No Prep / Street Outlaw Drag Racing

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja GS, 3.11.2017.

  1. GS

    GS 3rd gear

    Eli keskitetään tuo nyt eri topikkeihin pirstaloitunut No Prep keskustelu yhteen ja samaan topikkiin, joten tässähän tämä.
    Sana on siis vapaa ihan jenkkilän tämän hetken ajamisesta ja asemasta Drag Racing genressä. Visioita voi ”lennättää” myös siitä onko jossain kohtaa myös Suomessa tilausta ko.tyyppisille autoille ja mahdollisesti jopa kilpailuille.
    Senhän me jo tiedämme jokainen että "kaikki on paskaa paitsi kusi”, joten se voivottelu että..."eeeiiii meillä”...”vehkeet rikkuu”...menkää jenkkeihin, jolloin tämän tyyppinen ei ainakaan rakenna mitään.
    Joka tapauksessa jenkkilässä No Prep on nyt ”se juttu”, joka on vetänyt kokonaan uutta nuorta väkeä Drag Racingin piiriin ja samalla ko.laji on kasvanut todella suuriin mittasuhteisiin.
    Tämä kasvu on puolestaan saanut median heräämään ja sitä kautta isot yhteistyökumppanit ovat löytäneet uskottavan tuotteen, johon panostus lajiin näkyy oikeastaan joka askelmalla.

    Tuolta hieman lisää mistä on kyse:

    https://www.facebook.com/nationalnoprepracingassociation/

    [​IMG]
     
  2. rb

    rb Gearhead

    No Prep / Street Outlaw Drag Racing

    Sorry........ täsmentäisitkö tota hieman meille ei Facebook ihmisille.
     
    rane58 tykkää tästä.
  3. 1320

    1320 Gearhead

    Joo, onhan täällä Suomessa paljonkin No Prep kiihdyttelyä... Itse kävin viime vuonna kattelemassa pari kertaa Vesivehmaalla, kolmesti Malmilla, kerran Kiikalassa ja kerran ajamassa Hyvinkäällä. Niin ja kävin mä Lahti Openissakin kattomassa.

    Itsellä on katuautolla tarkoitus ajaa joskus myös Fyyran kisoja todennäköisesti Real Streetissä juuri siksi että siellä pääsee hyvälle radalle ajamaan omaa aikaa. Onhan toi Jenkkien "No Prep" hauskaa katseltavaa, mut itsellä ainakin tökkii se, että kisamatka on liian lyhyt ja aikaakaan ei siitä suorituksesta saa... Sen sijaan riski rikkoa kalusto on paljon suurempi kuin normaalisti...
     
  4. josu

    josu Gearhead

    Nää no prep kisat on suomessa niin kaukana todellisuudesta kun voi ja olla.ainut milloin noita edes vosi harkita turvallisuuden nimissä on viikko fhra kisojen jälkeen jolloin liimaa on edes jonkun verran radalla. Ne jotka tuohon leikkiin lähtis niin rupee tehot olemaan sitä luokkaa ettei kukaan edes harkitsisi ajamista esim vesivehmaalla. Ainahan sitä voi kisaa jaa missä vaan mutta onko siinä mitään järkeä se onkin toinen juttu.
     
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    No mitähän vittua? Jossei pysy vehkeet hanskassa ni jää himaan? Eikai katuajamisessa kellään oo kaikki murot kupissa mutta silti sitä harrastetaan? Joten ennemmin edes jonkinmoisella sakilla semiturvallisesti rajatulla alueella semmosilla vehkeillä millä oikeasti voidaan ja OSATAAN ajaa kadulla ni miksei? o_O

    Itellä ei toistaseks oo vekotinta jolla lähtee kapinoimaan moisiin mutta tosta project sitsueissonista vois omalla tavallaan tulla hauska kampe käydä vetämässä kadulla kasivarttia ;)
     
    xarper tykkää tästä.
  6. Hegemon

    Hegemon 2nd gear

    Ja ei varmaan ole tarkoitus yrittää saada sitä 3000 heppaa tiehen väkisin vaan saahan niitä tehoja tiputettua. Siihenhän tuo no prep perustuu. Tehoa laitetaan juuri niin paljon ku luulee tien ottavan vastaan.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juuri näin! ^
     
  8. GS

    GS 3rd gear

    Kyllä, juuri näin.
    Se miksi näissä on mukana myös 3000-4000hv autoja, johtuu siitä että ns.täyskaasulähtöjä täydellä teholla ei käytännössä ole lainkaan. Ei varsinkaan lähtöviivalla.
    Eli jokainen taistelee pidon kanssa samoin kuin se viereisellä kaistalla ajava kaverikin jolloin sitä pitoa etsitään niin kauan uudelleen kun latua riittää.
    Siinä kohtaa kun vauhtia alkaa olemaan jo reilusti ja pitoa alkaa löytymään, niin puhtia pitäisi juuri siinä kohtaa olla reservissä hieman enemmän kuin kaverilla.
    Näissä kisoissa yksi pidon menetyshän ei suinkaan tarkoita että peli olisi ohi ja että kaasun voi suosiosta nostaa ylös, vaan pito otetaan uudelleen ja odotetaan että kaverilta pito loppuu.

    Se mikä on väärä käsitys, että näitä kisoja ajeltaisiin jenkeissäkään kumittomalla radalla ja ilman liimaa.
    Näissä kisoissa sitä liimaa käytetään ja paljon, mutta ei niin että sitä levitettäisiin rataan, vaan jokaisella on omat liimansa, ”Pimp Juice”.
    Täällä ei varmasti kovin helposti anneta lupaa kaataa renkaan alle omia liimoja, joten eiköhän ne No Prep kisat täällä ajettaisi hyvin liimatulla radalla?

    Eli näillä laitteilla ei ajella Kiikalassa preppaamattomalla radalla.

    Pointti on kuitenkin se että näillä pitäisi pystyä ajamaan muutakin kuin vain Alastaron natikkaprepatulla radalla, vaikka puhtia hieman enemmän olisikin?
     
  9. GS

    GS 3rd gear

    Tuossa hieman Redemption tietoa:

    www.redemptionnoprep.com

    Tuossa hieman jenkkilän eri prep alueiden tyypillistä ”Big Tire” kalustoa:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 4.11.2017
  10. GS

    GS 3rd gear

    ....ja tuohon tasapuolisuuden vuoksi muutama tyypillinen Small Tire No Prep auto (kyllä, Foxit hyvin yleensä edustettuina Small Tire luokassa):

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. Aika pitkälti on jo muutama vuosi menty samantapaisilla linjauksilla Blacklist-sarjaa ja kalusto näyttää kovenevan kausi kaudelta, kuten listaa seuranneet ovat varmaankin jo huomanneet.

    Moni listan kuskeista on sanonutkin, että tuo vaihteleva pito tuo kuskille mainion haastelisän vs. liimatun radan "raiteilla" ajamiseen.(karrikoidusti sanottuna). Autoja joutuu tosissaan ohjaa ja säätää kaasun määrää koko matkan, alustan säädöistä puhumattakaan.(ja joo kyllä kovia laitteita liimaradallakin pitää oikeasti ohjaa, mutta ymmärsitte varmaan pointin)
    Sama asia saa Blacklistaa radan varteen katselemaan tulleet katsojat pysymään kiinnostuneina ja varpaillaan, koska ikinä ei tiedä missä kohtaa kenenkin auto lähtee sladiin tai pito irtoa kesken vedon.

    Pari vuotta sitten kuskien kesken puhuttiin, että lentokenttäradoilla ei tee mitään tehokkailla tuplaturbo autoilla joissa on lähemmäs 2000hp. No Wihinen näytti viime kaudella Malmilla, että kyllä tämäkin on mahdollista, jos vain osaa säätää auton alustaa, tehon ulostuloa ja kaasupolkimen määrää. Eli tässäkin "lajissa" pystyy kehittymään niin kuskina kuin auton rakentamisessa liukkaille baanoille. Lentokenttien "rataennätykset" tulevat varmasti taas menemään rikki ensikaudella...

    Viime kaudella taidettiin ajaa 7 eri Blacklist kapinaa/päivää ja päivässä parhaimmillaan kuskit saattoivat ajaa 8-10 lähtöä, Joten jokainen voi laskea tuosta kauden lähtöjen maksimi määrän ja jos tuohon vielä suhteuttaa muutaman kympin osallistumismaksun niin aika alueella ollaan lähtöjen kpl hinnan suhteen. Isoimmaksi kuluksi kaudella tulee polttoaineet ja rengaskulut. Noilla ajomäärillä tekee tiukkaa selviytyä kaudesta yksillä takarengaspareilla. Eli tältä pohjalta homma toimii kuin junan vessa.

    Mutta jos ajatuksena on alkaa järjestää ihan omia no prep kisoja Suomessa, voi homma olla aika haasteellista ja rahallisesti riski altista.
    Tosin jos ei veikkaa ei voi voittaa...
     
    chevy 2, peltsi ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  12. GS

    GS 3rd gear

    Totta joka sana.
    Eli jos kovilla tehoilla ei voisi ajaa hieman huonomallakin pidolla, ei koko No Prep genreä olisi koskaan jenkeissä syntynyt, eikä siellä olisi jo valtavasti n.3000hv autoja ajamassa ilman että ”vehkeet särkyy”.
    Kyse on juuri siitä että autojen säädöt niin moottori kuin alustapuolella ovat ihan erilaiset kuin prepatuilla liimaradoilla ja ennen kaikkea kuskin pitää oppia käsittelemään/ajamaan autoaan ”pidon tuollapuolen”.
    On 100% varmaa että teilläkin Black Listillä nopeimpien autojen teholukemat kasvaa ja reilusti, kun jengi pikku hiljaa oppii kasvavaa tehoa saamaan paremmin ja paremmin latuun.
    Vielä kun saisi käyttää omia ”Pimp Juice” liimoja ja säännöt sallisivat aidon Big Tire/Small Tire No Prep kaluston....? ;)
     
    Muokattu: 4.11.2017
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    No mutta kukas kieltää järkkäämästä oikeita katukahinoita? Sopivalla porukalla vois olla lystiäkin? ;)
     
    xarper tykkää tästä.
  14. Jukka 63

    Jukka 63 2nd gear

    Minä,ihan tavallinen +1000 hp omistava katuautolla ajavalla kiinnostaa kuka vittu sä oot.Onko näyttöä?Eiköhän toi lähinnä "no prep" tarkoita suomessa lähinnä lentokenttiä,turha haaveilla muusta.
     
    Muokattu: 4.11.2017
    moppe509 ja kari6767 tykkäävät tästä.
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Käpy nenässä vai muuten vaan ongelmia? o_O

    Jos alkaa vanhuus painaa ni nuorilla saattas ollakin vielä intoa harrastaa oikeita katukisoja missä on fiilistä eikä tarvii edes sitä tuhatta konia että saa fibat. Mutta toki kukkahattutätejä aina löytyy joiden on pakko hannata vastaan ihan jo periaatteesta...

    Mutta onhan se hyvä että poliisin kavereitakin löytyy ;)
     
    xarper ja josu tykkäävät tästä.
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

  17. dd64

    dd64 3rd gear

    Kun puhutaan "no prep", ja kuitenkin pitää olla radassa kumia ja liimaa/pimp juicea, ni mitä sillä oikeesti tarkotetaan? Eiks no prep ole no prep eli EI radan preppausta? Vai onko taas yx rinnakkaisryhmä jossa ajetaan periaatteessa samoilla vehkeillä ja samoilla radoilla kun top street, pro street, pro et, pro mod ym?
     
  18. xarper

    xarper Gearhead

    Ihan niinkun tää blacklistikin? Ei mitään tekemistä suurimmalla osalla katuautojen kaa, pelkkiä trailer queenejä ajamassa. Silti väitetään että kyseessä on katuautoja.
     
  19. XJR

    XJR 2nd gear

  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ruotsin pojilta stockholm openista mallia ja vetoja niille vehkeille! ;)
     
    MadMike ja xarper tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!