North no prep racing

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja blowerduster, 13.6.2022.

  1. blowerduster

    blowerduster Gearhead

    Fiilistely video :)

     
    raceman, supo, Arsi ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Mitenkä olis tossa Fhra No Prep hommassa jos olisi myös luokka ei ahdetguille? Joo joo miks jokaiselle pitää olla oma luokka plää plää plää, no itse ajan 2023 Fhra no prep jos em luokka mukana. Muuten Rämpylä vetelee jotain muuta. Eli onko kiinnostusta muilla?
     
  3. Tuo on hyvä idea. 3 x kauhavalla no prep kisaa kahdessa ryhmässä.

    Olisi hyvä kun kaikilla olisi lisenssi ihan vain siltä varalta jos jotain sattuu.

    Ja onhan se kelloa vastaan ajaminen mukavaa, vaikka aina ne kovimmat vehkeet tuntuu olevan siellä missä ei jaeta aikakortteja. Muistan jo 80luvulla kun Kalajokilaaksossa mentiin baariin, oli siellä olevilla ne kovemmat vehkeet ja "Uhoja" oli kokoajan jonossa asti. Minä kuljetin aina aikakorttia mukana lompakossa ja kysyin että "pannaanko aikakortit tuohon vierekkäin ja huonomman aikakortin omistaja maksaa oluet".... no, siitähän seurasi vaan monesti "kovien vehkeiden omistajien" hampaiden kiristelyä :)
     
  4. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Jumalaut tässä on hyvä konsepti!!
    Mahtavaa ideointia tuo poletti ja jatkoon systeemi.
    Video loistava fiiliksen nostatus.

    ja sitten vielä kun meidän Paperilehtien toimittajat tajuais että näistä pitäis tehdä omaa hehkutusta!
    Tämä harrastus ei kaikkia viehätä vain näyttelys vahaamalla vaan kylien nopeimpien yhteydessä nimensä iso osa haluaa kuulla nimensä.

    Tuohon AH kertomaan aikakortti asiaan tulee mieleen samanlainen tapaus eri herran pikku pullistelu Porin kisojen olut-alueella.
    Silloin siis rallattiin Outlawissa ja oltiin verestämässä muistoja ja moikkaamas tuttuja.

    Olut alueella sitten pikkupikku myötäisessä kun kuunneltiin lähistöllä melkoista henkselipaukuttelua niin Hra tuumas puolikovaan ääneen samalla kun nosti tuopin ylös :
    Kaikki 7sek kortin omaavat kuskit HEP ja juodaan sille!!
    Yksin se kättä nosteli ja kyllä sillä pikku naurut tuli viereisistäkin pöydistä.

    Ja ei auttanut vaikka alensi rimaa ja sanoi että 8sek katuautoilijatkin voi osallistua.

    ja kyllä,omalla aikakortilla on muutama kyykkypyörä kuskikin jättänyt leikkimättä aikoinaan :D

    Mutta joo,kortti on kiva mutta jos asian haluaa pitää salassa niin en näe ongelmaa.
    Viivan ylittäjä ekana voittaa.Silloin ei kortti merkkaa.
     
    supo ja blowerduster tykkäävät tästä.
  5. blowerduster

    blowerduster Gearhead

    Tässä on vähän yritetty saada nostetta lajiin. Laji on nähny jo vuosia alamäkeä ja uudistuksia tarvis. No.. jenkkien no prep tuskin tulee samaan mittakaavaan nousemaan täällä kuin siellä,mutta kun kaikkia vähän sekaisin, sopivan rentoa ja ei niin vakavaa ni hyvä tulee ;)
     
    Mika.V tykkää tästä.
  6. blowerduster

    blowerduster Gearhead

    Sivusta seuraavana huomasin että oli 8 sec autoja ja 11 sec laitteita osa turboilla ja osa ilman. Mitä päivän mittaan pääsin näkemään dragy aikoja ni nopeimman ja hitaimman ero 1/8 maililla oli vain 0.6 sec. Eli vaati vähän onnistumisia ja tuuria ni sillä pääsi pitkälle :)
     
  7. nikkez_

    nikkez_ 2nd gear

    no toi 0.6sec on auton verran ellei enemmän.. Mut konseptina toimiva ja se voittaa kuka ekana maalissa. Vapari ahdettu erotteluu voi varmaan harkita siinä kohtaa, kun tulijoiden määrä sen sallii. Toki itehän haluisin oman luokan manuaaleille lehtijousilla mut aika yksinää sais ajella
     
  8. 0,6sek ero 1/8 maililla on paljon. Se on valovuosi, vaikka ehkä ne jotka ei ole oikeasti ajanut kilpaa, ei sitä uskokaan. Vai tuurilla 0,6sek.... "vaatii paljon onnistumista ja paljon tuuria ni sillä pääsis pitkälle".

    Tuleeko se noste sillä että mennään pienellä porukalla sudittamaan. Mun mielestä kaikki nämä sudittelijat ja muut asuu lähellä kauhavaa. Etelässä on ollut katuautohommissa hyvä pöhinä kauan kun Malmi on ollut messissä. Nyt sitten Malmin jälkeen Salo ja Hyvinkää ovat täynnä kisaajia ja testipäivien, ruuvaa ja rassaa tms., on lisääntynyt ja hienosti salon porukka on tämän huomannut. Täällä pohjoisempana vain on hirveä vastustus tulla jonnekin kauhavan radalle. "Vitun FHRA" meininki vaan on monella jäänyt päälle. Hankala vaihtaa C-kasettia, jos nauhan imassut sisään. Huomaan siitäkin että Kurikka, Kauhajoki, Seinäjoki, Lapua... on aivan perkeleen vähän katuautoja testaamassa radalla. Autoja on paljon, mieluummin mennään Poriin tms. Kannattais monen ottaa pää pois heinäsuovasta. Ei näitä juttuja kauaa riitä, jos asenne on valmiiksi negatiivisella asteikolla. Toki Jurvaa voi odotella, mutta siinä kannattaa pistää vehkeet hyviin rasvoihin siksi aikaa kun sinne päästään (toivottavasti päästään) suttaamaan. Siellä voi sitten pika-teho lippiksen hikinauhaa kuivata onnellisena todeten "huh huh, onneksi fhra ei saanut euroakaan. Kyllä tämä kannatti"


    Sudittelut on suditteluita ja jos ne lisää radalle uusien harrastajien määrää, minä olen sitten perkeleen väärässä. Esim. kalajoen testipäivät on semmosia kuin ovat. Rata on mitä on, mutta niillä on kuitenkin jonkinlainen järjestäytynyt status ja paikka systeemissä. Siinä voi intoa saada kun, vaikka ja jos auto toimii ja loppunopeudet kasvaa jne mutta aika ei. Silloin kaveri tajuaa että enskerralla meen preppaamattomalle, mutta hieman paremmalle baanalle ja pystyn jatkamaan tätä kehitystyötä.... Siksi näitä Kalajoki test´n´tune juttuja tarvitaan ponnistuslautana.

    Viimekesänäkin oli katuhommaa, treenipäivää ja muuta kauhavalla. Huippupaikka juuri katupörinöille, hyvät matkat lähes kaikilla keskisessä suomessa. Oulu n. 270km, kokkola reilu sata, kalajoki 150km, pietarsaari, vaasa,.. kaikki n. 1h ajomatkan päässä. Jopa jyväskylä vain pari tuntia. Missä on näin hyvä mahdollisuus suditella kelloa vastaan tai kaverin kanssa "ensin maalissa" periaatteella. Tarviiko sitä aikakorttia katsoa tai hakea, jos se ei kiinnosta? Kyllä se aikakortti on vain tärkeä osa siinä , jos haluaa oikeasti kehittää autoa ja itseä. Ne mekaanikot tai mukana olevat "kylän miehet" näkee mitä näkee, mutta aikakortti kertoo totuuden siitä onko edelleenkään sivukylän nopein tai nopeampi kuin oma aika 10v sitten ilman virittämistä......

    Toki varmaan Kauhavallekin voi mennä tekemään juutuupeja side by side renkaan savustuksia linelock kevyesti päällä.... Marjamäelle kun heilauttaa pientä seteliä niin varmaan saa touhuta omiaan radalla. Niitä väliviikonloppuja on ja paljon.
     
    Muokattu: 10.11.2022
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    On se reilusti enemmän. Esim kun 200km/h kun mennään maaliin, niin autot liikkuu 55m sekunnissa. Eli silloin 0.6sekkaa eroa tarkottaa että tullaan noin 33metriä perässä. Ei se varmaan kovin tasaselta tunnu.
     
  10. blowerduster

    blowerduster Gearhead

    Huippu radalla 0.6 sec Ok paljon mutta lentokenttä radalla rata tasoittaa hyvin pieneksi nopeimman ja hitaimman eron. Ensimmäinen maalissa on kumminkin voittaja.
     
    Muokattu: 10.11.2022
    supo tykkää tästä.
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei no prep muuta luokkajakoa tarvii kuin pikku ja isorengas.
     
  12. XVD

    XVD Gearhead

    Onkohan tuolla Auliksella joku huonosti? Aluhousuista sauma revennyt tai jotain. Minun mielestä on tai oli erittäin mukava ja onnistunut ajopäivä tuolla ykassa. Pieni on porukka ku kaikki ei näköjään uskalla tai muuten vaan halua ajaa kilpaa ku enemmän kiinnostaa se aikakortti. Ite ajan miellummin kilipaa.. ku niitä aikakortteja lähtisin keräilee. Niitä on jo aivan tarpeeksi. Ja sitä paitsi tuossa pienessä porukassa oli kumminkin enemmän kuskeja ku Kauhavan wsckisan outlawstreet ryhmässä. jossa olin myös mukana. Miten se on mahollista ku jos kaikki suttautteliat asuu Kauhavan tai Seinäjoen liepeillä. Sillohan radan pitäs olla täynnä autoja. Ja edelleen muistutan että noprepissä ajalla ei ole vitunkaan merkitystä sillä ensimmäinen maalissa on voittaja. Ja sille mainetta ja kunniaa ja rojalyteja. Mulle on aivan sama jos lapussa on ennätys aika ja oon hävinnyt lähön omaan tunarointiin ni sillo vituttaa. VAIN VOITTAJAT MUISTETAAN. Kiihytysajo on yksinkertainen yksinkertaisten kuskien laji. Ei tehä siitä monimutkaista.
    T: Paholainen RACING
     
    masanteri, supo, Swinger71 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Niin siinä tais mennä ajatuksissa nyt sekaisin asia Topiikissa ja sitä sivuttu ajatushaavi Offtopic ja lujaa?

    Testipäivillä aikakortti on todella MUST.Sinne porukka menee testaamaan ja siellä se pitää olla,kukaan ei tainnut sen vastaan ollakkaan.

    Mutta North No Prep skabassa en näe sille mitään akuuttia tarvetta mun mielestä.Siellä sitä ei tarvita.
    Eka viivan ylittänyt voittaa ja ajalla ei mitään merkitystä!

    Arvotut alkukierros parit ja mahis päästä "kolikolla" takasin on loistavia ideoita!
     
    masanteri, supo, XVD ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mikä on pikkurengas ja mikä isorengas? Oman vaatimattoman kokemuksen syvällä rintaäänellä, et kyl ne on ihan muut asiat jotka ratkasee. Mut jos tarvii jotenkin erotella ni miksei niin sitte. Tai jotenki muuten. Joskus ite ehdotin pistetystä; erilaiset muutokset antaa tietyn määrän pisteitä, jos jäät rajan alle ajat tässä, jos yli niin tossa.

    Aika vai ei? Vaikee ottaa kantaa. Erilaiset dargyt, tiedonkeruut jne auttaa niit jotka haluaa ja osaa niitä käyttää Sytkäohjaus ym hilavitkuttimilla voidaan rajoittaa voimaa. Bullshittiä verrattuna pitorataan, jossain vaiheessa. Mut kukin kaatakoon omaan kuppiinsa.
     
    rallikuski tykkää tästä.
  15. voisko kolikon sijaan käyttää vaikka tulitikkuja?

    Onko pakko olla renkaat? käykö esim. telamatto?

    Riittääkö jos on ajanottolaitteet, jotka kertoo mm. varaslähdön jota harjaitunut kylänmiehen silmä ei näe. Ajanottolaitteet voi olla vaikka eri paikkakunnalla.

    Voiko lähtöviiva mennä kuin lumeen kustu viiva?


    Pientä viilausta ja juutuuppiin tekemään vireota.
     
  16. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Ketään ei tuonne onneks pakotettu.....ja silti oli tulijoita...
     
    c-305, supo, XVD ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. XVD

    XVD Gearhead

     
  18. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Itekin Savosta asti ajoin tuonne ihan vapaaehtoisesti ja osallistuin vaikka taisin olla ainoa vaparimoottorilla ajava.. ois varmaan pitänyt jättää menemättä.. ;););)
     
  19. blowerduster

    blowerduster Gearhead

    Ens kesä taas :D koitetaan saada vielä isommat kisat aikaseks:D:D:D
     
    dart69, supo, Mika.V ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. blowerduster

    blowerduster Gearhead

    https://fb.watch/hJhomUQROe/

    Kohta pääsee testaamaan kunnolla Kuhan saa telineet antureille ja peileille rakennettua. Ja toki niiden johdotukset...
     
    Herje tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!