OBD-mittari näyttää p0305,eli vitos-sylinterissä ongelmia kipinän kanssa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Cross, 24.1.2024.

Tags:
  1. Cross

    Cross 1st gear

    Röpöttää käydessään,ei ota kunnolla kierroksia. Nykii. Vikakoodi P0305,mistä kannattaisi aloittaa korjaus tehtävät? Kestääkö autolla kuitenkin ajaa ystävän konehalliin n.50km? Anteeksi typeryyteni! Automalli han on tietty Volvo V70 2.4.
     
    Muokattu: 24.1.2024
  2. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Jaa tiedä kestämisestä kun en tiedä edes mistä puimurista lie kyse
     
  3. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Katalysaattori saattaa sulaa mutta tuskin sen suurempaa tuhoa tulee.
     
  4. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    Jos se röpöttää ja nykii niin eikö se nyt ole ihan ilmeistä että sitä ei kannata ajaa tuota matkaa. Oletan, että kyseessä on Audi tai Volvo.

    Vaihda sytkäpuola vitos sylinteristä toiseen ja katso muuttuuko koodi toiseen sylinteriin. Jos muuttuu, niin puola viallinen. Tulppa voi olla myös entinen. Johtosarja tai liitin voi olla myös mennyt huonoksi.
     
    dart -66 tykkää tästä.
  5. Kalja imuri

    Kalja imuri 2nd gear

    Elä aja jos ei käy kaikilla. Kato ensin tulppa ja sitte vaihda puola viereisen pytyn kanssa, jos vitos pytty edelleen niin imusarjan tiiviste vuotaa. Pojan bemarissa oli imarin tiiviste paskana 2 pytyssä ja samat oireet.
     
  6. puna niska

    puna niska Gearhead

    Joskus Puolasta oirehtineen citikan elvytin kärkiväliä pienentämällä.
    Tais mennä monta reissua ihan mitään oiretta.
     
  7. fmila

    fmila Gearhead

    No voi hitto näitä arvuuttelijoita. Joskus yli 50 vuotta sitten opittu, et käynti häiriöiden haku kannattaa aloittaa aina puristusten mittauksella. Eihän se testeri/ohjainlaitos tiedä muuta kuin et yhdestä sylinteristä puuttuu "paukku". Puristukset mittaamalla saat heti pahimman vian esiin tai pois suljettua. Samalla ne tulpatkin tulee tsekattua ja mahdollinen pimeä tulppa esille.

    t. AM
     
  8. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Niin ja silloin yli 50 vuotta sitten autoissa ei ollu polttoaineen ruiskutusta, elektronisia sytkiä ja diagnostiikkapistokkeita joiden kautta saa helposti ja varmasti tietoa mahdollisesta viasta ennen kun alkaa ruuvailemaan kiinni puristuspainemittareita tai irrottelemaan osia.
    Jos pistokkeen kautta ei tule selkeää vastausta niin sitten vasta tulppia irti, mittaria tms kiinni moderniin autoon.
     
  9. fmila

    fmila Gearhead

    Itse asiassa oli ruiskuja, sekä sähköisiä, että myös mekaanisia. K-jetronicin myötä myös kaljakorin kokoinen testerikin tuli mukaan kuvioihin. Mutta en ole vielä semmoista testeriä nähnyt, joka pistokkeestaan kertoo viaksi palaneen venttiilin tai reiän männän päässä. Mutta monta erimerkin tehdastesteriä, jotka näissä tapauksissa tarjoaa sytytyskatkosta 1.viaksi ja sen jälkeen suutin vikaa. Mutta mä oon ollut kohta viisi vuotta eläkkeellä, ehkä joku on sinne jonkun selvännäkijän palkannut testeriä lukemaan.
    Kokemuksestani vain kerron pienen esimerkin kuinka pahasti testerin kanssa mentiin "halkoon" n 8 vuotta sitten:
    -Annoin aamusella nuorelle asentajalle käynti vikaisen auton korjattavaksi. Hän luki siitä ensin vikakoodit, joka viittasi juurikin sytytyskatkoon yhdessä sylinterissä. Koska kyseisen merkin vikoina oli usein pimentynyt suorasytky-puola ja koska testeri niin väitti, hän tilasi siihen uuden puolan. Minä tietysti toimin sen mukaan ja soitin asiakkaalle vian ja hinnan korjaukselle. Homma selvä, saa korjata ja hän saa hakea autonsa pois ip kun puola on tullut ja vaihdettu. Vaan kuinkas sitten kävikään. No eihän se sillä tullutkaan kuntoon. Seuraavaksi arvottiin viaksi sitten suutinta ja semmoinen oli pantu tilaukseen ja vielä ilman minun tai asiakkaan kanssa sopimista. Kun sitten kuulin asiasta vasta kun aloin ihmetellä missä se "puolan vaihto" tapaus viipyy, esitin asentajalle epäilykseni suutin viasta? Hän luotti testerin tulokseen edelleen täysin. Pyysin häntä vielä varmistamaan puristukset ko. vehkeestä. Hän myös puolusteli testerin tiedon riittävän. No minä, nuija, soitin sitten asiakkaalle ja annoin uuden kustannusarvion, joka oli tietty reilusti suurempi. No se meni vielä jotenkin läpi. Mutta kun se palanut venttiili tuli sieltä lopulta "silmille" et varmaan olisi halunnut olla sen asentajan haalareissa selittämässä "mutta kun testeri..." Eikä varmasti ko.asentajakaan jätä enää itseään pelkän testerin varaan. Tai meikäläisen housuissa selittämässä asiakkaalle, et se 300 kustis muuttuikin 600:n kautta 2000 kuluksi hänen 3000 autoon (summat kuvitteellisia). Toki asiakkaan luottamuksen voi pettää, mutta vain kerran, siksi ei kannata pettää itseään.

    t. AM
     
  10. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    Tässä edellisessä kuvassa on syy luottaminen liikaa obd:hen. Selkeästi kumpikaan ei osannut tehdä työtään kunnolla, ei asentaja tai esimies. Itse olen tottunut siihen, että kaikki testataan ennen luovutusta tai edes ilmoitusta asiakkaalle että kaikki on kunnossa.
     
    Isamu tykkää tästä.
  11. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Kattellu noita South main auto videoita juutuubista, ni kyllähän se testerillä on osannu kattoo viallisen sylinterin viaksi. Se että onko venttiili palanut vai reikä männässä ei selviä, mutta onkohan sillä väliäkään.
     
  12. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    Jos kyseessä on jompikumpi noista vioista niin onhan niissä paljon eroa. Toinen tarvitsee pelkän kansityön, toinen mäntien vaihdon. Ja jos pystytään toteamaan, että kyse on vähemmästä, eli ei mekaaninen vika niin silloin pääsee vähällä.
     
  13. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Anteeksi. Ajattelin typerästi, että kyseessä on joku alle kymppitonnin ritsa, jolloin moottorin vaihto olisi fiksu valinta. Pahoittelut. Kansiremppa ei varmaan korota muutaman tonnin auton arvoa, luulen. olen ollu väärässä ennenkin.
     
  14. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    Oli sitten ritsa tai ei, niin tekninen puoli ei muutu miksikään. Sitähän tässä kyse.
     
  15. Isamu

    Isamu 3rd gear

    OK, eli asentaja sekä esimies mokasivat tuossa esimerkin tapauksessa isosti.

    Pointtini on edelleen validi: Moderniin autoon jossa mahdollisuus lukea vikakoodit ihan ekana testeri/tietokone/jokin lukulaita kiinni ennen kun aletaan suorittamaan mekaanisia toimenpiteitä.
     
  16. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Lisäksi ei se puristuspaine mittauskaan kerro onko vika männässä vai venttiilissä, mielestäni aivan turha testi mihinkään. Jo startilla konetta pyörittäessä kuulee jos yhdetä pytystä niin paljon puristuksia puuttuu että se havaittavia nykimisiä aiheuttaa. Obd ikäiset saattaa kyllä huomata pitkällä joutokäynnillä pienempiäkin katkoksia, mutta aloitusvistin tiedoilla kun kerran nykii ja käy muutenkin huonosti niin kyllä sen kuulisi ihan korvalla että ruttuja puuttuu.
    Ohivuotomittauksella sitten selviää mistä vuotaa jos vuotaa.
     
  17. fmila

    fmila Gearhead

    Juu, myönnän, että mokasin kun en "vääntänyt asentajaa kädestä", et mittaa ne puristukset ensin. Se on usein helpoin, nopein ja halvin tapa varmistaa koneen mekaaninen kunto ennen turhien osien tilausta ja väärän infon antamista maksajan suuntaan. Juu ei se kerro miksi niitä puristuksia ei ole ja jos ne on heikot, ni sen jälkeen tehdään ohivuotomittaus. Näin oon sen 50 vuotta tottunut tekemään. Kyseinen asentaja ei ollut mulle vielä silloin tuttu, mutta hyväksi kehuttu, joten menin "lankaan" ja luotin muiden sanaan ja hänen ammattitaitoon. No ne kehut kaatu tässä kohtii roskiin ja "koulutus" hänen kanssaan jatkui niin kauan kun olimme samassa mestassa töissä. Kyllä hänestä vielä kunnon asentaja kasvoi pikku hiljaa kun vielä "penikkatauti" alkoi muutenkin hellittämään kun ikää tuli/tulee lisää.

    Koko oma "ura" oli ehdottomasti tulvillaan hienoja ammattilaisia. Niin asentajia, peltiseppiä kuin maalareitakin. Paljon hienoja ihmisiä, mutta myös heikompia tapauksia. Monta oli ihan väärässä ammatissa, "taivaanrannan maalareita", jotka eivät työnsä jäljestä paljoa välittänyt. Jotkut heistä oppivat kun "vähän ääntään korotti" ja toiset taas ihan keskustelemalla. Jotkut sitten osasi itse vaihtaa alaa tai firmaa... Varmasti mun matkalla heitä on ollut yli sata, ehkä jopa kaksikin sataa ammattilaista. Siis kaikkiaan, ei niitä heikkoja tapauksia ollut hirveän montaa, no ehkä nyky aines on vähän "aallonpohjalta" kaivettua? Mutta uskon et heistäkin hyvällä koulimisella vielä jotain aikaan saadaan. Siihen vaan ei taahdo kenelläkään olla tänä päivänä aikaa.
    Terveisiä vaan kaikille tutuille, moni heistä täälläkin lukee juttuja ja jotku on kirjoitellutkin.

    t. AM
     
  18. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    Itse en mittaa puristuksia ollenkaan, koska ohivuotomittaus kertoo saman asian tarkemmin.
     
  19. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Itse viimeksi katsoin tuollaisesta vajaalla käyneestä, "jokasylinterilläomapuola"-moottorista ensin testerillä mikä pytyy katkoo, sitten viereisen pytyn kanssa puolat ristiin ja vikakoodit uudelleen. Vika siirtyi puolan mukana eli uusi puola ja taas kävi kaikilla eikä tuossa aikaa palanut juuri mitään. Toki, jos ei olisi siirtynyt, niin ohivuotomittaus olisi ollut seuraavaksi... Toki jos on hukkakipinäpuola tai puolakasetti, niin eihän tuo metodi toimi... Mutta tapaus kerrallaan ajatuksen kanssa.
     
  20. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    Puolakaseteista, olin joskus LänsiAuto Olarin työnjohtaja. Saab ja Opel. Yleisin vika mitä Saabeissa oli vialla oli sytkäkasetti. Niitä oli varastossa melkoisen paljon. Opelit olivat paljonkin luotettavampia kuin Saabit monella tapaa. En tosin ollut tuossa pestissä kuin vain vuoden. Monesti asiakkaat kirosivat kasetin tyhmyyttä ja sitä että se oli integroitu. Silloin tällöin tuli nähtyä huollossa katkottuja kasetteja mikä ei ollut yllätys.

    Toinen esimerkki omasta firmastani, paikallinen Chevy dealership pyysi minua korjaamaan yhden heidän täysin uusista Silveradoistaan. Kukaan ei saanut sitä käyntiin tai osannut löytää vikaa. Kaksi viikkoa siihen meni, että vika löytyi. Lasku oli kova, mutta Chevy maksoi sen ja toi lisää bisnestä. Tässäkin oli kyse sytkäpuolesta, tarkemmin sen ohjauksesta.
     
    Muokattu: 28.1.2024

Kerro tästä muillekin!