ohivuotomittaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jonttu, 24.4.2004.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    En tiedä mihin täytyy tietää tarkkoja lukemia mittarien välisestä paineesta, mittaamaattakin voi olla ja elää tyytyväisenä, vetojenkin välissä.
    Aattelin vaan että jos olis tarkoilla väleillä olevaa painemittaria jostain saatavilla niin sellanenhan olis kiva.
    Selkeesti sellasesta olis helppo lukee lukemia, noi Wikat tahtoo olla aika harvalla väleillä mutta toki niilläkin pärjää. Teen mittarin sellasilla sit.
     
  2. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Sit jos se mäntä lähtee alas, ni sit haetaan uudestaan. Kyl tol sormi letkun päässä skulaa ihan tyydyttävästi startillakin, siin pääsee niin liki et se loppu avaimella on helppoo. Ja se dampperi kantsii ilman muuta merkitä, helppoo ku heinänteko; mittaa halkasija, kerro piillä, jaa neljällä, tee sen mittanen nauha vaikka maalarinteipistä ja sit vaan kehää myöten ykk:n merkistä pyörittää ja merkkii siihen mihin nauha loppuu. Ei sen asteen- parin tarkkuudella tarvi siin ykk:ssa olla. Ja toihan on työkalu, sitä ei pidä tutkii kun piru raamattuu ja repii hiuksii jos on tullut vaikka 10% alavuotoo lisää. Jos ei se kulussa näy, ni sounot?
     
  4. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Kukin tyylillään.
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    jos kilvanajo-katiskassa on esim laturi ja sen remmi kireällä niin siihen laturin hihnapyöräänhän voi askarrella paikan räikälle, helvetin mukava pyörittää yhdellä kädellä hakea YKK:ta.

    ja joo, kyllä sen sormessa tuntee onko oikea pytty ylhäällä venttilit kiinni.
    mut ton dampperin merkitsemisen se vaatii, eikä tartte olla asteelleen nollassa.


    noissa "kilvan-ajo" vehkeissäkin hieman katotaan missä asennossa se näyttää parasta lukemaa... eli mittarilla haetaan se tiivein kohta.
     
  6. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Kouluaikaan tuli mitattua tehodynamometrille tulevista autoista noita ohivuotoja ja tarkasti mitattavista autoista jäi mieleen esim. evo-lancerit, joissa minimaalisen pieni heitto ykk:n haussa sai mittaustuloksen vaihtelemaan välillä n. 5-12%, jossa tuo ylin lukema ei ollut enää hyväksyttävän rajoissa ahdettuun kilpamoottoriin.
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    siis meinaat et 12 prossaa ohivuotoa oli liikaa?

    mihin se vuoti?
    imupuolelle se onkin liikaa, sekä pakopuolelle, mut jos alas menee niin ei se motti ihan loppu vielä oo...
     
  8. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Se lukema ei siis pitäny paikkaansa, ei vain ollu ykk ihan kohallaan ja eihän tuo todellakaan olisi huono tulos normaali katumotille, helposti tuohon voisi hyväksyä vielä ainakin 10 prossaa päälle, mutta lähes pränikälle mitsun kilpurin koneelle se ei ollu normi tulos. Ne pysytteli alle 10:n lukemissa, mutta se siitä pilkunviilauksesta tällä kertaa.
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    laitoin tuolla aiemmin että "haetaan" se paras tulos... eli missä asennossa renkaat on parhaimmillan ja pytyssä on paras tiiveys... oli sitten muutaman asteen yli tai alle ykk:n
     
  10. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Paras tulos tulee tarkalleen ykk:ssa, ei yli tai alle sen. Niin se vain on.
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead



    tietty männänrenkaat ei ole kuluttaneet niin paljoa siinä kohdassa joten se vuotaa vähiten, olettaisin.

    imu ja pakovuodot siis voi mitata missä kohtaa tahansa kunhan venttiilit on kiinni, mut alakertaan vuodot ainoastaan ylhäällä?
     
  12. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Miten imu- ja pakovuodot mitataan käytännössä erikseen niin, että ykk kohdasta poikkeavassa kohdassa olevan männän ohi menevä (ei todellinen) ohivuoto ei sotkisi tulosta?
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Miks niit ylipäätään pitäis mitata erikseen? Venat ei saa vuotaa yhtään, alas vuotaa minkä vuotaa.... :rotfl:
     
  14. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Niinpä.
     
  15. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Jäykähköä oljyä pyttyyn ja vähän pyöritystystä jos vuoto vähenee huomattavasti niin silloin vuotaa alaspäin
     
  16. Antti.K

    Antti.K Gearhead

    moroso

    Simunasta Moroso ohivuotomittari 130,- niin ei tarvi rakennella.
    On yhellä taululla näyttää suoraan % ei tarvi laskea erotuksia.

    Se mäntä tarvii olla tasan yläkuolokohdassa muuten kone pyörähtää.
    Voi sen tosin sitten mitata myös alakuolokohdasta mutta meneepi enemmän ilmaa.

    t,Antti
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: moroso


    eli toimii niinkuin mä tossa ylempänä esitin?

    eiks toi oo aika kova hinta moiselle?
    tietty yrittäjän pitää saada rahaa elääkseen mut silti?




    eikös konetta saa sillä veivillä pidettyä paikallaan?

    vai onks täällä vaan kaikki niin risuranteita et koneet pyörähtelee ohi YKK:n :wink:
     
  18. superbird

    superbird Gearhead

    Re: moroso

    Maksaa taalla amerikan ihmemaassa reilun satasen, niin eikohan ole aika kohdillaan, eika tarvitse tilailla.
     
  19. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: moroso


    ok... perun pahat puheeni...
     
  20. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Tässä on rakenteluohje meille köyhille, joiden pitää aina tehdä kaikki itte!

    Tässähän siis mitataan paine-ero .040" suuttimen tulo- ja lähtöpuolelta. Kuten aiemmin on jo todettu, tämän suuttimen reiän läpimitta on tuo .040", joka milleinä on 1.016mm. Mittari kalibroidaan säätämällä tuon suuttimen kokoa, jolloin mittari näyttää 80% vuotoa silloin kun mitataan .080" suutinta.
     

Kerro tästä muillekin!