1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Muskeliautot, mitä ne ovat

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja kaarne, 21.5.2017.

  1. kaarne

    kaarne Gearhead

    Käsittääkseni mikä auto tahansa on muskeliauto jos siinä on voimaa enemmän kuin malliston muissa saman merkkisissä autoissa.

    Asiantuntijat väittävät että ensimmäinen muskeliauto oli Oldsmobilen 40-luvulla valmistama konservatiivinen perheauto johon oli asennettu voimakas moottori.

    Toisin sanoen alkuperäistä muskeliauto konseptia ei pidä sotkea myöhempiin urheilullisiin ja huomattavasti tunnetuimpiin muskeliautomalleihin kuten Ford Mustang, Dodge Challenger ja Plymout Barracuda.


    [​IMG]

    (Oldsmobile Rocket 88 vm. 1949)
     
    Muokattu: 21.5.2017
  2. kuula

    kuula 3rd gear

    Mustang ei ole muskeliauto.
     
    Peeaa tykkää tästä.
  3. kaarne

    kaarne Gearhead


    Usein kuulee sanottavan että Mr. Shelbyn suunnittelmat Mustang versiot olisivat olleet muskeliautoja.

    Siis urheilullisia sellaisia.
     
  4. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Ei se seuraava olukkaan, aamu seisokki vai ei topikki
     
  5. kaarne

    kaarne Gearhead

    Tämä on muskeliautojen historiaan liittyvä thread.

    Tee itse tuon aiheinen keskustelunavaus Yleistä keskustelua-osioon.
     
  6. rb

    rb Gearhead

    Kieltämättä kaarne on ollut aktiivinen keskustelujen avaaja.

    Mutta onko se nyt välttämättä niin huono asia?

    Jos kukaan ei aloittaisi täällä uusia otsikoita, niin pikkuhiljaa vanhojen juttujen ympärillä keskustelu näivettyisi ja pian porukka alkaisi etsiä uusia saitteja, joissa olisi enempi säpinää.

    Nii et lopulta sit mode olisi täällä ihan yksin ja itkisi "miks kukaan ei leiki mun kanssa" niin oisko se hyvä juttu sitteen.... :odwink:
     
    Junez, Jussi289 ja Skoll tykkäävät tästä.
  7. ata

    ata Gearhead

    Taas on Kaarne käsittänyt kaiken väärin ja ei ole löytänyt oikeita asiantuntijoitakaan.

    Ensimmäinen muskeliauto ns. asiantuntijoiden mukaan oli 1964 Pontiac Tempest GTO ja nuo mainitut Mustangit, Barracudat ja Challengerit eivät ole muskeliautoja ollenkaan, poniauto kun on eri asia kuin muskeliauto. Muskeliauto on ns. asiantuntijoiden määritelmän mukaan keskikokoinen 2-ovinen (mm. Australiassa tosin myös 4-ovisia) henkilöauto, johon on asennettu tehokkaampi ja suurempi moottori, jollainen muuten olisi käytössä vain ful-size-autoissa. Nuo poniautot kuten Mustangit ja Camarot ym. ovat yleensä compact-kokoisia.

    Siitäkin ainakin Amerikan asiantuntijatkin joskus väittelevät mikä on oikea muskeliauto, onko se muskeliauto vain se isolla tehomoottorilla varustettu erikoismalli, kuten SS, GTO, 442 jne vai voiko niiden perustana olleita autoja pitää myös muskeliautoina. Moniin perusmalleihinkin kun on voinut tilata sen ison moottorinkin tehtaalta.

    Mutta esim Fordilla Mustang on poniauto, muskelimalli oli Torino, Dodgella Challenger oli poniauto ja muskeliauto oli Charger, Chevroletilla Camaro oli poniauto ja Chevelle SS oli muskeliauto. Se onko tavallinen Chevelle sitten muskeliauto vai ei, niin siitä puritanistit sanovat että ei ole.

    Toisaalta mikä auto on muskeliauto ja mikä ei, on laajan tulkinnanvaraisuuden alainen asia, minullakin on kirjoja muskeliautoista, joissa on mukana vaikka Mercedes-Benz 500E tai Lotus Omega. Miten sen sitten laskee. Onko sillä mitään väliä edes, eipä juuri.
     
  8. kaarne

    kaarne Gearhead


    Voi olla mutta sitä varten keskustelupalstat ovat olemassa.

    Niin ja autoilun historiasta ei ole keskusteltu tarpeeksi imho.
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Ekat oli 60 luvun alun full size autoja, esim super duty pontiac 421, impala 409, marauder hipo.
     
  10. kaarne

    kaarne Gearhead


    Teorioita on monia ja minä sanoisin että muskeliauto voi olla mikä tahansa auto jossa on keskinmääräistä enemmän tehoa.

    Sellaiset hyvin tunnetut ja näyttävät autot kuten Plymouth Barracuda tulivat markkinoille vasta parikymmentä vuotta myöhemmin jos ajatellaan että muskeliautojen aikakausi alkaa vuodesta 1949.

    Siis muskeliauto oli alunperin perheauto johon oli ruuvattu tehokas moottori.

    Evoluutio:

    [​IMG]

    (Oldsmobile 88 Rocket vm. 1949)

    [​IMG]

    (Plymouth Barracuda vm. 1970)

    [​IMG]

    (Peugeot 308 GTI vm. 2017)
     
  11. kaarne

    kaarne Gearhead

    Itse ajattelisin että muskeliauto tuli markkinoille jo 40-luvun lopussa ja tekijä oli Oldsmobile joka on tunnettu enemmän konservatiivisista perheautoista kuin urheilullisista ajoneuvoista.
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Olihan niitä voimakkaita vaihtoehtoja tosiaan aiemmin, rocket 88, Mercuryllä oli -58 malleihin tarjolla yli 400hp muskelioptio.

    Ihan 40 lukusista en tiedä, ehkä omiin aikalaisiinsa verrattuna mutta nuo mainitsemani on nykymittapuunkin mukaan muskeleita.
     
  13. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    Korimalli ja moottori tekevät muskeliauton. 1970 Chevelle 350 koneella ei ole muskeliauto, 454 koneella se on. 1970 Barracuda 489 cid strokerilla ei myöskään ole muskeliauto. Eikä 1968 Chrysler STW 383 HP -koneella, mutta 1968 Road Runner vastaavalla koneella taas on. Siis muskeli. Vai onko näin?

    Tuolla tallin perällä pressun alla on kiistaton muskeliauto. 1970 GTX 440-6 + 4 speed + Dana 60 4.10 rattailla on omassa maailmassani aito muskeliauto. Ainakin jos se olis valmis eikä osakasa.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 21.5.2017
    Peeaa tykkää tästä.
  14. kaarne

    kaarne Gearhead

    Aivan, hyvin harvassa nykyautossa on yli 150 hv moottoria.

    Muskeliauton arvonimen saa jos autossa on 200 hevosvoimaa.
     
  15. kaarne

    kaarne Gearhead

    Riippuu siitä kuinka paljon hevosvoimia kyseisessä Chevellessä on.
     
  16. grantorino

    grantorino 2nd gear

    Mielestäni muskeliauto on -60 luvun loppupuolen ja -70 luvun alkupuolen midsize korinen 2d HT n. 7 litraisella ja yli 350 hv ylitehokkaalla moottorilla varustettu leikkikalu.
    Leikkikalu siksi että on jännä tunne kun iso moottori riuhtoo autoa menemään vaikka autosta ei löydy ollenkaan ajo-ominaisuuksia.
    Normaali ajoon ja kauppakassiksi riittää paljon pienitehoisempi moottori.
     
    Martin460 tykkää tästä.
  17. RKo

    RKo 1st gear

    60- luvun lopulla muskelijenkin status oli myös saada tehokas ht/sedan auto n. 3000 dollarin hintaan, joka indeksi muuttujilla on tänään noin 18 700e. Siihen pyrittiin mm. Plymouth Roadrunnerilla ja Dodge superbeellä. Isolohko Charger tai Charger R/T eivät olleet halpoja siinä kategoriassa, joten sitä ei toisinaan myöskään tituleerata muskelijenkiksi. Huom! Siis ostohinta näkökulmasta huomioiden.

    Autot, kuten roadrunner, varustettiin vetolinjaa lukuunottamatta sisustaltaan ja varusteiltaan niin kevyesti, että 3000 tavoite saavutettiin.

    Ei taida tämän päivän suomesta ihan 18700e hintaan löytyä tehokasta nuoriso sporttia. Mutta lompakkoa leventämällä ehkä Seatin GTI mallit tai halvat Etelä Korealaiset pikku turbot voisivat täyttää ko. statuksen tämän päivän Suomessa.
     
    Mäöräkoera tykkää tästä.
  18. Jape105

    Jape105 3rd gear

    Eikö homman idea ollut alunperin:
    2d ht mid size, full size mallin suurin moottori, ei varusteita yms. tehostimia, listat ehkä korvattu tarroilla jne. halpa?
    Noilla kriteereillä multakin löytyy muscle pihalta ei tosin oo amerikkalainen.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Taitaa olla ikunen kina mikä oli eka muskeliauto, vähän kun että mikä oli vika aito mersu.

    Jotkut "asiantuntijat" sanoo että 88 olds olisi eka kun myi tehollaan ja saman aikakauden hudsoni joka kai oli ainut mikä pärjäs procket 88lle.
     
  20. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    Eikä riipu. Se on siinä tapauksessa viritetty perheauto, pirteä sporttijenkki, street/race auto tai joku pro touring -härveli. Mutta ei muskeliauto.
     
    Jussi289 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!