Nuoret kaahaajat.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Polara-73, 3.9.2003.

  1. Samiralfey

    Samiralfey 1st gear

    Sitä vaan ajan takaa että noista hänen kirjoittamista jutuista saa tämmönen keskiverto-ingenjööri juuri sellaisen kuvan mitä ei voi oikein niellä mukisematta,"pienipalkkaisia, kuljetusfirmassa työssä" jne. Joko hänelle on syötetty noita juttuja kieli poskella tai sitten hänen tutkimuskohteet on ollu keskimääräistä idiootimaisempia kuljettajia, mitä sitten cruisingeissa tapahtuu en osaa sanoa kun en ole käynyt enkä mene.
     
  2. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Vaikuttaa siltä että porukalla on ollu hauskaa sen jälkeen kun reportteeri on poistunut paikalta :lol:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    asiaansa vakavasti suhtautuva tutkija ei
    päästä julkisuuteen puolivillaisia raflaavia
    yliampuvia ja provosoivia välitilinpäätöksiä
    kuten tämän ketjun aloittanut artikkeli mitä
    suuremmassa määrin on. se siis tän akan
    ammattitaidosta.
    muutama kaveri tuntuu puolustelevan tätä
    tutkijan tapaista vakavasti asiaansa suhtau-
    tuvaksi.jos tälläinen mielikuva on syntynyt
    tapaamisen yhteydessä niin pitää kuitenkin
    muistaa että naiset osaa olla hyvin vakuutta-via kun heillä on oma lehmä ojassa ja
    tämän totuuden JOKAINEN heteromies tietää tai
    tulee tietämään.piste.
     
  4. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    siis tuo on minun kirjoitus mutta signeeraus
    unohtui............
     
  5. pas2

    pas2 Gearhead

    Jeps. Keneltä kysytään Akeen neuvoa, että "mitenkäs vaarallista se koneen virittäminen on..." Kele...
     
  6. kerosene

    kerosene 1st gear

    Taitaa osua hiukan herkkaan paikkaan tama aihe.

    Ensin mollataan etta paatokset revasta. Miten niin naisen asema perinteinen ja alentava - kohta kommentoidaan "siitä puhe mistä puute, mutta aika makeen näkönen Pesä!"

    Pitaisi mimmin perehtya enemman - ja katsos onhan tuo perehtynytkin - noi hitto sentaan -no ainakin se on vaarassa - vai?

    Varsinaista tutkimusta kommentoidakseen pitaisi tietysti lukea enemman kuin lyhennelma (menetelmat ym.)

    Mutta eniten ihmetyttaa se etta kukaan ei tunnu tunnustavan etta katukuvassa on paljon meteloivia kaahaavia ja kannaavia nuoria. Niin joo "mutta en ma ole sellainen" - no tutkimus onkin vakisin yleistys, muutenhan pitaisi tehda yhta monta tulosta kuin kuin on tutkittavia.

    Ja onko muka yllatys se etta:
    a) Nuoret kaahaa, jotkut satunnaisesti pelleillessaan jotkut tosissaan KAAHAA. En usko etta jenkkiautoilijat ovat tata pahinta vauhtiosastoa vaan "peltisatsi-carinat" ja modernimmat tuning vehkeet.

    b) Nuoret kokoontuu ajelemaan ja ryyppaa aiheuttaen myos hairiota. Ei tietenkaan kaikki, mutta miettikaapas erilaisia rokkihenkisia tapahtumia tai lahioiden viikonloppuja - ei se kaikki neutraalista nakokulmasta ole asiallista ja lepposaa harrastamista.
    Hauskaa se tietysti voi olla - seka mekkalan aiheuttamisesta, etta seuraamisesta on kokemusta.
    Jos moisen ilmion aaneen sanominen on kritiikkia asialliselle auto-/ autoiluharrastukselle niin jo on. Reaktioista paatellen taitaa osua hiukan liian lahelle.

    Minulla ei ole mitaan asiallista cruisailua vastaan, mutta on se perhana etta ei voi myontaa tosiasioita.

    Sama kun nopeusrajoitukset. Tutkimus sanoo etta alennetut nopeusrajoitukset vahentavat vakavia onnettomuuksia, no sitten kaikki sanoo etta eihan pida paikkaansa (perustuen vain mielipiteeseen). Polkupyorakyparapakko vahentaisi onnettomuuksia, mutta fillaristit sanoo etta ei pida paikkaansa, kauhea ajatus. Malmin lentokoneet pitaa kauheaa mokaa ja ilmailu on ihan turhaa.

    Tunnustan edelliset faktoina, mutta:
    en kannata nopeusrajoitusten laskua, Fillarikypara on hanurista kesakuumalla, kovaaniset jenkkiautot on makeita, vaikka hairitsevatkin ymparistoa, ilmailu on siistia puuhaa ja malmin kentta tulee saastaa, koska pienilmailu on osa varikasta ja vapaata yhteiskuntaa - samoin kuin se jenkkiautoilu.

    Poltan tupakkaakin, mutta en vaita etta siita ei saa syopaa. Tiedan etta saa ja silti poltan.

    Eli alkaa olko niin herkkanahkaisia ja kritiikkia kestamattomia(oliko tuo alkup. kirjoitus nyt kritiikkia, ennemminkin se oli kuvaus kuin mielipide).


    Terve vaan,
    Heikki
     
  7. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Big Bad Chevy, säkin olet kyllä ihan oikeassa. Mä vaan tarkotin lähinnä sitä että ei tätiä siitä voi syyttää että hän vain istuu kirjoituspöydän ääressä, vaan on joskus ite ihan oikeesti käyny cruisingeissa. Olen mä Vaarasen joskus tavannutkin mutta sen tapaamisen perusteella nyt ei voi hänen älykkyydestään mitään sanoa. Vaaranenhan tutkii ihan tärkeetä asiaa mutta suuri yleisö saa näistä tutkimustuloksista sen kuvan että kaikki autoharrastajat, etenkin nuoret, on hurjastelijoita. Minkähän takia Vaaranen on tehnyt tutkimustaan niin paljon amerikkalaisten autojen harrastajien piirissä? Kuten aikasemmin sanoin niin kannataisi mennä esim Tikkurilaan kattomaan, siellä niitä korttelihurjastelijoita oikeasti piisaa.
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Vaaranen on tehnyt tutkimustaan enimmäkseen muiden kuin amerikanautoharrastajien keskuudessa. Sen pitäis olla selvää jokaiselle harrastajalle, sillä kohtuu vähän jenkeillä kaahataan ihan luonnollisista syistä johtuen. Se, että me nähdään ko eukkoa cruisingeissa johtuu siitä, että tää tutkinnan kohteena oleva joukko on myös kiinnostunut jenkkiautoista ja seuraa sekä aktivoituu cruising iltojen aikana. Ne ja Vaaranenkin on liikkunut kyllä muinakin iltoina. Suosittelen kaikille tutustumista stadin cruising iltaan jäähallin tienoilla, sekä siinä "kujan" ympärillä löyhäilevään jengiin. Alkaa valjeta missä se tutkimuksen kohde majailee.
     
  9. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ja miksköhän suurin osa varsinaisista harrastajista on cruising-iltoina muualla kuin jäähallilla? Just siks koska se tutkittava ryhmä on siellä...
     
  10. Samiralfey

    Samiralfey 1st gear

    Ja miksi niin harvoin sitten puhutaan, tässäkin tutkimuksessa mainituista, "autoilunuorista" jotka ei kaahaa, rakentelee kylläkin(jenkkiä,tuningia tms.),kruisailee rauhallisesti kaupungilla/kylillä. Nämä tuntuu aina jäävän vähemmälle huomiolle ja eiköhän kaaharit kumminkin ole vain pieni marginaali itse autoilijoista/rakentelijoista?
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllä käsittääkseni valtaosa autoharrastusta käsittelevää kirjoittelua on "positiivista". Se kuitenkin on aika lailla vähäisempää huomioarvoltaan kun näiden marginaaliryhmien esiintyminen, ja myös ehkä käytännössä vähemmän tavalliselle kadun dallaajalle näkyvää.
     
  12. chevy76

    chevy76 1st gear

    Onhan se totta, että liikenteessä kaahataan..Ajan itsekin ylinopeutta, mutta yleensä öiseen aikaan ja isoilla teillä pitkiä siirtymä taipaleita tehtäessä..Enkä sano että se on oikein, mutta teen vain niin..Kaupungissa kaahaaminen on ÄLYVAPAATA..Ei tartte odottaa taas kuin yhtä esimerkkiä, että joku kaahari ajaa jonkun lapsen päälle ja taas etsitään syitä autoilun parista..Näin mä eilenkin kaahaamista tiä LPR;ssa..Musta CRX Honda, vihreä Nissan Sunny, Valkoinen 626 mazda, mutta en jenkkejä..Ja niinkuin itse aikaisemmin sanoin ja Mopeman vahvisti, niin jenkeillä cityssä kaahaaminen on suorastaan mahdotonta..Cruisailu harasoo..Ja toi kunnia kuja mikä jähallin parkkiksella on ni ei mielestäni ole kaahausta..Voiman näyttö on aina kuulunut jenkki kulttuuriin ja tulee aina kuulumaan..Tuskin pikkuburnikset ketään haittaa..Saa tapahtumaan hieman väriä..Ja se et kumi syttyy vanteen kipinästä..HOh hoijaa..Joku kun näyttää sen mulle käytännössä, niin uskon..Tollainen artikkeli oli aivan aiheellista tehdä, mutta se vaan sekoittettiin väärään yhteyteen..Ja ne kelle mrtikkelin tekemiseen vaikuttavat menetelmät ovat epäselviä, voivat mennä Vaaralan sivuille ja tutustua niihin..HÄmmästyttävää kyllä, hän otti ja vastasi mun sähköpostiini..Sanoi tutkivansa vastauksen ajan kanssa ja vastaavansa sitten tarkemmin..Ehkä tässä nyt on esimerkki kuinka tavallinen ihminen jota autot ei kiinnosta kuin kulkuneuvoina, suhtautuu autoharrastukseen..Jos tälläisiä mielipiteitä on paljon, niin olemme kusessa..LPR;n keskustassa on nyt kahtena vuotena peräkkäin ollut jenkkiautomeetti.Viranomaisten luvalla suljettu parkkialue keskellä keskustaa jossa yleisöllä on vapaa pääsy tutustumaan autoihin..Poliisi saattueessa cruisinki ympäri keskustaa..Minusta tapahtuma oli onnistunut eikä sitä lehtien palstoilla haukuttu..Oli kyllä lehti juttu jossa esiteltiin toimintaa..Täällä meeteilllä hyvä maine, vaikkakin kokemus pohja nykyaikana vielä aika vähäinen..Tämä kirjoitus nyt siksi, kun aikaisemmin arvosteltiin harrastusta metelöivänä ja häiritsevänä toimintana..Ainahan meteliä tulee, mut persoona kohtaista kuinka siihen suhtautuu..Isoissa urheilu kisoissakin meteliä tulee..Kadut tukkiintuvat pyöräilijöistä ja kävelijöistä..Silloinhan olisi autoharrastajien aika panna vastaan, mutta panemmeko, emme, koska osaamme suhtautua asioihin kypsästi..EHkä toi ei ollut paras esimerkki, mutta pohjaa kuitenkin..Meeteissä on ja tulee aina kuulumaan lintta kulttuuri..Sieltä suunnasta yleensä suurin älämölö tulee..Jenkkiharrastajille pikkuburniksen otto on vain laulua korville..ja nenälle =) Kasi ja rengas laulaa kuorossa ja kesä tietää tulleen palaneen kumin hajusta..Selvä kesän merkki.. :wink:
     
  13. Samiralfey

    Samiralfey 1st gear

    Jeps, omasta puolestani on tämä aihe käsitelty, menen viikonlopuksi ja viikoksi tallille purkamaan pahimmat energiat projektin ruostekohtiin että jos viimeinkin saisi jotain tehdyksi. Talvi tulee vauhdilla ja tallissa kylmenee...
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tänäänhän on oiva tilaisuus käydä jäähallilla tutustumassa meininkiin. Toi Vaarala ei ole mikään tavallinen ihminen, vaan on todella seurannut tota touhua PALJON, jos se nyt on jollekin jäänyt epäselväksi. Myönsi itsekin joskus hurahtaneensa siihen ilmapiiriin mukaan, mikä ei kuitenkaan tutkijalle ole sopivaa. "Sillä" jengillä jäähallilla en tarkoita kaikkia niitä jotka käyvät siellä burnaamassa, vaan suurta osaa siitä jengistä jotka tapittaa showta kujan reunoilla koko illan ja lähtee sitten kiinankiikuillaan tms. vehkeillä toetuttamaan oppimaansa. Mä oon ihan varma, että jos siellä käy tekemässä arvogalluppia, niin lopputulos on just sama kun Vaaralan teksteissä. Mitä tohon "Kun vanteesta lähtenyt kipinä sytyttää asfalttiin tarttuneen kumin, on kuin maa palaisi korkein liekein. Monet pojat hakevat savukkeisiinsa tulta palavasta asfaltista." tulee, niin se nyt on vaan kuvaus näkymästä ja sinsänsä olematon yksityiskohta. Totta on, että kun kumia tarpeeks polttaa se jää hehkumaan asvalttiin ja hehkuu siinä pitkäänkin, samoin kun kumin puhjettua vanne suddaaa asvaltilla, niin kipinäähän siitä tulee. Ei siellä kuitenkaan paloautoa tai muuta sammutuskalustoa ole moneen kertaan tarvittu.
     
  15. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Joo eiköhän sen Vaaralakin ole huomannut- ei edes tarvitse olla tutkija huomatakseen sen- että jäähallilla notkuva uhoava teini ja autoharrastaja on kaks eri asiaa. Mutta toi valokuva burnaavasta Caminosta ei minusta liity kaahaamiseen...
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    En oikein osaa ottaa kantaa enemmin tohon liekkien infernaalisuuteen, mut on siel cruising kentällä syttyny palaa yhtä sun toistakin.

    Ainaki joku tosi mahtava cherry poltti nakkia kunnes kumi puhkes, vanne kipinöi aikansa kuin ylikokoinen rälläkkä ja siitähän se sytty palaa koko auto ja paloi poroks. Palokunta paikalle ja tais tulla polliisitkin. Ja itseasiassa cherryn liekit oli aika infernaaliset. :smile:

    Sit siel on yks 455Transami ollu tulessa sekä konehuoneen puolelta(öljyä pakosarjalle burnatessa) että takarenkaista. Ja takapallot syttyi (silminnäkijöiden mukaan) ilman mitään kudoksille/vanteille sutimista. Rupes olee vaan aika lämpimät ku niit oli aikansa sudittu komosella jengat tapissa..
    Tai siin tais syttyä kumimujut lokareissa tuleen...

    Mut tuskin ne teinidexterit ihan heti renkaitaan tuleen sutii... liekkö herrat tehny "tuliburniksia" bensiinin kanssa, niinku aikanaan kiihdytysvehkeilläkin showmielessä tehtiin. Prätkäjutuissahan toi tuliburnis on nykyää ihan muodissa. bomber ympyröissä ainakin.
     
  17. Alexik

    Alexik 1st gear

    No voi jessus sentään.
    Varmasti se on ihan tarkoituksella siitä kamiinasta kuvan ottanut sillä mielellä että nytpä leimataan jenkkipellet hulluiksi kaahareiksi.

    Oikeesti, jos on niin herkkänahkainen niin voi olla syytä olla lukematta lehtiä, kuuntelematta ratiota eläkä myöskään kato telkkaria.

    Kuten taisi Mopeman todeta vähän aiemmin, voi kokeilla itte tehdä samanlaisen tutkimuksen ja kattoa kuinka objektiivinen onnistuu olemaan ja millä näkökulmalla sitä tekee.
     
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Volvo 5.7, toi Transam-tulipalo kuullostaa tutulta, onko kyseessä semmonen punanen jossa lukee tuulilasissa "TransAm 455"? Se ainakin sytty kerran palamaan jäähallilla paskaringin pyörittelyn seurauksena, en tiedä tulviko kaasari vai mitä sielläpääsi pakosarjalle... En kyllä huomannu että renkaat olis palanu?? Btw. molemmat kerrat kun olen nähnyt että jäähallilla tarvitaan paloautoa on kyseessä ollut japsikikkare...
     
  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Laite vuoti öljyä pakosarjoille ja se aiheutti konehuoneen palon joka modernin sammutuskaluston avulla saatiin kuitenkin taltutettua.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo, ja moderni sammutuskalusto oli pari purkkia lonkeroa. Autossa on myös tarkoitukseen sopivampi sammutuskalusto, mutta sitä ei "jostain" syystä käytetty.

    t.Muutaman kerran videolle naureskellut!
     

Kerro tästä muillekin!