Ohjaus jäykistyy ajaessa.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja sbc85, 20.4.2019.

  1. sbc85

    sbc85 2nd gear

    Talvella tuli vaihdettua ohjaustehostajanletku, se prässätty. Letku on ihan merkin ja mallin mukaan ostettu alkuperäinen. Tehostin ilmattu ja atf öljyä laitettu. Ford taitaa tätä suosia kun oikein mittatikussa mainitaan.
    Ilmauksen jälkeen ohjaus pelittää niin kuin ennenkin mutta kun lähtee tien päälle kohta ohjaus jäykkä. Hihna ei luista. Pumppu ei pidä ääntä. Johtuisiko öljyistä vai siitä uudesta letkusta. Onko kukaan törmännyt tälläiseen tapaukseen. Kyseessä on kuuskutluvun Foordi.
     
  2. JoRkKiS

    JoRkKiS 3rd gear

    Type F:ää tuo vissiin haluaa niinkuin Fordit yleensäkin vissiin jo tuon ikäisenäkin.

    Ei siinä mitään mielenkiintoisia muita hydraulisia laitteita ole kuin vain se tehostin ? o_O

    Äkkiä tulee mieleen jos pumpun paineventtiili tms. on vanhuuttaan väsynyt ja ei jaksa painetta pitää yllä ts. vastustaa virtaamaa tarpeeksi. Saattais oireilla noin, että tallissa kun ilmailee niin pienillä kieroksilla pyöritellään ja sitten taas kun liikuskellaan niin on koneessa isommat kierrokset ja aiheuttaa ongelmaa. Voi olla kait joku ilmavuotokin mitä ei huomaa pienillä kierroksilla ja alkaa oireilemaan sitten myöhemmin... Itsellä oli joskus hieman vastaava ongelma, mutta siinä tilanteessa pumppu kyllä piti jo ääntäkin ja nimenomaan siten, että oli hetki ajeltu ennenkuin alkoi mouruumaan.

    Öljyt tarkistaisin ja tarkistaisin myös olisiko letkuasennuksessa voinut mennä jotain pieleen.
    Jos tehtaan suositus on Type F niin ei sinne muuta kannata juuri laittaakkaan. En muista oliko sitkeämpää vai mikä ero "normaaliin" atf:iin siinä oli, mutta jotain merkittävää siinä on kun ei Fordin laatikotkaan taida oikein "normaali" atf:stä pitää ja tuskin myös tehostajanpumputkaan jos kyseisen nesteen kanssa suunniteltu toimimaan.

    Tarkemmat speksit voisi helpottaa ongelman ratkaisua.

    - Jussi
     
    sbc85 ja hzemax tykkäävät tästä.
  3. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Tehostin ei piittaa öljyn tyypistä, siellä kun ei ole kitkapintoja. Ja paremmin Fordiinkin sopii psf ku atf, mistään vaihteiston lisäaineistuksesta ei ole hyötyä ohjauksessa.

    Ja mahdollinen syy... Ohjaussysteemi on varsin hidas ilmaantumaan kunnolla, siellä saattaa kuplaa pyöriä pitkäänkin mukana. Ja kun isompi kupla kulkeentuu pumpattavaksi, niin tulee vaahtoa ja tehostus vähän ku häviää.
     
    sbc85, JoRkKiS, kuutio ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. juk1

    juk1 1st gear

    Onko tehostetulla simpukalla vai sillä hydrauli sylinterillä? Jos sylinterillä niin saattaa vaatia vähän pidempää kääntelyä et saa ilmat pois.
     
    sbc85 tykkää tästä.
  5. RAL9005

    RAL9005 3rd gear

    Itsellä Jeep Xj:ssä ajoon lähtiessä ensimmäisellä kerralla oikealle käännettäessä vastustaa, eikä tehostus toimi. Kunhan kerran saa käännettyä yli pykälän toimii normaalisti. Oletus, että tekee kuplan minkä poistuttua toimii kunnes kupla ehtii asettumaan uudestaan. Jos en väärin muista tätäkään ominaisuutta ei ollut ennen letkun vaihtoa...
     
    sbc85 tykkää tästä.
  6. sbc85

    sbc85 2nd gear

    Kiitos vinkeistä. Ilmaan vielä kerran ja katsotaan onko vaikutusta.
     
  7. Rotten

    Rotten Gearhead

    Sen verran lahopää, talven aikana jo unohin mitä kesällä kerran lisäilin! Foordi 4500 lusikka haarukka trattori!?
    Vinkkiä ennenkuin googlesta kysyn?!
     
  8. Rotten

    Rotten Gearhead

    Nii siis ohjaus tehostin
     
  9. sbc85

    sbc85 2nd gear

    Nyt tuntuu toimivan. Uudet öljyt ja kunnon ilmaus. Ainakin testi ajon toimi.
     

Kerro tästä muillekin!