Oil ring tensioner

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja RockHQ, 26.3.2011.

  1. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Mites raadin enemmän viilatuissa koneissa on toteutettu toi öljyrenkaiden välirenkaan jännite tai voima sylinteriseinamiä vastaan? Yleensä olen laittanut ne suoraan paketista, mutta tuli vastaan yksi sarja jossa olisi joutunut painamaan kasaan sitä rengasta reilusti päistään jotta edes sopisi pyttyyn, oli siis ylipitkä, joten otin siitä pois sellasen 3-4 millimetriä niin että päät mahtuivat osumaan toisiinsa pytyssä ilman mäntää tai öljyrenkaita. Vaikutti siis siltä, että tensioner olisi ylikokoinen tilattuun sylinterihalkaisijaan. Eihän ton pidä mitään mieletöntä painetta pitää vasten sylinteriseinämiä, öljyrenkaathan omaa itsessään jo pienen ulospäinsuuntautuvan paineen seinämään vasten.

    Oudoksutti vaan se, miten paljon piti lyhentää.
     
  2. sbm396

    sbm396 3rd gear

    Kyllä JE männissä olivat kans tiukat että päät vastasivat toisiinsa reilusti mutta paikalleen ne vaan mätkäistiin eikä purettaessa mitään ihmeellistä näkyny
     
  3. DS 325

    DS 325 Gearhead

    Joskus niissä rengaspaketeissa on myös väärän mittaisia renkaita. Mulle kävi niin päin, että öljyrenkaiden tukirenkaat, joita käytetään jos öljyrengas tulee tapin päälle, oli liian pieni mun mäntiin,. Laita siinä sitten 4.500 mäntiin 4.250 tukirenkaat. paketissa tosin luki, etä 4.500, mutta keräämisvirhe tai lukihäiriö lienee syy tohon erehdykseen. Kannattaa siis mitata tai verata joihinkin vastaaviin, ennenkuin ne sellaisenaan laittaa. Tai sitten leikata ylimääräiset pois jos se on tarpeen.
     
  4. Cadillac390Man

    Cadillac390Man 3rd gear

    Eikös noissa paketeissa yleensä lue välysarvot?

    Ainakin meitin JE:n Plasma Moly renkaissa oli.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Katkosvälyksethän löytyy joo paketista mutta sille "haitaripellille" en ole ainakaan itse löytänyt mitään ohjetta KB, Ross, Wiseco tai JE-paketista.

    Jonkun matkaahan sen on tarkoituskin joustaa säteittäin sisäänpäin ja siitä syntyy se sopiva "tension". Kuinka paljon, en osaa siihen kyllä sanoo? Aina laittanut vaan paketista ja ollu tyytyväinen, läjässä sen suhteen on kyllä pysynyt... Tietysti jos pakettiin on lipsahtanu väärät niin modifioitavahan niitä on.
    Löytyskö malliks jotain toista haitaripeltiä samalle poraukselle/männälle josta pikkusen pääsis vakoileen sitä pituutta, tai paikoilleen laitettuna sitä voimaa jolla se painaa ulospäin itse öljyrinkulaa? Sen mukaan vois arvioida että onko sopivaa luokkaa.

    Ymmärsinköhän edes oikein kysymyksen? Miksei amerikanmoottoreissakin ole valmiita yks-osasia(pl. jousi ja sen lanka) öljyrenkaita niinkun muissakin moottoreissa on, hintako se määräävä tekijä on :-?
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jos paketissa on väärät renkaat, niin sitte hankitaan ne oikeet. Noissa on suunniteltu tietty jännitys ja sit jos niitä ruvetaan ite säätää ni ollaan yleensä sit arvoissa jotka on mitä sattuu. Öljyrenkaitahan saa sekä low tention, että std tension mallisina ja tota std tensionia kannaattaa käyttää vähintään 99% tapauksista. Se on hyvin tärkeetä saada pidettyä tuo öljy siellä missä sen kuuluu olla ja poissa palotiloista.
     
  7. DS 325

    DS 325 Gearhead

    ^ Joo. Uudet on jo tilattu :rotfl:
     
  8. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Joo siis tässä oli se ongelma, että tensioner oli niin pitkä etten saanut alkuunkaan päitä edes vastakkain pyttyyn kokeillessa yksikseen. Tilanne olisi ollut vielä paljon pahempi kahden öljyrenkaan kanssa, jotka painavat tätä tensioneria vielä pienemmälle halkaisijalle. Lyhensin niin, että päät osuivat toisiinsa pyttyyn kokeiltaessa, jolloin se toivottavasti jännittyy sopivaksi öljyrenkaiden kanssa mäntään asennettuna.

    Rengassarja oli Hastingsin joku hiperf-malli.

    Todennäköisesti tästä tuli vähän matalajännitteinen öljyrengassarja, mutta jos öljyä ei kulu voi sanoa viritelmän onnistuneen 8)
     

Kerro tästä muillekin!