Öljynpaine valon asennus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Roadrunner, 7.1.2002.

  1. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Miten asennetaan öljynpainen merkkivalo?
    Itselläni olis sellane mieli kuva et öljykellossa on uros apikoliitin, ni siitä vedetään polttimon plusnapaan johto ja polttimon miinusnavasta vedetään maihin johto.:???:
     
  2. OpaS

    OpaS Gearhead

    Polttimolle plussa jatkuvana, miinusjohto polttimolta anturille, joka antaa maita kun painetta ei ole.
     
  3. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Elikkä plussa suoraan akusta ja miinus öljykellosta?
     
  4. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Ei kannata laittaa suoraan akusta vaan sulakerasialta sellaisesta paikasta johon tulee virta kun avaimen kääntää ON-asentoon. Silloin voit tarkistaa valon toimivuuden. Ja virtaa pitää tulla vielä kun auto on käynnissä, että valo toimii (tarvittaessa). Tälläinen napa vois helpommin löytyä virtalukon pohjasta. Varmista että sulake löytyy.
     
  5. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

  6. OpaS

    OpaS Gearhead

    Eli polttimolle pitää mennä sähköä silloin kun latausvalolle ja sytytysjärjestelmällekin...
     
  7. Selli

    Selli Gearhead

    Jatketaas vanhaa aihetta. Kuinka kytken sitte systeemin jossa on myös ö-painemittari? Mittari oman kytkennän mukaan mutta meneekö anturi sekasi ku siihen polttimon kytkee?

    Mittariston ohjeissa ei tuosta ollut mainintaa.
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Puhutko sähköisestä mittarista?

    Mittari ja valo tarvitsevat omat anturit.
     
  9. Selli

    Selli Gearhead


    Joo puhun,eli pitäs sitte jokin haarotus laittaa niin että vanhalla käyttäs valoa ja uudella mittarille.Tosiaan on sähköinen mittari.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Et voi kytkeä samaan sähköiseen anturiin toista jos se on toiselle tarkoitettu, joko sotkee molemmat tai sitten valo himmenee paineen mukana jos kaikki palikat kestää


    Myynnissä on sellaisia T-kappaleita jotka on tarkoitettu tuohon käyttöön, joissain tarvikemittareissa tulee mukanakin
    Eli valolle valoanturi ja mittarille mittarianturi.
     
  11. spinneri

    spinneri Gearhead

    Myynnissä on myös antureita, joissa on liitäntä sekä ö-painemittarille että -valolle. Esim. tämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/492161/ ... -18Yx27NPT

    (WK-liittimeen varoitusvalo, G-liittimeen mittari)


    Paineita joskus mittaillut

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  12. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Hmmm tossa motonetin kuvassa näkyy WK:Ground....ei kun just tollasen autogaugen viimekesänä laitoin ja WK on maadoitus ja G menee mittarin S liittimeen.

    Öljynpaine on sen verran tärkeä et parasta olla erilliset anturit, niin jos kumpikin näyttää paineiden kadonneen niin silloin on parasta uskoa, nimimerkillä kokemusta on yhden koneen rikkoneena kun en uskonut pelkkää öljyvaloa kun koneesta ei kuulunut mitään ääntä niin ajattelin olevan sähkövika, mut 2km päästä alkoikin kuulumaan :D

    Chevyn koneessa on 2 tai 3 paikkaa anturille niin ei tarvinu pelata T-haarojen kanssa.
     
  13. spinneri

    spinneri Gearhead

    Totta. Mutta ei niin kuin kerrot. Siitä WK-navasta saadaan maa varoitusvalolle (kts. aiempi valon kytkentään liittyvä kommentti). Se ei siis ole napa jolla anturi maadoitetaan. Anturi itsessään maadoittuu runkonsa kautta moottorilohkoon (joka on kytketty akun miinusnapaan).

    Jos olet vetänyt WK-navasta piuhan maihin, et ole aiheuttanut tuhoa, mutta et mitään hyötyäkään.


    Autosähköjen kanssa touhunnut

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  14. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Jaa ei tossa mun anturissa ainakaan WK mennyt maihin anturin runkoon kun mittasit et se säätövastus oli ton WK ja G liittimien välillä ja runkoon ei ollut mitään sähköistä yhteyttä.

    Onko noita sitten samoilla kuorilla olemassa erilaisia sisäkaluiltaan ?

    Oli vielä mittarin mukana tullut kytkentäkaaviokin tallessa.

    http://aijaa.com/EwSoZJ

    Ainiin onhan siinä tietysti tälläinen vaihtoehto saada valo toimimaan mittarin anturista jos kolvi pysyy kädessä.

    viewtopic.php?f=10&t=256723
     
  15. spinneri

    spinneri Gearhead

    En oikein jaksa uskoa että olisi, mutta valmistajien välillä eroja saattaa olla. Tässä esimerkiksi VDO:n mittarin kytkentä – katso kuvan oikea alakulma.

    [​IMG]

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Nyt kun on puhetta mites jos sen merkkivalon laittaisi mittariin vaikka 2 värisellä ledillä, et kun valo syttyy olisi koko mittari punaisena?
     
  17. Selli

    Selli Gearhead

    Erittäin hyvää infoa äijät! Kiitos näistä. Just kiertelin omaa konettani pukissa ja siinä ei kyllä ole toista eikä kolmatta anturin paikkaa et tuo motonetin mallin olisi "järki ostos" niinku mainostavat. Toki joutuu tohonkin korotuksen laittaa ku ei mahu asentuu tollanen murkula.Ainakaan se uusi sähköanturi ei mahdu olee ilman korotusta ku sovittelin. Jos olisikin kaksi paikkaa lohkossa niin vanha valoanturi on toki tallessa. mut se missä sen pitäisi olla suotimen vieressä niin mulla on kyllä täynnä valua.Sellanen hahmotelma siinä vaan on. 010 lohko mun chevyssä josta joskus olikin puhetta että tuossa ei ole kuin yksipaikka. Ja saanhan tuota Nippelimieheltä Pirkkahallista sitte repullisen vaihtoehtoja :)
     
  18. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead


    Katos vaan eli tarkkana saa olla anturia ostaessa kun WK-liitin ei ole tae siitä et siihen vois öljyvalon kytkeä.
     
  19. Selli

    Selli Gearhead

    Paikallisesta liikkeestä haaroitin ostettu ja kaksi erillistä anturia kytketty ja ainakin virrat päällä varotusvalo palaa. Käynnissä laite ei vielä ole ollut niin en sen enempää osaa kertoa :D
     
  20. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Äkkiä sen anturin testaat kun irroitat sen, puhallat paineilmaa ja katsot sammuuko valo.
     

Kerro tästä muillekin!