Öljy- ja nestetilavuudet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja rainbow6, 22.9.2007.

  1. rainbow6

    rainbow6 3rd gear

    Aloittelijan tervehdys!

    En ainakaan haulla löytänyt mitään luettelontapaista, mistä selviäisi eri moottoreiden, laatikoiden ja perien öljytilavuuksia. Samoin jäähdytysnestetilavuus olisi mukava tietää. En useita jenkkisaitteja selaamallakaan löytänyt sellaista.

    Olisiko ideaa pistää esim. tänne Mopar-sivujen kärkeen pysyväksi viestiksi FAQ-osio?

    Itseäni kiinnostaa tällä 1977 Royal Monacon nestetilavuudet. Kone 400, laatikko ei varmaan muu voi olla kuin 727, onko noissa muita periä kuin 8 1/4 ? Vai menikö metsään?

    Käyttävätkö kaikki ATF-öljyjä ohjaustehostimessa, vai käytetäänkö ohjaustehostinöljyä? Jos käytetään, niin mitä merkkiä ja mallia.

    Sitten vielä ilmanpaineista kysymys. C-bodyyn sopivat ilmanpaineet. Niin paljon kunnes näyttää hyvältä vai onko jollakin jotakin tehtaan arvoja tiedossa. Riippuu tietysti renkaista.
     
  2. hla

    hla Gearhead

  3. LilRedTruck

    LilRedTruck 1st gear

    Noissa nestetilavuuksissa on niin paljon muuttuvia tekijöitä että yksiselitteistä vastausta on aika vaikea antaa, ehkä perää lukuunottamatta.

    Moottorin vakio öljytila on yleensä ( siis Mopar V8) noin 4.25 suodattimen kanssa, mutta koneessa voi esim. olla vaihdettu syvempi öljypohja jolloin tilavuus on jotain muuta. Mittatikku on se paras tapa oikean määrän toteamiseksi.

    Laatikko on jo hieman vaikeampi. Jos on kyseessä normi laatikon öljynvaihto ei turbiin paljonkaan tyhjene eli öljyä ei mene läheskään tyhjän laatikon+turbiinin täyttömäärää. Myös laatikossa voi olla syvempi pohja joka vaikuttaa öljymäärään. Taas tuo mittatikku on paras apu. Laatikkoöljyn määrähän mitataan lämpimänä kaikki vaihteet läpikäynnin jälkeen, koneen käydessä vaihteen ollessa N tai P asennossa.
    Täyttö kannattaa tehdä vähän kerrallaan ettei tule ylitäyttöä, aina ennen mittausta käyt vaihteet läpi ja taas N tai P päälle ja tikusta mittaamaan.

    Perä on yleensä helppo kun esim. kavennus ei juuri öljytilavuuteen vaikuta, eikä se normi kalustossa ole edes kovin yleistä. Perään menee noin 2-2.5 litraa. Täyttöpropun alareuna on oikea taso, eli kun lisäät öljyä ja sitä alkaa valua täyttö aukosta ulos on määrä oikea. Auton tulee tietysti olla suorassa.

    Ohjaustehostinöljy on usein kiistelty aihe mutta sinne oikeasti kannattaa laittaa ihan oikeaa tehostin öljyä joka takaa parhaan toiminnan ja myöskin vähentää vuoto ongelmia. Tehostin öljyssä on lisäaineita joita ei esim. vaihteistoöljyissä ole ja tämä vaikuttaa varsinkin tehostimen tiivisteiden kestävyyteen. Tilavuudet on pieniä eli kustannusero ei ole mainittava. Toki hätätilassa voi tehostimeen lisätä esim. Dexron automaattiöljyä mutta se olisi hyvä mahd. pian poistaa ja korvata tehostin öljyllä. Mopar tehostinöljy on varma valinta mutta sitä ei joka paikasta saa, myös esim. Gulf tehostinöljy on toimivaa, näistä ainakin itselläni on hyvät kokemukset
     
  4. rainbow6

    rainbow6 3rd gear

    Kiitos vinkeistä ja hyvästä linkistä!
     
  5. rainbow6

    rainbow6 3rd gear

    Perä mulla näyttäisi olevan 10-pulttinen. Eli eikös se sitten ole 8 1/4? Perä tuntuisi ääntävän jonkin verran n. 60 km/h vauhdissa. Hitaammassa vauhdissa ei pidä ääntä. Koitan nyt vaihtaa öljyt ekaksi, mutta kieliikö tuo ääni jostain probleemista?
     
  6. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    syypää voi olla pyöränlaakeritkin.
     

Kerro tästä muillekin!