Nysväusvinkkejä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja jiiz, 15.3.2002.

  1. jiiz

    jiiz Gearhead

    Moi,

    Kesän hiljaisina hetkinä olis tarkoituksena nysvätä toinen pikkari ('80 Scottsdale) parempaan kuntoon. Eli vempele kukkii jonkin verran ja piti hitsata ennenkuin sai rekisteriin. Nyt sitten pitäisi autoa pikkuhiljaa saada siistimmän näköiseksi ja ennenkaikkea sellaiseen kuntoon että se kestäisi vielä vuosia.

    Ajattelin aloittaa homman lavasta, mutta ongelmana on etten ole tehnyt tällästä hommaa koskaan tosimielellä eli kertookas millä vanha maali pois, mitä tehdä ruosteelle, mitä pohjamaaliksi (merkki kiitos!) ja mitä päälle. Pinnan näöllä ei ole väliä kunhan tulee kestävä.

    Kiitos!

    jiiz
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lavan ruosteiset kohdat kannattaa hiekkapuhaltaa. Isot puhalletut pinnat vetelee melkein aina, eli kannattaa olla varovainen ja pysyä pahimmissa ruostekohdissa. Maalinpoistoaineella voi maalin poistaa. Kaikki ei kuitenkaan lähde, eli pahimmillaan joudut putsaamaan fiiberilaikan kanssa osan. Silloin lähtee sitten viimeinenkin sinkki pinnasta. Termoplastinen väri, jolla se on maalattu on pirullinen hiottava. Hieno laikka menee heti tukkoon sulavasta maalista ja karkealla hiottaessa tulee moskaa ihan tajuton määrä, kun maali turpoaa. Esimerkiksi hytin katosta tulee useampi rikkalapiollinen maalin mujua. Teräsharjaa, koneeseen tulevaa ja käsiharjaa joudut käyttämään myös.

    Lavaan saa myös osia hyvin, joten kaikkia kohtia ei kannata itse rakentaa. Siitä on kokemusta. Katohan netistä http://www.lmctruck.com ja tilaa katalogi.

    Maalaus kannataa aloittaa happovärikerroksella, jota kannattaa pensselöidä ja valutella myös saumoihin, johon se ei ruiskuttaen mene. Seuraavaksi epoksipohjaväri. Nyt voi aloittaa jo kittauksen. Epoksiväriä ei saa hioa puhki, koska kittaus ei onnistu happovärin päälle, vaikka jossain riippahousujen tuning lehdessä niin väitettiinkin. Kyllä joitain paikkoja varmaan kannataa kitata jo puhtalle pellillekin, mutta happoväri alimpana estää ruostumista parhaiten. Sitten kun näyttää sileältä, niin seuraavaksi hiomaväri ja taas hionta. Lavassa ei välttämättä kannata joka paikkaa yrittää peilin tasaiseksi, vaan ainoastaan loivennetaan pahimmat röpelöt. Sitten ei muuta kuin väri perään. Hommaan menee sitten suurin piirtein samat kamat teki siitä hyvää käyttölaatua tai sitten surkean röpellyksen. Ja sitten kunnon ruosteenesto perään. Aineet pystyy myymään jokainen automaaliliike maalimerkistä riippumatta. Kesä on niin lyhyt aika, että stepparin lavaremonttiin en kyllä rupeaisi, mutta leveän lavan korjaus varmaan onnistuu.
     
  3. jiiz

    jiiz Gearhead

    Jatketaan nyt tyhmien kysymyksien sarjaa: onko tuo suoristaminen tarpeellista vain sen takia, että näyttäisi hyvältä? Lava on jo tässä vaiheessa ottanut sen verran osumaa että suoristuu vasta lekalla.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllähän se vähän sitä on. Jos lava on kovin käytetyn näköinen, etkä halua sen kummenpaa, niin ruoste pois ja happoväri...

    Nykymaalit kestää kohtuullisesti termoplastisen värin päälläkin, eli eivät halkeile. Paksu kerros termoplastista väriä elää lämpötilan vaihteluissa enemmän kuin kunnolla maalatut. Enää niitä ei tule vastaan muuta kuin jenkeissä tai jossain C Asconassa harvemmin. Monet maalarit ovat sitä mieltä, että pellille paljaaksi ja siitä sitten aloitetaan.

    Joitakin kohtia kuitenkin kannattaa loivia vähän hakkaamalla ja sitten vähän kittiä.
     
  5. jiiz

    jiiz Gearhead

    Tietääkö joku noista valmiista paloista; mitäköhän tänne tilaaminen kustantaisi? Vai toimittavatko edes vanhalle mantereelle?
     

Kerro tästä muillekin!