Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. esmi

    esmi Gearhead

    67 LTD ?
     
    impala67 tykkää tästä.
  2. fmila

    fmila Gearhead

    Sehän on "Zifra-kilpi". Ekana vas.yläkulmassa on luokka roomalaisin numeroin. Tohon aikaan tais kaikki autot olla jo I-luokan autoja, mutta joskus aikoinaan on ollut myös halvempia II-luokan autoja ja tosiaan taksa on ollut niillä eri. Oik.yläkulmassa on ryhmä-numero. Sen mukaan oli ajovuorot, kun siihen aikaan ei ollut lupa olla ajossa 24/7. Alimmaisena on sitten se Zifra, eli järjestys nro, jokaisella luvanhaltijalla siis omansa. Joku vanhempi taksari voi korjata jos ton jotenkin väärin muistano_O

    t.AM
     
    impala67, P. Thornton ja kerkko tykkäävät tästä.
  3. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Olipa taas hieno kuva, kiitoos. Vasemmassa alalaidassa ikkunassa Trumppa. En olisi muistanut autoliikettä tuossa. Akateemisen kirjakaupan alakerrassa korttelin päässä oli Ford-myymälä. Aika hieno.
     
    Muokattu: 11.5.2024
  4. Tänään HS.n 50 -vuotta sitten sarjassa on kunnon auto:

    SUOMEN autokannasta ovat japanilaiset autot lohkaisseet ison osan. Niiden ansiot ovat olleet kilpailukykyinen hinta, modernit kuoret, niukat tilat, tehokas kone ja hyvä varustelutaso.

    Miinustilille on melkein aina saatu merkitä samat asiat: huonoille teille riittämätön jousitus, surkea liikkumiskyky liukkaalla, ahdas ilmankierto, niukat tilat ja ikävä muovivoittoinen verhoilu. – –

    Syksyllä neljä vuotta täyttävä Datsun 100A on eräs niistä harvoista japanilaisista autoista, joka käyttöominaisuuksiltaan erottuu luokkansa kärkiryhmään vuodenajasta riippumatta.

    Rakenteellisesti se on radikaali japanilaisten joukossa, sillä 100A:n lisäksi vain Honda on alkanut kaupata mainittavasti etuvetoa.


    [​IMG]
    Datsun 100A on jo vakiokunnossaan neliovinen soratieohjus. Jousituksen mitoituksessa on painotettu ajo-ominaisuuksia ja vain hiukan mukavuudesta tinkien. KUVA: MATTI JANSSON

    [​IMG]
    Hallintalaitteet ovat hyvin käsillä, mutta rullavyöt ovat kuitenkin vakiovarusteena. Laitteet ovat kuitenkin eurooppalaisen mittapuun mukaan vanhanmallisia ilman viiksiä. KUVA: MATTI JANSSON

    [​IMG]
    200 litran tavaratilaan ei sovi ison perheen matkavarustus, mutta pikkuautolle poikkeuksellisesti kyllä kalamiehen vavat. KUVA: MATTI JANSSON

    [​IMG]
    Istuin on kuin isommasta autosta kiinteine päätukineen ja selkänojan säätöineen. Hengityksestä huolehtii reiällinen keskiosan kangasverhoilu. KUVA: MATTI JANSSON
     
    P. Thornton ja kerkko tykkäävät tästä.
  5. impala67

    impala67 Double Gearhead

    [​IMG]
    Möller B/Helsingin kaupunginmuseo, kuvattu vuonna 1966.
    kaapelitehtaan nurkilla uusi 66 gt Dart 2dht- mutta mikä pannukakkukuupeli sen edessä on? kadunpätkällä on muuten silmiinpistävästi vain YKSI neliovinen. ennen wanhaan 2-ovinen oli hinnat-alkaen malli.
     
    hartsa69, kerkko ja esmi tykkäävät tästä.
  6. Wikipediakian on asian huomioinut:

    Renault Dauphine

    Aikakauden edulliset pikkuautot olivat yleensä kaksiovisia. Siitä Dauphine oli neliovisena poikkeus.


    [​IMG]
    Renault Dauphine Gordini.
     
  7. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Tuonkin ajan autot olivat kaksiovisina merkittävästi tyylikkäämpiä. Vaikka nyt Volvo, Taunus, Cortina ja vaikkamikä. Nykyään ei taas kaksiovisia juurikaan tarjolla, puhumattakaan cabrioista. Ja jälleen hienoa ajankuvaa, kiiiitooooos! (Mikäköhän onnettomuus Oranienburgin tyypeillä oli elämässä ollut, kun joutuivat Rellun ostamaan?)
     
  8. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Ei ole ei. Uusia Mersun ja Bemarin 2-ovisia ei toisistaan erota jos merkit rapsii pois, rumia ne on muutenkin. GR-Yaris sentään löytyy 2-ovisena.
     
  9. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kirsti Selander (o.s. Säfström, 1926-2014), kunnanlääkäri.

    Topi Toivanen
    Nurmeksen museo
     
    kerkko tykkää tästä.
  10. -VE-

    -VE- 2nd gear

    Dartin edessä taitaa olla VW Karmann Ghia typ34, eli se kantikkaampi korimalli.
     
    impala67 ja kerkko tykkäävät tästä.
  11. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Kyllä. "Iso Karmann", tehty kolkin alustalle. Erittäin hieno auto.
     
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    [​IMG]

    Simo ja Eeva Ristan kaupunkikuvat on kyllä hienoja, tässä joku 70-luvun alun Impala Pohjoisrannassa. Hienon näköinen on taustan rahtilaivakin.
     
    esmi, hartsa69, kerkko ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    [​IMG]

    Pitkäsilta vuonna -63, parin vuoden ikäinen Bel Air ja hieno Pax-pastillimainos.
     
    esmi, hartsa69, kerkko ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    [​IMG]

    Lappeenrannan Kirkkokatu talvella 68-69, näemmä ollut luminen talvi. ´66 Dart parkissa kadun varressa.
     
    esmi, hartsa69 ja kerkko tykkäävät tästä.
  15. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    [​IMG]

    Rambler American BJK-17 Liisankadulla vuonna -75, kadun varressa pysäköitynä ´69(?) Impala.
     
    esmi, hartsa69, kerkko ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. impala67

    impala67 Double Gearhead

    jes, aavistelin oikein
     
    kerkko tykkää tästä.
  17. impala67

    impala67 Double Gearhead

    72 tai 73 impala. vaikea sanoa kumpi, kun 72:senkin etupuskuri on melko järeä sivultapäini kuvattuna. oikein valkosivut ja kapselit tallella, varmaan ensimmäisellä päällikkötason omistajallaan
     
  18. Tuohon ovikeskusteluun vielä sen verran, että Suomessa jenkit oli pääsääntöisesti niitä neliovisia tolppia, kun ne on tullut tänne takseiksi, edustusautoiksi jne. Tuo kuva on hyvä esimerkki siitä.
     
    kerkko ja impala67 tykkäävät tästä.
  19. impala67

    impala67 Double Gearhead

    jeps siksikin 2-oviset jenkit (64-70 valiantteja ja rämpylöitä lukuunottamatta) oli höpsöjä muuttoautoja tai muita outolintuja, jotka kaikki tiedettiin varsinkin alkuroddareiden piirissä. niissä kun vielä useimmiten oli joku MUU kuin se hinnat-alkaen tekniikka- eli ainakin peruskasi.
     
  20. spinout

    spinout Gearhead

    No, ne oli 50-luvun 2-oviset, joita tuli hyvin niukasti ja aikaiset amerikanautomiehet laskivat säilyneitä nakkisormillaan.. 60-70-luvulla tuonnin kiihtyessä tänne tuli uutena paljon enemmän kaikenlaisia 2-ovisia satoja ja myös sellaisia, joita tehtiin vain 2-ovisina (Mustang, Cougar, Camaro, Charger...). Jenkkiauto ei siis aina ole ollut synonyymi edustusautolle tai taksille.
     
    Muokattu: 15.5.2024
    impala67 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!