nakutus eli detonaatio

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mirage, 13.6.2005.

  1. mirage

    mirage 3rd gear

    kyllähän tämä näyttää visaiselta pulmalta, vaikka periaatteessa tommonen ottomoottori on kyllä melkoisen yksinkertainen kapistus!
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Minulla ainakin on tullut useamman kerran eteen, että nakuttavan koneen virranjakajan keskipakosäätimen jouset on olleet kuoleentuneet ja painojen tapit kuluneet väljiksi. Jousien vaihtaminen ja tappien täyttöhitsaaminen (kai niitä uusiakin merentakaa saisi) on auttanut.

    Tämä aiheuttaa nakutusta siitä syystä että alipaine-ennakko tulee mukaan ihan normaaliti, mutta mekaaninen ennakko liian aikaisin. Kokonaisennakko on alipaine-ennakko+keskipakosäätiomen ennakko.

    Ja tarkoitan nyt ihan vakiomoottoreita.
     
  3. Anssi

    Anssi Gearhead


    No pohditaanpa. Mun päähän ei mee millään tuo kakkoskohta, eli liian laiha seos aiheuttaa nakutusta :eek: Jos näin tosiaan on, niin voisiko joku tietävämpi valaista..

    Eikö laiha seos nimenomaan pala hitaasti ja syty heikosti? Mikä takia se aiheuttaisi nakutusta? Joku voisi selittää...

    edit:
    Vai onko niin, että liian laiha seos kyllä syttyy liiankin herkästi, mutta silti palaa rikkaampaa hitaammin :-?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Palaisiko laiha seos kuumempana? :-?
     
  5. napa

    napa 3rd gear

    öö, eikös tuo opeteta ihan ekalla jo, että laiha seos nakuttaa???
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Se pitäs kans opettaa ekalla että nakutus ei oo sama asia ku itsesytytys. Nakutusta esiintyy siinä tilanteessa ku tulppa sytyttää seoksen ja sitten paine ja lämpö sylinterissä nousee liiaksi ja se sytyttää lopun seoksen. Eli palotapahtuma ei ole tasainen.

    Siis dieselit EI nakuta. :lol:
     
  7. napa

    napa 3rd gear

    öö, sekoskohan täs nyt varmasti kaikki ? :p eli nakutus EI yleensä ei oo sitä, kun tulppa sytyttää seoksen :odroll: vaan kun se seos syttyy paineen/lämpötilan yhteiseis vaikutusesta :odroll:

    eikös tuo sun esimerkki ollut just nakutuksen ja itsesytyksen ristisiitos tai jotain, ps. nyt sekosin joi itsekkin :argue:
     
  8. Anssi

    Anssi Gearhead

    Joo, varmaan. Mutta opetetaanko siellä, että miksi?

    Itsesyttyykö "liian" laiha seos helpommin? Vai voisiko tuolla korkeammalla palamislämpötilalla olla vaikutusta.. Palotilan lämpötila nousee ja sitä kautta itsesyttymistaipumus kasvaa?
     
  9. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Rikkaampi seos jäähdyttää moottoria bensiinin sitoessa osan lämmöstä itseensä. Niin nurinkurista kuin se onkin. :eek:
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Miten kovaa teillä nakuttaa kun mulla vääntää sytkän aikaselle niin auto lähtee kuin hauki rannasta ottaa kiekat tosi herkästi!mutta nykii ja "nakuttaa" tasakaasulla ajaessa ja se nakutus kyllä kuulostaa ihan laakeri kolinalta?ja kun sytkän vääntää myöhäselle n.10 ennakko niin ottaa aika vaikeesti kiekat ja ei kolise eikä nyi????mutta kyllä tehotkin häviää siinä samalla!kone on sbc350 10 puristuksia ja hiukan piristetty nokalla ja kaasarilla yms.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei kun siis nakutus on eriasia kuin itsesytytys! Nakutus on nimen omaan hallitsematon, liian nopea palotapahtuma joka saa alkunsa tulpan kipinästä. Tässä tilanteessa sytkää myöhäistämällä päästään eroon kilinästä.

    Taas itsesytytys tilanteessahan sytkän myöhäistäminen ei auttaisi kun kerran seos syttyy jostain muusta kuin tulpan kipinästä, right?
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    humalat ja maltaat menee sekaisin..
    anyway
    vaihdoin nyt myös keskipakoissäätimen jouset jäykemmiksi, vaikutusta ei ollut.
    vielä mulla on yhdet jäykemmät jouset, mutta nyt epäilen, ettei vika ole kp-säätimessäkään.
    hiukan ketuttaa, ois kiva ruisailla ilman nakutusta!
    Mirage
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    myös tulppien lämpö arvolla merkitystä kokeileppa korkeammalla lämpöarvolla olevia tulppia!
     
  14. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    mulla 327 sbc:ssä vastaavia oireita ja lisänä kuumana käyntiin-lähtemättömyys ongelma,virtalukon ja puolan virtojen sekä kytkentöjen parantamiset releohjauksella ja lähes loppu olevan akun uusinta vain pahensi asiaa,puola tuntui käyvän aina vaan kuumempana(parempi akku ja kuormattomat liitokset),olin jo kerran kokeillu jakajan kiinnitysraudan puhdistusta liioista maaleista,jotta maadottais varmasti,myös aiemmat epäilykseni uuden kaasarin tulvimisesta kuumana sekä laihana olosta alakierroksilla tasakaasulla kaatuivat ja vielä myöhemmin ajossa satunnaisilla kierrosalueilla tuntunut käynnin epätasaisuus,aivan kuin olisi 1 tai 2 pyttyy pois pelistä.ja nämä kaikki oireilut hävis jakajan maadoittamisella lisäpiuhalla ja varmuudeksi vielä lisämaadoitus imusarjasta.koneessani aluimusarja,alurunkoinen malloryn kärjetön.tää on ainakin tosi helppo kokeilla jos sullakin sattuis mättää maadoituksessa.ja tää kaikkihan perustuu siihen,että kun huonon maadoituksen takia sytytyksen toiminnassa on häikkää,niin huonot kipinät aiheuttaa jonkun,joidenkin pyttyjen "lepäämistä" käynnissä,joka taas aiheuttaa myös tota nakutus-ilmiötä,kun ei käy kaikilla.
     
  15. mirage

    mirage 3rd gear

    nakutus jatkuu

    tossa on ollu niin hyviä säitä, ettei viittiny asiaan paneutua..
    jos ajaa maantiellä, tukkii alipaineletkun ja sitten taas kaupungilla antaa alipainesäätimen osallistua toimintaan.
    kokeilin nyt sitten sitä 98E:täkin, ei ollut mainittavaa vaikutusta.
    kyllä nyt tuntuu siltä, että se kokonaisennakko menee pieleen n.1800-2200 rundin kohalla kevyellä tasakaasulla ajellessa.
    muuten pelittää hienosti.
    jatkossa täytyy tyrkkää vielä jäykempää jousta (nyt ne moroson säätösarjan keskimmäiset) keskipakoissäätimeen ja jos se ei auta, kokeilen ylimääräsillä painoilla, mitä tapahtuu, kun kevennän niitä..
    ap-säädin on kiva olla toiminnassa, toimii kaupunkiolosuhteissa paljon vetreämmin.
    jos löydän jostain romutorilta ap-säätimiä tajuttoman halvalla, ostelen ja kokeilen, jos löytys sopiva.. siis uudetkaan ei maksa kun 20€ luokkaa, niin ei käytetyistä kannata mitään maksaa. mut jos ilmaseks saa, niin aina voi kokeilla!
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    nakutus voi myös johtua öljyn pääsystä palotilaan joko alakerran tai ohjureiden kautta yläkerrasta eli koneessa on kulumaa. jos öljy pääsee palotilaan se tiputtaa oktaanilukua seoksesta ja nakuttaa kokemusta on. kannattaa seurata tulpan väriä onko kovinkarstanen. :odroll:
     
  17. Anssi

    Anssi Gearhead

    Kone voi myös imeä öljyä pcv-venttiilin kautta tai v-koneissa imusarjan tiivarin välistä nostajalaaksosta.

    Eikös se öljystä johtuva nakutus aiheudu siitä, että se aiheuttaa karstoittumista? Karsta alkaa hehkumaan ja sytyttää seoksen omia aikojaan.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    niin mutta oleelinen mielestäni on se että jos öljyä lisää bensiiniin niin oktaaniluku laskee. :wink:
     
  19. kerosene

    kerosene 1st gear

    Detonaatio on rajahdyksenomainen vakivaltainen palotapahtuma ymmartaakseni se voi myos olla itsesytytyksen aiheuttama - kun eri suunnilta tulevat liekkirintamat kohtaavat seurauksena on detonaatio.

    Itse sytyksen aiheuttaa kuumat kohdat kuten teravat sarmat yms joista lampo ei ehdi poistua. Sytkaa myohaistamalla saadaan paikat viilenemaan.

    Itsellekaan ei ole ihan selvilla itsesytytyksen ja detonaation syntyolosuhteiden erot, mutta edelliset ajatukset on itseani viisaampien kirjoituksista.

    H
     
  20. mirage

    mirage 3rd gear

    se nakutus

    Mielenkiintoisia teorioita. Kunhan auto tulee takaisin kotitalliin, täytyy ainakin pcv-venttiili tarkistaa.. mutta miten?
     

Kerro tästä muillekin!