Malliesimerkki museoautosta minkä tekijä ehkä joutaisi raastupaan jos on myyty ruosteettomana. Saattaahan se olla että 11 vuodessa auto menee tuohon kuntoon jos jossain rantavedessä seisottaa.

    30 vuoden ikäinen pitää saada museorekisteröityä, pointtina että näitä ajoneuvoja vielä säilyisi tulevallekin sukupolvelle. Ymmärrän toki ettei joku 1990 perusmersu luo minkäänlaista mielikuvaa museoautosta mutta entä esimerkiksi saman ikäinen lada, fiat tai skoda joita ei ole ollut kourallista enempää liikenteessä enää vuosiin koska niiden ei uskottu kestävän takuuaikaa pidemmälle. Vaikka uudempiinkin museoautoihin jotkut tilaa oikein mustat kilvet ja käy meeteissä ja vaikka itse pidän tällaista toimintaa vähintäänkin huvittavana, on se kuitenkin hyvä että näitäkin autoja säilytellään.
     
    Muokattu: 28.7.2023
  3. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Moni museoauto menee tuohon jamaan kun niillä ajelee ympäri vuoden arkiajoja suolapuurossa.
    Tuon esimerkin kaltaisia diesel Volvoja ja Mersuja tulee aina välillä myyntiin ja kansa ihmettelee miten ne on saatu noin rujoon kuntoon 30vrk vuodessa ajolla ja säntillisellä ylläpidolla.
    Joillekin MR-auton ostajille se museostatus on vain keino alentaa käyttöauton käyttökuluja.
    Itsekin vois ihan hyvin ajella ne vähät vuosittaiset ajot ja ruokakauppareissut vaikka diesel pystärimersulla.
     
  4. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    [/QUOTE]

    30 vuoden ikäinen pitää saada museorekisteröityä, pointtina että näitä ajoneuvoja vielä säilyisi tulevallekin sukupolvelle. Ymmärrän toki ettei joku 1990 perusmersu luo minkäänlaista mielikuvaa museoautosta mutta entä esimerkiksi saman ikäinen lada, fiat tai skoda joita ei ole ollut kourallista enempää liikenteessä enää vuosiin koska niiden ei uskottu kestävän takuuaikaa pidemmälle. Vaikka uudempiinkin museoautoihin jotkut tilaa oikein mustat kilvet ja käy meeteissä ja vaikka itse pidän tällaista toimintaa vähintäänkin huvittavana, on se kuitenkin hyvä että näitäkin autoja säilytellään.[/QUOTE]

    Ainakin itsellä lämmittää nämä ennen niin yleiset ja halveksitut (ehkä aiheestakin) perusautot joita näin kesällä näkyy jostain putkahtavan. Eilen esim. bongasin Fiat 131, ihan perusmalli...vihreä vielä väriltään, sitten keltainen Tipparenu ja joku päivä näin 504 pösön...nämä jo tosiaan 70-80 luvun pelejä, mutta ennen niin yleisiä ja nykyään harvinaisempia kuin x-runko chevyt....
    Vaimolle sanoin että pitäisikö navetan ylisiltä ruveta laittelemaan 90-luvun foordeja museokuntoon...(lähinnä puuttuvia kapseleita ym metsästämään). Arvostus aika lähellä vielä nollaa mutta vähiin nuo 90 luvun alun escortit ja ekat mondeotkin on menneet. Asiakkaan Renault 5 1988 mallia katselin että sekin ihan hauska museoauto, vaikka siihenkään ei välttämättä kadunmies suurta huomiota kiinnitä...
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Saakohan pickupin museoon jos on kolmen tuuman korotukset (kori nostettu paloilla rungolta) eikä tietenkään orkkis vanteet ja renkaat? Oliko noissa joku sellainen sääntö että jos on aikakauteen sopivasti varusteltu niin se käy? Muuten olisi hyvinkin alkuperäinen. Pari osapuutetta on mutta ne on helposti korjattu.
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Aikakauteen sopiva. Monet luulee että museorekisteri tarkoittaa, että vähintään saatava Kultaa jossain entisöinti kisoissa jenkeissä.
     
    karra, maxvo2, Charger´69 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Jep, aiheesta on vallan vääriä käsityksiä olemassa melkosesti. Ja se on varmastikin osittain näiden tiettyjen vanhojen museokatsastaja jäärien ansiota, kun niille ei yleensäkään tahdo museoon kelvata jenkkiauto missään muodossa. Mutta se alkaa olla aika jättäny jo monesta näistä jääristä, niin museointi hommatkin pikkuhiljaa alkaa toimii kuten kuuluukin, eli oman aikakauden osilla ja tyylillä rakennettu siisti auto voi saada museohyväksynnän.
     
    isalmela ja karra tykkäävät tästä.
  8. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Sitähän minä vähä takaa ajoin jotta ei enää kelpuutettaisi vastedes pelkästään iän perusteella jos esimerkiksi siisti 740,940,240 Volvo,900 Saabbi tai perusmersu jopa nokivasarana yms kilvitetään jopa naurettavasti mustiin kilpiin ja joita en museoautoksi miellä millään valkokilpisinäkään monien muiden aikansa myyntitilastojen huippujen kera 1980 lopupäästä,meinaan kun niitä tulee yhä talvellakin nähtyä jopa käyttöautoina saati kesällä useinkin ja semmoiset on tyystin muuta kuin tipparellu,131 tai 504 pösö joita ei oikein kellään käyttöautoina enää vuosikymmeniin ollen muutenkin harvinaistuneet rutkasti mutta onko esim 1976 244 enempi museoauto kuin 1988 mallinen 240 jokerikysymyksenä?

    Fiiatteja ym italiaanoja tietystä syystä säilynyt vähän niitäkin vai onko esim 133 ohella Ritmoa tai mirafioreja liikaa museoituna jos mädäntyneet jo puoliuusina?
    Englesmanneja ei häävisti osteltu enää 80 luvulla täällä eikä Roverkaan enää napannut Hondajuuriltaan ja tosiaan,hienon perinne XJ tai XJS Jaguarin 80 kuin 90 luvultakin saisi todella halvalla nykyään mutta ovat kuin väärää rahaa jostain syystä..siitä käyttis edullisesti vaikka museoituna.
    404-504 lähtivät muuttolintuina Afrikkaan eivätkä siis saastuta enää kun pois silmistä,505 sama juttu ,haalittiin muuten aika tehokkasti
    kera Hiacen +muiden takaveto Tojotien aikoinaan ja Ladat meni itärajan yli kotiin takaisin,siksi näitäkään ei enää näy liikoja täälläpäin myyntimääriinsä nähden ,aikoinaan myös romutettu paljon tai maatuneet pois aikapäiviä koska tehdas ruosteenesto oli tasoltaan mitä oli merkki kuin merkki,enempi omistajan harteilla pohjan öljyämiset tai dinitrolit jälkikäteen jos kiinnostusta ruostepeikon torjuntaan.
    Tipparellut nekin vei ruoste kuten rankikset yleensäkkin ,itäautot hävitti heinikkoihin lisäksi etovuus kenekään vapaaehtoisesti ajaa niillä vanhemmiten=Lada,Mosse,Skoda,Warre...
    Nythän 353 Warre (jopa farmarina),Skoda coupe 110R tai joku eksoottisempi vientimallin Lada 1500S/1600 tms olisi aika peli entisöitynä saati löytää Lada tehdaswankelilla!

    Tarkoitushan museoajoneuvoissa oli alunperin säilöä,säilyttää ja vaalia vanhoja alkuperäisiä tai sellaiseksi kunnostettuja ajoneuvoja nimenomaan jälkipolville eikä niitä silloin joskus tuhansittain pursunnut minkäänmoisia tyrkylle saati samaa mallia paljon ehkä kuplaa lukuunottamatta suomiautoina.
    Meidän ajoneuvokantamme tehokäytettiin melko loppuun,ei niistä hurjia määriä hienokuntoisina säilynyt,huonokuntoisina kylläkin jos kansanautoista kyse,erikoismallit niistä säilyi paremmin tai urheilu/edustusvaunut ja niitäkin himoitiin+kunnosteltiin totaalisen raadoistakin työtä pelkäämättä.

    Helpompaa väärinkäyttöön soveltuvaa käyttöautoa vaikeampi keksiä kuin tuommoinen vanha perusvolvo tai Saabi halutessaan ,sama juttu vanhan mersun kanssa jos vieläpä löytää vähänajetun niin kukapa moisilla ei ajelisi kaikkiakin ajojaan yhäkin 30kympin vakuutusmaksua vasten kun hyviä ajaakkin+lämpimiä.

    Tämä on asia mitä ei ymmärrettä vaarana tuhota koko museoajoneuvolaji,ei semmoista vaaraa ole anglioiden,kuplien tai kusiaisten kanssa eikä hienokuntoista vanhaa 944 Porchea tai New Yorkeriakaan tms taida monikaan kelpuuttaa edes mr vakuutusmaksulla käyttikseksi?

    Menee siis ns maku jos kaikki kelpaa yhä vastakin museoon jos vaan pidetään ikää perusteena joka ei enää tepsi väärinkäytönkään estoon automaattisesti joten jotain on tehtävä ennenkuin romahtaa katto niskaan ja ainakaan jälkipolville säilymisperuste ei kanna jos varmaan satoja moisia tunnetusti pitkäikäisiä malleja toyotia myöden yhä normaalikilvissäkin liikkuu teillämme rutkasti.

    Kuten sanoin,ymmärrän teitä nuorempia joille 90 luvunkin autot ikivanhoja mutta museoajoneuvon idea muutakin kuin pelkkä vm tuijottaminen ja tämä räikeys nykyaikaan korostuu mitä uudempiin vuosimalleihin mennään tätä 30v vaatimusta.
    Eri mieltä saa olla vapaasti,tämä on mun mielipide joka yhtä oikea tai väärä kuin muutkin ja otetaan huomioon ettei kaikki kirjoittajat täällä ole kaksvitosia joille puupenkkifarmaritkin mystisiä asioita ymmärtää ajankuvana miksi muka niihin ei salaa voinut sitä pehmeää takapenkkiä vaan ruuvata tallissa kotona takaisin ja ajaa rohkeasti?
     
    Muokattu: 29.7.2023
    kad_boost tykkää tästä.
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    10 vuotta sit ei ole 1993, kuten me vanhanpierut halutaan muistaa, vaan se on 2013.
    -80luvun autot on vanhoja, ne on jo 40 vuotta vanhoja. Eikä niitä näy ainakaan Mikkelin seudulla liikenteessä kuin todella harvoin. Se että meille ne on ollut normaali kulkineita aikoinaan, ei ole nykynuorille. Samalla perusteellahan nuoruutensa 60luvun lopulla elänyt voisi sanoa, miksi 60-70 luvun autot on museorekisterissä... Että hänen mielestä ne pitäs olla 30-40 luvun autoja.
     
    Turnn ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    ilmeisesti et oikein sisäistänyt tai lukenut ajatuksella mitä tarkoitin ,valitettavasti. 1980 luvun autot on vanhoja ja oikeasti vanhoja pääosin mutta jo loppupäästään tietyt mallit ovat hyvinkin helposti käyttöautoina pidettäviä isommin käyttö+mukavuustasokaan kärsimättä jos kieroilua tahtoo toisin kuin vaikkapa 1970 luvun autot,vai?
    Mikäli joku haluaa 1970 luvun museoautollaan ajaa arkiajojaan,olkoot niin mutta vaatii jo erityitoimia ja -luonnetta.
    Monillakaan ei ole 2013 autoa vielä edes käyttöautona saati pidä vanhana,usko pois.
    Ei meilläkään pääosin 1980 luvun autoja näy toki paitsi Volvoja kyllä ja mersuja niitäkin varsinkin vanhat äijät tykkää vaalia ja kumartaa kuin kruununjalokiviä kun kuulemma kestäviä ja mersu on mersu vielä.
    Tässä ei pointtina ollutkaan vm vaan autojen kehitys mutta kehotan ystävällisesti mietiskelemään laajemmin kuin omalta kantilta museoajoneuvon ideaa ja tarkoitusta alunperin jossa väärinkäytön mahdollisuus oli tavallaan automaattisesti eliminoitu silloisella 25v rajoituksella joka todellakin tuntui siihen aikaan vai mitäs mietit jos nyt olisi 1983 ja siitä miinustat 25vuotta löytääksesi käyttöautoksi museoauton joka vieläpä hienossa kunnossa säilynyt/kunnostit semmoiseksi jotta hyväksyttiin tarkistuksessa museokilpiin?
    Käyttöautosi olisi ollut uusimmillaankin n.1958 mutta mikäs siinä jos masokisti ja löysi vaikka vaatimukset täyttävän kuplan,puukengän, ponttoonimersun ,peräti viimeisen vm Popedan ellei maapallo taunus tms.
    Nyt tästä 2023 miinustaen vaaditun 30v väitän valintojen olevan helpompia hyväksyä ja elää niiden kanssa nykyautoilijoiden seassa sukkuloiden,vai mites tuo 1958 luonnistuisi,-68 tai -78?
    Tämäpä tästä:)peace and smile vaan.
     
    Muokattu: 30.7.2023
    karra tykkää tästä.
  11. dart -66

    dart -66 Gearhead

  12. karra

    karra Double Gearhead

    Asiatekstiä. Oman korteni kannan kekoon mersumiehenä ja tiedän että väärinkäyttöä ja ainakin halua/suunnitelmia täällä sohjois-koreassa ihmisillä on. 1992 mersu toimii aika hyvin käyttöpelinä jos vaan raaskii ajaa sellaisella.

    Museoauton ajatushan oli että museoautolla käyttöajo loppuu, ja statuksen saaminen edellyttää auton olevan tietyn kuntoinen. Siten se tilanne tavallaan säilyy ja auto edustaa aikakautensa ilmentymää museoautona tavallisille tallaajille.

    Mutta nykyinen vakuutusyhtiöiden asiakkaiden kalastelu sotii tätä mallia vastaan ja mielestäni suorastaan rikkoo lakia, he kun ovat nostaneet ajopäivien määrän 90 päivään tavallisessa museoajonauvovakuutuksessa. Pahalta näytää, pelkään että koko homma loppuu jossain vaiheessa.
     
  13. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Kyllä tars koittaa saada-77 Delta 88 2d museoon,konehuonetta olen pessyt kun pinttynyttä likaa on jonkin verran.On räpeltämätön yksilö niin aika hyvä tuli,ilmanputsari ja lukkopelti sekä pääsylinteri maalata niin uskoisin että leima heltiää
     
    Cocco Bill, isalmela ja maxvo2 tykkäävät tästä.
  14. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Minun ajatus on että Valtion Omaatuntoa alkoi pikkusen jäytämään 30v vero huijjaus ja autoilijoiden rosvous jonka piti olla "väliaikainen" ja nyt antavat vähän takasin Ruotsin malliin mutta piiloittelivat sen pussihousu pelleilyyn että siellä olevat kaverit saavan osansa kakusta.
     
  15. north

    north Gearhead

    Mun mielestä tää museo hömppä vois mennä ihan tällein et 30v vanha auto menee normi katsastukseen ja kun on tieliikennekelpoinen niin kasuri kysyy et latetaanko museorekisteriin vai ei.
     
    Kalja imuri, Charger´69, Slant Sickness ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Varmaan joo paitsi että museotouhut mr tarkastajineen ja katsastusinssi tyystin eri asialla jossa konttorilla vuosikatsastuksessa tutkitaan liikennekelpoisuus jopa ajaen,mittalaitteilla ja koputellenkin mutta museomiehet ei tee mitään näistä vaan perehtyneet vanhojen ajoneuvojen alkuperäisyyteen ymmärtäenkin vanhuksista kohtuupaljon koska pääosin alan harrastajia jota katsastusinsinööri ei välttämäti ole vaan voipi harrastaa vaikkapa veneilyä,kukkia tai kokkailua joiden kokemuspohjalla hankalampi sanoa kuuluko johonkin ikivanhaan autoon oikeasti tämmöinen koostumus alunperin vaiko ei vaikkakin on toki liikennekunnossa tuorella leimalla?Ideahan on erikoisen hyvä ja näin mikä tahansa yli 30v saataisiin museokilpiin nätisti kunhan menee vuosikatsastuksesta läpi edes kerran olkoot miten kaamea lauluauto tahansa katsella.
    Pussihousuilla turha piruilla mikäli pännii toisten halu kunnostaa alkuperäiseksi ja pitäkkiin kunnossa omaisuuttaan ,pääosin museotouhut ja niillä autoilla ajavat ovat jo pidempään olleet ihan tavallisia keskivertoharrastajia farkuissa jotka vaan arvostaa alkuperäistä mitä sitten talliinsa ostaneetkin ja satsaa aikaa,rahaa ja vaivaakin niihin kohtuudella vaan löytyy toki sijoitus/näyttelyautoja siinä kuin muitakin ison tai pienemmän rahan trailer queeneja mutta huomioitavaa että ne ohukais&paksukais aikojen1920-40 lukuiset enää muodollisesti mukana tai ajetaanko häävisti kuin kerran kesässä syystä jonka voi arvata kohtuuhyvin.Se sukupolvi joka niitä himoitsi&entisöi ja vaali on toinen jalka haudassa elleivät jo horsmaa pukannut pitkään . Taitaa 50-70 lukuiset näyttellä pääosaa museotouhuissa ainakin ajopuolella olipa sitten jenkki,japski tai eurokippo eikä t-fordit tms aikapäiviin enää.
     
    Muokattu: 31.7.2023
  17. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Pussihousujen mopo ja mp puolella se mr-tarkastus ja -rekisteröinti tuntuu olevan enemmän mittarina sille entistämiselle. Sillä saa arvostusta työlleen, ilmeisesti.
    Sitten kun myyntipalstalla on mr-mopo, niin kyllä tarkkaan kyylätään "miten tuo on museossa kun on vääränlaiset kahvakumit", tai jotain muuta pientä. Päivitellään ja kauhistellaan tarkastuksen leväperäistä tasoa. Sitten samalla foorumilla myydään jotain harvinaisen motskarin tyyppikilpeä mainoslauseella "tästä seuraavaan mr projektiin"...
     
    maxvo2 ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Itse en MP hommia harrasta, mutta eikös se vanha juttu kulje jotenkin näin: Neljä vanhojen pyörien harrastajaa kokoontuu lauantai aamulla baarin edessä päivän ajoreisua varten, kevään ensimmäinen reisu ja keli komean lämmin ja keväinen. Tutkitaan porukalla toisten pyöriä mitä talven aikana on rakenneltu talleissa. Nyökytellään ja kehutaan, että hyvältä näyttää.
    Yllättäen Teppo, tuo kaveriporukan nippelitietäjä huomaakin, että Jussin pyörässä on kaasarin kansi niklattu! Senhän pitäisi olla tässä vuosimallissa kromattu. Haukutaan Jussi porukalla ja todetaan, että Jussi ei lähde meidän porukkaan ajamaan. Väärin on kasattu. Juokoon kahvinsa yksin ja ajakoon missä lystäää, mutta ei meidän kanssa!
     
    Rannis ja Bluestone tykkäävät tästä.
  19. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Pussihousuhommat ovat ihan OK mutta niitä ei saisi sotkea Valtion asioihin mitenkään eikä vaikuttaa mm veroihin ja ajoihin.

    Ruotsissa 30v on automaattisesti verovapaa!

    Eestissä ei ole autoveroja - vielä. Siellä on Pussihousuilla omat katsastukset ja ainoa (?) etu kun läpäisee on oman porukan arvostus ja että saa Musta-valkoiset kilvet ilman EU merkkiä.
     
  20. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Minä harrastan myös 2 pyöräisiä 4 pyöräisten kera ja museorekisteröityä kalustoa on
    tallissa nyt neuvostoliitosta jaappanin ja italian kautta made in ameriikkaan.
    Työn aloittamista odottaa nyt lähes omanikäinen muinaismuisto 1971 Fantic TX7 jota myyty tossunakin täällä ja jos pv tai manki on mielestänne pieni niin ei oo...ja tulee erään toisen oudomman vanhan minimopon kaveriksi,pitäähän joka jannulla minimopo olla ja mieluusti kaks.

    Pussihousuja en omista,perseestä roikkuvat farkut ja verkkarit kuuluu asustukseen jos tarkenee,toppahousut&takki ässäkorttina.
    Museoituja ajoneuvoja harrastavat ovat yleensä kohtuu perehtyneitä niin omiin ja kavereidenkin ajopeleihin
    tai mitä ihmeitä eteen tuleekin töllistellessä. Ellei heti oudompi laite hälytä nippelitasolla niin ottavat mielenkiinnosta selvää ajopelistä jolloin toki noita yksityiskohtia ja sitä nippelitietoutta jää kaaliin vaistomaisesti koska asia kiinnostaa.
    Tällöin todellakin voi joskus päteä toisten harrastevehkeitä syynätessä mutta hei,sehän kuuluu suomikuvaan kyylätä,mollata,arvostella ja naureskellakin toisten tyhmyydelle kun eivät elä ja harrastakkin sillä tasolla kuten sinä eli ovat ääliöitä mielestäsi vaikka kehuisitkin aikaansaannoksia hienoiksi tai jotain ns väärää merkkiä/mallia nyökyttelisit kivaksi harrasteeksi vaikket huolisi häävisti ilmankaan moista paskaa talliisi. Eikö oo tuttua?

    Niitäkin piisaa naureskelijoiksi ja varsinkin perusmallien pilkkaajiksi joiden oma harrasteura isolohko ylipappina finito ja vaihtunut saksantuontiin, kannustaloon+ lastenrattaisiin ym kivaan ja jotenkin katkeria jostakin mitä en ymmärrä,valintakysymyksiä sanoisin.

    Ystävällisessä hengessä ns virheiden etsintä ok ja sanotaanko
    varsinkin jos ns näyttelykohde ja kehutaan alkuperäiseksi infokyltin kera jolloin on ihan asiaakin pysähtyä tutkimaan moista kunhan ei numeroa tee tai pilkkaa virheistä vaan asiallisesti kysyy omistajalta onko todellakin joku asia näin tms pehmeämpää tatsia kommunikointiin ympäristön kanssa tai reippaasti pitää pää kiinni.
    Asia kun ei muutu siinä paikassa miksikään eikä kyseinen kohde siirry tietovisassa nimiisi.

    Tässä kohtaa sivuamme otsikkoa museokatsastuksen taso joka keskimäärin vailla selkeää linjaa ,hyvä juttumi..ööh..henkilö pääsee pitkälle ja tutut tarkastajat kivoja, ja päinvastoin. Kovin tavallisetkin kapineet menee välillä miten sattuu läpi tarkastuksista vaikka kuvia,faktoja ja esitteitä ym löytyisi helposti kun taas harvinaisuuksien pikkupuutteet voi olla ylipääsemätön asia ymmärtää.

    Tietenkään kaikki ei ajopeliään museokilpiin edes halua eikä tarkotuskaan,onpahan vaan 1 tyylisuunta monien seassa eli alkuperäisyys omistajan mieleen mutta pikkumuutokset ok jotka ei riko herrasmies-sääntöjä,sehän se ollut tämän mr touhun alkuperäis idea mutta herrasmiehet tuntuu kadonneet ja helpoin tepsivä halpa keino olisi jäädyttää ikäraja jolloin kieroilut loppuu itsestään,siis kuten alunperin tässä ajoneuvoluokassa kun vanha oli oikeasti liian vanha käytöautoksi.

    Tavistason harrastelijat vähempi näihin auto tai mp/mopovanhuksiin syvällisesti perehtyneet eikä sunnuntaikävelijät tämmöisiä edes tuumi,hieno on hieno jos näyttää hyvältä, sillä sipuli.
    Ne ei mitään konekoosta tai korimalleista ymmärrä eikä historioista tai merkitkään tärkeitä.

    Ikinä ainakaan mulle ei ääneen kukaan arvostellut koostumuksia,muuten varmaankin tyhmyyttä mitä vanha kipeä äijä konttii vieläkin kuin pikkulapsi romujensa seassa ja kumartaa niitä mutta mitä se kellekkään kuuluu?

    Kateellisiakin tuntuu olevan vaikka en kyllä ymmärrä mitä kadehtimista näissä on jos haluttu siistiin steriiliin pihaan kolmenkympin käyttis ja elämäntyylissä suurinpiirtein saksilla ruohonleikkaus ja samanlaiset tuulipuvut mutta ketä kadehdituttaakin niin siinähän kadehditte,hieno juttu.

    Hommatkaa siis oma romu niin ei tarvi stressata liikaa päivän kohokohtia miten onkaan käpyjä pudonnutkin noin paljon pihaan,herranjestas ja onkohan lehti taas myöhässä ym katastrofaalista.

    Tasarahareissu lähtiessä ,mitään ei mukaan matkatavaroiksi joka ajan henki lentotouhuissa muutenkin.

    Huonoon kuntoon päästäminen onnistuu kaikilta,kunnostaminen ei ja moninverroin kalliimpaa kuin pitää ehjästä huolta,asia jonka monet huomanneet katkerasti jopa näissä ennen niin yleisissä puupenkkifarkuissa joilla vaan ajettiin mehut pois ja jollaisen entisöinti puoliraadosta maksaa maltaita verraten nykytilaan että olisi pikkasenkin pidelty paremmin niin olisi yhä se hieno mutta halpa caprice/colony park tms tallissa tallessa siistinä jopa ehjin puukyljin.
    Ainakin oli mistä ottaa,valita ja säästää ,ei säästetty .Hienokuntoinen stw yksilö kyllä kääntää päät , romutkin toki mutta toiseen suuntaan.
    Tämä riittää mulle tästä aiheesta,kiitos.
     
    Muokattu: 1.8.2023
    kad_boost tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!