ohivuotomittaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jonttu, 24.4.2004.

  1. Jonttu

    Jonttu 1st gear

    mimmonen operaatio on kyseinen toimenpide??
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    helppo homma kun vain on kunnon mittari. tais jokin vuosi sitten olla veekasis juttua tuosta toimempiteestä. vähän samantapainen mittaus kuin puristuspaineiden mittaus.
     
  3. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Tuo on ihan hyvä homma, ja nopee jos haluaa äkkiä vaan tietoo koneen kunnosta.

    Selviää venttiiliviat tai koneen väljyys.
     
  4. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

    Piti aikoinaan teettää itsekin ohivuotomittaus koneelle. Jäi silloin tekemättä. Syynä oli se, ettei sitä muka voinut tehdä automaattivaihteiselle autolle. Tämä oli mm. Autotohtorin ehdoton kanta. Syynä oli se, ettei moottoria pystynyt pitämään paikoillaan pyörähtämättä mittauksen aikana. Kai se kuitenkin jossain onnistuu automaatillekin, sillä suurin osa jenkeistähän on juuri niitä. Tietääkä kukaan, missä?
     
  5. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Höpö, höpö! Ei sillä ole mittauksen kannalta mitään merkitystä mikä loota koneen perässä on.
     
  6. theace

    theace 1st gear

    Hei äijät! tartisin vuoden 79 350 cvhevyyn 168 hampaisen vauhtipyörän. 62 millisellä keskiöllä. onko niitä edes olemassa.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei varmasti olekaan väliä että mikä laatikko siellä on, mutta olisiko jotain hyviä keinoja kuinka saisi moottorin pysymään pyörähtämättä? Pitäisi lähiaikoina tehdä mittaus omaan autoon.
     
  8. padepski

    padepski 1st gear

    Amiskassa ku tehtiin ohivuoto mittaus nii virranjakajan kannesta puolalle menevä johto otettiin irti nii kone ei päässy pyörähtämään
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ai miten saa mitattua niin ettei kone pyörähdä ???
    Pyöritetään aina kyseinen mitattava sylinteri yläkuolokohtaan. Ei sen vaikeempaa.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    seuraava kysymys. mistä saa ohivuotomittareita ??? ite ostin Loimaalaisesta ämörikanautopajasta. lähes identtinen snapponin kanssa mutta paljon halvempi
     
  11. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Tyypilliseen tapaan, paljon on tullut kommentteja, mutta ei yhtäkään vastausta alkuperäiseen kysymykseen.

    Kiinnostaisi minuakin.
    Eli siis mitä vehkeitä siinä tarvitaan ja miten se tehdään?
     
  12. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Kaikkein turvallisin tapa on pitää avaimella kiinni damperin kiinnityspultista. Ko.laitteen voi kätevästi tehdä itse painemittarista ja paineensäätimestä. Eipä nuo kovin kalliita ole valmiinakaan.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mutta se pyörähtää silti vaikka sen kuinka tarkasti asettelisi yläkuolokohtaan.
     
  14. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Siis mitattavan sylinterin on oltava yläkuolokohdassa, sytytyskierrolla imu-, ja pakoventtiili sulkeutuneena. Mittari kalibroidaan ennen kuin se asennetaan tulpan reikään, jonka jälkeen sylinteriin puhalletaan paineilmaa, ja mittari ilmoittaa kuinka paljon vuotoa sylinterissä on. Tutkimalla mistä vuoto kuuluu saadaan selville vikaa/kuluneisuutta esim.

    -pakoputkesta sihisee=pakoventtiilin seeti vuotaa paineet
    -syylarista kuplii=kansipahvi vuotaa vesitilaan
    -toisesta sylinteristä (tulpanreijästä)sihisee=kansipahvi sylinterien välillä vuotaa
    -vuotaa imusarjaan= imuventtiilin seeti vuotaa
    -vuotaa paineet öljyntäyttökorkkiin = männänrenkaat kuluneet

    jne jne. Ykseselitteistä ohivuotolukemaa ei voi ilmoittaa, koska lukema riippuu ajokilometreistä, halutusta männän ja sylinterin välyksestä, männänrenkaiden tyypistä ja välyksistä jne. Yleisarvoja voidaan käyttää kaikissa moottoreissa missä on selvää vikaa.
     
  15. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Niin, ja moottoria on pidettävä paikoillaan esim. hylsy kampuran päähän ja vääntövarsi koriin kiinni.
     
  16. Roadmaster

    Roadmaster 3rd gear

    Moottori ei muuten pyörähdä ohivuotoa mitattaessa, jos se on yläkuoliokohdassa. Teknisesti mahdotonta.
    Jos sitä tarvitsee jollain estää pyörähtämästä, silloin se ei ole tarkasti paikallaan.
     
  17. padepski

    padepski 1st gear

    No en tiedä muista mutta minä kun olin tekemässä ohivuotomittausta niin ensiksi otettiin virranjakajan kannesta puolalle menevä (samanlainen kuin tulpanjohto) irti ettei moottori lähde käyntiin.Sitten vaan joka sylinteriltä erikseen tulppa pois,mittari tulpan reikään ja joku starttaamaan.
     
  18. amalo

    amalo Gearhead

    Kerroit juuri kuinka puristuspainemittaus suoritetaan... eli puolan johto pois, puristuspainemittari tulpanreikään, startataan ja pyöräytetään konetta n.4 kierrosta, tai kunnes viisari ei enään kohoa, ja luetaan lukema.
    Lopuksi verrataan eri sylintereistä mitattuja lukemia keskenään ja mahdollisesti löydetään se puusylinteri. Samaten huomataan kuinka vuosikymmeniä sitten ilmoitetut tehdasarvot eivät enään pidäkkään paikkaansa :smile:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: amalo 2004-04-25 20:30 ]</font>
     
  19. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Ei niin, mutta absoluuttisen ykk:n määrittäminen niin ettei pyörähdä on mahdotonta, kaikilla 8:lla sylinterillä. Parempi keino on avain kampuran päässä, jolloin voi myös tutkia ohivuotoa eri kulmissa.
     
  20. Scotty

    Scotty 1st gear

    Tuosta linkistä löytyy selitystä.
    http://www.autosite.com/garage/repairqa/ques057.asp


    Sellaisesta paineilmasäätimestä jossa on kaksi mittaria ja säätö, voi hyvin tehdä ohivuotomittarin, sitten tarvitsee sellaisen puhalluspistoolin missä on pitkä suutin , päähän vain joku pitävä kumikartio jonka voi painaa tulpan reikään. Kun kalibroit mittareita niin molemmissa tauluissa tarvitsee olla samat lukemat , siis paine päällä. Näytön välinen ero on se prossa määrä siitä vuodosta. Eli sylinteri ykk painetta peliin ja lukemat ylös, kuuntele mihin vuotaa.
     

Kerro tästä muillekin!