Öljyrengas miten?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Puuha-Pete, 28.2.2007.

  1. Puuha-Pete

    Puuha-Pete 3rd gear

    Nyt on puristerenkaat ok, mutta miten asennetaan öljyrenkaat?

    Sylinterit on porattu 030 ylikokoon, johon tuli 035 viilattavat renkaat.

    Öljyrenkaan ohuet renkaat(top rail ja bottom rail) on just sopivilla välyksillä, mutta keskiosan rengas(expander) ei mahdu niiden sisään.

    Vaikee selittää mutta yritetään:

    Kun laitan expanderin ohuen renkaan "sisään" paikoilleen, niin koko paketti on silloin 4,5mm(välys) liian iso sylinteriin.

    Miten expander lyhennetään sopivaksi?
    Kuuluuko sen välejä puristaa lähemmäs toisiaan vai miten?

    Expanderin päissä(jotka tulee yhteen) on punainen ja musta muovipala, johon en ole ennen törmännyt?!?! Mikä virka niillä on?

    Kiitos hänelle joka asian selvittää minulle.

    Mulla on kuva expanderista mutta en saa sitä nettiin joten jos joku haluaa nähdä tarkemmin mistä on kyse niin lähetän kuvan välittömästi ja suurkiitos.
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    kuulostaapa erikoiselta,ettei vaan olis väärin pakattu sarja?

    Olethan koettanut mäntään laittaa keskiosan ensin ja vasta sitten nuo ohuet renkaat?

    Kuvathan taas auttais huomattavasti asiaa...
     
  3. Puuha-Pete

    Puuha-Pete 3rd gear

    En oo puristanut niitä vielä kasaan,se välys(ylitys) on kuitenkin aika iso.
    Kuuluuko sen expanderin mennä niinpaljon pienenmäksi että se menee sen melkein 5mm kasaan?
     
  4. BDF

    BDF 1st gear

    älä mäne missään nimessä lyhentämään sitä expanderii muuten menee vituks muovipalojen tarkoitus on estää expanderin päitten meneminen päälekkäin.siis oletko kasannu sillain et ekana expanderi sitten alempi rail paikoilleen sen jälkeen ylempi rail paikoilleen
     
  5. Puuha-Pete

    Puuha-Pete 3rd gear

    Kun laitan pelkän expanderin nyt sylinteriin, se on niin tiukka että menee just ja just sylinteriin ja tällöin päät on vastakkain.

    Sitte kun lisään railin niin eihän sillä oo mitään mahiksia sopia/mahtua sylinteriin/männän uraan, kun railithan painaa expanderia vielä sisäänpäin ja expander on tiukka yksinään, niin ei mene.. tai sitten olen ymmärtänyt jotain pahasti väärin.

    Nyt kun expander on yksinään tiukka sylinteriin, niin kuuluuko railien "pusertaa" expanderia niin että se menee?
    Jos on näin niin ei onnistu.

    homma vielä epäselvä
     
  6. 68corvette

    68corvette Gearhead

  7. BDF

    BDF 1st gear

    kyl tää menee mun käsityskyvyn yli kun ei ole ikinään tullut konettakasatessa expanderii työneltyy sylintereihin on tullut vaan katottuu et rail renkaissa on pieni välys ja sen jälkee läjään
     
  8. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Jotkut niitä venyttelee ja jotkut ei.. en kyllä osaa sanoa onko sillä mitään käytännön merkitystä paitsi että vuotaa enemmän palotilaan =)
     
  9. Puuha-Pete

    Puuha-Pete 3rd gear

    Syy ongelmaan selvisi!

    Olin liian varovainen asennuksen suhteen, vähän karskimmalla otteella renkaat/mäntä upposi hyvin sylinteriin ja on nyt ok!

    Ei mahottomasti ole kokemuksia vielä alakerran kasaamisesta, enkä halua hajottaa kalleita palikoita, siksi varovaisuuteni.

    Oppi meni perille ja kuten eräs viisas henkilö minulle taannoin sanoi: koneenrakennus on karskia puuhaa 8)
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Vääränlaiset vehkeet. Ensinnäkin, pytyn yläpäässää pitäsi olla viiste. Jos on porailtuja tasoja ajettu, niin toi viiste voi olla aika kortilla. Sen olemassaolo kantsii varmistaa ja jos ei sitä ole, viilata sellanen ite. Joku puol millii suunnilleen 45 asteen kulmassa riittää. Sit pitää olla kunnollinen männänrengaspuristin. Noi öljyrenkaiden railit on niin ohuita, että normaali peltiheikeillä ne haluais luiskahtaa puristimen ja lohkotason välistä pursuamaan, ja jää sitte kanittaa tohon päälle. Itekin on tullut noiden kanssa tapeltua, kunnes hommasin ensimmäisen tota varten tehdyn koneistetun kartion. Menee niin vaivatta, että niitä asentelee ihan huvikseen. Eli ton tyyppistä: http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
     
  11. Puuha-Pete

    Puuha-Pete 3rd gear

    Juuri näin.
    Viiste ja puristin ok 8)
     
  12. Puuha-Pete

    Puuha-Pete 3rd gear

    Vipottaja oletko pyyhkäissyt kevyesti puristerenkaiden ulkoreunat vesihiomapaperilla kun jotkut kuulemma tekee niinkin? Siis tosi kevyesti vain?
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    En oo.
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Vähän OT mutta kun tuollaista asennuskartiota kehuttiin niin päätinpä tehdä sellaisen ite kun sopiva ainesputken pätkä osui käpälään. Sisäkalkaisija n. satkun tai pari porauksen kokoa pienemmäksi ja sellainen n. 10-15mm pitkä n. 15 asteen viiste ylänurkkaan. Yksinkertaista mutta erittäin toimivaa! Nyt vaikuttaa se peltihässäkällä puristelu lähinnä säälittävältä, toivottvasti ei tarvi enää koskaan sitä käyttää. :rotfl:
     
  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kuuluu tosiaan siihen osastoon, ettet usko, jos et oo kokeillut. Hintasa arvoinen kapine ihan ostokamanakin.
     
  16. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Jos joku noita pystyis sorvaileen sopuhintaan, niin vois olla menekkiä tännepäin...
     
  17. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    samoin myös täällä... poraukselle 3.940
     

Kerro tästä muillekin!