nakutus eli detonaatio

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mirage, 13.6.2005.

  1. mirage

    mirage 3rd gear

    koneeni nakuttaa kevyellä tasakaasulla ajellessa. kiihdyttäessä tai moottorilla jarruttaessa ongelmaa ei esiinny. ongelma alkoi alipainesäätimen korjauksen (vaihdon) jälkeen. ennakkoa kokeiltu erilaisia, ei auta. nyt niin myöhäsellä, että käynti kärsii. annettu arvo 4 astetta ei toimi ja kokeiltu aina kymmeneen asteeseen asti.
    oisko tulppien kunnolla merkitystä.. tai lämpöarvolla?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli siis kruisatessa tasakaasulla about alle 2000 rpm nakuttaa ???

    Tällöin mosan alipaineen ollessa aika suuri, alipaine ennakko nostaa kokonaisennakon yli nakutus-rajan ?

    Auttaisiko vaihtaa säädettävä alipaine säädin jossa alipaine ennakkoa pystyy rajoittamaan ruuvaamalla ? Tai sitten hieman jäykempi alipaine säädin ?
     
  3. mirage

    mirage 3rd gear

    ei ole kiekkamittaria, mutta about noin tai hiukan korkeammilla kierroksilla. pahimmillaan maantieajossa 70-110 km/h vauhdissa.
    alipainesäätimen PITÄISI olla ko autoon oikea, mutta mistäs sen tietää?
     
  4. chevelle 75

    chevelle 75 1st gear

    Myös liian laiha seos voi aiheuttaa nakutuksen.
    Et kertonut millä ruokinta järjestelmällä kone on.
    Mutta kokeileppa pyöräyttää seosruuveja auki jos tämmöset koneesta löytyy.
     
  5. mirage

    mirage 3rd gear

    onhan siinä yksi seosruuvi.. yksikurkkuinen kaasutin 250:n kutosen kyljessä..
    mutta eikös sillä säädetä vain tyhjäkäynnin seosta? vai vaikuttaako koko kierrosalueella?
     
  6. chevelle 75

    chevelle 75 1st gear

    Kyllä se seosruuvi vaikuttaa lähes koko kierrosaluella.
    On ehkä helpoin/halvin kokeilla sitä ensiksi.
     
  7. mirage

    mirage 3rd gear

    joo. ruuvasin sitä pienemmälle, kun alkoi käymään niin hienosti säätimen vaihdon jälkeen. ehkäpä se on nyt liian kiinni, eli kokeilen illemmalla avata ruuvia.. oishan se hienoa, jos se tällä konstilla toipuis!
     
  8. mirage

    mirage 3rd gear

    joo. ruuvasin sitä pienemmälle, kun alkoi käymään niin hienosti säätimen vaihdon jälkeen. ehkäpä se on nyt liian kiinni, eli kokeilen illemmalla avata ruuvia.. oishan se hienoa, jos se tällä konstilla toipuis!
     
  9. jukka63

    jukka63 1st gear

    mutu menetelmällä arvioisin,että uusi alipainekellosi antaa liikaa ennakoita.oireet viittaa siihen,nakutusta pintakaasulla=kova vakuumi,paljon ennakoita.lämä tiskissä=heikot vakuumit,elikkä alipainekello pois toiminnasta,ei ongelmia.yks kurkkusista kaasareista ei oo hirveen paljon kokemuksia,mutta uskoisin edelleenkin että tyhjäkäynnin seossäätö vaikuttaa vain tyhjäkäyntiin,eikä kokoalueelle?
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Seossäätö vaikuttaa vielä tuolla kruisailu vauhdilla. Lueppas tosta kaasarin säätö faktat vaikka sulla olis erilainen kaasari tuosta löytyvät tärkeimmät tosiasiat.

    http://personal.inet.fi/cool/jenkit/clu ... ijuttu.htm
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onks kukaan kokeillu korkeaokaanista bensaa?

    Saattais ehkä helpottaa vaikka nakutusta. :eek:
     
  12. mirage

    mirage 3rd gear

    ei tollasen matkalaukun PITÄISI vaatia mitään isoja oktaaneja. nykyautoissa pitkälle yli kympin puristuksilla ajellaan 95:lla ja sillon kun mun matkalaukku oli uusi, niin jenkit ajeli ja ajaa vieläkin 87:lla.
    Nykyään tosin toi bensa ei ole kuten ennen, siinä on lisähappea ja lyijyt otettu pois. Lyijyn tehtävä oli estää nakutusta ja voidella venttiileitä sekä suojata venttiilin seetejä. Toi lisähappi aiheuttaa vanhemmissa tietokoneohjatuissa tbi-koneissa "aiheettomia" vikailmoituksia, jotka nimenomaan tulee koodista "nakutus". Sillon lambda-sensori ilmoittaa auton käyneen laihalla, joka voi aiheuttaa nakutusta.
    voi olla et tää kaikki meni ihan metsään, mut korjatkaa virheet, sillä tieto lisääntyy ja tietohan lisää tuskaa!
    Jännä muuten kun missään korjausoppaissa ei lue tosta nakutuksesta laihalla seoksella. Eikä muuten tosta alipainekellostakaan, ainoastaan keskipakoissäädin-vika aiheuttaa nakutusta oppaiden mukaan..!!??
    Ja miks se sitten ei nakuta moottorijarrutuksessa, jukka63?
    naputus ja nalkutus on jo poistettu, mutta miten poistan nakutuksen?
    poista naputus, säädä venttiilit.
    poista nalkutus, tyhjennä pelkääjän paikka.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jenkki 87 ei ole verrannollinen meidän "Ron??" oktaaneihemme.. 87 lienee lähempänä 95 tms. meidän oktaanejamme.

    Ja nykyautoissa korkeampia puristuksia ja matalampia oktaaneja voidaan käyttää, koska niissä on nakutuksen tunnistimet, jotka nakutusta havaitessaan säätävät sytkää niin myöhäiselle, ettei nakutusta enää ilmene. Siksi monia autoja voidaan ajaa joko 95:sella tai 98:lla ja ainut ero on, etttä 98:lla tehoa on jokunen heppa enemmän ..

    Eli nykyautoa ja 60-luvun kutosta ei voi tässämielessä verrata, kuten teet. Oliskos vaan niin epäproosallisesti, että sulla on väärä bensa rutistuksiin verrattuna vanhassa koneessa? Tai sitten sytkä asennukset koneeseen nähden poskellaan..
     
  14. mirage

    mirage 3rd gear

    toi olikin uus juttu. siis toi oktaanihomma. mähän sanoin et tieto lisääntyy..
    on varmaan palotapahtumassa jotain vikaa ja sitä tässä haetaan koko ajan.
    aiemminhan (vuotavalla alipainekellolla) toi toimi kuin unelma, mutta nyt (uusi kello) kun sen PITÄISI toimia, niin eipä toimikaan.
    mutta en ole vielä sitä seosruuvia ehtiny pyöräyttää (takaisin aukipäin-siis rikkaammalle/enemmän seosta itseasiassa). ehkä jo tänään..

    kaikki sytkäasennukset on muuten siinä koneen kyljessä eli poskella, että siinä mielessä olet taas täysin oikeassa..

    tota oktaaniluvun nostamista en kyllä lähe varmaan ees koittaa.

    mites se keskipakoissäädin?!? onko kellään kokemuksia?
     
  15. chevelle 75

    chevelle 75 1st gear

    Itte en ole viittiny chevyllä ajella ees 95:lla.
    Oon sovinnolla tankannu 98:sia.

    Ei siinä hinnassa niin järkyttävää eroa ole.
    Ja korkea puristeinen kone... :-?
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    :D joku kysyi miksei nakuta moottorijarrutuksessa?

    Ei muutes nakuta moottorijarrutuksessa edes dieseli!
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Seoksen rikastaminen voi tässä tapauksessa myös lisätä nakutusta, koska rikkaampi seos tarvii vähemmän ennakkoa. Eli jos seoksia säätäisi laihemmalle, niin ennakon tarve kasvaisi ja nakutus voisi lakata. Tosin jos seokset menevät liian laihaksi, niin koittaisin tuota säädettävää alipainekelloa.
     
  18. jukka63

    jukka63 1st gear

    se on mulle jääny ikuiseksi arvoitukseksi miksei moottorijarrutuksessa tapahdu nakutusta,vaikka silloin vakuumit on tapissa.joku viisas vois sen selittää!johtuu varmaankin kuorman puutteesta?
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eipä siellä pytyssä ole paljon mitään, joka nakuttaisi! miltei pelkkä ilma ei pala saati nakuta. Dieseleissä ja ruiskuissa polttoainetta on 0% ilman joukossa ja kaasarikoneisissakin ihan hintsusti.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    :eek: Ottomoottorin nakutusilmiö näyttää aiheuttavan keskustelua...

    Alan kirjallisuudesta muistelen joskus lukeneeni seuraavantapaisia syitä moottorin nakutukseen:

    1) Polttoaineen liian matala oktaaniluku

    2) Seos liian laiha

    3) Palotila liian kuuma

    4) Armoton kuormitus

    5) Kuumia pisteitä palotilassa. Esim. liian kuuma sytytystulppa tai karstaa

    6) EGR ei toimi

    Siinä oli muutamia tekijöitä pohdittavaksi. Olkaapa hyvä.
     

Kerro tästä muillekin!