NITRONATIONALS

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja luppes, 4.6.2009.

  1. BBC

    BBC Guest

    NITROT

    Niin, minullehan ei tarvi vesan lukuja laittaa esille kun en ole edes jäsen, vaikka B-drag lisenssin omaankin. FHRA:n talous on hyvällä mallilla kiitos Vesan 5-7vuotta jatkuneen työn ja onhan kaikilla muillakin erittäin suuri rooli talouden parantamiseen, ketään väheksymättä.

    Näissä kirjoituksissa en ole haukkunut sanallakaan TALKOOHENKILÖKUNTAA vaan systeemiä joka on jäänyt jonnekin Takaisin-karjala -asteelle. Ilman kunnon rataa, ei ole TURVALLISTA ja onnistunutta kilvanajoa!

    Nyt puhutaan siitä, että minkä takia FHRA ei ole monen vuoden epäonnistuneen ratatyön jälkeen satsannut rataan hieman enemmän (KUN KYSEESSÄ EI OLE ISO RAHA!!!), jotta maine Hyvänä, TURVALLISENA, ja Nopeatempoisena ratana olisi säilynyt.

    Kun rata on liukas ku sivukylän tie maajussien sonnanajon jälkeen, on paljon rasvaamisia, johtuen pidon menettämisestä ja siitä seuraavasta ylikierroksilla käymisestä tai sitten rasvaamisia ja roskaamisia siitä että autot on päin seiniä,.... Lisäksi useat pro piireissä pyörineet tutut kertoivat että läheltä piti tilanteita oli runsaasti. Minusta hyvä veli järjestelmän ehta tuote Veikko Löysä (nimi muutettu) kannattaisi lopettaa ulkomaisten virkaveljien ahterien lipittely ja ottaa ongelmaa niskasta kiinni. Uskon että Vesa Raiskilla olisi siihen ollut jo halua ja osaamista, mutta kun on kaiken maailman äijiä ympärillä,....

    Kun rata toimii niin rundit menee nopeasti ja myös SPORTSMAN kuskit kerkiää ajamaan riittävästi aika-ajo- ja eliminaattorilähtöjä, tosin insinöörin laskutikulla voisi Veikko Löysä vaikka jakaa näille pokaalit teoreettisen kaavan mukaan koska ne ovat hänen mielestään pakollista täytettä,...

    No, katsotaan montako rundia Mantorpissa vedetään 350tiimin kaavioita läpi per päivä,..... Mantorpiin kisaamaan lähtijät voi ottaa autojen kyljistä sivuohjaus rullat pois, niitä ei mantorpissa ole tarvinnut!


    Aulis
     
  2. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Pieniä huomioita kisapäivista.
    Musiikki tosiaan oli vähän "rillumarei" tyylistä. Tuli ihan mieleen muistot räyskälän ajoilta, jolloin tv noteerasi Drag Racing ajot haitarin soitoksi, perseen näyttelyksi ja kovaksi meteliksi.
    Luulis löytyvän jotain tyyliin paremmin sopivaa, vaikka Ganes.

    Meillä on skanneri varikolla, jolla pystyy seuraamaan toimitsijoiden radiopuhelinliikennettä, ihan sitä varten että pysyttäisiin paremmin ajantasalla esim ajojärjestyksestä radan kunnostuksesta jne.

    Kuitenkin seuraava kuultu viestiketju ei ihan antanut vakuuttavaa kuvaa.

    Kysymys: (ilmeisesti maalipäästä) Ketä tulee seuraavaksi ?
    Vastaus: Ei oo tietoo.
    Kommentti: (ilmeisesti maalipäästä) No kato ketä on Line-Upissa.
    Vastaus: Ei ketään !!!!

    Kyseinen kilpailuhan on aina "Projekti" jolla on määritellyt tavoitteet sekä ajallinen kestoaika.

    Ehdotankin että kilpailutoimikunta tekee "Riskianalyysin" seuraavaa projektia varten.

    Eli listataan kaikki toiminnot mahdollisimman yksityiskohtaisesti. Nätä tulee kymmeniä ellei satoja.
    Pohditaan joka toiminnon kohdalla mikä voi mennä pieleen (kaikki on mahdollista mutta listataan 5 todennäköisintä.)

    Kun kaikki vikaanmenoseikat on kartoitettu, kunkin kohdalla pohditaan ne varmistukset, tarkastukset, ohjeistukset, koulutus, kuka tekee, koska tekee jne. joilla varmistetaan ettei tämä riski konkrentisoidu.

    Seuraavaksi tehdään kullekin kohdalle varasuunnitelma jos alkuperäinen suunnitelma kuitenkin menee pieleen. Varasuunnitelmalle astetta kevyempi analyysi.

    Viimeiseksi määritellään ne laukaisutekijät ja mittarit koska siirrytään varasuunnitelmaan.

    Huom. analyysi tehdään aina kirjallisena, eikä pelkästään "olihan tästä puhetta"

    Projektin jälkeen kritiikkipalaveri jossa todetaan missä ei menty alkuperäisen suunnitelman mukaan. Mistä se johtui, oliko analyysi puutteellinen.
    Sää on ehkä merkittävin tekijä joka muuttaa projektin kulkua. Harvemmin etukäteen voidaan varmistaa että sää on kaunis. (tämä ei onnistunut kuin entisessä NL:ssä)



    Line-Up välillä täysin tyhjänä.
    LineUpiin haku - lähtöalueelle ajo - Burniskuoppaan ajo - Burnis - Lähtövaloihin ajo - Lähtö - Ajo - Radalta poistuminen

    Operatiivisen toimitsijajoukon tehtävät luulisi olevan samanlaiset, ollaan sitten Santa Podissa tai Mantorpissa. Kyse on aiemmin mainitun sekvenssin KESTOSTA. Mitkä osatekijät pystytään tekemään nopeammin, mitkä osittain päällekäin tai yhtä aikaa.

    Niinkuin on aikaisemmissa viesteissä mainittu, välillä tuntui menevän tosi hyvin, välillä taas tökkimällä.

    Selkeitä puutteita: (jos näin on ??) Toimitsijatornin lämpötila 40
    4-tuntia ilman kusella käyntiä.
    Aika yksinkertaisia asioita riskianalyysin kannalta.


    Joku kyseli aiemmin miten "omaisille ja tiimille" tiedotetaan mahdollisen onnettomuuden sattuessa.

    Saarinen - Mäkelä lähdössä olin avustajana vielä lähtöalueella kun onnettomuus tapahtui.
    Lääkäri oli ensimmäisenä ehtinyt Timon luo ja totesi että kaikki kunnossa.
    Tieto tuli välittömästi toimitsijaverkon kautta lähtöalueelle Vaittiselle joka tuli heti minulle kertomaan että "poika on kunnossa".

    Kuuluttaja ilmoitti että kisa keskeytetään, silloin rupes kylmään Mikon puolesta. (mielestäni ei ilmoitettu että turvamuurin kaatumisen takia)

    EI NÄÄ KISAT KUITENKAAN MITKÄÄN HUONOT OLLEET, vaikka parannettavaa löytyykin.
    Kiitokset myös kaikille toimittajille jotka varmasti tekivät parhaansa.
    Tästä on hyvä ponnistaa etenpäin.


    Nitrovaari
     
  3. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Re: NITROT

    Tautinen pito siellä Mantorpissa. Tässäkin lähdössä ammattimaisen ruotsalaisteamin Pro Mod menee heti rengasvärinöille.
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kaikissa noissa vehkeissähän on niin paljon voimaa, että niillä saadaan pito irti radalla kuin radalla, kun ei se täydellinen pito muutenkaan ole edes mikään pyrkimys hyvään aikaan pyrittäessä. Onhan meidänkin autossa jo jonkinverran tehoa, ja ainakin sille rata tuntu kyllä riittävän ihan hyvin. Ja ihan kilpailukykysiä aikoja siellä paukuteltiin monella tehokkaammallakin laitteella. Pitoalueen kapeudesta ja radan epätasaisuudesta kuulu kyllä jotain moitteita, mut kun ei oo koemusta ni en osaa oikeen sanoa onks ne sitten muualla oleellisesti parempia.
     
  5. KapteeniSolisluu

    KapteeniSolisluu 1st gear

    Leiriytymishinta on sikäli hauska, että ensi vuonna ainakaan meidän mökki ei ole vuokrattavana vaan joudumme köyhäilemään ja majoittumaan siihen itse... huhujen mukaan moni muukin kohde on pois vuokralta juuri tämän takia.
     
  6. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Tuosta ketä saa ajaa ja ketä ei, niin tuli pari kysymystä mieleen:
    Onkohan paljon muita EM-kisoja, joissa on yleinen ja juniorit ovat samoissa kisoissa?
    Entä onko monia moottoriurheilujuttuja, joissa on samoissa kisoissa autot ja pyörät?


    Ajattamisen nopeudesta tuossa vähän mallia, että "nopeasti nyt burnikseen, että pääsee muutkin ajamaan".

    http://www.kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat ... P_1274.jpg
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Taitaa muissa lajeissa muutenkin olla aika rajattua toi osaanotto, etenkin "arvokisoissa". Mut kyllähän esimerkiks NHRA:ssa kelataan läpi liki kok o repertuaari "national" tasoisissa kisoissa. en teidä kuinka paljon tota ylipäätään voi verrata muihin lajeihin tai edes muihin maihin, meillä Suomessahan urheilukisojen järjestäminen ylipäätään on aika keskittynyttä jolloin toi kattojärjestön merkitys ja vaikutusvalta kasvaa huomattavan suureks. "Avointa kilpailua" ei oikeen ole tolla saralla.
     
  8. hejo

    hejo 1st gear

     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ruotsissa ei käsittääkseni ylipäätään ole mitään streettiä tän FHRA:n yhteistyökumppanin, NDRS:n(?), alaisuudessa. Mut siellä on kosolti muita kisajärjestäjiä, koko touhu ei oo likimainkaan yhtä keskittynyttä ja "ylhäältä johdettua" kuin meillä paitsi tono FIA:n alaisen toiminnan suhteen. Ei sääntöjen eikä muunkaan osalta. Siinä on tietysti hyvät puolensa (vapaa kilpailu luo aidon palvelu/asiakastilanteen jossa ostaja=kilapilija ja katsoja voi punnita mitä vastinetta rahoilleen saa ja keneltä palvelua hankkii ), joskin myös huonot puolensa (sääntöjen ja käytäntöjen hajanaisuus).
     
  10. Mrs Sippi

    Mrs Sippi 1st gear

    Ruotsissa Mantorpissa ajetaan seuraavat luokat: Junior Dragster, Stock/Super Stock, Super Street, Super Gas, Super Comp, Comp Eliminator, Pro Modified, Pro Stock, Top Methanol Funny Car, Top Methanol Dragster, Top Fuel, Super Gas Bike, Super Comp Bike, Super Twin Top Gas Bike, Pro Stock Bike, Top Fuel Bike, Super Twin Top Fuel Bike¨- ei siis streettejä. Ne ajelee joissain muissa kisoissa.

    Junnuja Mantorpiin on ilmoittautunut viitisenkymmentä, joiden joukossa Suomesta mm. Akseli, Cilla ja Ronja Koskinen, Marco Raisvuo, Joni Hansalahti, Patrik Kivinummi ja Ahvenanmaan Ida Zetterström. Idan taustoja en tunne, mutta jokaikinen noista muista on toisen polven kuski. Ida on kovatasoinen tyttö, loppunopeudet ovat olleet yli 140 km/h luokkaa. Moottoritielläkään ei saa ajaa tuolla nopeudella, miettikää itse sitä, kun ensi kerralla ajelette motarilla sallitulla nopeudella max 120 km/h. Jollain pikkuautolla toi tuntuu kyllä pirun kovalta vauhdilta, ja on sitä - entäs noilla junnujen matalilla dragstereilla ja funny careilla.

    Minkään lajin huipulle - on se sitten viulunsoitto tai drag racing - ei koskaan tulla vain kotona ja Syrjäntaustanperän piirikunnallisissa kilpailemalla. Kyllä noille kakaroille on opetettava tapoja kodin ulkopuolellakin, ei niitä voi pitää lukkojen takana 18-vuotiaiksi ja kuvitella, että ne sitten olisivat jotenkin "valmiita".

    Musta Nitronationals oli kuitenkin ihan onnistunut tapahtuma ikäviä onnettomuuksia lukuunottamatta, joita varmaankin tapahtuu kuitenkin tilastollinen ja laskennallinen määrä ajan x kuluessa. Toivotan myös vapaaehtoiset tervetulleiksi järjestelypuolelle, sillä lopunviimein silläkin puolella kokemukset jäävät plussan puolelle huolimatta v**uilusta ja tarvotuista kilsoista. Putelle tuli askelmittariin 95 km varikkokävelyä edellisistä kisoista. Meillä on hyvä henki, kiva porukka ja lajiin pääsee aivan toisella tavalla sisälle kuin vaikkapa katsomosta.

    Nauratti suorastaan jonkun "toimintasuunnitelma" tässä ketjussa - kuvitteleeko joku hei ihan tosissaan, että paikan päälle mennään edellisenä iltana, katsotaan kuka tuli ja kuka mitäkin osaa ja sitten arvotaan, mitä tehdään?
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    ja montakos junnulähtöä on takana Mäkelällä, Lehtimäellä, Ahosella, tai vaikkapa Poutiaisella?
     
  12. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Terve!

    Mrs Sippi ei taida tuntea "toimintasuunnitelman" ja "riskianalyysin" eroa.
    Vois mennä vaikka Rastorin kursseille.

    Jälkimmäinen pohjautuu edelliseen.

    Jos tää kyseinen Mrs edustaa vähänkään fyyran järjestelytoimikunnan kantaa niin aika matalalla mennään.

    Mennään vaan vuodesta toiseen saman "toimintasuunnitelman" mukaan ja toivotaan että kaikki menee hyvin, tai sitten ei.

    Tällä palstalla voi "tölviä" puoleen ja toiseen, pisteethän kuitenkin jaetaan radalla.

    Kukin toimitsija varmaan tekee parhaansa niiden lahjojen mukaan mitä hänelle on suotu. Niin älyllisten kuin muidenkin ominaisuuksien.

    Kysehän ei ole siitä etteikö toimitsijaporukassa olisi kivaa ja kisojakin pääsisi seuraamaan paremmin kuin varikolla, vartoillessa "kutsua" LineUppiin.

    Mrs:n varmaan omasta mielestään nokkela loppukommentti osoittaa ettei hän ole ilmeisesti "ymmärtänyt" viestiäni.

    Ps. Onnettomuuksia ei satu tilastollisesti ja laskennallisesti vakiomäärää ajan X kuluessa, kuten Mrs antaa ymmärtää.
    Ne ovat aina seurauksia virhetoiminnasta, joko teknillisestä, inhimillisestä tai organisatoorisesta, ja niihin voidaan vaikuttaa.

    Kyseinen heitto tai olettamus on sikäli vaarallinen että se antaa organisaatiolle "puhtaat paperit". Ei tarvi tehdä mitään kun näitä kuitenkin sattuu "tilastollinen määrä". 0-toleranssi onnettomuuksissa on ainut oikea tavoite.

    Uskon kuitenkin että Mrs. kommentteineen ei edusta muuta kuin yksittäistä toimitsijaa pienine ajatuksineen.

    Hyvää kesää kuitenkin kaikille.

    Niin ja pitkää ikää (Nauru pidentää ikää, joten uskon Mrs:n porskuttelevan vielä pitkään, kun ihan naurulla kuittaa vakavat ehdotukset)

    Nitrovaari
     
  13. KJG

    KJG 3rd gear

    Rahalla saa ja hevosella pääsee... Lienee jo vanha sananlasku

    ja tällä tarkoitan sitä että edellä mainitut kuljettajat ajavat kuninkuusluokassa johon ei edes murto-osalla meistä ole mahiksia, heidän nimiään on lienee turha mainita tämän asian parissa.
    Minusta aika suppea otanta kuljettajista JZA:lla.

    Junnujen kimppuun on toki helppo käydä, he kun eivät täällä juurikaan lueskele/kirjoittele puolustuspuheenvuoroja heitä vastaan osoittetuihin syytöksiin ajan ym viemisestä "tosikilpailijoilta".

    Junnut ajelee nyt ja toivottavasti myös jatkossakin "tosikilpailijoiden" kisoissa, joten eiköhän se siitä???
     
  14. mauni

    mauni 3rd gear

    ahosella varmaan jo 10 junnu lähtöä takana , muilla vähemmän kun rupesivat ajaan ei ollu junnu autoja
     
  15. Mrs Sippi

    Mrs Sippi 1st gear

    Mrs tekee työssään jatkuvasti SWOT-analyysejä konsernitasolla. En vaan naurultani itse viitsiny palata takasin katsomaan puhuiko qwerty or whoever vakavalla naamalla riskianalyyseistä vai toimintasuunnitelmista. Tyypillinen besserwisser. "Tehkää niinku minä sanon".
    Enkä mä ole niin kovin pienikään :rotfl: ja kyllä tässäkin threadissa on muutamia joilla on kymmenen litran pää mutta kahden desin aivot.
     
  16. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Ymmärtääkseni!? Mrs Sippi EI edusta FHRA:n virallista kantaa, vaikka talkooporukkaan kuuluukin, mistä hänelle suuri kiitos, vaan kirjoittelee omia näkemyksiään.
     
  17. gremlin

    gremlin Gearhead

    Missis ja KJG voi vahan ottaa rauhallisesti noitten junnujen suhteen, ei niita varmaan kukaan taalla haukkunut ole?
    Tassa nyt on vaan sita ihmetelty etta jos ei FHRA saa ajatettua niita luokkia lapitte mikka kilpailukutsussa on mainittu niin jostain tarttis vahentaa. Ja yhtena vaihtoehtona on mainittu junnut :soosoo:

    Varmaan suurin osa ymmartaa etta toi junnutouhu on hyvaksi lajille, mutta kannattas ajatella sita etta noita junnu dragstereita ei kuitenkaan oo ollu olemassa kuin ~10v, ja laji kuitenkin on jo pian 70v.
    Eli ei taa laji siihen loppus vaikkei ikina annetttas yhdenkaan junnun vetaa vetookaan.
    Mantorpissa on se etu suomeen nahden etta ne aloittaa ajamaan siella 8.00 ja lopettaa 8-10(ehka myohemminkin), sen 4-6t lisa-ajan ansiosta kerkeis vetaan vaikka 100 junnua kisan mukana.
    Tarkkaa lopetus aikaa en nykyaan tieda, ite oon siella vetanyt lajittelulahdon viela 23.15, enka ollut edes viimeinen kuka ajoi sina iltana.

    Eika noi nykyiset nitrokuskin tonne oo tosta vaan rahalla ponnistanu, STREET puolelta tainnu aloittaa muut paitsi Ahonen, mutta Sportsman luokissa hankin kylla on ajanut.

    Se on kylla hienoa taalla demarien siunaamassa yhteiskunnassa kun aina kun joku tekee vahankin enemman kuin muut niin joku piilokommunisti alkaa poraamaan etta ''rahalla ne sinne on paassy'' :mad:

    Eikos tommonen SWOT analyysi nyt sitten kannattas tehda tasta kisojen toiminnasta? Ehka joku herais oikeesti parantamaan epakohtia??
    Henkilokohtaisesti olen kyllakin suoran palautteen kannalla, jos joku ei saa hommiaan toimimaan, siita saa, ja kuuluu sanoa. Jos se vaikka sitten luonais. Ja jos ei niin joku toinen siihen hommaan.
    Nykyaan kyllakin ihmiset ovat niin herkkanahkaisia ettei kellekkaan saisi mitaan sanoa.
    Mutta jos ei ketaan tieda missa vika on, niin kuin silta nyt tuntuis naissa ajattamis/rata/siivous touhuissa, niin tommonen SWOT vois toimia :odroll:

    Kannattaa varmaan oikeesti alkaan tekee jotain ennenkuin koko EM kisailu on historiaa Suomen osalta, ei sekaan valttamatta kauheen kaukana talla hetkella ole :odroll:
     
  18. Henski

    Henski 1st gear

    Aika olennainen asia, jota ei kukaan ole vielä aiemmin tuonut esille. Syytetty vain organisaation hitautta ja radan huonoa kuntoa verrattaessa Mantorpin kykyä vetää 350 tiimillä useita kierroksia vs. Nitrokisojen 250 tiimiä. Varsinkin kun toi erotus ei tule niistä "hitaasti käynnistyvistä" vehkeistä.

    Hyvä, että toisilla paikalla ajaneista konkareilla muisti pelaa kokonaisvaltaisesti.
     
  19. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ainoo mitä mä hämmästelen on, että täälläkin näkee niin erilaista ajattamista. Välillä tosiaan edellinen pari on suunnilleen varikolla ennenku seuraava komennetaan burnispaikalle. Välillä taas homma, yleensä kun aikataulullisesti ollaan "myöhässä" ja selkä seinää vasten, sujuu noilta osin todella sukkelaan. Nyt tiedettiin jo etukäteen, että ollaan joka tapauksessa selkä seinää vasten aikataulullisesti eikä ajattaminen kuitenkaan ollut sellaista kuin se parhaimmillaan on. Joku sen asian päättää, kuka? Ja edelleen on toi tiedottamisen puute, sekä toimitsijat, että kilpailijat olivat välillä ihan pihalla kun ei tietoa tule. Eiks sitä oo kellään? Onks se "salaista"? Eiks sitä radiota ja kuuluttajia voi hyödyntää myös tiedotuksessa ja "katsauksena tulevaisuuteen"? Nyt jouduttiin olemaan pitkälti epämäärästen huhujen ja luulojen varassa mikä ei oo koskaan hyvä asia. Edelleen, meillä on nyt kolme SM-kisaa takana joista yks on ajettu loppuun. Mun mielestä tää tilanne ei johdu pelkästään ulkoisista tekijöistä, mut toki jos toimitsijat ja FHRA on sitä mieltä, ettei aihetta minkäänlaiseen tutkiskeluun ja/tai toimintatapojen tarkasteluun ole, niin siihen kai meidän on tyytyminen. Eka jää himaan kuljettajat ja sen myötä katsojat; hyvä kai sitten niin? Vaikuttais ainakin siltä, että FHRA paistattelee itsetyytyväisyyden valokiilassa tällä hetkellä noiden tän suven kisojen suhteen. Rohkenen kuitenkin väittää, että parantamisen varaakin olisi vaikka toki moni asia sujuu mainiosti nytkin.
     
  20. vesaraiski

    vesaraiski 1st gear

    Nyt on palaute palaverit käyty ja viikonloppu niiltä osin analysoitu. Kokonaisuudessaan tapahtuma onnistui erittäin hyvin. Täällä on jonkin verran esitetty kritiikkiä eri osa alueilta ja nyt kun olen itse saannut faktaa, niin en voi todeta kuin että rataryhmämme hoiti hommansa kiitettävästi.
    Lama ei puraissut tapahtumaamme ja porukkaa oli paikalla suunnilleen saman verran kuin vuosi sitten, ja pää asiassa olemme saaneet viikonlopusta kehuja. Muutamaan asiaan voisin vähän kertoa tarkennuksia:
    Rata
    Rata sai erittäin paljon kiitosta EM sarjan kuljettajilta, pito oli hyvä ja tasainen, ja rata pystyttiin pitämään tasaisena koko viikonlopun, ainoa pieni moite oli ehkä aavistuksen kapea pitoalue. Robottikoiralla mitattuna radan pito vastasi santa podin rataa. Eli opittu on, ja EM sarjassa muillakin täällä mainituilla radoilla usein tapahtuneeseen "yli liimaukseen" ei sorruttu.... Kehitys suunta hyvä

    Onnettomuudet
    on erittäin ikävää että havereita sattui viikonlopulle niin paljon. Jokaisessa onnettomuudessa tilanne analysoidaan muun muossa kuljettajan kanssa ja yksikään onnettomuus ei viikonloppuna johtunut radasta, vaikkakin täällä sivustolla sormi kovasti on siihen suuntaan osoittanutkin.... Turva kaide toimi juuri niin kuin sen pitääkin toimia ja FHRA on erittäin tyytyväinen hankintaa. Ja lisä suunnitelmat kaiteen kaatumisen estämiseksi on tehty. Toivottavasti saamme hankittua ensi vuodelle taas 200 metriä kaidetta lisää ja pääsemme pian palaamaan TFssäkin takaisin täyteen matkaan.

    Öljyvahinkojen siivous
    FHRA apinoi uuden öljyn siisvous menetelmän amerikasta jo viime vuonna, vuosi sitä pikkuhiljaa otettiin käyttöön ja tänä vuonna pääsääntöisesti kaikki on tehty sillä. Mutta menetelmä onkin osoittautunut pienenkin kiinnipalamisen jälkeen älyttömän työlääksi ja hitaaksi. Mm. Englanti on juuri ko. Syystä tänä vuonna luopunut koko menetelmästä ja he ovat tällä kaudella siirtyneet testaamaan NHRAn nykyistä liuotinpesu menetelmää. Puhdistus tulokset ovat olleet hyviä, mutta soveltava kalusto on vielä ollut hidas, ja koko matkan rasvauksessa englannissakin kului aikaa miltei 2 tuntia. Amerikasta pesureita sais valmiina, hinta lappu siellä 70.000 kpl ja NHRA käyttää kahta, joista toinen lähtee maalipäästä ja toinen lähdöstä. Mutta yhteistyössä muiden euroopan ratojen kanssa etsimme koko ajan ongelmaan järkevää ratkaisua. Sit jokaisella varmaan käy mielessä et miks ei sitten siirrytä takas vanhaan? Ongelma syntyy siitä että pois nostettaessa yhä enemmin yleistynyt synteettinen öljy käyttäytyy täysin eri tavalla kuin perinteiset mineraali öljyt, joten vanhat menetelmät eivät vain toimi. Paluuta viimeksi rataryhmämme yritti hakea kauden avauksessa motoparkissa, mutta huonoin seurauksin.
    Mut koko naisuuteen tässä vähän taustaa, eli kyse ei ole porukan osaamattomuudesta tai tehottomuudesta, eli annetaan täys kiitos rataryhmälle että jaksoivat pakertaa ja tahkota tuonkin viikonlopun annetuilla värkeillä, ja uusi liuotinpesu menetelmä olisi tarkoitus alkaa testaa jo tälla kaudella finaalikisassa.

    Varikko hakijoiden hitaus
    valitettavasti varikkohakijoidemme rivistössä oli tapahtunut harvenemista ja uusia ihmisiä otettiin mukaan hommaan. Erittäin yksinkertaiselta kuulostava homma ei olekkaan niin yksinkertainen. puten kanssa (joka taitaa olla tossa hommassa euroopan pro) hommaa läpikäydessäni itsekkin tajusin kuinka paljon koköemus tässäkin hommassa merkkaa, eli on osattava ennakoida ja on tunnettava miten mikäkin ryhmä saadaan liikkeelle, ja miten ne mahtuu liikkumaan varikolla. Eli syy on selvillä ja koulutusta ja kehitystyötä tämänkin asian tiimoilta tehdään. Koska meidän talkoo porukan rajallisuus ei mitenkään riitä ryhmäkohtaiseen henkilöön, niin olemme miettineet vaihtoehdoksi kuuluttajien kanssa yhteistyössä tehtävää line-uppiin kutsumista radion kautta. Tämä systeemi ehkä jo koekäytössä ensi viikonloppuna. Eli selostuksen lomassa voisi jakaa informaatiota esim. Sg valmistautuu, sg line uppiin, yms... Mutta tästä lisää kuljettaja kokouksessa.

    musiikki
    musiikki on herättänyt keskustelua molempiin suuntiin, on paljon kehuttu ja on haukuttu. Itse musiikki vastaavana olen ottanut kritiikkiä vastaan ja poistanut tiettyjä pattereita soittolistoilta, ja myönnän että mukaan on lipsahtanut ehkä myös vääriä valintoja. Mutta tänä interaktiivisena aikakautena toiveita musiikin suhteen, suuntaan jos toiseen voi laittaa vaikka sähköpostilla suoraan allekirjoittaneelle jatkossakin.

    kuuluttajat
    kuuluttajat painivat samassa sarjassa kuin tuo musiikkin, eli osa pitää muutoksesta ja osa reagoi muutokseen päinvastoin. Yleisöltä saatu palaute on pääsääntöisesti kaikki ollut positiivista, ja ehkä kilpailijoiden korva on vaan herkempi .o). Mutta annetaan tämänkin sektorin kehittyä, koska kukaan ei ole seppä syntyessään ja ei jamin kymmenien vuosien kokemusta saada kahessa kisassa.

    Nyt pitää hypätä rekan rattiin ja ottaa suunta kohti kalajokea.....

    t. Vesa raiski
     

Kerro tästä muillekin!