nakutus eli detonaatio

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mirage, 13.6.2005.

  1. jommi

    jommi 1st gear

    En kovin hyvin tunne moista jakajaa,mutta mieleen juolahti ettei alipaine säätimen tanko olisi irronnut "pohjalevystä"-asettunut muuten huonosti,vieden ennakot metsään,tai keskipako säätimen jousi-jouset irti?? Ja onko ääni ylipäätään palotapahtuman virheellisyydestä johtuva!!
    Joskus hemmetin oikullisia tollaset viat.
     
  2. mirage

    mirage 3rd gear

    Jääny toi homma hiukan vähemmälle, ollu muita hommia auton kanssa, mutta eilen hain uuden pcv-venttiilin ja tänään on tarkoitus kokeilla sen vaikutusta. Edelliselle kirjuuttajalle: Ei ole tollasia vikoja, kaikki on käyty läpi moneen kertaan ja asennukset on kunnossa.. Se jokin vain vielä puuttuu.
    Nyt oon ruvennu harkitsee uusia nostajia.. onkos kokemuksia?
    Joku kysy aiemmin maadotuksista ja nekin on kunnossa.
     
  3. vauhtivaunu

    vauhtivaunu 1st gear

    Kannattas kokeilla ensin ottaa alipaine pois käytöstä. Letku irti ja tulppa siihen.

    Muok: oli näköjään jo ehdotettu
     
  4. AVRO

    AVRO Gearhead

    Ei nyt muista oliko jo kokeiltu kylmempää termaria, jos mahdollista?

    Mulla on kanssa vähän samansuuntaista ongelmaa ton Volvon B30 koneen kanssa, kevyellä tasakaasulle nakuttelee.
    Toiseen ketjuun jo laittelin epäilyä venttiilisuoja-aineen syyttelystä, mutta nyt tarkemmin muistellen nakuttelu alkoi samoihin aikoihin kun kelit lämpenivät.(tosin nyt tankissa ei yhtään ko.myrkkyä, nakutus ei ala niin herkästi)
    Itellä ajatus kokeilla nyt kiinni olevan 88:n sijaan 82:a joka olis ton kesäkoko, nakutus ei mielestäni ilmene ellei kone ole täysin lämmennyt= ~90c.

    Pitää vielä tutustua asiaan ja parin muun säädön jälkeen koitan tota kylmempää termaria.
    Käsihuikka hieman avattuna, nakutus häviää, mutta on niin kovin tarkka oikealle asetukselle ettei rupea puskemaan mustaa putkesta... $$$
     
  5. mirage

    mirage 3rd gear

    nakuttaa vähemmän

    Nyt vaihdoin vihdoin viime vkl ne jäykimmät jouset kp-säätimeen. Nakutus on ihan minimaalista ja siirtyi ylemmäksi, tonne 110 km/h:n yläpuolelle (jos siis sinnekään). Ei kyllä siedä vieläkään alipainesäädintä mukaan.. Nyt meen keventää painoja, jos vaikka sais ap-säätimen mukaan. Jos sekään ei auta, lukitsen kp:n ja kokeilen pelkällä ap:llä. Voisko olla, et toi marine motti ei oikeen tykkää advance curve-jutusta. Niillähän ajellaan tasakaasulla tuntitolkulla.. Nokkaprofiili saattaa olla sellainen, vai?
     
  6. rokkaaja

    rokkaaja 1st gear

    :eek: Onks kukaa kattonu ettei laakerit oo kaput... :oops:
     
  7. mirage

    mirage 3rd gear

    ei taida olla laakeri

    Eilen laitoin sen mrgasketin puslan jakajaan (kp-säätimeen) ja kytkin taas ap:n mukaan. Nyt nakuttaa taas 90-100km/h alkaen. Eikä ees tunnu kiihtyvän 50>>80 kuin ennen. Ei se ikinä mihinkään kiihtyny oo, mut nyt ei sitäkään vähää..
    Taitaa toi alipainesäädin olla aivan väärä kyseiseen kapistukseen!
    Oiskko kellään ehjää jakajaa vaikka vaan testattavaks? Siis sellasta, mikä on oikeesti toimivassa koneessa..
     
  8. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Onkos tää koskaan selvinny ?

    Meinaan vaan että, on samanlainen ongelma...
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos ei korkeaoktaaninen polttoaine tai perusennakon vähentäminen toimi tyydyttävästi, niin sitten katse ennakonsäätimiin. Keskipakosäätimen liikkeen tarkistus/rajoittaminen, ja sama alipainesäätimelle. Kokonaan ei kumpaakaan kannata poistaa.
    Sitten toki on niitä piiloon jääviä mahdollisuuksia... Jotain terävää kökköä palotilassa tai jopa hyvin vääränlaista tulppaa. Jos tulpat on mallia "oikeat" kuitenkin, niin eipä ole kallis testi kokeilla jollain tyystin erilaisella tulpalla, eli esim. kolmi, tai nelikärkitulpalla, jossa samaa luokkaa lämpöarvo ja kierteen mitta. Se lähes väistämättä siirtää polttoaineseoksen syttymispisteen eri kohtaan palotilassa, joten siitä saa suuntaa epäilylle, jos ongelma poistuu.
     
  10. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    Mitenkäs tämän kanssa on käynyt? Itsellä on aikalailla samanlaista vikaa 4.3 tbi mosassa. Edellinen omistaja on vaihtanut nostajat mutta ei auttanut nakutukseen. Kuulemma jos ennakot kääntää aivan päin helvettiä niin nakutus häviää mutta auto ei sitten kuljekaan kuin kahdeksaa kymppiä Joku ehdotteli myös vuotoa pakosarjan tiivisteessä tai imuvuotoa imusarjan tiivisteessä.
     
  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mun voortti nakutti joskus, selkeesti huomas että kun nousi vaikka ylämäkeen ja vedätti sopivalla (epäsopivalla) kierrosalueella niin sillon äänsi. Tutkittiin mahdollisia pakosarjan vuotoja, vetolevykin syynättiin halkeamien varalta ym. Sit auto oli kaverilla kun se siisti vähän konehuoneen sähköjä ja se aatteli kokkeilla toisella puolalla. Ja niin loppui nakutus.

    Siinäkin jakajan kääntely auttoi mut kone ei muuten toiminut kun käänsi ennakot vituiksi.
     
  12. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    Ja kun noista oikeanlaisista tulpista on ollut puhetta, niin mikäs olis sitten just se oikea tulppa tuolle Chevyn 4.3 kutoselle?
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Nyt täytyy muistaa, että naputus ja nakutus ovat aivan eri asioita.
     
  14. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    No sehän tässä just on, kun en oikein osaa sanoa et mistä se ääni tulee ja millainen se tarkalleen on. On myös hemmetin vaikea selittää vikaa kun itse en mikään autoinsinööri ole :D
     

Kerro tästä muillekin!