Nykii pienellä kaasulla tietyssä vauhdissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Arkkumies, 9.6.2022.

  1. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Niinpä, ei ole stopparia enkä ny pikaista tarkistusta varten rupea ettimään. Varsinkaan semmosta joss pitäis kantta repiä irti :D
     
  2. Akit

    Akit 2nd gear

    Mä värkkäsin topparin vanhasta sytytystulpasta. Keskiosa pois ja kierteet siihe. Siihen tappi minkä saa kierteillä sopivaan kohtaan
     
  3. karitsa

    karitsa 1st gear

    Usein nykiminen johtuu ilmavuodosta. Imusarja/kannet, imusarja/kaasutin ja väljät kaasuläppien akselit yleisiä vikapaikkoja.
     
  4. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Säädin eilen lisää perusennakkoa (yht. noin 14 astetta) ja nykiminen pieneni hieman. Selkeä ero kuitenkin.

    Jakaja säätää mekaanisesti ennakkoa 8-9 astetta myöhäisemmäksi, ennen kun se alkaa taas nousemaan. Tämä todettu nyt useampaan otteeseen ajoituslampulla.
    Dampperi tuntuu olevan jämptisti paikallaan, ulkokehä ei pyöri eikä jousta eestaas vaikka kaksin käsin repii. Testaan yläkuolokohdan kanssa kunhan joskus kerkiän, mutta juuri nyt ei vaikuttaisi olevan osa ongelmaa.

    Elikkä pienellä kaasulla maantieajossa sytkän kokonaisennakko on todella pieni, pahimmillaan alle viisi astetta, joka varmaankin aiheuttaa sen nykimisen.
    Tämän aiheuttaa kuitenkin KAKSI eri asiaa:
    -Ilmeisen rikkinäinen virranjakaja
    -Myöhään tuleva alipaine-ennakko

    Eka on selkeä korjata: uus jakaja
    Toinen sitten taas... Tyhjäkäynnin kierrokset on hyvät ja silleesti, mutta oon joutunu säätämään tyhjäkäyntiä jonkin verran pienemmälle perusasetuksesta, joten kaasua joutuu avaamaan ilmeisen liikaa* ennen kuin ported vacuum nipasta tulee alipainetta. Että mahtaiskohan olla vaan alipainevuoto. Iskeekö käytetyn kaasarin osto nyt? Hiplailin kuitenkin kaasuläppiä ja akseleita, silloin ei ainakaan juuri klappia ollut.
    *liikaa että alipaine-ennakko olis toiminnassa pintakaasulla ajaessa.

    Kävin hakemassa pari tölkkiä starttisprayta ja tuuttailen sitä tänään joka paikkaan reilulla kädellä.
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ei se moottori jaksa edes nykiä enää jos ennakot on melkein nollassa.
     
  6. matti R

    matti R 3rd gear

    Kokeilitko jo ottaa jakajalle imusarjan alipaineen ja sitten säädöt?
     
  7. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Joo, Duraspark jakajan alipaine-ennakko antaa vissiin turhan paljon asteita. Ei pysyny edes kaasulla käynnissä ja tussahteli kaasariin. 10 asteen perusennakolla.
    No en tiedä tarkalleen kuinka pieneks menee mutta ihan liian pieni ennakko taitaa jokatapauksessa olla.
    Pihalla ajotuslampun kanssa testaillessa ennakko putoo ~14 asteen perusennakosta noin viiteen asteeseen, ilman alipainetta. Kun perusennakko oli 10°, dampperin nollaviiva kävi aika lähellä pointteria...
     
  8. 3964

    3964 3rd gear

    Oudolta kuulostaa ennakon käyttäytyminen,itselle tuo duraspark on uppo outo tuote joten en tiedä kuuluuko sen toimia noin.
    Onko siinä joku boksi ohjaimena vai millä sitä ennakkoa ajetaan?
     
  9. karitsa

    karitsa 1st gear

    Jos ennakko säädetään mekaanisesti alipaineella ja kaasua/kierroksia lisättäessä ennakko pienenee, on alipainelähtö väärässä paikassa.
    Lähtö jos on läppien alapuolella, pitää se ennakkoa täysillä kunnes läppiä avataan. Lähtöreijän pitää olla heti kohta läpänreunan yläpuolella. Alipainelähdön voi myös jättää pois lisäämällä perusennakkoa. Kaasua lisättäessä voi käydä vähän kulmikkaasti mutta ajokierroksilla ei mitään eroa. Ainakin voisi kokeilla jättää alipaine pois ja laittaa ennakkoa lisää, nykiikö vielä ajossa. Jos ei niin lähtö on väärässä paikassa ja jos nykii niin melko varmaan on ilmavuoto imupuolella.
    Nämä on ehkä jo aiemmissa jutuissa käyty läpi mutta en viittinyt lukea kaikkia.
     
  10. karitsa

    karitsa 1st gear

    Ja kun kokeilet ilman alipainesäätöä, laita ennakko johonkin 20:n nurkille 1500 r/min. kierroksilla. Siitä voisi lähteä tarvittaessa hienosäätämään.
     
  11. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Purin jakajan paikallaan niin että pääsin käsin koskettelemaan keskipakomekanismia, ei sieltäkään mitään löytyny.
    Alipaine-ennakko toimii, alkaa liikkumaan noin 8 inHg alipaineella ja täydet ennakot antaa 15 inHg mennessä. Ja ne täydet ennakot on aika paljon... Mutta ulkonäön perusteella alipainekello taitaa olla säädettävää mallia.

    Starttisprayn suihkuttelu ei tuottanut ollenkaan tuloksia, ihme kyllä. Vaikka alipainevuotoja ei löytyny, ruuvasin silti tyhjäkäyntiä vähän nopeammaksi, koska nyt ported vacuum aukeaa nopeammin ja siten alipaine-ennakko tulee nopeammin mukaan. Voi olla että käytetyn kaasarin kaasuläpät ei oo ihan tiiveimmät enää.

    Nyt nopeammin peliin tulevalla alipaine-ennakolla tyhmä jakaja ei kerkeä pudottaa ennakkoa kuin noin kahdeksaan asteeseen, ennen kuin alipaine tulee peliin mukaan.
    Kaipa sitä täytyy pistää uusi virranjakaja tilaukseen, mikä muukaan sitä ennakkoa säätäisi? 4-pin HEI-moduulin ei pitäis vaikuttaa ennakkoon.
    Hyvin pieni ennakko matkavauhdissa vois osittain selittää sitä miks mä en tällä härvelillä meinaa millään päästä alle 15l/100km kulutukseen.

    TL;DR paska jakaja, osta uusi

    Duraspark-jakajassa on perinteisesti keskipakoennakko ja alipaine-ennakko. Vakiona Durasparkilla on oma sytkäboxi, mulla on jakajan kanssa tavallinen 4-pin HEI-moduuli.
     
  12. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Seos kohdillaan tarkoittaa mitä? Se että se on stokiometrinen ei tarkoita että se on kohillaan. Omassa Buickissa pintakaasualueella Holleyn kanssa, "kymmenen asteen" kääntö jo vaikuttaa pintakaasualueeseen.
    Ite säädin pintakaasualueen sillain että se toimii nätisti, näyttipä mittari suurinpiirtein mitä tahansa. Sitten matkassa 80kmh+ kun mennään jo pääsuuttimilla, on seokset kohdallaan.

    Ihan vaan sillä tuumailin että kannattaa tuokin huomioida, säätää sen sellaiseksi mistä kone tykkää, eikä mittari. Just piruuttaan kokeilin vielä pienentää suuttimia kaks kokoa, lambda meni matkassa 1.070:llaan ( AFR ~15.7), ja nyt on hyvin lievä, mutta havaittava nykiminen. Huomenna yksi suutinkoko ylöspäin.

    Pintakaasualueella eli kylät ja kaupungit, pyörii lamdba 0.95:ssä ( AFR ~14.0) tuosta kun yrittää vähänki laihentaa tulee nykimistä.
     
  13. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Mulla on katit jotka ois hyvä pitää kunnossa joten en halua liian rikasta, haluisin kans suht laihat soosit koska täs autos olis jotain ideaa edes pyrkiä suht taloudelliseen kuntoon ku kulkupuoli on muutenkin verkkainen. Hur som helst.
    Tällä hetkellä pääsuuttimet on #60, yhtä kokoa pienemmillä oli pientä laihuudesta johtuvaa nykimistä havaittavissa, niinku itsekin kirjoitit.

    Tasasella maalla isommassa vauhdissa kun on koko ajan pääpiiri käytössä, AFR on 14-15 luokkaa ja kulkee nätisti. Pintakaasulla cruisaillessa seokset laihenee hitusen, mutta ei enää nyi.
    Tottakai jos kulku oireilee, se on otettava seosten kanssa räpeltämisessä ensisijaisesti huomioon. Tässä keskustelussa on kuitenkin ollu kyseessä ajoituksesta johtuva kohtalaisen väkivaltainen nykiminen, joka ei lambdamittarin ruudussa edes näkynyt.
    Säätö jatkuu kunnes kulku miellyttää.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  14. 3964

    3964 3rd gear

    Itsellä oli vuosia sitten sbc 350 woodoo 268 nokalla,trickflow pikku hatuilla yms. N.350hp.

    Ensin automaattisesti rikkoutuvan vaihteiston kanssa ja luulin kaiken olevan hyvin,perään vaihtui itse rikottava laatikko ja ajaminen 1500rpm kahtapuolta oli yhtä rynkytystä,korjaus oli hieman ennakkoa pois ja hieman lisää bensaa ja ongelma poistui.

    Näillä perinteisillä systeemeillä joutuu tekemään hieman kompromisseja jonkun ongelma alueen takia.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  15. karitsa

    karitsa 1st gear

    Veikkaan että alipainelähtö on väärässä paikassa. Sen pitää olla juuri kaasuläpän kohdalla, eikä imusarjan puolella. Imusarjan puolella ennakko toimii väärin päin, kun läpät aukeaa, vähenee alipaine ja ennakko vähenee kun kaasua painaa.
     
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kun läpät aukenee, mikä on ero alipaineessa läppien ylä tai alapuolella?
     
  17. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Imusarjan puolella alipaine-ennakko toimii juuri oikein. Ennakon pitääkin vähentyä kun läpät aukeaa ja kuormitus kasvaa. Kierrosten noustessa ennakon kasvu tulee keskipako systeemistä kun läpät on auki ja alipainetta ei ole imusarjassa.

    Tänään korjasin omasta isolohko Chevystä samaa asiaa. Alipaine antoi ennakkoa lisää 23 astetta, otin siitä n. 10 pois niin nykiminen häipyi. Tässä jutun juurta kopiona Finshark foorumilta jossa myös kuvia toteutuksesta:

    Kun kaasarin suuttimet sain kohdalleen, alkoi mietintä miksi oikein pienellä kaasulla ja pienillä kierroksilla nykii vähäsen. Muuta en keksinyt kuin liikaa ennakkoa jota olikin alipainekellossa 23 astetta. Askartelin pellistä topparin jolla liike lyheni 8 millistä 4,5 milliin ja ennakkoa lähti pois n. 10 astetta. Nyt toteutunut ennakko tyhjäkäynnillä 28-29. Pintakaasulla kierroksilla max 51-52 astetta ( 3000 r ). 10 astetta alipaine-ennakkoa pois niin kyllä vaan nykiminen häippäs. Toisaalta enemmän pitää nyt avata kaasua sekä tyhjäkäynnillä että kruisatessa. Mulla on nyt perusennakko 15. Alipaine 13-14. Täyskaasu kierroksilla 3000 r 37 astetta. Kruisatessa pintakaasulla 30-52 ( perus+alipaine+keskipako ) riippuen kierroksista eli keskipakoennakosta.
     
    Muokattu: 11.6.2022
  18. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Jos edes suurimman osan lukis, ei tarvittis ees kokonaan.
    Ennakko pienenee täysin mekaanisesti, alipaine täysin kytkemättä.
    Toi Fordin duraspark on vissiin suunniteltu lähtökohtasestikin toimimaan ported vacuumilla. Tyhjäkäynnillä ei alipaine-ennakkoa ja vähä avaa kaasua ni tulee reilummin ennakkoa. Lappu lattiaan ni alipaineennakko putoo aika nopeesti pelistä ja keskipakoennakko tulee tilalle.
    Kuten aiemminkin mainitsin, durasparkin alipaineennakko lisää aivan liikaa ennakkoa toimiakseen tyhjäkäynnillä, vaikka perusennakko olis reilusti alle kymmenen.
     
  19. karitsa

    karitsa 1st gear

    Paljonko on ennakkoa 1500 r/min.?
     
  20. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Ihan tarkalleen en osaa sanoa kun ei ole kiekkamittaria, mutta varmaankin jossain viiden ja seitsemän asteen välillä. 1500rpm on varmaan just ennen ku alipaine-ennakko tulee peliin mukaan.
    *Noin 14 asteen perusennakolla.
     
    Muokattu: 12.6.2022

Kerro tästä muillekin!